Att reda upp livet

Vad är det du tycker fattas? Swedbank har höga krav för att bevilja bolån. Kanske den bank som har allra högst krav. Och det är inget nytt heller.

Ja men det är väl en sån sak som känns lite oklar då. Varför bara gå till Swedbank och sen säga nej det är omöjligt för att man får nej från dem? Det finns ju andra banker som inte är småbanker på den gamla hemorten.

Jag provade att göra en kalkyl på SBAB och pytsade in en månadslön på 38 000 och en insats på 350 000 vilket väl inte är extremt på något sätt utan förmodligen rätt median. La även in att jag har bil, inga barn, inte gått i borgen för någon samt att jag betalar 400 kr /månad i studieskuld.

Då säger kalkylen att jag kan köpa för 2 msek. Kanske är jag helt fel på det med siffrorna men annars är det ju något annat som skapar problem för TS.

Självklart har TS ingen skyldighet att svara men det blir ju svårt att ge råd om inte allt framgår.
 
Jag kan verkligen inte mycket om bolån alls men har du testat t ex Lendo som gör enkla undersökningar mot många banker samtidigt?
Bara för att se om det finns en summa du kommer kunna få lånelöfte för liksom?

Och om du har möjlighet, försök frigöra kontanter till en kontantinsats.
Att ha kontantinsatsen har jag förstått gör stor skillnad.
 
Så olika det kan vara, jag har aldrig nånsin behövt gå in i några sådana detaljer med min bank. Jag har bara ansökt via hemsida på bank de senaste två gångerna och fått ok. Har köpt lägenhet, radhus och nu senast lägenhet, som ensamstående. Har ändå lån på 2 msek på den.
Jag med bolån som togs i augusti -23. Har inte ställt dessa krav. Hur mycket luft man behöver ha i sin inkomst är ju dock beroende av hur stort lån man vill ta.
 
Det var likadant för mig och mitt ex när vi sökte lån. De har helt orimliga krav.
Samma för mig förra året, med LF. Köpte hus som singel.
Min upplevelse är att det är rejält svårt att få låna till kontantinsats på småhus, att det spelar ingen roll om man efter köpet kommer att bo billigare och att många av dem som ger en råd baserat på sin egen erfarenhet av husköp inte har någon koll alls på hur verkligheten är nu.
 
Samma för mig förra året, med LF. Köpte hus som singel.
Min upplevelse är att det är rejält svårt att få låna till kontantinsats på småhus, att det spelar ingen roll om man efter köpet kommer att bo billigare och att många av dem som ger en råd baserat på sin egen erfarenhet av husköp inte har någon koll alls på hur verkligheten är nu.
Ja utan kontantinsats är det nog svårt tyvärr.
 
Samma för mig förra året, med LF. Köpte hus som singel.
Min upplevelse är att det är rejält svårt att få låna till kontantinsats på småhus, att det spelar ingen roll om man efter köpet kommer att bo billigare och att många av dem som ger en råd baserat på sin egen erfarenhet av husköp inte har någon koll alls på hur verkligheten är nu.
Exakt, möjligheten att få låna är betydligt sämre nu än för några år sedan. Bankerna är absolut inte lika villiga att låna ut till kontantinsatsen som dom var förr.
 
Exakt, möjligheten att få låna är betydligt sämre nu än för några år sedan. Bankerna är absolut inte lika villiga att låna ut till kontantinsatsen som dom var förr.
När jag lånade 2012, då ränteläget var sämre än nu iofs, så kraven var skyhöga för att få låna som singel även då, åtminstone hos Swedbank.

Trots att jag hade kontantinsatsen och att jag dessutom köpte för mindre än bostaden var värderad till (dvs jag kunde lägga allt i bottenlån)

Så förutom hårdare krav nu mm så tror jag att det alltid varit ganska stor skillnad mot om man köper hus själv eller tillsammans med någon. Vilket är helt logiskt men sannolikt inte något det som köpt som par tänker på när de tycker att "vi hade inga problem" :)
 
Ah, det är kontantinsats som saknas.

För mig är både ekonomisk frihet och trygghet jätteviktigt och de går ju hand i hand. Jag hade sett långsiktigt på situationen och tänkt att var sak har sin tid. Jag får offra en del just nu för att få det bättre på lång sikt (något som jag flera gånger också tillämpat i mitt eget liv).

Jag hade för det första satsat på att få ett nytt mer välbetalt jobb och bosatt mig i en billig liten lägenhet nära det nya jobbet för att slippa pendlingskostnader.

Gjort mig av med hästarna och fokuserat på att jag kommer bli hästägare igen i framtiden men just nu behöver jag prioritera annat. Kanske till och med tagit ett extrajobb beroende på möjligheterna.

Lagt undan så mycket pengar jag bara kunde i några år och därefter köpt mitt hus/lilla gård.
 
Jag är ensamstånde och måste klara 7% ränta plus ha minst 15000 kr över varje månad efter ALLT är betalt. Så 15000 över som ”sparande” varje månad.
Det är 1,5 år sedan jag fick köpa loss gården och jag bytte till Länsförsäkringar. Nu visste jag ju vilka driftskostnader jag hade på gården eftersom jag hyrt så länge, men det var aldrig något snack om att jag skulle ha 15k över efter att alla räkningar är betalda. Det är ju helt orimligt. Vad för typ av löner behöver man då för att kunna spara 15k/mån och samtidigt äga en fastighet??

Nu upplyste jag inte banken om alla kostnader jag har heller iofs. Tycker inte att de riktigt har med det att göra faktiskt. Deras intresse är att jag har betalningsförmågan att betala av mitt lån och givetvis är ju det prioriterat. Men resten av kostnaderna ska de ärligt talat skita i. Jag får göra vad jag vill med mina pengar. Det enda Länsförsäkringar hade som krav var att jag började med ett annat pensionsspar hos dem och det ångrar jag inte. Sparar 500:-/mån och det har ökat med typ 14% sedan jag började.
 
Uppdatering: jag sökte två jobb och kom på intervju på båda. Jag har gått vidare på båda också. Sedan stannade rekryteringen av på ett av de, de har fått en mindre omorganisation på sig och chefen visste inte hur det skulle bli, så de kunde återkomma i september så jag sa att jag kan stå kvar på listan.
Den andra arbetsgivaren vill nu ha referenser. Jag är något osäker på det jobbet då jag tror att jag inte är bra nog, det säger jag inte för att få en klapp på axeln, utan det var intrycket jag fick på intervjun. Typ ”hur ska jag klara dessa förväntningar, jag är inte där i min kompetens”.
Jag ska prata med de om det faktiskt. Men de vill iallafall ha referenser. De vill ha nuvarande chef.
Först tänkte jag, fan också, hur ska jag lösa detta? Hon vet ju inget.
Men sen tänkte jag, vaddå, hon kan ju få gott veta att jag söker nytt jobb. Det är ju pga arbetsmiljön och henne jag gör det.
 
Uppdatering: jag sökte två jobb och kom på intervju på båda. Jag har gått vidare på båda också. Sedan stannade rekryteringen av på ett av de, de har fått en mindre omorganisation på sig och chefen visste inte hur det skulle bli, så de kunde återkomma i september så jag sa att jag kan stå kvar på listan.
Den andra arbetsgivaren vill nu ha referenser. Jag är något osäker på det jobbet då jag tror att jag inte är bra nog, det säger jag inte för att få en klapp på axeln, utan det var intrycket jag fick på intervjun. Typ ”hur ska jag klara dessa förväntningar, jag är inte där i min kompetens”.
Jag ska prata med de om det faktiskt. Men de vill iallafall ha referenser. De vill ha nuvarande chef.
Först tänkte jag, fan också, hur ska jag lösa detta? Hon vet ju inget.
Men sen tänkte jag, vaddå, hon kan ju få gott veta att jag söker nytt jobb. Det är ju pga arbetsmiljön och henne jag gör det.

Jag tror att du kanske har fått låg självkänsla ifråga om ditt yrkeskunnande efter det som har hänt på ditt nuvarande jobb? Det kostar på att kritiseras även när man vet att det är orättfärdigt. De flesta nya arbeten är ju sådana att man växer med uppgifterna. För många är ju det även skälet till varför man byter jobb - man vill utmanas lite.

Har du varit transparent med arbetsmiljön på nuvarande jobb och hur det har påverkat dig (t.ex. sjukskrivningar) vid anställningsintervjun? I så fall är det lite konstigt att de inte, även, efterfrågar någon annan referensperson.
 
Jag tror att du kanske har fått låg självkänsla ifråga om ditt yrkeskunnande efter det som har hänt på ditt nuvarande jobb? Det kostar på att kritiseras även när man vet att det är orättfärdigt. De flesta nya arbeten är ju sådana att man växer med uppgifterna. För många är ju det även skälet till varför man byter jobb - man vill utmanas lite.

Har du varit transparent med arbetsmiljön på nuvarande jobb och hur det har påverkat dig (t.ex. sjukskrivningar) vid anställningsintervjun? I så fall är det lite konstigt att de inte, även, efterfrågar någon annan referensperson.
Nej jag har inte berättat alls om nuvarande arbetsmiljö utan sagt andra anledningar till byte av jobb. Det är ju delvis så också, att detta ställe har lite mer "utmaningar" än nuvarande, och jag är lite nyfiken på det. De söker 3 referenser, nuvarande chef, en fd chef och en kollega.
 
Uppdatering: jag sökte två jobb och kom på intervju på båda. Jag har gått vidare på båda också. Sedan stannade rekryteringen av på ett av de, de har fått en mindre omorganisation på sig och chefen visste inte hur det skulle bli, så de kunde återkomma i september så jag sa att jag kan stå kvar på listan.
Den andra arbetsgivaren vill nu ha referenser. Jag är något osäker på det jobbet då jag tror att jag inte är bra nog, det säger jag inte för att få en klapp på axeln, utan det var intrycket jag fick på intervjun. Typ ”hur ska jag klara dessa förväntningar, jag är inte där i min kompetens”.
Jag ska prata med de om det faktiskt. Men de vill iallafall ha referenser. De vill ha nuvarande chef.
Först tänkte jag, fan också, hur ska jag lösa detta? Hon vet ju inget.
Men sen tänkte jag, vaddå, hon kan ju få gott veta att jag söker nytt jobb. Det är ju pga arbetsmiljön och henne jag gör det.
Så känner jag alltid när jag blivit erbjuden jobb; shit, detta kommer jag aldrig klara. Men det har alltid gått alldeles utmärkt. Du klarar garanterat det! 🙂
 
Så känner jag alltid när jag blivit erbjuden jobb; shit, detta kommer jag aldrig klara. Men det har alltid gått alldeles utmärkt. Du klarar garanterat det! 🙂
Ja, och @Hippocampus
Screenshot_20240605-090241.png

Världen är så full av män som bara "Hur svårt kan det vara?", får uppdrag baserat på självförtroende/kax, saknar ödmjukhet och vilja att lära och därför gör ett mycket sämre jobb än mindre självsäkra kvinnor som tar uppgiften på allvar. Hjälp dem inte genom att sortera bort dig själv!
 
Ja, och @Hippocampus
Visa bifogad fil 148545
Världen är så full av män som bara "Hur svårt kan det vara?", får uppdrag baserat på självförtroende/kax, saknar ödmjukhet och vilja att lära och därför gör ett mycket sämre jobb än mindre självsäkra kvinnor som tar uppgiften på allvar. Hjälp dem inte genom att sortera bort dig själv!
Exakt så !

Gäller även lön. När jag bytte jobb skulle jag komma med löneanspråk, där och då var jag så less på att lönerna fortfarande skiljer sig åt mellan könen så jag tog det jag trodde mig vara värd och la på 4000 kr.
Arbetsgivaren prutade ner det en femhundring 😄
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 161
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 389
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 166
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp