Socialdemokraterna vill stoppa vinstintresset i veterinärbranschen

Socialdemokraterna anser att vinstintresset i veterinärbranschen måste stoppas för att få bukt med de skenande kostnaderna inom veterinärvården. Anna-Caren Sätherberg (S), tidigare landsbygdsminister, menar att det behövs mer ordning och reda på veterinärmarknaden.
 
Men man får göra det.
Till skillnad mot häst, hund och katt där man behöver någon typ av licens.
Dessutom så finns inget enkelt sätt att ta ut en kollektiv avgift på kaniner eftersom det inte finns något krav på registrering där.
Nja åtminstone häst kräver ingen licens. Behärskar jag metoden kan jag bulta hemma. Hund och katt har jag dålig koll på men det borde vara samma där.

Nja jag tycker nog inte kollektiv avgift borde vara ett krav. Möjligen att det "ska" gå in under veterinärvård på försäkringen men alla har inte försäkring heller. Nä, sätta ett pristak är bra nog för mig känner jag.
 
Fast behövs licens verkligen, räcker det inte med att ha tillräcklig kunskap? Att en jägare t ex har lov att avliva både hästar, katter och hundar, eller t ex en bonde med vana av slaktmask? Iofs så krävs det ju vapenlicens om man ska skjuta något.
Du behöver bara behärska metoden. Sen måste du väl såklart ha licens om du använder ett jaktvapen eller annat som kräver licens i sig.
 
Jag förstår inte vad du vill säga ärligt talat. Pratar du om friskolor eller kommunalt, och varför tycker du att det är samma som djurvård? Har alla skolor off-shore konton då menar du? Eller menar du att företag bara ska få återinvestera i sina bolag? Ägare måste ju kunna ta ut vinst också, varför annars skulle man göra hela resan av att bygga ett företag?

Djurvård är ju inte samma som rätten till utbildning direkt. Att ha djur är ingen rättighet, eller påtvingat.
Jag menade helt enkelt att det talas om restriktioner på uttag som inte kan ses som skäliga eller hållbara där kvaliteten påverkar samhället i hög grad. Jag sa ingenting om att det SKA vara så för djurvården utan ett möjligt resonemang.

Det finns andra skäl till att man bygger företag än att bara nå maximal vinst. Dock svårare när marknadssväljare som har det som fokus sätter konkurrensen ur spel och på så sätt gör det svårt för andra att överleva. Jag tycker ju en rättighet är en jämlik marknad oavsett bransch.
 
Jag menade helt enkelt att det talas om restriktioner på uttag som inte kan ses som skäliga eller hållbara där kvaliteten påverkar samhället i hög grad. Jag sa ingenting om att det SKA vara så för djurvården utan ett möjligt resonemang.

Det finns andra skäl till att man bygger företag än att bara nå maximal vinst. Dock svårare när marknadssväljare som har det som fokus sätter konkurrensen ur spel och på så sätt gör det svårt för andra att överleva. Jag tycker ju en rättighet är en jämlik marknad oavsett bransch.
Det låter vettigt, men tror du att det är vanligt att det sker oskäligt uttag? För det är jag inte enig med dig om.

Det kan finnas olika skäl, men går man inte med vinst så ser jag inte hur motivationen för de flesta företagare och ägare hade funnits kvar. Målet är för de flesta att det ska gå bättre än plus/minus noll. Ja till att företag inte har monopol, men företag måste få gå med vinst.
 
Du skrev ”Så i egentlig mening finns Statens priskontrollnämnd faktiskt kvar, bara i annan organisation och under annat namn”.

Nej den finns inte kvar då den blev nedlagd på 50-talet. Konkurrensverket och priskontrollnämnden är inte i princip samma sak. Det är som att påstå att Statens instution för rasbiologi är samma sak som Instutionen för medicinsk genetik.

Jag skrev ju också andra saker, men vill du inte läsa så är det upp till dig.
 
Nja åtminstone häst kräver ingen licens. Behärskar jag metoden kan jag bulta hemma. Hund och katt har jag dålig koll på men det borde vara samma där.
Kanin avlivas med ett bedövande slag i nacken samt en vass kniv.
Det kan alla ha hemma men det är litet värre mad att ha en bultpistol hemma.
Hund och katt får man skjuta med vapen som kräver licens.
Jag vet inte något annat tillåtet sätt av avliva dessa på.
 
Kanin avlivas med ett bedövande slag i nacken samt en vass kniv.
Det kan alla ha hemma men det är litet värre mad att ha en bultpistol hemma.
Hund och katt får man skjuta med vapen som kräver licens.
Jag vet inte något annat tillåtet sätt av avliva dessa på.
Min poäng var inte att man inte kan avliva kanin hemma själv. Min poäng är att många inte kommer göra det. Antingen för att de inte vågar eller för att de inte själva kommer kunna göra det pga känslor för djuren*, oavsett om de har knivar och hammare hemma. Naturligtvis finns det undantag men vi kan nog ändå räkna med att merparten inte kommer våga.

*Naturligtvis är det mest etiska att avsluta djurets lidande trots att metoden kan kännas brutal men känslor är såklart svårt.
Och vem skall betala för det?
Jag tänker att taket kan bestå av "normal" kostnad. Idag verkar avlivning av hund på evidensia (inkl gemensam kremering) gå loss på mellan 3000-4000 på olika evidensia i landet. Plus eventuell jouravgift. Dagavgiften kan väl tänkas vara en vettig prislapp dygnets alla timmar om det är där de kan hålla sig dagtid, tycker du inte? Det borde ju täcka läkemedelskostnader, lite löner och någon vinst till företaget. Nu vet jag ju såklart inte hur många avlivningar de får på jourtid men jag har fått för mig att merparten av djurägarna går därifrån med djuren vid liv. Att just avlivningen inte är deras största inkomst.
 
Min poäng var inte att man inte kan avliva kanin hemma själv. Min poäng är att många inte kommer göra det. Antingen för att de inte vågar eller för att de inte själva kommer kunna göra det pga känslor för djuren*, oavsett om de har knivar och hammare hemma. Naturligtvis finns det undantag men vi kan nog ändå räkna med att merparten inte kommer våga.

*Naturligtvis är det mest etiska att avsluta djurets lidande trots att metoden kan kännas brutal men känslor är såklart svårt.

Jag tänker att taket kan bestå av "normal" kostnad. Idag verkar avlivning av hund på evidensia (inkl gemensam kremering) gå loss på mellan 3000-4000 på olika evidensia i landet. Plus eventuell jouravgift. Dagavgiften kan väl tänkas vara en vettig prislapp dygnets alla timmar om det är där de kan hålla sig dagtid, tycker du inte? Det borde ju täcka läkemedelskostnader, lite löner och någon vinst till företaget. Nu vet jag ju såklart inte hur många avlivningar de får på jourtid men jag har fått för mig att merparten av djurägarna går därifrån med djuren vid liv. Att just avlivningen inte är deras största inkomst.
Det är sällan själva avlivningarna kostar mycket pengar, det är hanteringen av kropparna efteråt. Tar man med sig djuret eller får det avlivat hemma om man begraver det själv så är det inte så dyrt, inte ens för häst. Tyvärr är det få förunnat att kunna begrava en häst hemma, men jag har en ponny begravd inom synhåll från mitt hus, på ett fält hos grannen, efter att kommunen godkände platsen.
 
Det är sällan själva avlivningarna kostar mycket pengar, det är hanteringen av kropparna efteråt. Tar man med sig djuret eller får det avlivat hemma om man begraver det själv så är det inte så dyrt, inte ens för häst. Tyvärr är det få förunnat att kunna begrava en häst hemma, men jag har en ponny begravd inom synhåll från mitt hus, på ett fält hos grannen, efter att kommunen godkände platsen.
Avlivningarna i sig går på ca 2000 för hund, dagtid. Kanin, där jag på jourtid fick betala dryga 3000 inkl kremering, kostar ca 1000:- dagtid. Kremeringen ligger på ca 600:- på samma ställe.
 
Avlivningarna i sig går på ca 2000 för hund, dagtid. Kanin, där jag på jourtid fick betala dryga 3000 inkl kremering, kostar ca 1000:- dagtid. Kremeringen ligger på ca 600:- på samma ställe.
Alltså kostar avlivning på icke jourtid 400 kr för en kanin?
 
Nej det är ju oerhört olika kostnader för att hålla bemannat utanför kontorstid mot för på just kontorstid.
Tillgänglighet till jour kostar - massor.
Jag är väl medveten om det. Därav mitt tillägg att merparten av djurägarna, åtminstone de många (!) timmar jag spenderat på djurakuter, verkar gå därifrån med sina djur. Dvs att avlivningen inte verkar vara något de ägnar jättestor del av jourtiden åt.
 
Fast behövs licens verkligen, räcker det inte med att ha tillräcklig kunskap? Att en jägare t ex har lov att avliva både hästar, katter och hundar, eller t ex en bonde med vana av slaktmask? Iofs så krävs det ju vapenlicens om man ska skjuta något.
Nej det räcker med kunskap. Och rent tekniskt så kan det då räcka med att öppna föreskriften och följa anvisningarna. Det förutsätter dock att man har bult eller lämpligt jaktvapen hemma. Olika vapen och kaliber för olika djurslag.
 
Jag tycker det kan vara rimligt att just avlivning av djurskyddsskäl ska vara ganska billigt, just för att motverka onödigt lidande. Jag tycker dock det är fullkomligt orimligt att detta ska bekostas av de veterinärer som råkar ha öppet kväll/natt/helg. Veterinärvård på jourtid är som jag förstått det mer eller mindre en förlustaffär att bedriva (mtp väldigt ojämn belastning krävs viss överbemanning för att det inte ska bli katastrof när det är högt tryck).

Dvs om vi som samhälle tycker att en service ska finnas tillgänglig är det också rimligt att vi som samhälle bekostar det.
 
Jag tycker det kan vara rimligt att just avlivning av djurskyddsskäl ska vara ganska billigt, just för att motverka onödigt lidande. Jag tycker dock det är fullkomligt orimligt att detta ska bekostas av de veterinärer som råkar ha öppet kväll/natt/helg. Veterinärvård på jourtid är som jag förstått det mer eller mindre en förlustaffär att bedriva (mtp väldigt ojämn belastning krävs viss överbemanning för att det inte ska bli katastrof när det är högt tryck).

Dvs om vi som samhälle tycker att en service ska finnas tillgänglig är det också rimligt att vi som samhälle bekostar det.
Jag håller med men tycker också det är skitsvårt för jag håller också med att det är orimligt att man som frivillig djurägare ska ha dom subventionerade. Men husdjur har alltid varit en del av mänskliga samhällen och det kommer ju aldrig att förändras. Så då, för djurens bästa, kanske samhället måste ställa upp ändå. Det blir väldigt paradoxalt för mig.
 
Jag håller med men tycker också det är skitsvårt för jag håller också med att det är orimligt att man som frivillig djurägare ska ha dom subventionerade. Men husdjur har alltid varit en del av mänskliga samhällen och det kommer ju aldrig att förändras. Så då, för djurens bästa, kanske samhället måste ställa upp ändå. Det blir väldigt paradoxalt för mig.
Själv tror jag att vi som samhälle hade slutat upp med att betala för en del andras illa behandling av djur. Subventionerad djurvård... då kanske den där människan med fem katter skaffar fem till som inte sköts om, är min krassa tanke.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 913
Senast: MML
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 762
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill inte det här. Varför fick jag en glimt av ett annat liv när det bara var just en glimt som gav ett hopp som åter grusades? Jag...
Svar
16
· Visningar
1 477
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp