Hårdare mage? Varning för känsliga.

Som andra skrivit så finns tabletter som stoppar upp det akuta men grundproblemet är att antibiotikan slagit ut tarmfloran.
Förutom det som tipsats om så surkål och kimchi ska vara bra för magen.

Jag personligen skulle nog gå över till skonkost ett tag till större delen och sen implementera lite i taget. Typ soppor, yoghurt, ris, fisk mm och så små portioner av det som kan bygga upp tarmfloran igen eller tabletter för det.
När magen är i balans fasar du över till din vanliga kost lite i taget.
 
Snälla fibrer som ris, havregrynsgröt, kokt frukt och kokta grönsaker, blåbär när magen bråkar brukar vara bra. Blöta fibrer helt enkelt som är lite för bearbetade, skippa fullkorn, helkorn och sådant som kan reta tarmen. Blåbär och olivolja (i måttlig mängd) ska vara bra. Syrad mat också bra för tarmfloran och surdegsbröd (surdegen lär bryta ned de hårda delarna på full och helkorn). Hoppas din mage repar sig snabbt.
 
Men du äter regelbundet och ordentligt i vanliga fall väl inte bara tex nektariner och glass under en hel dag
Jag jobbar skift så regelbundna måltider existerar inte, men jag är omnivor och äter varierat.

Järntabletter kommer jag dock inte att äta, jag har och har alltid haft så pass bra järnvärden att de ska inte stiga högre helst för då kommer jag behöva medicinera mot det.
 
Jag har för övrigt idag ätit en skål yoghurt med havreringar, banan och frysta hallon och blåbär som värmts i micron. Blomkålsgratäng med rökt skinka och nyss ramennudlar och kokta grönsaker. Nu borde jag hålla mig mätt och nöjd resten av kvällen så jag lever inte enbart på nektariner och glass. ;)

Glömde köpa blåbärssoppa så det får bli i morgon + en sväng till apoteket.
 
När jag får så där efter antibiotika har jag ätit vitt bröd, typ billigaste skräprostbrödet jag kan hitta. Fryser och rostar det och äter första dagarna utan något på, sen introducerar jag smör och ost. Till det dricker jag pulvernyponsoppa som jag medvetet gör tjockare och dricker så rumstempererad som jag kan få den. Brukar också ge mig själv en tid under vilken jag ska äta så att jag äter extra långsamt på typ 30-40 minuter. Det känns som att det hjälper att äta långsammare tycker jag.

Brukar göra så tills magen varit okej i 3 dagar, sen börjar jag äta annat och blir magen arg då går jag tillbaka och äter mina rostade bröd och nyponsoppa någon dag till.

Brukar om det är väldigt illa även dricka någon brustablett jag just nu inte minns vad den heter... Den har i alla fall både vätskeersättning och lera i. Min mage gillar den bättre än Dimor.

Edit: Jag introducerar så klart smör och ost, inte bröd och ost :p
 
Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare?

Jag skadade höger hand för knappt en månad sedan, lades in över natten och de öppnade upp och spolade nerverna, syddes ihop, fick kåvepenin utskrivet men handen svullnade upp så pass efter två dagar att knogarna försvann, jag fick ont i underarmen och missfärgningar så in på akuten igen, suturerna väck, såren rensades och en hästdos eller om det var till en elefant dunderantibiotika i 10 nya dagar och omläggningar av sjuksköterska på VC 3 ggr för att hålla koll på läkningen.

Min mage har ballat ur totalt efter min dunderkur och konsistensen är ett mellanting av lös koskit på grönbete för de som vet och hm, ja, vatten. 😳 Idag har jag hunnit med tre besök och då räknar jag inte nr 1. Nu hade jag som tur var tillgång till toalett, men det är lagom roligt att behöva hoppa in i skogen halvvägs till jobbet för att det inte är möjligt att köra vidare utan att stanna akut. 😖

Magen har i flera år varit väldigt lynnig, men rekordet är som mest 6 toalettbesök på en dag under kuren. :bag: När jag började så kom det i bägge ändar och jag hade ont som 17 och ingen lust att äta alls. Jag får fortfarande ont i magen emellanåt, äter även Alvedon pga värk, dålig rörlighet + domningar i nerverna i höger hand men trappat ner till 0 - 400 mg/dag. Idag har det blivit 200 mg före lunch. Såren har dock läkt så jag ska träna upp rörligheten så jag kan stängsla hage och köra röjsåg.

Jag älskar frukt och grönsaker, äter grovt bröd om jag äter det alls, men ska jag behöva gå över till ett torftigare liv med vitt bröd och inget frukt och grönt? 😞

Jag har haft återommande urinvägsinfektioner sen barnsben och får numera hästkurer penicillin, när de återkommer... och min mage ballar ur som ett brev på posten. Numera får jag alltid rådet att köpa probimage eller andra goda bakterier pallvis, när jag får penicillinkur. Det hjälper inte helt, då jag har en mage som är som den är.. Men om inte, skulle jag "ursäkta uttrycket"... få flytta in i badrummet...

ProIBS, är något jag har börjat testa och periodvis funkar det mot min instabila mage.
 
Senast ändrad:
När jag får så där efter antibiotika har jag ätit vitt bröd, typ billigaste skräprostbrödet jag kan hitta. Fryser och rostar det och äter första dagarna utan något på, sen introducerar jag smör och ost. Till det dricker jag pulvernyponsoppa som jag medvetet gör tjockare och dricker så rumstempererad som jag kan få den. Brukar också ge mig själv en tid under vilken jag ska äta så att jag äter extra långsamt på typ 30-40 minuter. Det känns som att det hjälper att äta långsammare tycker jag.

Brukar göra så tills magen varit okej i 3 dagar, sen börjar jag äta annat och blir magen arg då går jag tillbaka och äter mina rostade bröd och nyponsoppa någon dag till.

Brukar om det är väldigt illa även dricka någon brustablett jag just nu inte minns vad den heter... Den har i alla fall både vätskeersättning och lera i. Min mage gillar den bättre än Dimor.

Edit: Jag introducerar så klart smör och ost, inte bröd och ost :p

Brustaletten med vätskeersättning och lera i.... skulle jag vilja veta namnet på :heart

Vätskeersättning och rostbröd lever jag på långa perioder.
 
Jag har haft återommande urinvägsinfektioner sen barnsben och får numera hästkurer penicillin, när de återkommer... och min mage ballar ur som ett brev på posten. Numera får jag alltid rådet att köpa probimage eller andra goda bakterier pallvis, när jag får penicillinkur. Det hjälper inte helt, då jag har en mage som är som den är.. Men om inte, skulle jag "ursäkta uttrycket"... få flytta in i badrummet...

ProIBS, är något jag har börjat testa och periodvis funkar det mot min instabila mage.
Prova Precosa också, det är framtaget för att hjälpa magen vid antibiotikakurer. Och innehåller annat än mjölksyrabakterier.
 
Prova Precosa också, det är framtaget för att hjälpa magen vid antibiotikakurer. Och innehåller annat än mjölksyrabakterier.
Precosa är fantastiskt! Skulle precis tipsa om det. Min mage fixar inte Kåvepenin alls om jag inte tar tabletterna med 1 stort glas vanlig filmjölk. Sist jag åt Kåvepenin råkade jag en kväll ta laktosfri filmjölk och magkollapsen blev total! Fick Precosa på apoteket och två timmar senare var magen i perfekt skick.
 
Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare?

Jag skadade höger hand för knappt en månad sedan, lades in över natten och de öppnade upp och spolade nerverna, syddes ihop, fick kåvepenin utskrivet men handen svullnade upp så pass efter två dagar att knogarna försvann, jag fick ont i underarmen och missfärgningar så in på akuten igen, suturerna väck, såren rensades och en hästdos eller om det var till en elefant dunderantibiotika i 10 nya dagar och omläggningar av sjuksköterska på VC 3 ggr för att hålla koll på läkningen.

Min mage har ballat ur totalt efter min dunderkur och konsistensen är ett mellanting av lös koskit på grönbete för de som vet och hm, ja, vatten. 😳 Idag har jag hunnit med tre besök och då räknar jag inte nr 1. Nu hade jag som tur var tillgång till toalett, men det är lagom roligt att behöva hoppa in i skogen halvvägs till jobbet för att det inte är möjligt att köra vidare utan att stanna akut. 😖

Magen har i flera år varit väldigt lynnig, men rekordet är som mest 6 toalettbesök på en dag under kuren. :bag: När jag började så kom det i bägge ändar och jag hade ont som 17 och ingen lust att äta alls. Jag får fortfarande ont i magen emellanåt, äter även Alvedon pga värk, dålig rörlighet + domningar i nerverna i höger hand men trappat ner till 0 - 400 mg/dag. Idag har det blivit 200 mg före lunch. Såren har dock läkt så jag ska träna upp rörligheten så jag kan stängsla hage och köra röjsåg.

Jag älskar frukt och grönsaker, äter grovt bröd om jag äter det alls, men ska jag behöva gå över till ett torftigare liv med vitt bröd och inget frukt och grönt? 😞
Också haft problem med lös mage.. behövde återställa tarmfloran vilket tar tid. Magen behöver fibrer för att göda de goda bakterierna vilket är svårt när man har lite av dessa som bryter ner fibrerna så får man ännu mer lös mage men det är som det är. Äppelcidervinäger innehåller mycket bra bakterier för magen. Ta ett par teskedar blandat i vatten. Undvik sådant som retar magen genom att äta så lite tillsatser som möjligt. För just min mage är citronsyra rena giftet men kan äta lite grann numera när min mage blivit starkare men innan gick det inte alls. I början kommer det vara väldigt tufft men blir bättre på sikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 34.
  • Vad gör vi? Del CXCIX
  • Earl Grey-te

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp