Hippocampus
Trådstartare
Jag tror bostad är svårast. Vill jättegärna köpa så jag kan få ett hem men banken imponeras inte tyvärr.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Byt bank!Jag tror bostad är svårast. Vill jättegärna köpa så jag kan få ett hem men banken imponeras inte tyvärr.
ja det är ju det. Det blir liksom helt övermäktigt och tillslut hamnar jag i "ingenting funkar, livet är jävligt, jag ger upp". Det gynnar ju inte mig. Det svåra är ju att veta vart jag ska börja. Ska jag börja leta jobb eller bostad? Just bostad skulle vara fantastiskt att hitta, att hitta ett hem. Inte bara en bostad utan ett hem. Att ha något att komma hem till. En dröm. Ett hus, eller en liten gård.
Hästarna har det bra där de är, lite stress också pga en unghäst är på kollo, han mår bra där men jag vill ju ha hem honom men känner att det får jag lämna än så länge därhän.
Byt bank!
Jag hade allting på det klara när jag skulle köpa min gård, men Swedbank som jag haft typ hela livet krånglade som fan. Bytte bank till Länsföräkringar som klirrade allting på ett par dagar.
Ja, arbetsmarknaden är ju ganska ljus för oss med erfarenhet inom det offentliga, jag har ändå gjort detta i 14 år. Jag har varit på en intervju på en myndighet, de ska återkomma någongång i juni.Titta först efter jobb och sedan bostad och därefter hästarna. Fördelen nu är att det är sommarhalvår och hästar kan gå på bete eller lånas ut till någon som vill ha sommarhäst att pyssla med.
Kanske det rent av bara kan bli till det bättre? Om jag minns rätt jobbar du inom samhällsskydd/beredskap. Kommuner, regioner och länsstyrelserna har ju ett skriande behov av det. På Platsbanken finns det flera tjänster att söka som samordnare eller handläggare. Jobbyte brukar också betyda lönelyft. Kanske du får råd med en liten gård?
Rättvisekänslan brukar ju vara sådan att man ofta vill få rätt och upprättelse innan man ger upp, men ibland behöver man helt enkelt bryta upp från det som är dåligt och bara vända det ryggen eftersom det inte går att påverka situationen. Det är läskigt, men det kan också bli bra!
Grejen är att husägarna vill ha möte igen på söndag och då kommer det att komma...Sådär får inte en chef bete sig! Finns det någon högre upp du kan prata med? Troligtvis hjälper det inte sök jobb, ja det kommer ta tid men försök hålla uppe modet det kommer.
Var rädd om dig under tiden, kan man inte sova är det inte långt borta med utmattnings/utbrändhets sjukskrivning.
Sömn är viktigt för att fungera på dagen prata med en läkare.
Ja du kommer lösa det själv, låt det ta lite tid du är ännu inte utslängd från ditt boende.
jag tror att mitt stora problem är kontantinsats. När jag kollar "online" har jag lägre månadskostnad om jag köper en 2 miljoners villa/gård än vad jag betalar i hyra idag. Men kontantinsatsen åker jag på då jag inte har sparande på det sättet.Håller med! När vi skulle köpa vår gård så va den banken bra dryg men det gick igenom tillslut. Sen när vi skulle köpa mer mark och därmed öka värdet på stället så va dom så tråkiga så vi bytte bank och då fick vi toppenhjälp!
jag tror att mitt stora problem är kontantinsats. När jag kollar "online" har jag lägre månadskostnad om jag köper en 2 miljoners villa/gård än vad jag betalar i hyra idag. Men kontantinsatsen åker jag på då jag inte har sparande på det sättet.
var kan man låna till den? Bankerna är inte så glada…Du kan ju låna till den också. Funkar inte det?
Hitta någon stans att bo billigt och spara hysterisk till handpenning, kan någon hjälpa dig med handpenningen (delägare i gården)Grejen är att husägarna vill ha möte igen på söndag och då kommer det att komma...
nä så har det varit i många många år för mig. Så när jag troligen blir uppsagd på söndag så behöver jag ha en lösning.Jag skulle säga att låna 2 miljoner utan kontantinsats som ensamstående är typ omöjligt i dagsläget. Jag har kontantinsats och jag får ändå inte ett så stort lån, främst eftersom jag är ensam men även för att bankerna är hårdare nu.
Byt bank!
Jag hade allting på det klara när jag skulle köpa min gård, men Swedbank som jag haft typ hela livet krånglade som fan. Bytte bank till Länsföräkringar som klirrade allting på ett par dagar.
Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag fått rodda allt för vem skulle annars göra det?
Jag behöver en paus. Från allt. Min kropp och själ är så utmattade så jag kan inte sova, leva eller något.
Jag har hamnat i en situation som just nu är övermäktig. Jag har ingen heller att prata med. Det finns flera komponenter i detta:
Jobbet: jag gillar mina arbetsuppgifter. Det är jättekul. Min bransch är högaktuell. Jag har jobbat på samma ställe i 12 år. Det senaste året har jag fått gliringar från min chef att denne inte är nöjd. Jag har bett om förtydligande så jag kan göra det bättre men jag får inget. Det eskalerade i våras när chefen tog över ett möte och gav sig på mig verbalt. En monolog hur värdelös jag är, alla chefer tycker jag är så dålig, och så berättade hon om arbetsuppgifter som jag inte skötte. Problemet är att de uppgifterna inte är aktuella, de utförs inte i dagsläget och cheferna vet det och har fått utbildning. Då ändrar chefen sig och säger ”då är det väl nåt annat”. Sen gav hon på sig på min personliga hygien, hur det kliar i hennes hals när hon sitter bredvid mig. Vilket har hänt en gång detta år. Avslutningsvis sa hon att jag skulle fundera på att fortsätta jobba men hon uppskattar mig.
Detta kan ju få vem som helst att ta livet av sig. Och det är inte allt.
Jag gick hem o letade jobb. Har varit på en intervju men det kändes kanske inte helt rätt. Vi får se.
Hem: Jag har hyrt ett hus i många år och ägarna vill gärna sälja. Den ena i ägarfamiljen månar om att jag ska ha nånstans att bo och har troligen, utan att jag vet, skjutit på försäljningen för min skull (och såklart marknaden). Men det är en konstant press att veta att jag har inget boende. För ett par månader sen kom ägarna på besök och pratade om försäljning igen men jag fick inget beslut om det. Nu vill de ses igen i helgen och nu lär det komma. Jag har hästarna inackorderade 800 m från där jag bor (utom en som är på kollo). Trivs inte där heller egentligen men hästarna trivs, det är billigt och jag har byggt upp nätverk av olika personer i området (höbonde, hovslagare etc). Var ska jag hitta boende? Hur? Vad? När?
Detta gör att jag är nu helt utmattad. Plus att jag har en gammal hund som inte lär finnas länge till, jag har en fånghäst som oroar mig, en unghäst på kollo som jag behöver ta hem pga ekonomin men jag vet ju inte ens vart jag ska vägen.
Jag måste bena upp detta med en sak i taget men hur? Vad ska jag börja med? Jag tänker på allt och då känner jag hur utmattning, depression och ångest närmar sig (haft de senare två innan som jag håller i schack med tankar).
var kan man låna till den? Bankerna är inte så glada…
Ska bett om möte på ny bank så ska fråga där.
Nu är det ioförsig längesen vi köpte vår gård men vi hade ingen kontantinsats när vi köpte utan fick låna även till den.
Det har ändrats jättemycket senaste två åren bara, räntorna är skyhöga i jämförelse med för 10 år sen och boendekalkylen är också mycket högre. Och lånar man till kontantinsatsen är det ju ett blancolån till ännu högre ränta.
Att ge ett lån på 2 miljoner till någon med under 50k/månad är det nog få banker som vill i nuläget. Kanske knappt att dom går med på 2 utan att kontantinsatsen finns där.
Men: det finns delar av landet där det finns boenden för miljonen . Då får man ju kompromissa med standard och fixbehov, men det finns.
Av princip? Vilka... Oh det finns inte något vettigt ord för dumheten. Hoppas att det där snyggats till.Swedbank är superkonstiga. När jag skilde mig för 14 år sedan så gick jag till Swedbank som vi hade huslånet hos. Jag vill ta över lånen och lösa ut maken. Fick till svar att de inte ger lån till skilda kvinnor av princip Jag hade råd att ta över huset, det hade inte maken.
Så jag gick till Handelsbanken - där var det inga problem. Enda kravet var att jag flyttade över allt till dem. Så det gjorde jag - de hjälpte mig med att avsluta kontakten med Swedbank och flyttade över allt.
Funkar fortfarande bra med Handelsbanken.
/Lizzie