Årets foderstater

skiesabove

Trådstartare
Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂!

Hur blev det för er i år, vad tänker ni fodra med?

För mig blev det jackpot på samma äng som förra året hos min duktiga höbonde (storbonde med köttkor, häst och gris) och fick en analys med bra värden inklusive socker. Många av deras andra partier fick dock högt socker och lågt protein, så det var lite nervöst där ett tag innan den här vallens analys kom.

Det blir ett enkelt och billigt år för mig, kommer bli hösilage + 100g Swedfed All In + 70g Wiromin Järnbalans + flytande E. Lättfödd knabstrupper i lätt arbete som behöver banta, han har varit avställd i flera år innan han kom till mig den här sommaren (och min mustang flyttar till bonden för att få leka med deras tonårstjej 😅, han kommer äta samma hö där).

Tidigare år har jag fått hålla på och mixtra med ingredienser från Forageplus, potatisprotein med mera, och det känns så skönt att slippa det igen.

Jag har använt Swedfed förut och gillar det som skrammel, väldigt clean ingredienslista. Visst skulle jag kunna ge 100g lusernpellets istället, men jag är ändå en sucker för "go-müsli", hästarna bryr sig nog inte egentligen 😂.

Vad hamnar i era foderlårar i år :)?
 
Ingen aning. Har flyttat 30 mil så jag har absolut noll koll kokosboll än så länge. :laugh:

Just nu, i det nya stallet, går hästarna fortfarande ute i hagar med viss mängd gräs och stödfodrads med ett litet parti silage utan analys då det i stort sett endast skall räcka september ut (ish). Detta parti valdes iom små silagebalar så att fodret inte hinner bli dåligt då det inte går så mycket.

När detta partiet tar slut skall det däremot bli intressant att se hur analysen ser ut. Mitt odjur har ju varit fruktansvärt svårfött så jag hoppas på, åt minstonde, hyfsad kvot.

Ska även bli intressant att se hur mineralerna ligger här, är väldigt van vid hur det brukar se ut där jag bott men här? Ingen aning.
 
Väntar just nu på andra skörd analyser men har bokat en första skörd.
Blir ungefär samma som förra året. Så stoet kommer få lite müsli för att blanda tillskotten i och valacken kommer få lusern och müsli (analysmässigt behövs det inte men han är svårfödd och tappade i våras så iår ska jag vara med bättre och hoppas han håller vikten)
 
Ville köpa andraskörd i år igen eftersom min häst blev (och fortfarande är efter en sommar på enbart gräs) jättebra i sin mage av förra årets och min producent sa jag kunde höra av mig i september. Så 1/9 skickar jag väl mitt mail 😁 Har nästan en pall kvar av förra årets och mycket kvar att beta så dröjer innan se börjar äta hösilage, säkert någon månad, och flera månader till full giva.

Har redan bytt till vintermineraler (pga annars blir det för länge med sommarmineraler om jag öppnar en ny påse tyckte jag) och börjat ge lite potatisprotein pga päls och lite bantning på äldre häst. Hittills har mineralerna funkat med alla partier genom åren men lite komplement.

Tog blodprov för selen och E-vitamin i våras så kommer även i vinter ge lite extra e-vitamin för nivåerna låg bra.
 
Mkt glad för årets grovfoderköp. Har en lantbrukare i närområdet som skulle börja ta hästhö och ville ha hjälp med analyser. Vilket jag har gjort åt honom. Som så många andra blev förstaskörden katastrof med kvoter på 2-3. Min bokade åker var tyvärr inte bättre. Såg en svindyr vinter framför mig. Då erbjöd han sig att ta tillbaka de 50 balarna som var levererade och så fick jag andraskörd på ett annat stycke där jag själv samlade för analys. (Jag har gärna andraskörd då jag upplever att proteinet i regel blir högre) Resultat: Kvot på 9 socker på 70 och höga mineralvärden. Enda att anmärka på är Ca/p på 1,2 så det blir calcium, salt och selen som tillskott här i år plus ngt att blanda i. (Nästan så att jag funderar på att köpa upp hela partiet och fodra med nästa år också) Med två föl och två åringar så kunde det inte blivit så mkt bättre, skulle vara Ca/P kvoten då men det är typ enklaste och billigaste att komplettera.
 
Min fånghäst som är lättfödd (halvblod) får äta hö, lite halm, 200 g speedibeet, NOD-mineraler samt nån droppe linfröolja.
Fullblodet har jag inte räknat ännu men hon är svår att räkna på också, går utanför tabeller i protein och energi känns det som. Behöver ibland vara uppe på 120-140 MJ för att inte tappa.
Köpt hö med 9.4 i kvot tror jag det var (eller 10 kanske), wsc under 100. Mycket magnesium i höet, mindre kalcium.
 
I år är jag väldigt tacksam över att det finns foderanalyser. Vårt hösilage är på 64 % ts och innehåller 3,6 MJ och 15,4 g smb. rp. :crazy:

Men med tillskott av lusernhack som jag ändå tränar med och lite sojamjöl så löser det sig. Mineralinnehållet var tack och lov lättare att balansera, så det funkar bra med Forage plus hoof & skin, seloE samt extra magnesium till ponnyn.

Enda orosmolnet nu är väl om de orkar äta de mängder de behöver, 11 kg respektive 6 kg.
 
Vi tar analys när vi börjar fodra med hör i höst, så jag vet inga värden ännu. Dock blir jag lite nervös när jag läser om alla katastrofvärden, vi tar eget hö så jag har ju tyvärr ingen möjlighet att välja och vraka. Har ett par lättfödda ponnysar som inte arbetar som gärna tar lågt MJ. Och så har vi ett fullblod, har inte haft honom så länge så jag vet inte vad han behöver men troligtvis mycket…
 
Fick min analys alldeles nyss, inte hunnit räkna ännu men kikade såklart direkt när mailet kom. Tyvärr en kvot på 3,5 ungefär så det blir att fodra på med protein i vinter... 🫠 Förstaskörd, Uppland.
 
Jag har fått en kvot på 5,9, så det känns rimligt bra för våra tre hästar, ev behöver 21-åringen lite mer protein. Han mår bäst med en något högre kvot. Jag har inte hunnit räkna i detalj ännu och bonden hade missat mineralanalys, så jag behöver göra en tilläggsbeställning på det (så himla behändigt att man kan göra det).
 
Har bara sett hösnalysen, inte för årets hösilage än. Tyvärr lite lågt protein (53g/kg ts) och tror sockret är ganska högt (WSC 157/kg ts). Kvot på 5,5 vilket är mkt lägre än jag vill ha till min häst.
 
Jag har inte börjat titta än, har en hage kvar på 1 hektar som behöver betas i gång till innan det blir tal om att stödfodra.
Dåligt med bra hö dock, är få som tar in det öht här omkring så jag har en fundering på halm, grönpellets och eventuellt spannmål.

Är iår osäker på när jag kan behöva stödfodra öht då det är fösta vintern med en häst utan framtänder som ju nu börjar bli äldre, innan har jag ju inte behövt stödfodra fören i slutet oktober som tidigast.
 
Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂!

Hur blev det för er i år, vad tänker ni fodra med?

För mig blev det jackpot på samma äng som förra året hos min duktiga höbonde (storbonde med köttkor, häst och gris) och fick en analys med bra värden inklusive socker. Många av deras andra partier fick dock högt socker och lågt protein, så det var lite nervöst där ett tag innan den här vallens analys kom.

Det blir ett enkelt och billigt år för mig, kommer bli hösilage + 100g Swedfed All In + 70g Wiromin Järnbalans + flytande E. Lättfödd knabstrupper i lätt arbete som behöver banta, han har varit avställd i flera år innan han kom till mig den här sommaren (och min mustang flyttar till bonden för att få leka med deras tonårstjej 😅, han kommer äta samma hö där).

Tidigare år har jag fått hålla på och mixtra med ingredienser från Forageplus, potatisprotein med mera, och det känns så skönt att slippa det igen.

Jag har använt Swedfed förut och gillar det som skrammel, väldigt clean ingredienslista. Visst skulle jag kunna ge 100g lusernpellets istället, men jag är ändå en sucker för "go-müsli", hästarna bryr sig nog inte egentligen 😂.

Vad hamnar i era foderlårar i år :)?
Hösilage
Billigt ca 2,30 kr kg 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp