Årets foderstater

Jag hade samma fundering kring vårt hö i år, och hittade det här: ”Ett lämpligt intervall för Ca/P-kvoten är 1,2-1,8, men om vallfodret är Ca-rikt kan kvoten bli högre. I utfodringsförsök har Ca/P-kvoter upp mot 6 använts utan att man observerat några negativa konsekvenser av detta på hästarna. En förutsättning är dock att P-behovet är uppfyllt.” (https://hastsverige.se/utfodring-och-miljo/naringsamnen-och-hastens-naringsbehov/). Jag pluggar till veterinär och när vi hade näringslära för två år sedan pratade de bara om att kvoten måste vara minst 1,2, inget om en maxgräns där heller☺️

Ca/P var 3,8 i vårt hö. Jag behövde dock komplettera med mineraler för att fylla fosforbehovet, så kvoten blev till slut 2,5 vilket jag tyckte kändes helt okej!
Okej, då kanske det inte är så illa som jag tänker mig då.
 
Lyckades hitta min karta över hur de olika mineralerna påverkar varandra :D
1728228391504.png


Har ingen häst just nu men brukar alltid kolla hur skörden blir, 2018 är fortfarande färskt i minnet.
 
Jag har fått stödfodra typ hela sommarn, med balar från en annan bonde än mon vanliga och nu sista 3 från honom igen. Sista två har varit fina, väldigt blöta å goda tycker boysen 😅
Ska ta analys när jag får hem stora lasset och spättat två balar (en ute å en inne).
Va ganska bra sista 2 åren, från olika fält. Får se vad det här blir. Han trodde att de kanske skulle va lite mycke klöver, så tur kallblodet inte är kvar..
Bad om klippt hösilage, då de är det han likas gör åt sig själv 🙈 kändes tryggare än att prompta på torrhö såsom sommarn varit 🫠

Till er som tagit analys, vilket labb valde ni?
Nått som är billigare än andra?
Tog Agrilab första gången och Vidilab nu sist, då jag ville åt macromineralerna.. finns de nå fler ställen än dom?
 
Jag har fått stödfodra typ hela sommarn, med balar från en annan bonde än mon vanliga och nu sista 3 från honom igen. Sista två har varit fina, väldigt blöta å goda tycker boysen 😅
Ska ta analys när jag får hem stora lasset och spättat två balar (en ute å en inne).
Va ganska bra sista 2 åren, från olika fält. Får se vad det här blir. Han trodde att de kanske skulle va lite mycke klöver, så tur kallblodet inte är kvar..
Bad om klippt hösilage, då de är det han likas gör åt sig själv 🙈 kändes tryggare än att prompta på torrhö såsom sommarn varit 🫠

Till er som tagit analys, vilket labb valde ni?
Nått som är billigare än andra?
Tog Agrilab första gången och Vidilab nu sist, då jag ville åt macromineralerna.. finns de nå fler ställen än dom?

Min leverantör använder Eurofins och det har jag också gjort när jag skickat in själv. Väljer alltid ackrediterat lab om jag kan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp