Årets foderstater

Vi med tjockisar griper efter varje MJ så många bäckar små 😂 Och det blir ju några dl ändå om man ska matcha ett proteinfattigt hö. Jag köper som tur är PP direkt från producent och de har inte ökat något i pris för 25 kg dvs 790 kr.
Jag brukar också köp direkt från producent men de har höjt till typ 1300 kr för 20 kg🫣
I butik kostar 20 kg typ 1600 kr.. Galet!

Vi har fått ny analys igen. :banghead:

Lite bättre mineralinnehåll, men i princip ingen näring. Eller vad säger ni om 5,5 MJ och 19 g smb. rp? O_o

Löser det med lite lusern till hästen och lite mer soja till ponnyn. Men det känns inte bra. Har beställt lysin och metionin också, då svavelmängden var låg.

Vi har fått ny analys igen. :banghead:

Lite bättre mineralinnehåll, men i princip ingen näring. Eller vad säger ni om 5,5 MJ och 19 g smb. rp? O_o

Löser det med lite lusern till hästen och lite mer soja till ponnyn. Men det känns inte bra. Har beställt lysin och metionin också, då svavelmängden var låg.

Gräsfröhalm typ!

Men med lusern borde det gå att lösa, lite spelrum på energin ändå per kilo.

Gräsfröhalm typ!

Men med lusern borde det gå att lösa, lite spelrum på energin ändå per kilo.

Ja, det ser ut som vilket hösilage som helst. Men garanterat inte gödslat på många år pga dyrt. :(

För mina hästar löser det sig bra med soja och lusern, men tycker synd om de med stora tävlingshästar i stallet som inte orkar äta alla kg som behövs.

Ja, det ser ut som vilket hösilage som helst. Men garanterat inte gödslat på många år pga dyrt. :(

För mina hästar löser det sig bra med soja och lusern, men tycker synd om de med stora tävlingshästar i stallet som inte orkar äta alla kg som behövs.

Nej verkligen inte ett tävlingshö... Och det är vansinnigt dyrt att fodra upp proteinet till större/mer krävande hästar.

Jag har meckat fram och tillbaka och detta är det bästa jag kommer fram till utifrån höanalysen.
Kompletterat med Trikem proteinkomplex, Trikems mineralkomplex plus Trikems magnesium.

Hur jag än burit mig åt så har magnesium och kalcium legat lågt men samtidigt för högt selen.

När man ger proteinkomplex, är det något som sätter sig i huvudet? är det rent protein eller klassas som kraft?

Bifogade filer

Jag har meckat fram och tillbaka och detta är det bästa jag kommer fram till utifrån höanalysen.
Kompletterat med Trikem proteinkomplex, Trikems mineralkomplex plus Trikems magnesium.

Hur jag än burit mig åt så har magnesium och kalcium legat lågt men samtidigt för högt selen.

När man ger proteinkomplex, är det något som sätter sig i huvudet? är det rent protein eller klassas som kraft?

Jag hade framförallt bekymrat mig om att du ligger 10MJ för lågt, är hästen på hårdbantning? Du har utrymme att lägga till mer hö. Det behövs också mer rent fosfor, du vill inte ligga under hästens behov på det. Går att köpa rent, från Biofarmab bland annat. Koppar och zink ligger också lågt, medans selenet lite högt. Kanske inte är rätt mineralfoder att kombinera med proteincomplex?

Vad menas med "räknas som kraft"? Allt utöver grovfoder kan man kalla kraftfoder, men det kanske är mer korrekt numera att säga tillskottsfoder.

Nej, det är han inte. Han är något överviktig. Rund om magen, men annars kantig. Tappat överlinjen.

Gav honom 10kg hö först men han äter inte allt.

Jag är inte van vid kraft, tillskott förutom mineraler då tidigare hö haft bra sammansättning och tidigare häst gått på lösdrift.

Hur tänker ni om svavelmängden är låg? Har fått tillbaka analysen på ett nytt parti hö, vilket är relativt välbalanserat förutom mikormineralerna där kvoterna behöver justeras. Men alltså lite lågt svavelinnehåll på 1,3 g/kg foder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka