Årets foderstater

Har försökt räkna lite och skulle både behöva begränsa hömängden en del och ge soja :down:
Mina går på lösdrift men vet inte hur mycket det påverkar, skulle vi fodra ungefär som vanligt hamnar de på 130-140 % överskott av energi.

Har fått hem mina 3 pallar, man känner sig aldrig så rik som när vinterns foder är hemma 😍 Tänkte testa att beställa två mindre balar hösilage också när jag ändå ska beställa strö. Började precis beta den sista gräshagen idag så dröjer fortfarande innan jag vill börja ge hösilage till tjockisarna.

Hullkoll idag och julgrisen aka ponnyn har börjat falla ur under all fluffpäls. Den var inte väntad… Får räkna om lite på fodret, men misstänker att hon inte hinner äta sina 5 kg.

Fick analysen idag och sitter nu och knåpar.
Smrp/Mj 6.3 så helt okej, ungefär där det brukar ligga.
Men mineralerna…
Behöver tillsätta fosfor, zink och koppar.
Manganet är dock skyhögt! 154 mg/kg TS, hur ska jag tänka kring det?

Fick analysen idag och sitter nu och knåpar.
Smrp/Mj 6.3 så helt okej, ungefär där det brukar ligga.
Men mineralerna…
Behöver tillsätta fosfor, zink och koppar.
Manganet är dock skyhögt! 154 mg/kg TS, hur ska jag tänka kring det?
Jag hade också jättehögt mangan, tror delvis lite skevt i analysen men det var inte så mycket att göra mer än att öka koppar/zink då det visst ska hämma upptaget av dessa. Körde Keys vintermineraler + hovtillskott för detta.

Jag hade också jättehögt mangan, tror delvis lite skevt i analysen men det var inte så mycket att göra mer än att öka koppar/zink då det visst ska hämma upptaget av dessa. Körde Keys vintermineraler + hovtillskott för detta.
Tack, skönt att höra. Då kan jag andas ut lite då 😅

Jag valde hösilage utifrån analys idag. Valde ett med 72 % TS, 10 i kvot MJ/smrp och 77 i socker (ts).
Jättenöjd med de till mina unghästar. Vill dessutom kunna blanda in halm och så passar det ännu bättre att spä ut med. Vill helst ha något högre TS men är nöjd.
Zink/koppar behöver kompletteras såklart, men de behövs ju så gott som alltid.

Då det förutom koppar, zink och fosfor även fattas järn i årets analys så funderar jag på om kraffts high phosphorus miner skulle kunna funka för oss.
Men jag blir osäker på hur jag ska tolka deras innehållsförteckning. Hur mycket zink och koppar innehåller det? Kan jag bara lägga ihop de två olika zinksorterna och likaså med kopparn och räkna på det? Eller är det mer avancerat än så? 😅🙈

IMG_7573.webp

Då det förutom koppar, zink och fosfor även fattas järn i årets analys så funderar jag på om kraffts high phosphorus miner skulle kunna funka för oss.
Men jag blir osäker på hur jag ska tolka deras innehållsförteckning. Hur mycket zink och koppar innehåller det? Kan jag bara lägga ihop de två olika zinksorterna och likaså med kopparn och räkna på det? Eller är det mer avancerat än så? 😅🙈

Visa bifogad fil 156084
Generellt kan man väl anta att hästarna får i sig betydligt mer järn än vad grovfodret innehåller? Vattnet + dolt järn i kraftfoder och mineralfoder (eftersom endast tillsatt järn behöver redovisas). Hur mkt järn saknas? Frågan är om du verkligen behöver tänka på den delen..

Jag gör det enkelt för mig och lägger ihop när det redovisas sådär (till skillnad från om det står ”varav …”. Är säkert inte helt korrekt iom olika upptag men där går min gräns. Tittar dock ibland på sånt när jag väljer mellan olika mineralfoder för att se vilken som har ”bäst” råvaror.

Edit. Kan tipsa om att wiromin har varianter som ligger betydligt högre i zink och koppar än de flesta andra mineralfoder. Fosfor är ju enkelt att lägga till på sidan.

Har bara räknat till ponnyn ännu som får mer begränsad tillgång på hö än de stora.
Beroende på om jag kan byta ut lite hö mot halm eller inte så fattas det mellan 180-210mg järn, så det är bara ungefär hälften av järnbehovet som bli täckt.
Ingen av hästarna får kraftfoder, bara en dl lusernpellets att blanda mineralerna i.
Vi har egen brunn och inte speciellt mycket järn i vattnet.
Kvotenerna blir ju helknasiga med så lite järn.

Har tillslut lyckats få tag i bra foderhalm till ponnyn för att förlänga tuggtiden. Det är inte det lättaste här uppe, halmen är dubbelt så dyr som vårt hö 😅
Men nu känns det bättre i mattehjärtat då hon har att tugga på hela dygnet.
Har kompletterat med lite potatisprotein för att få till en bättre kvot iom halmen och så blev det wiromin fosforbalans då de blev billigast och även innehåller tillräckligt med selen.
De stora klarar sig med hö och mineraler 👍🏻
Jag känner mig nöjd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka