Att reda upp livet

Uppdatering: jag sökte två jobb och kom på intervju på båda. Jag har gått vidare på båda också. Sedan stannade rekryteringen av på ett av de, de har fått en mindre omorganisation på sig och chefen visste inte hur det skulle bli, så de kunde återkomma i september så jag sa att jag kan stå kvar på listan.
Den andra arbetsgivaren vill nu ha referenser. Jag är något osäker på det jobbet då jag tror att jag inte är bra nog, det säger jag inte för att få en klapp på axeln, utan det var intrycket jag fick på intervjun. Typ ”hur ska jag klara dessa förväntningar, jag är inte där i min kompetens”.
Jag ska prata med de om det faktiskt. Men de vill iallafall ha referenser. De vill ha nuvarande chef.
Först tänkte jag, fan också, hur ska jag lösa detta? Hon vet ju inget.
Men sen tänkte jag, vaddå, hon kan ju få gott veta att jag söker nytt jobb. Det är ju pga arbetsmiljön och henne jag gör det.
Utmaningarna vi står inför framåt är tuffa för alla. Om de vill ha referenser från nuvarande chef betyder det två saker: 1. De är väldigt nära att erbjuda dig en anställning. 2. De anser att du är den som har bäst förutsättning att klara de tuffa utmaningarna bland alla de sökande (och de tycker du är nära nog för att vara värd att anställa). Jag är glad för din skull! Utmaningar växer man av, det vore trist att bara ha jobb där man vet och kan allt från början.

Utmaningarna vi står inför framåt är tuffa för alla. Om de vill ha referenser från nuvarande chef betyder det två saker: 1. De är väldigt nära att erbjuda dig en anställning. 2. De anser att du är den som har bäst förutsättning att klara de tuffa utmaningarna bland alla de sökande (och de tycker du är nära nog för att vara värd att anställa). Jag är glad för din skull! Utmaningar växer man av, det vore trist att bara ha jobb där man vet och kan allt från början.
Nja, det är väldigt olika - om du inte med nära menar är att välja mellan de sista 2-5 kandidaterna eller så . Och aldrig en garanti.

Har bestämt att det får bära eller brista med nuvarande chef. Hon har bett mig att bestämma mig innan om jag vill jobba kvar eller ej så jag kan ju hänvisa till det.
Jag mailade faktiskt också om min farhåga kring kompetensen till "nya chefen" och jag fick en sånt fint svar tillbaka så jag nästan blev tårögd.

En annan fråga, jag har semesterdagar kvar. Hur räknar jag ut vad slutlönen blir? Jag har hittat unionens sida https://www.unionen.se/rad-och-stod/rakna-ut-din-semesterersattning
Visst gäller den alla? Jag blir mest förvånad över att mina dagar är värda så mycket? Känns som det är nåt skumt (med tanke på att man får så ”lite” semesterdagstillägg när man tar semester.
Du får tänka på att tillägget är utöver din ordinarie lön, men när du får ut slutlönen är det inklusive den lön du skulle ha fått om du jobbat.

En annan fråga, jag har semesterdagar kvar. Hur räknar jag ut vad slutlönen blir? Jag har hittat unionens sida https://www.unionen.se/rad-och-stod/rakna-ut-din-semesterersattning
Visst gäller den alla? Jag blir mest förvånad över att mina dagar är värda så mycket? Känns som det är nåt skumt (med tanke på att man får så ”lite” semesterdagstillägg när man tar semester.
När du jobbar och får lön får du ju bara semestertillägget vid semester som extra. När du får dagar utbetalda vid slut så är det ju inklusive lönen. Så det blir extra. Värt att tänka på är det som står sist i den där rutan dock. Skatten blir mycket högre på utbetalda semesterdagar. Kan vara så mycket som drygt 50 %. Så att du inte får en tråkig överraskning antingen vid utbetalningen eller vid nästa års deklaration.

Semester kan hanteras på olika sätt, så den där snurran funkar inte för alla.
Vad har du för intjänandeår, är det innevarande eller föregående? Jag har fått uppfattningen att du jobbar i offentlig sektor? Jag tror att det är relativt vanligt att man där har innevarande intjänandeår, dvs att man tjänar in och tar ut semestern samma år. Det betyder att det ofta inte blir nån semester att betala ut när nån slutar, kan t.o.m. blir återbetalningsskyldig om man tagit ut mer än man tjänat in. Detta bör framgå av anställningsavtal eller personalhandbok.
Har du sammalönereglen eller procentregeln? Har du en fast månadslön har du antagligen sammalöneregeln. Då är en semesterdag värd 4,6+x% av din månadslön. X är minst 0,43% (enl lag), men ganska många har högre.

Semester kan hanteras på olika sätt, så den där snurran funkar inte för alla.
Vad har du för intjänandeår, är det innevarande eller föregående? Jag har fått uppfattningen att du jobbar i offentlig sektor? Jag tror att det är relativt vanligt att man där har innevarande intjänandeår, dvs att man tjänar in och tar ut semestern samma år. Det betyder att det ofta inte blir nån semester att betala ut när nån slutar, kan t.o.m. blir återbetalningsskyldig om man tagit ut mer än man tjänat in. Detta bör framgå av anställningsavtal eller personalhandbok.
Har du sammalönereglen eller procentregeln? Har du en fast månadslön har du antagligen sammalöneregeln. Då är en semesterdag värd 4,6+x% av din månadslön. X är minst 0,43% (enl lag), men ganska många har högre.
Fast det kan finnas sparad semester som man inte hinner ta ut och då utbetalas det i en klump som det sedan dras engångsskatt på. :meh:

På måndag börjar jag nytt. Hänt så mycket mer sen ”sist” på fd jobbet så ni hade häpnat. Men beslutet är rätt, lita på det. Högsta chefen (inte min närmsta chef) har inte en gång sagt lycka till eller tack för dessa år och då har vi ändå jobbat ihop i 12 år.
Nu framåt!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: seahawk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 211
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka