Livets föränderlighet

Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att det kan vara utmanande för en del. För mig är det snarare tvärt om, att de där tvära kasten och snabba vändningarna ger liksom en extra glöd. Sedan finns det naturligtvis saker som alltid är svåra/tråkiga/sorgliga/jobbiga etc. Sådant får inte heller jag någon extra glöd av!

Men så som mitt liv förändrats, och kommer att förändras, det ser jag absolut som en nystart och som något positivt. Jag ska försöka att få det någorlunda kortfattat.

Jag har en dotter med långvarig psykisk ohälsa och flera allvarliga sjukdomar. Även om hon nu bor på HVB, så har det naturligtvis varit ett långt kämpande även för mig, och för hennes pappa. Jag är en så kallad "prestationsprinsessa" som tagit mig genom livet genom att göra "mer" och göra "bättre". Så gjorde jag även nu, tills det slutade i en fullständig kollaps. Jag har sedan dess arbetat hårt med att förändra hur jag tänker och hur jag ser på mig själv, mina prioriteringar, mina egna krav på mig själv o. s. v. Jag har också fått arbeta rätt omfattande med att acceptera hur sjuk jag faktiskt har varit, och att låta vägen tillbaka ta tid.

Under våren började vi, av flera anledningar, att lite löst fundera på att flytta. Vi tänkte oss då att det låg längre fram i tiden, kanske till nästa sommar eller så. På något vis blev vi dock allt mer engagerade, och såg allt fler fördelar med att börja se oss omkring efter ett hus redan nu. Det kan ju, som väl de flesta känner till, ta lång tid att både hitta rätt hus, och få sitt nuvarande hus sålt. Det var i alla fall vad vi trodde!

Det visade sig dock att "vår" mäklare hade en intresserad köpare till vårt hus redan innan det officiellt kommut ut på marknaden. I samma veva fick vi reda på att en fastighet som lät helt perfekt för våra behov, nog skulle bli aktuell för försäljning snart. Allting föll på plats så smidigt och snabbt att det kändes för bra för att vara sant. Men, ännu har ingen katastrof dykt upp som satt käppar i hjulet för oss. Det verkar faktiskt vara alldeles som det ska, att vi snart kan flytta in på vår gård!

I samband med det blev det ett naturligt tillfälle för mig att faktiskt bestämma mig från att lämna det yrkesliv jag haft i stort sett hela mitt vuxna liv. Jag kommer att byta bana helt, till något helt annat och som jag nog inte alls hade kunnat föreställa mig för så lite som ett år sedan. Nu är jag dock övertygad om att det kommer att bli jättebra!

Vår familj har "alltid" varit aktiva inom kyrkan. Jag hade, innan min utmattning, många ideella uppdrag och var ofta mer eller mindre "spindeln i nätet". Av olika anledningar har vi valt att lämna vår tidigare församling, vilket har varit väldigt tudelat. Å ena sidan är det ett beslut som känns hundra procent rätt i hjärtat. Å andra sidan innebär det att lämna ett sammanhang som i så många år stått för någon slags grundläggande trygghet och tillhörighet. De flesta av mina vänner, i vuxen ålder, har jag fått via kyrkan. Att lämna kyrkan har inte "bara" inneburit att lämna just kyrkan, utan också så mycket socialt, så mycket av "mitt sammanhang".

Nu, i och med flytten, öppnas nya dörrar även på det området. Vem vet, det kanske finns en kyrka för oss som känns "som att komma hem"? Eller kanske hittar vi ett nytt sätt att leva i vår tro, utan en församling? Det är spännande att inte veta vad som kommer att hända! Och det har även varit väldigt intressant och lärorikt att me eller mindre tvingas titta inåt, att hitta tron inuti mig själv, i stället för att endast lyssna på någon annans ord.

Och så gården i sig, vilken dröm! Ett hus till oss, och en egen "lillstuga" till dottern, där hon kan bo och så småningom klara sig själv. En trygg plats för henne att bli vuxen på, i sitt eget tempo och så länge som hon behöver det. Det känns helt fantastiskt att kunna erbjuda henne det!

Något stall finns i nuläget inte, men diverse byggnader som kan vara lämpliga för stall. Vi lutar åt att, i alla fall i ett första skede, göra om en stor carport/maskinhall till ligghall och/eller uteboxar. Rent krasst så kan vi nog få i ordning så pass att vi kan ha hästar hemma på gården redan under hösten, men jag vet inte om vi kommer att ha så bråttom. Hur som helst så är det en barndomsdröm för mig som äntligen går i uppfyllelse, att kunna ha min egen häst hemma,på min egen gård! När jag tänker på det blir jag så där pirrigt glad i magen, som när man var liten och det var ens födelsedag eller julafton. Det är så underbart att kunna känna så!

Min egen lilla dröm, som mannen ännu inte är invigd i, är att skaffa en till hund. Vi har två små (en papillon och en blandras) i nuläget, och dottern har en stor (retriever). Mannen och jag har alltid ansett att stora hundar innebär mer jobb, mer stök, är svårare att ha med sig o. s. v. Dotterns lilla raring bodde dock hemma första tiden som valp, och charmade mig fullständigt! Tack vare honom har jag också kommit i kontakt med andra retrieverägare, uppfödare o. s. v, och fått upp ögonen för allt kul man kan göra med den typen av hund. Och, handen på hjärtat, trots sina 30+ kg är han mycket mer lättsam och trevlig att ha med sig på alla möjliga ställen, än vad våra två "småhundar" är! Nu låter jag i bland mig själv drömma om en egen retriever, som jag kan träna hund med.

Allt det här, är så oväntat hur jag trodde att mitt liv skulle se ut nu. Om någon hade sagt åt mig, även för bara något år sedan, att jag skulle vara på väg att flytta till en blivande hästgård, lämna orten vi bor i och kyrkan vi tillhör, byta yrkesbana, ha en egen ponny för min egen skull, och dessutom drömma om en retriever, hade jag tyckt att personen var helt tokig! Nu sitter jag ändå här, och jag måste säga att jag älskar hur livet kan "bara bli" i bland! Jag tror verkligen helhjärtat att det här är vår vändpunkt. Det är nu pusselbitarna faller på plats och livet blir "som det ska"!
 

Mitt hjärta springer av lycka när jag läser här, jag är så oerhört lycklig att så mycket går åt rätt håll nu, att både du och framför allt L ser framåt med tillförsikt, era drömmar och framtidstänk är så fantastiskt att få ta del av, och vi här får vara med på ett hörn och glädjas :heart

Instämmer helt i det @Nox skriver :heart


Så fina ni är! :heart

Jag är (naturligtvis) också så otroligt glad, tacksam och lättad för hur livet ser ut just nu, att vi kommit så långt, och att allt som både vi föräldrar, och framför allt dottern, kämpat med börjar ge stabila resultat :heart

Jag vet att det kan vara svårt för många att förstå vår situation, och jag har fått höra både det ena och det andra om hur jag/vi resonerat "fel", gjort "fel" val, hanterat dottern "fel" o. s. v. Även om de absolut flesta alltid varit förstående och stöttande, så finns det (och har funnits) några få som har andra åsikter. I bland har någon sådan kommentar fått fäste för en stund, och jag har ifrågasatt om jag verkligen tänker "rätt".

Men nu lite grann "med facit i hand", så känner jag att ingen av de som ifrågasatt våra val är, eller har varit, i vår situation. De kan omöjligt förstå hur det är och har varit för oss, inte på det sätt vi vet som är mitt i det. Därför är deras åsikter heller inget att bry sig om. Nu ser jag ju också tydligt att flera av de "dåliga" val vi gjort, har visat sig leda till så väldigt bra saker för oss alla!
 
I går hade vi en riktig fin mor- och dotter-dag :love: Först var jag och tittade på dotterns ridning. Det är helt fantastiskt att se vilka framsteg hon gör!

Första gången jag såg henne rida efter det långa uppehållet var det tre personer som hjälpte henne. En som ledde ponnyn, och en som gick på varsin sida för att hålla i henne och hjälpa till med balansen. Då var jag så stolt och rörd att jag grät - för att hon över huvud taget kunde, vågade och ville sitta på en häst igen, efter att ha drabbats av en hjärnskada som gjorde henne rullstolsburen med mycket nedsatt rörelseförmåga. Jag trodde att det var det "mesta" hon skulle klara i ridningen, och jag var så glad för att hon alls fick rida och ha den närheten till en häst!

Och nu! Jag får gåshud bara jag tänker på gårdagen :love: Hon gjorde själv i ordning ponnyn och ledde till uppsittningsrampen. Rullade själv upp på rampen (ni som testat rulla er själva i rullstol vet att uppförsbackar kan vara lite kluriga!) och satte sedan upp helt själv! Och så red hon i skritt och galopp, helt på egen hand, och provade lite trav för första gången. Hon är bara helt fantastisk, med sin beslutsamhet, sin vilja och sitt driv!

Ponnyn hon rider på ridskolan, som hon hade som sommarponny i sommar, är en sådan fantastisk liten klippa :heart Det syns så tydligt vilket fint band de skapat mellan sig. Hade den ponnyn varit lite större, lite yngre, och lite piggare, och om ridskolan hade kunnat sälja den (vilket jag förstår att de inte vill!) hade jag inte tvekat för ett ögonblick. Kan man känna att man står i tacksamhetsskuld till ett djur, så gör jag det till den ljuvliga lilla ponnyn! Jag tror verkligen att hon hjälpt dottern på så många fler sätt än "bara" (det är ju långt i från "bara") med själva ridningen!

Hur som helst - efter ponnygos och lite prat med ridläraren åkte dottern och jag sedan i väg för att titta på en ponny. Den utmärkte sig direkt när vi kom fram :D Den gick nämligen lös på gårdsplanen. Vi trodde först att den rymt, men ägaren förklarade att nej då, den brukar få gå lös och "klippa gräset" eftersom den inte rymmer någonstans, och dessutom i regel kommer när man ropar :love:

Ponnyn stämde in på många av dotterns/våra önskemål, om än inte alla. Det är till exempel ingen fellponny, men väl en fin och trevlig ponny i perfekt storlek för dottern! Det blev ingen provridning för oss i går, eftersom dottern inte vågade det vid första träffen, och ponnyn aldrig har haft en rullstolsburen ryttare tidigare. Vi fick dock se den riden av både en mer rutinerad ryttare, och av en mindre rutinerad ryttare, och den såg väldigt stabil och trevlig ut.

Familjen som ska sälja har inte alls bråttom, så vi bestämde att vi ska komma tillbaka så ska dottern provrida då. Nu hanterade hon "bara", pysslade och umgicks och testade lite lättare arbete från marken (som hon gjort ganska mycket med en av ponnyerna där hon bor).

Det känns lovande, men även om det här skulle visa sig inte vara rätt ponny för dottern så tror jag att det är toppen att hon får möjlighet att testa rida en annan ponny som hon inte känner, och "prova att provrida". Det är ju helt andra förutsättningar nu, än när vi för ca 3,5 år sedan köpte ponny till henne senast.

Efter provridningen stannade vi och åt mat, och hade sedan en lång, mysig bilresa med massor av hund- och hästprat, och sådan där fin mor- och dotter-tid som i alla fall jag saknat något alldeles oerhört :heart
 
Nu har vi börjat landa på gården, och jag har börjat att komma in i rutinerna på mitt nya jobb. Självklart tar det på krafterna, men jag måste ändå säga att det är så skönt att vara tillbaka i någon form av normala rutiner! Jag trivs oerhört bra på min arbetsplats, kollegorna är trevliga och barnen alldeles underbara! Jag ångrar inte för en sekund att jag valde att byta bana helt :love:

Här hemma börjar vi också så smått att komma i ordning. Möblerna börjar hitta sin rätta plats, lösdriften och hagen är i stort sett färdigt, inredning av sadelkammaren är påbörjad och dottern planerar för fullt hur hon vill ha det i sitt hus.

Helgen som gått fick vi ha dottern hemma igen :heart Det blev en helg full med lugn och ro och mys. Precis vad vi alla behöver! Som planeringen ser ut nu, så ska dottern successivt få mer frihet under hösten, mer hembesök o. s. v. för att sedan flytta hem på riktigt. Jag är så otroligt stolt över hur hon kämpat för att komma hit! Och självklart längtar jag något alldeles enormt till att ha henne permanent på hemmaplan :heart

Även ponnyletandet fortsätter. Vi har några tänkbara kandidater. Just nu är det dock tillfälligt pausat, eftersom dottern hamnat på sjukhus med dåliga blodvärden. Förhoppningsvis räcker det att "bara" tanka upp med blod, men det är förstås lite oroligt just nu. Dåliga blodvärden är dock något vi tycks ha genetiskt i släkten, då både jag, min syster, och i alla fall min ena systerdotter haft långvariga problem med dippande värden. Min "killgissning" är att vi av någon anledning har svårt att ta upp järn, eftersom även järntabletter i regel har väldigt begränsad effekt för oss.

Det är egentligen helt otroligt vilken vändning vårt liv tagit! Tänk om någon sagt till mig, för något år sedan när det var som tuffast, att vi skulle flytta till en blivande hästgård. Att dottern skulle kunna bo hemma igen, att hon skulle vilja ha en egen ponny igen. Eller, om någon sagt till mig när mitt eget mående var som sämst, att jag skulle må så här bra! Det har inte "bara" blivit som tidigare, det har blivit så mycket bättre! Jag har lärt mig så mycket om mig själv och om vad jag vill prioritera i livet, jag har (äntligen!) lärt mig att sätta gränser och att lyssna på min inre röst, i stället för att alltid göra mitt yttersta för att vara "alla andra" till lags. Det har inte "bara" gjort att jag mår bättre och trivs bättre med mig själv. Faktum är att det också gjort mig till en bättre mamma, partner, vän och medmänniska.
 
Vad glad jag blir över att läsa det du skriver, lyckad semesterresa, ponny-tittar, ungdomar som lagar middag. Önskar dej å familjen en bra dag idag, var ni än i världen är.
 
  • Hjärta
Reactions: MML
Nu har vi börjat landa på gården, och jag har börjat att komma in i rutinerna på mitt nya jobb. Självklart tar det på krafterna, men jag måste ändå säga att det är så skönt att vara tillbaka i någon form av normala rutiner! Jag trivs oerhört bra på min arbetsplats, kollegorna är trevliga och barnen alldeles underbara! Jag ångrar inte för en sekund att jag valde att byta bana helt :love:

Här hemma börjar vi också så smått att komma i ordning. Möblerna börjar hitta sin rätta plats, lösdriften och hagen är i stort sett färdigt, inredning av sadelkammaren är påbörjad och dottern planerar för fullt hur hon vill ha det i sitt hus.

Helgen som gått fick vi ha dottern hemma igen :heart Det blev en helg full med lugn och ro och mys. Precis vad vi alla behöver! Som planeringen ser ut nu, så ska dottern successivt få mer frihet under hösten, mer hembesök o. s. v. för att sedan flytta hem på riktigt. Jag är så otroligt stolt över hur hon kämpat för att komma hit! Och självklart längtar jag något alldeles enormt till att ha henne permanent på hemmaplan :heart

Även ponnyletandet fortsätter. Vi har några tänkbara kandidater. Just nu är det dock tillfälligt pausat, eftersom dottern hamnat på sjukhus med dåliga blodvärden. Förhoppningsvis räcker det att "bara" tanka upp med blod, men det är förstås lite oroligt just nu. Dåliga blodvärden är dock något vi tycks ha genetiskt i släkten, då både jag, min syster, och i alla fall min ena systerdotter haft långvariga problem med dippande värden. Min "killgissning" är att vi av någon anledning har svårt att ta upp järn, eftersom även järntabletter i regel har väldigt begränsad effekt för oss.

Det är egentligen helt otroligt vilken vändning vårt liv tagit! Tänk om någon sagt till mig, för något år sedan när det var som tuffast, att vi skulle flytta till en blivande hästgård. Att dottern skulle kunna bo hemma igen, att hon skulle vilja ha en egen ponny igen. Eller, om någon sagt till mig när mitt eget mående var som sämst, att jag skulle må så här bra! Det har inte "bara" blivit som tidigare, det har blivit så mycket bättre! Jag har lärt mig så mycket om mig själv och om vad jag vill prioritera i livet, jag har (äntligen!) lärt mig att sätta gränser och att lyssna på min inre röst, i stället för att alltid göra mitt yttersta för att vara "alla andra" till lags. Det har inte "bara" gjort att jag mår bättre och trivs bättre med mig själv. Faktum är att det också gjort mig till en bättre mamma, partner, vän och medmänniska.
Det kan inte vara så att ni har rikliga blödningar? Kvinnorna i min familj har också problem med dippande järnvärden och det var inte förrän det gjordes en ordentlig undersökning på mig som man kom fram till att jag faktiskt har rikliga mensblödningar trots att jag aldrig förstått det. Jag menar ingen berättar ju vad "normalen" är så hur ska man veta vad rikligt är.
Om någon har svårt för ingående beskrivningar:

 
Det kan inte vara så att ni har rikliga blödningar? Kvinnorna i min familj har också problem med dippande järnvärden och det var inte förrän det gjordes en ordentlig undersökning på mig som man kom fram till att jag faktiskt har rikliga mensblödningar trots att jag aldrig förstått det. Jag menar ingen berättar ju vad "normalen" är så hur ska man veta vad rikligt är.
Om någon har svårt för ingående beskrivningar:


Ja och nej, får jag nog svara. Jag hade riklig mens som yngre, men även sedan den började lugna ner sig (eller i perioder när jag inte haft mens alls) har mina värden pendlat. Detsamma gäller även för andra kvinnor i släkten. D. v. s. de dåliga blodvärdena tycks inte vara kopplade till eventuell riklig mens (även om t. ex. systerdottern flera gånger blivit avfärdad med just den förklaringen, då hennes dåliga värden upptäcktes då hon som ung tonåring sökte för riklig mens. Nu har hon sedan flera år tillbaka preventivmedel för att slippa mensen helt, och berättade ganska nyligen om hur hon åter igen fått höra att hennes blodbrist berodde på "riklig mens"... :meh:)

Det är nästan alltid kul att vara kvinna :crazy:

Just i dotterns fall är det dock helt uteslutet att det beror på riklig mens. Det är väl på sätt och vis bra, eftersom man då gör grundliga utredningar för att försöka hitta orsaken.
 
Nu har jag klarat av två veckor på mitt nya jobb! Jag är inte fullt lika fysiskt trött i dag, men mentalt ska vi inte prata om!

Jag kom hem i dag och var helt säker på att jag glömt en sak på jobbet. Jag visste till och med var den låg. Döm om min förvåning när jag inte alls glömt den, utan packat ner den i väskan mycket ordentligt! Jag har absolut inget minne av det.

Mannen märker också på mig att hjärnan är "slut". Jag får tydligen ett mycket specifikt ansiktsuttryck när jag "försvinner i väg" och inte är särskilt närvarande i "här och nu"...

I morgon ska i alla fall min ponny flytta till sitt nya stall. Inte vår gård, utan ett stall i närheten. Det känns förstås lite konstigt att lämna det stall som alltid varit "vårt stall", sedan dottern fick sin första ponny, men det känns också skönt att få ponnyn på nära håll igen! Min axel är tillräckligt bra nu för att jag ska kunna ta mina mysiga ridturer i skogen, då jag som bäst "grundar mig" och är helt och hållet närvarande i nuet. Det märks att jag varit utan det ett tag nu!
 
Nu har hon sedan flera år tillbaka preventivmedel för att slippa mensen helt, och berättade ganska nyligen om hur hon åter igen fått höra att hennes blodbrist berodde på "riklig mens"... :meh:)
Hehe, jovars. Du kan hälsa henne att den förklaringen uppenbarligen kan läggas fram även efter en hysterektomi när värdena tokiga 🙄 tror det var B-vitamin jag saknade och läkaren bara "ja men det är ju normalt när man är kvinna och har mens och så. Ta lite multi-kvinna du." När jag påminde om hysterektomin viftades det bort. Inga nya prover planerades, förrän neurologen som inte öht har med det att göra skickade en begäran om uppföljning 🤣
 
Hehe, jovars. Du kan hälsa henne att den förklaringen uppenbarligen kan läggas fram även efter en hysterektomi när värdena tokiga 🙄 tror det var B-vitamin jag saknade och läkaren bara "ja men det är ju normalt när man är kvinna och har mens och så. Ta lite multi-kvinna du." När jag påminde om hysterektomin viftades det bort. Inga nya prover planerades, förrän neurologen som inte öht har med det att göra skickade en begäran om uppföljning 🤣

Jag önskar att jag kunde säga att jag var förvånad, men tyvärr är jag inte ens det. Det är helt vansinnigt hur mycket som viftas bort med att det är "helt normalt för kvinnor", hur irrelevant det än är.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 610
Senast: L(i)FE
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 807
Senast: Sezziyanen
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
902
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp