Earl Grey-te

Görel

Trådstartare
Moderator
Är det någon mer än jag som tycker att alla Earl Grey-tesorter förlorat i smak de senaste åren?

Har prövat många olika märken men tycker att de tappar smaken efter ett tag. Har tänkt att det beror på mina smaklökar men min syster har samma upplevelse. Det enda som jag tycker smakar okej i dagsläget är Coop.
 
Jag tycker att det är stor skillnad på vilket vatten det är, om det är kalkrikt, järnrikt, mjukt eller hårt. Hemma i Enköping gillar jag Earl Grey Twinings, men på Österlen går jag över till English Breakfast-te, för annars smakar det för lite.
Jag har nyss flyttat från Sundbyberg till Södermalm, och märker ingen skillnad, men avståndet är kanske för kort för det.
 
Jag köper alltid lösvikt och tycker det smakar lika bra som det brukar.
Vilken sort då?
Min syster och jag har druckit flera olika sorter. De enda som smakar riktigt bra är de från tehandeln, så var det inte tidigare. Då hade både Garant och Ica smakrika sorter.
 
Nu var det ett tag jag köpte Earl Grey, men lösvikt i te- och kaffehandel har alltid smakat bäst. Då har teet verklig karaktär. I tepåse har det alltid fallit lite platt för mig. Har även köpt Espresso Houses earl grey, tror faktiskt det var tepåsar (?) i plåtburk. Det smakade gott!
 
Vilken sort då?
Min syster och jag har druckit flera olika sorter. De enda som smakar riktigt bra är de från tehandeln, så var det inte tidigare. Då hade både Garant och Ica smakrika sorter.

Jag håller med dig. Antingen har kvalitén på bergamott-olja gått ner, eller så använder dom mindre av den. Samma märken smakar mindre, sen typ... 2021?

Kanske av samma skäl som olivolja blivit åt helvete dyrt? Bergamott är ju ett citrusträd, det kan mycket väl också blivit påverkat av bränder och torka runt medelhavet.
 
Jag håller med dig. Antingen har kvalitén på bergamott-olja gått ner, eller så använder dom mindre av den. Samma märken smakar mindre, sen typ... 2021?

Kanske av samma skäl som olivolja blivit åt helvete dyrt? Bergamott är ju ett citrusträd, det kan mycket väl också blivit påverkat av bränder och torka runt medelhavet.
Bra tanke! Och skönt att jag och min syster inte är ensamma om att reagera på smakförändringen.
 
Jag var i London för ett par månader sedan och tänkte att jag skulle köpa med mig ordentligt smaksatt earl grey. Den smakade t o m ännu mindre än de jag köpt i Sverige ☹️
Äsch då! Jag köper alltid Twinings, antingen när jag är där eller beställer från deras engelska sida. Inte ens det Twinings som säljs i Sverige är samma, tror vi får andrasorteringen 😂 Dock är jag rätt tråkig och dricker bara English breakfast men min bästis är hardcore earl grey!
 
Jag fick en Earl Grey double Bergamotte från en kollega som köpt det i USA och inte gillade det. Jag försökte köpa från Amazone i Tyskland men då skulle de ha moms trots att det var ett annat EU -land så jag surnade till och sket i det.
 
Jag dricker Kränkus Earl Grey Cream. Det smakar som vanligt. Har även Fortnum & Masons Koffeinfria Earl Grey Classic och det smakar också som det brukar.
 
Jag har aldrig gillat earl grey, för mig smakar det typ... kartong? Eller ja, iaf så som jag tänker mig att en uppblött kartong skulle smaka (jag har såklart aldrig smakat det på riktigt :p ). Men det kan alltså vara olika mellan olika tillverkare och vattenkvalitet..?
 
Äsch då! Jag köper alltid Twinings, antingen när jag är där eller beställer från deras engelska sida. Inte ens det Twinings som säljs i Sverige är samma, tror vi får andrasorteringen 😂 Dock är jag rätt tråkig och dricker bara English breakfast men min bästis är hardcore earl grey!
Jag köpte en rätt dyr sort med förhoppningen om att det skulle smaka något men det var tyvärr helt fel.

Fram tillbaka för ungefär tio år sen drack jag bara english breakfast och darjeeling, sen slog det över. Nu kör jag båda 😀
 
Jag köpte en rätt dyr sort med förhoppningen om att det skulle smaka något men det var tyvärr helt fel.

Fram tillbaka för ungefär tio år sen drack jag bara english breakfast och darjeeling, sen slog det över. Nu kör jag båda 😀
Darjeeling gillar jag också! Det dricker jag när jag vill känna mig lite mer fancy 😆.

Sen har jag ett par riktigt lyxiga teer från Laduree som jag gillar men annars är jag supertråkig med mina två sorter 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 764
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 236
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 507
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
1 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp