Att reda upp livet

Av princip? Vilka... Oh det finns inte något vettigt ord för dumheten. Hoppas att det där snyggats till.

@Hippocampus
Handelsbanken är lätta att ha med att göra för det mesta, enligt min erfarenhet. Sbab är ett annat alternativ att kolla med. Saknas kontantinsats kan det vara möjligt att ta den via blanco, beroende på hur din inkomst ser ut. Fördelen med sbab är att man inte behöver ränteförhandla, vilket man behöver med Handelsbanken för att hamna på lägsta möjliga.

Jag hade nog ringt några banker och kollat möjligheterna. Bara för att en säger nej betyder det inte att nästa säger nej. Vi nekades ett lån hos 2 banker, medan en tredje sa att det inte är några problem alls. Antagligen berodde det på att några av tusenlapparna på min lön (alltid) bestod av ob, vilket de andra bankerna inte tyckte skulle redovisas.

Som sagt - det är ett tag sedan och jag hoppas verkligen att det har ändrat sig.

/Lizzie
 
Tack alla!
Jag har bokat bankbesök och uppdaterat där jag står i ”boendekö” hos hyresvärdar.
Jag lyckades skjuta upp nuvarande hyresvärdsbesöket en vecka för att få lite respit i kaoset och det kunde ju gått bra men då blev hunden jättesjuk, min bil har elfel och min höbonde har gjort av med 3 ton att mitt fånghö…
Som sagt, det finns aldrig en paus och jag har ingen att hjälpa mig/få stöttning av och som nån skrev, klart det kan synas att man är stark, men det finns ju ingen annan.

Kämpar på på jobbet men börjar känna mig slut där med. Chefen som innan alltid frågade hur det var på morgonen eller, om det inte funkade, på seneftermiddagen, hör inte av sig. I fredags tog jag halvdag för jag behövde det och hon var helt iskall.
Igår gick hon förbi rummet utan att hälsa. En kollega som jag ”anat” har med detta att göra beter sig väldigt konstigt, hälsar inte heller.
Vi har jobbat superbra ihop innan. Det känns annorlunda än bara förra veckan, nån sån tystnad som inte går att ta på.
Tycker det är lite obehagligt faktiskt.
 
En gång när jag riktigt ruttnade på en av mina vänner som återigen upprepade mantrat att hon inte kunde förstå hur jag orkade, hon med andra, så frågade jag henne vad hon tyckte jag skulle göra istället, skära halsen av mig? Efter det slapp jag tjatet från henne. :meh:
 
Tack alla!
Jag har bokat bankbesök och uppdaterat där jag står i ”boendekö” hos hyresvärdar.
Jag lyckades skjuta upp nuvarande hyresvärdsbesöket en vecka för att få lite respit i kaoset och det kunde ju gått bra men då blev hunden jättesjuk, min bil har elfel och min höbonde har gjort av med 3 ton att mitt fånghö…
Som sagt, det finns aldrig en paus och jag har ingen att hjälpa mig/få stöttning av och som nån skrev, klart det kan synas att man är stark, men det finns ju ingen annan.

Kämpar på på jobbet men börjar känna mig slut där med. Chefen som innan alltid frågade hur det var på morgonen eller, om det inte funkade, på seneftermiddagen, hör inte av sig. I fredags tog jag halvdag för jag behövde det och hon var helt iskall.
Igår gick hon förbi rummet utan att hälsa. En kollega som jag ”anat” har med detta att göra beter sig väldigt konstigt, hälsar inte heller.
Vi har jobbat superbra ihop innan. Det känns annorlunda än bara förra veckan, nån sån tystnad som inte går att ta på.
Tycker det är lite obehagligt faktiskt.

Jag förstår om det är obehagligt. Orkar du ta tjuren vid hornen och prata med kollegan som beter sig konstigt? Det kan ju handla om ett missförstånd som går att reda ut.
 
Jag förstår om det är obehagligt. Orkar du ta tjuren vid hornen och prata med kollegan som beter sig konstigt? Det kan ju handla om ett missförstånd som går att reda ut.

@Hippocampus

För att förtydliga och förmodligen också vara lite onödigt rak/plump: Kan det vara din kollegas och chefens dåliga sätt att hantera att du verkar utmattad (t.ex. prat om hygien och arbetsuppgifter)?
 
Jag förstår om det är obehagligt. Orkar du ta tjuren vid hornen och prata med kollegan som beter sig konstigt? Det kan ju handla om ett missförstånd som går att reda ut.
Jag har inga problem att prata med henne egentligen men hon lär springa t chefen och jag vet inte om det är värt det innan jag har något nytt jobb. Grunden är inte det här men jag tror det kan vara en del. Kollegan går snart hem i ett år.
 
Byt bank!
Jag hade allting på det klara när jag skulle köpa min gård, men Swedbank som jag haft typ hela livet krånglade som fan. Bytte bank till Länsföräkringar som klirrade allting på ett par dagar.
Jag tycker att just Swedbank är allmänt svåra.
Jag bytte också till Länsförsäkringar när jag skulle göra investeringar på min gård.
Men hade fram tills dess suttit fast i ett 20 årigt lån på Jordbrukskredit som inte gick att vara sig flytta eller lösa.
Det kom med gården för en tidigare modernisering och hade från början statligt räntebidrag.
 
Jag har inte läst hela tråden men har redan nu några reflektioner.
Det verkar som att världen har blivit galen och stjärnorna står fel.
Runt omkring mig så hör jag liknande berättelser som din.
Därför så har jag en teori om kollektiv stress.
Pandemi, krig i Europa, skenande elpriser och höga räntor sätter en stor press på människor.
Vilket gör att många blir lättirriterade över massor av petitesser och ger sig på personer i sin närhet i ren frustration.
Det behöver faktiskt inte ha med dig att göra alls.

Mitt råd skulle bli att börja med bostaden. Hyr in dig och alla hästarna på en gård någonstans där det inte kostar så mycket.
Det skulle ge dig tryggheten av att inte plötsligt behöva flytta.
Sedan så letar du nytt arbete som du vill ha från en situation där du är flyttbar.
Då kan du vara litet mer kräsen än om geografin begränsar dig.
 
Sit still i baten tills husagarna fatt saga sitt. De kan inte kasta ut dig over dagen, du maste val anda ha en rimlig tid pa dig att flytta ut? Om du soker sa manga job du kan nu nar du inte behover kanna dig bunden av var du bor sa kan du ju soka lamplig gard runt nya jobbet sedan.
Det beror på under vilken lag som uthyrning sker.
Är det privatuthyrningslagen så är det en månads uppsägningstid, annars så är det 3.
 
Jag tycker att just Swedbank är allmänt svåra.
Det är även mitt intryck. Jag har Swedbank för litet företagsgrejor, mest för att jag av något slags förändringsobenägenhet (story of my life) stannat kvar sedan jag skaffade mitt första bankkonto i dåvarande Föreningsbanken - som blev Föreningssparbanken, som väl blev bara Sparbanken, som blev Swedbank.
Däremot har jag väldigt bra intryck av den lokala sparbank, förvisso ansluten till Swedbank, som jag har alla privata åtaganden i inklusive huslån. Vettiga människor, lokal förankring, bidrar till lokalsamhället m m. @Hippocampus , kanske finns en lokal sparbank även i närheten av dig?
 
Det är även mitt intryck. Jag har Swedbank för litet företagsgrejor, mest för att jag av något slags förändringsobenägenhet (story of my life) stannat kvar sedan jag skaffade mitt första bankkonto i dåvarande Föreningsbanken - som blev Föreningssparbanken, som väl blev bara Sparbanken, som blev Swedbank.
Däremot har jag väldigt bra intryck av den lokala sparbank, förvisso ansluten till Swedbank, som jag har alla privata åtaganden i inklusive huslån. Vettiga människor, lokal förankring, bidrar till lokalsamhället m m. @Hippocampus , kanske finns en lokal sparbank även i närheten av dig?
jag har kontaktat en lokal sparbank på den lilla orten där jag växte upp 8 mil från där jag bor nu just för att hitta en lokal förankring. Nu är det ju inte många gamla "bankpersoner" kvar där men tänker ändå testa det.
 
Detta gör att jag är nu helt utmattad. Plus att jag har en gammal hund som inte lär finnas länge till, jag har en fånghäst som oroar mig, en unghäst på kollo som jag behöver ta hem pga ekonomin men jag vet ju inte ens vart jag ska vägen.
Jag måste bena upp detta med en sak i taget men hur? Vad ska jag börja med? Jag tänker på allt och då känner jag hur utmattning, depression och ångest närmar sig (haft de senare två innan som jag håller i schack med tankar).
Gör dig av med djuren. Finns ingen lycka med att ha djur som man vet man inte har råd med. Finns inget husdjur i världen som kan väga upp glädjen över att äga det mot att det ger en så dålig ekonomi. Att leva ett liv med ständig oro att inte ha pengar till de här djuren när (inte om) dom blir sjuka (=dyra vet.räkningar, stallhyra, hovslagare osv.osv.osv) att det fullkomligt håller på att äta upp en inifrån. Du håller på att bli rejält sjuk -det är dags att ta ditt ansvar över din hälsa.
 
Haha! Banken mailade tillbaka och frågade varför jag vill vara kund hos de eftersom jag inte är folkbokförd i kommunen.
Kanske ska leta upp nån annan...
 
Haha! Banken mailade tillbaka och frågade varför jag vill vara kund hos de eftersom jag inte är folkbokförd i kommunen.
Kanske ska leta upp nån annan...

Vad ger de vanliga storbankerna för anledning till att du inte får lån? Hur ser det ut när du provar de kalkyler som finns på bankernas hemsida typ "hur mycket kan jag låna"?
 
Precis som flera andra rekommenderat så hade jag också börjat med att söka nytt jobb. Kommer du bara ur den situationen du är i ny så tror jag att du kommer får mer energi över till annat, plus att det är stor chans att du kan öka på din lön och därmed få bättre förutsättningar för husköp.
 
Precis som flera andra rekommenderat så hade jag också börjat med att söka nytt jobb. Kommer du bara ur den situationen du är i ny så tror jag att du kommer får mer energi över till annat, plus att det är stor chans att du kan öka på din lön och därmed få bättre förutsättningar för husköp.
Jag har en annan intervju på måndag! Så sökt två jobb på några veckor varav två intervjuer :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 161
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 389
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 166
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp