Earl Grey-te

Mitt favvo earl Grey är Earl Grey Top Majestic från Bönor och blad. Alla som jag har bjudit på en kopp har också bytt favorit.
 
Jag upplever också att Earl Grey-teer har tappat i smak. Tycker att det händer med många matvaror, vilket är jättetrist, men jag tänker att det kan vara för att producenterna försöker hitta billigaste möjliga lösning, och smak och kvalitet kostar antagligen.
Personligen är jag förtjust i Tecentralens ekologiska klassiska Earl Grey, som jag upplever har en stark bergamottsmak.
 
Vilken sort då?
Min syster och jag har druckit flera olika sorter. De enda som smakar riktigt bra är de från tehandeln, så var det inte tidigare. Då hade både Garant och Ica smakrika sorter.
Jag köper Earl Grey Cream på lokala butiken Gerdas Te- och kaffehandel. De har även vanligt Earl Grey och en näthandel.
 
Jag koper Earl Grey double bergamott fran "the English tea store", mitt losvikts EG-Bergamott tog slut och jag snabbkopte en forpackning med paste ... och tycker inte alls jag saknar mitt dyrare losvikts tea langre. :cautious:
Det kan bero pa att jag just nu har "snoat in" pa lapsang ... men tankte faktiskt sa sent som i gar att jag maste kopa losvikts double bergamott igen.
 
Är det någon mer än jag som tycker att alla Earl Grey-tesorter förlorat i smak de senaste åren?

Har prövat många olika märken men tycker att de tappar smaken efter ett tag. Har tänkt att det beror på mina smaklökar men min syster har samma upplevelse. Det enda som jag tycker smakar okej i dagsläget är Coop.
Jag tror jag håller med, men har egentligen slutat dricka Earl Grey på påse och tar English breakfast om det valet finns. Tror faktiskt det beror på att jag inte längre känt ngn speciell Earl Grey smak på dem. Jag älskar fortfarande Earl Grey blandningar när jag handlar i lösteaffär. Vilket jag gör för det mesta.

Tycker överhuvudtaget att styrkan på en påse te minskat, men det kan vara inbillning. Det blir typ blekt.
 
Jag köper mitt te från England, har inte hittat nåt i Sverige som smakar nånting. Men till och med det teet smakar sämre på mitt jobb än hemma pga vattnet!
Ja te på jobbet smakar absolut sämre för mig med, jag dricker rent av med mjölk på jobbet och bara starkt engelskt påste. Ingen vits med löste osv.
 
Normalt köper jag mitt te på lösvikt hos en te- och kaffehandlare i stan. Det håller så klart samma kvalitet över tiden. Jag har fastnat för en variant som de kallar Earl grey de lux. Det är lite mer drag i smaken. När jag får slut på löste så tycker jag att Markattas te är en fullgod ersättare. Deras earl grey på påse tycker jag är bättre än konkurrenterna.
 
Normalt köper jag mitt te på lösvikt hos en te- och kaffehandlare i stan. Det håller så klart samma kvalitet över tiden. Jag har fastnat för en variant som de kallar Earl grey de lux. Det är lite mer drag i smaken. När jag får slut på löste så tycker jag att Markattas te är en fullgod ersättare. Deras earl grey på påse tycker jag är bättre än konkurrenterna.
Jag köpte det påsteet härom dagen, det smakar absolut ingenting. Var tvungen att kolla förpackningen ordentligt att det verkligen stod earl grey eftersom det inte smakar något alls.
 
Har följt tråden och tänkt att jag har inte druckit Earl grey på länge så jag kan inte jämföra, men så slog det mig att mitt favoritte är citronte. Har mest druckit Liptons citronte och det är verkligen inte samma styrka eller ens doft som det varit tidigare. Saknar citronsmaken, det syrliga och citrondoften som var så tydlig. Samma med kamomillte som jag druckit i många år men nu inte längre gör. Slutade för att smaken blev så mesig liksom.

Trots samma vatten.

Jag dricker mitt te utan mjölk och socker. Har testat ha i socker för att få lite smak men det blir mest sött. testade mjölk och det blev äckligt så hällde ut. Nästa steg är väl att hälla en skvätt citronsaft i men det blir nog inte så bra? Och hur får man kamomillte att smaka mer kamomill? Har testat att de ska dra längre och då blir det inte mer smak utan bara mer beskt.
 
Mitt absoluta favorit te är Earl Grey Majestic från NKs tebutik i Stockholm.

Earl gray på påse, vilket jag ibland dricker på jobber, smakar knappt något alls. Tar ibland 2 eller tom 3 påsar för att få mer smak men... Sant eller ej, jag tycker också tepåsarna har allt mindre smak.
 
Har följt tråden och tänkt att jag har inte druckit Earl grey på länge så jag kan inte jämföra, men så slog det mig att mitt favoritte är citronte. Har mest druckit Liptons citronte och det är verkligen inte samma styrka eller ens doft som det varit tidigare. Saknar citronsmaken, det syrliga och citrondoften som var så tydlig. Samma med kamomillte som jag druckit i många år men nu inte längre gör. Slutade för att smaken blev så mesig liksom.

Trots samma vatten.

Jag dricker mitt te utan mjölk och socker. Har testat ha i socker för att få lite smak men det blir mest sött. testade mjölk och det blev äckligt så hällde ut. Nästa steg är väl att hälla en skvätt citronsaft i men det blir nog inte så bra? Och hur får man kamomillte att smaka mer kamomill? Har testat att de ska dra längre och då blir det inte mer smak utan bara mer beskt.
Citronte med mjölk låter gräsligt! Citronskiva och lite honung skulle kunna funka möjligtvis. Men svart te typ english breakfast, darjeeling och earl grey ska det vara mjölk i!
 
Har följt tråden och tänkt att jag har inte druckit Earl grey på länge så jag kan inte jämföra, men så slog det mig att mitt favoritte är citronte. Har mest druckit Liptons citronte och det är verkligen inte samma styrka eller ens doft som det varit tidigare. Saknar citronsmaken, det syrliga och citrondoften som var så tydlig. Samma med kamomillte som jag druckit i många år men nu inte längre gör. Slutade för att smaken blev så mesig liksom.

Trots samma vatten.

Jag dricker mitt te utan mjölk och socker. Har testat ha i socker för att få lite smak men det blir mest sött. testade mjölk och det blev äckligt så hällde ut. Nästa steg är väl att hälla en skvätt citronsaft i men det blir nog inte så bra? Och hur får man kamomillte att smaka mer kamomill? Har testat att de ska dra längre och då blir det inte mer smak utan bara mer beskt.

Vad är det för kamomill du köper? Jag köper ren kamomill i lösvikt på tebutik. Smakar mycket kamomill.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 784
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 273
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 523
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sterilisering, kvinna.
  • Vad gör vi? Del CXCIX
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Perlino
  • Hjälmar
  • Hingststationer

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp