Earl Grey-te

Bra frågor, mina andra teer smakar likadant som där jag bodde innan så det borde inte vara vattnet. Har skrivit till Markatta och frågat om det blivit något fel.
Har du provat att dricka te utan smak av bergamott en dag för att se om det bara är så att dina sinnen vant sig så vid bergamott att den inte längre registrerar?

O mottestat genom att köpa Earl Grey i lösvikt i en teaffär?

Jag tror inte det är så, men kan vara intressant att kolla.
 
Citronte med mjölk låter gräsligt! Citronskiva och lite honung skulle kunna funka möjligtvis. Men svart te typ english breakfast, darjeeling och earl grey ska det vara mjölk i!
Du dricker väl inte Darjeeling first flush med mjölk i? Det är oerhört ljust o blommigt.
 
Nu måste jag ut och testa en av kontorets Earl Grey bara för det :)

(Senast jag drack Earl Grey var det lösvikt, ngt sällsynt rättvisemärke, löste med extremt stark bergamottsmak :) )

Ändring:
Twinings Earl Grey, enskild papperspåse att öppna. Påsen öppnad, luktar på tepåsen, luktar ingenting alls, inte ens damm. Nu upphällt och väntar.
 
Har du provat att dricka te utan smak av bergamott en dag för att se om det bara är så att dina sinnen vant sig så vid bergamott att den inte längre registrerar?

O mottestat genom att köpa Earl Grey i lösvikt i en teaffär?

Jag tror inte det är så, men kan vara intressant att kolla.
Japp, darjeeling smakar likadant. Tänkte som du och testade.

Lösvikt i teaffär smakar normalt, det är de påsteer jag använt under många år som tappat smaken.
 
Japp, darjeeling smakar likadant. Tänkte som du och testade.

Lösvikt i teaffär smakar normalt, det är de påsteer jag använt under många år som tappat smaken.
Drack te igår hos en vän, det var typ mycket godare än hemma. Jag måste börjat brygga det fel eller så har vårt vatten för mycket avhärdare eller ngt från vattenverket :( ska göra experiment med det.
 
Nu måste jag ut och testa en av kontorets Earl Grey bara för det :)

(Senast jag drack Earl Grey var det lösvikt, ngt sällsynt rättvisemärke, löste med extremt stark bergamottsmak :) )

Ändring:
Twinings Earl Grey, enskild papperspåse att öppna. Påsen öppnad, luktar på tepåsen, luktar ingenting alls, inte ens damm. Nu upphällt och väntar.
Luktar på teet i koppen och det luktar inte bergamott eller ngt speciellt, smakar och det smakar typ yellow label.

Men det kan vara så att den asken varit öppen länge eftersom ingen dricker Earl Grey på kontoret :) alla har andra favoriter. Själv har jag ett som bara är starkt här PG Tips.
 
Ja ja jag tjatar på i tråden. I ett test från Råd och rön 2019 innehåller Kung Markatta den dyrare bergamottoljan (som testpanelen inte tycker gör någon som helst skillnad). I en innehållsförteckning på nätet i dag från Kung Markatta innehåller den Bergamottarom.

Av de elva teer vi har testat är det tre – Eguale, Kung Markatta och Pukka – som skriver i sin innehållsförteckning att de innehåller bergamottolja. Övriga teer är smaksatta med bergamottarom. Varianterna som innehåller olja är generellt betydligt dyrare, men för smaken verkar den inte ha någon positiv betydelse. Inget av teerna med olja kammar hem något av de högre betygen från vår erfarna testpanel när det gäller smak.

https://www.kungmarkatta.se/produkter/te--chokladdryck/earl-grey-te/

https://www.radron.se/tester/mat-dryck/te/artikel/

Twinings

Lite kraftigare doft. Lite höig. Ganska typisk earl grey smak. Kraftig och lite besk.

Kung Markatta: Svag doft. Fräsch smak med goda citrustoner. Balanserad god smak. För svag.
 
Har följt tråden och tänkt att jag har inte druckit Earl grey på länge så jag kan inte jämföra, men så slog det mig att mitt favoritte är citronte. Har mest druckit Liptons citronte och det är verkligen inte samma styrka eller ens doft som det varit tidigare. Saknar citronsmaken, det syrliga och citrondoften som var så tydlig. Samma med kamomillte som jag druckit i många år men nu inte längre gör. Slutade för att smaken blev så mesig liksom.

Trots samma vatten.

Jag dricker mitt te utan mjölk och socker. Har testat ha i socker för att få lite smak men det blir mest sött. testade mjölk och det blev äckligt så hällde ut. Nästa steg är väl att hälla en skvätt citronsaft i men det blir nog inte så bra? Och hur får man kamomillte att smaka mer kamomill? Har testat att de ska dra längre och då blir det inte mer smak utan bara mer beskt.
Färsk citronskiva är supergott att ha i så det kan du testa för att höja smaken på citronteet. Har man ingen citron fungerar det utmärkt med sådan pressad citron som finns i en liten citronflaska.
 
Man får skilja på thepåsar och lösvikt. The påsar smaksätts med arom /extrakt är små granuler där den torkade aromen är inkapslad. Därför luktar det arom först när man häller på vatten. Lösthe sprayas med arom tillsatt i olja. Den doftar även i torkad form. Sen är det en djungel av olika kvaliteter på arom. Från billiga till riktigt fina smaker.
 
Man får skilja på thepåsar och lösvikt. The påsar smaksätts med arom /extrakt är små granuler där den torkade aromen är inkapslad. Därför luktar det arom först när man häller på vatten. Lösthe sprayas med arom tillsatt i olja. Den doftar även i torkad form. Sen är det en djungel av olika kvaliteter på arom. Från billiga till riktigt fina smaker.
Problemet är att påsarna har ändrat smak, de smakar inte som förr. Att de inte smakar som lösvikt är självklart.
 
Vilken härlig tråd att snubbla över! Jag som trott att jag fått fel på smaksinnet. Dricker bara Earl grey och upplever det numera smaklöst. Men nu fattar jag, jag får köpa i lösvikt. Tack för klargörande jag inte visste att jag behövde :)
 
IMG_6625.jpeg


Det går ju så här också. Lite bökigare men mer njutningsfullt.
 
Nu kanske detta kan verka konstigt, men jag har det senaste året druckit det billigaste påsteet från coop extra 100 pack, inte vanliga coop den var sämre. Det har smakat betydligt bättre än förväntat, tyvärr tror jag de senaste lådorna jag köpt fått mindre smak (sämre skörd kanske?). Pratar då om breakfast, jag köpte även en earl grey som jag tycker verkar smaka rätt mycket. Men dricker sällan earl grey. Ingen mjölk, socker eller citron.

När vi var fler som drack te samtidigt, brukade jag brygga te i en kaffefiltertermosbryggare. Kobbs tyckte jag då var mest prisvärt och gott.
 
Nu kanske detta kan verka konstigt, men jag har det senaste året druckit det billigaste påsteet från coop extra 100 pack, inte vanliga coop den var sämre. Det har smakat betydligt bättre än förväntat, tyvärr tror jag de senaste lådorna jag köpt fått mindre smak (sämre skörd kanske?). Pratar då om breakfast, jag köpte även en earl grey som jag tycker verkar smaka rätt mycket. Men dricker sällan earl grey. Ingen mjölk, socker eller citron.

När vi var fler som drack te samtidigt, brukade jag brygga te i en kaffefiltertermosbryggare. Kobbs tyckte jag då var mest prisvärt och gott.
Inte alls! Coops Earl Grey i 20-pack är det bästa jag provat hittills. Har inte riktigt vågat testa 100-packet, det räckte med att jag fick med mig 200 smaklösa tepåsar från England, men nu ska jag genast inhandla en för packning.

Deras English breakfast är min favorit av icke smaksatta teer ända sedan det hette Blåvitt :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 784
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 273
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 523
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp