Earl Grey-te

Nu kanske detta kan verka konstigt, men jag har det senaste året druckit det billigaste påsteet från coop extra 100 pack, inte vanliga coop den var sämre. Det har smakat betydligt bättre än förväntat, tyvärr tror jag de senaste lådorna jag köpt fått mindre smak (sämre skörd kanske?). Pratar då om breakfast, jag köpte även en earl grey som jag tycker verkar smaka rätt mycket. Men dricker sällan earl grey. Ingen mjölk, socker eller citron.

När vi var fler som drack te samtidigt, brukade jag brygga te i en kaffefiltertermosbryggare. Kobbs tyckte jag då var mest prisvärt och gott.
Man blir nyfiken, kanske ska testa bara för att se om man får den där gamla Earl Grey smaken som jag i tråden insett att jag faktiskt saknat lite, utan att veta om det.

Tänker att väldigt mycket te nog köps av folk som inte dricker det, till bygdegårdar och arbetet osv. Då spelar det ingen roll (för den som köper det) hur det smakar.

Inte alls! Coops Earl Grey i 20-pack är det bästa jag provat hittills. Har inte riktigt vågat testa 100-packet, det räckte med att jag fick med mig 200 smaklösa tepåsar från England, men nu ska jag genast inhandla en för packning.

Deras English breakfast är min favorit av icke smaksatta teer ända sedan det hette Blåvitt :)
Jag tittade nu in på coop online och det verkar som om de jag köpt, Coop Extra, inte längre finns att köpa. Har för mig att när jag tidigare en gång köpte Coops Breakfast som inte var extra så var den inte bra.

Jag har aldrig gillat earl grey, för mig smakar det typ... kartong? Eller ja, iaf så som jag tänker mig att en uppblött kartong skulle smaka (jag har såklart aldrig smakat det på riktigt :p ). Men det kan alltså vara olika mellan olika tillverkare och vattenkvalitet..?
Vattentemperaturen kan också spela in. Tror de flesta kokar tevattnet, alltså 100 grader, men det ska helst vara 85-95 grader.
Jag kan känna på tesmaken om vattnet är kokat, det blir en konstig smak.

Själv köper jag alltid löste. Sen beror det så himla mycket på värmen på vattnet, hur länge man brygger och hur mycket plats tebladen har att expandera. Har ett te som jag köpte för ett tag sen som verkligen är superkänsligt om man låter det dra en millisekund för länge. Det kan gå från jättegott till beskt på en sekund typ. Tycker det är intressant med te och hur mycket det påverkar hur man brygger det.

Själv köper jag alltid löste. Sen beror det så himla mycket på värmen på vattnet, hur länge man brygger och hur mycket plats tebladen har att expandera. Har ett te som jag köpte för ett tag sen som verkligen är superkänsligt om man låter det dra en millisekund för länge. Det kan gå från jättegott till beskt på en sekund typ. Tycker det är intressant med te och hur mycket det påverkar hur man brygger det.
Mitt problem är alltså att de påsar jag köpt undrar många år inte längre smakar som de gjort tidigare.

Vattentemperaturen kan också spela in. Tror de flesta kokar tevattnet, alltså 100 grader, men det ska helst vara 85-95 grader.
Jag kan känna på tesmaken om vattnet är kokat, det blir en konstig smak.
Mina röda teer ska dra i 85-95 gr och de blir bäst om man följer det. Mina svarta däremot är 100 gr och för mig är det precis tvärtom! Jag känner direkt om inte vattnet har varit kokandes när det hälldes över för då blir det en i mitt tycke, lite avslagen smak på teet.

Tycker många vanliga Earl Grey smakar mindre. Särskilt ledsen när Lipton bytte från vanligt till ”rich” och det plötsligt bara smakade kartong.

Ska testa en twinings, tror den senaste sådan jag druckit var ett rätt gammalt öppnat paket.

Det te som fortfarande är lika gott är russian earl grej, så dricker nästan bara det nu :D
Minns också persian earl grey med jasmin, men den slutade de göra tyvärr.

Tycker många vanliga Earl Grey smakar mindre. Särskilt ledsen när Lipton bytte från vanligt till ”rich” och det plötsligt bara smakade kartong.

Ska testa en twinings, tror den senaste sådan jag druckit var ett rätt gammalt öppnat paket.

Det te som fortfarande är lika gott är russian earl grej, så dricker nästan bara det nu :D
Jag älskade persian earl grey!

För övrigt är mitt back-up-te om det jag köper från England är slut Lord Nelsons breakfast tea från Lidl! 😆 Det kostar typ en 10a kartongen och är helt ok som vikarie.

Jag älskade persian earl grey!

Det är en sorg att den inte är kvar!

Om ni kan tänka er löste så finns den här Persian Earl Grey

https://pappaste.se/te/earl-grey-persian-svart-te/

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
802
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod