Att reda upp livet

Jag är ensamstånde och måste klara 7% ränta plus ha minst 15000 kr över varje månad efter ALLT är betalt. Så 15000 över som ”sparande” varje månad.
Fast det stämmer väll ändå inte? Jag har fått till mig att man måste ha minst 15 000 kr i inkomst efter skatt för att få ta lån på de allra flesta bankerna. Jag har inte på långa vägar 15000 kr över efter att alla räkningar är betalda och jag har fått låna relativt nyligen utan något knorrande. Jag har dock inte lånat så stora summor som du beskriver här i tråden.

Fast det stämmer väll ändå inte? Jag har fått till mig att man måste ha minst 15 000 kr i inkomst efter skatt för att få ta lån på de allra flesta bankerna. Jag har inte på långa vägar 15000 kr över efter att alla räkningar är betalda och jag har fått låna relativt nyligen utan något knorrande. Jag har dock inte lånat så stora summor som du beskriver här i tråden.
Jo det ger Swebank som krav för mig.
Men ska kolla ny bank. Jag pratar bollån alltså.

Jag är ensamstånde och måste klara 7% ränta plus ha minst 15000 kr över varje månad efter ALLT är betalt. Så 15000 över som ”sparande” varje månad.

Men hjälp! När jag tog mitt första hus/gårdslån hos Swedbank var jag ensamstående och hade en inkomst på cirka 15 000 kr som månadslön. Brutto. Ok det var 1998 och det var inte ett så stort lån, men ändå. Nu har jag dock sedan flera år tillbaka lämnat Swedbank och är hittills helt nöjd med ersättaren Länsförsäkringar.

Det finns något som heter skuldkvotstak det är så mycket man brukar få låna dvs det som bankerna utgår ifrån. Det är bruttoårlönen gånger 4,5. Så tex har man en inkomst på 30 000kr i månaden får man max låna 1 620 000 kr och sen måste du ju då ha en insats på 15 %.
För att få låna 2 miljoner så behöver du då en insats på 300 000 kr och sedan en inkomst på minst 31 500 kr i månaden (avrundat uppåt).
På SBAB kan du låna till delar av kontantinsatsen men måste stå för 5% av bostadens pris själv då blir det ett lån på 1900 000 kr och då måste du ha en inkomst på minst 35 200 kr i månaden och en instats på 100 000 kr om bostaden kostar 2 miljoner.

Det knepiga för dig gissar jag är att du inte har någon insats.

allt som är med på konsumentverkets kostnadsberäkningar, dom utgår från den mallen.
Där ingår ju inte driftskostnader eller kostnader för bostadslån? Hamnar de i de femtontusen man ska ha över när allt är betalt? Då behöver man ha 23870 kr efter skatt per månad vilket ger en inkomst på 31031 kr före skatt i månaden (som singel utan barn).

När jag tog bolån 2012 så krävde de att jag skulle klara en ränta på typ tre procent över dåvarande ränta (som låg på ca 5%) samt minst 10 000 kr över varje månad. De räknade då inte på kostnaden för lånet (ränta plus amortering), men boendekostnader enligt schablon och även schablon kostnader för mat, bil mm.

Dvs det ska verkligen vara pengar över. Däremot har de inte med häst i sin schablon och räknar inte med sånt om man inte upplyser dem. Så på pappret hade jag massvis med pengar över. Not so much i verkligheten 😎

Där ingår ju inte driftskostnader eller kostnader för bostadslån? Hamnar de i de femtontusen man ska ha över när allt är betalt? Då behöver man ha 23870 kr efter skatt per månad vilket ger en inkomst på 31031 kr före skatt i månaden (som singel utan barn).
Nä, givetvis så ingår inte driftkostnader eller kostnade för bostadslån, det har ju inte Konsumentverket koll på? vi skulle enligt Swedbank ha 20.000 över när bostadslån + amortering + övriga lån tex bil + driftkostnader för boende + det som står med på konsumentverkets beräkningar var betalt.

Nä, givetvis så ingår inte driftkostnader eller kostnade för bostadslån, det har ju inte Konsumentverket koll på? vi skulle enligt Swedbank ha 20.000 över när bostadslån + amortering + övriga lån tex bil + driftkostnader för boende + det som står med på konsumentverkets beräkningar var betalt.

Så olika det kan vara, jag har aldrig nånsin behövt gå in i några sådana detaljer med min bank. Jag har bara ansökt via hemsida på bank de senaste två gångerna och fått ok. Har köpt lägenhet, radhus och nu senast lägenhet, som ensamstående. Har ändå lån på 2 msek på den.

Så var det för mig med. Men då 15000 för ensamstående

Är det något nytt? Jag blev för något år sedan erbjuden att låna mer än vad jag önskade och hade jag tagit det hade jag definitivt inte klarat spara 15000 i månaden ens med nuvarande ränta. I och för sig så klarar jag det nog om jag verkligen vill, men med betydligt lägre lån (runt hälften). Jag är ensamstående

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 647
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
589
Senast: seahawk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka