Årets foderstater

Jag skickade analys på de balar jag hade hemma, oplastat hö a 100-120 kg styck så inte supersvårt att öppna halvt i några olika balar. Tyckte faktiskt det blev helt ok värden i år: Energi 6.7 MJ, smrp 38, socker 103. Blir 7 kg hö och 2 kg hö för tjockisarna utöver lilla kraften:

Veteklipellets 0.1 kg
Proteinpellets 0.1 kg
PP 0.08 kg
Fosforbalans 10 g
Key minerals 40 g
 
Jag skickade analys på de balar jag hade hemma, oplastat hö a 100-120 kg styck så inte supersvårt att öppna halvt i några olika balar. Tyckte faktiskt det blev helt ok värden i år: Energi 6.7 MJ, smrp 38, socker 103. Blir 7 kg hö och 2 kg hö för tjockisarna utöver lilla kraften:

Veteklipellets 0.1 kg
Proteinpellets 0.1 kg
PP 0.08 kg
Fosforbalans 10 g
Key minerals 40 g
Och 2 kg halm menar jag självklart 😅
 
Nog för att förstaskörden är kass men andra och tredje har ju blivit riktigt bra. Så för er som inte har eget hösilage finns det ju ingen anledning att ha hö/hösilage med dåliga värden i år. Tack och lov så har jag slutat ta hösilage på den lilla plätten jag hade. Förra året fick han som tog istället för mig 5 balar och då fick jag 24 balar året innan. I år måste det blivit usla värden med tanke på tidpunkten han slog. Efter midsommar.

Jag kör på förra årets balar fortfarande, lite blött dock, runt 62% men det var det eller helt usla värden att välja på. Nu har jag en kvot på 6.3 något högt socker men har inga känsliga hästar. Kommer få andraskörden på samma vall senare under året med 78%ts och en kvot på 8
 
Nog för att förstaskörden är kass men andra och tredje har ju blivit riktigt bra. Så för er som inte har eget hösilage finns det ju ingen anledning att ha hö/hösilage med dåliga värden i år. Tack och lov så har jag slutat ta hösilage på den lilla plätten jag hade. Förra året fick han som tog istället för mig 5 balar och då fick jag 24 balar året innan. I år måste det blivit usla värden med tanke på tidpunkten han slog. Efter midsommar.

Jag kör på förra årets balar fortfarande, lite blött dock, runt 62% men det var det eller helt usla värden att välja på. Nu har jag en kvot på 6.3 något högt socker men har inga känsliga hästar. Kommer få andraskörden på samma vall senare under året med 78%ts och en kvot på 8
Sverige är stort, här blev det bara en första skörd med hö för min bonde och ingen andra skörd med ensilage alls.
 
455145361_8049110815208049_1374012045886580081_n.webp
 
Jag antar att du är medveten om att analysen gjordes förra hösten enligt datumen? Tänkte bara så du inte blivit lurad.

Jag har just fått tummen ur och fixat mer baltejp och därmed kunnat ta höprover från balarna vi fått levererade. Ska skicka på måndag och hoppas det är ungefär samma näringsinnehåll som det varit senaste 14 åren vi köpt hösilage av bonden 🤞🏻
tror dom skrivit fel datumn för skall vara från nya :) har en från samma bonde från förre hösten med
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Det bästa med ”din” ras
  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp