aglaonema

Trådstartare
Varför finns det inga hjälmar längre som inte har ett ställbart spänne längst bak måste vara något som lätt går sönder tänker jag?! Vill ha en hjälm utan spänne bak.
 
För att tillverkarna ska kunna spara in pengar på att tillverka hjälmar i färre storlekar. För konsumenten ser jag ingen fördel alls att köpa en hjälm som egentligen inte passar.
 
Jag tycker att de är jättebra! Då kan jag justera så att jag får plats med en tunn hjälmmössa under på vintern utan att få huvudvärk för att hjälmen sitter för hårt.
Finns ju väldigt varrma öronmuffar man kan sätta på hjälmen som i sig är som en mössa. Tycker inte en mössa är värd att tumma på säkerheten.
 
Jag har en Back on Track-hjälm utan spänne (och en galopphjälm) så visst finns det.
Har dock aldrig hört att spännena skulle vara mindre säkra?
Innan spännena kom var det jätteviktigt att ha en hjälm som passade men så var det plötsligt inte det mer och det köper inte jag.
 
Jag har också en Back on Track hjälm utan sånt spänne. Men den har definitivt inte lika bra passform som hjälmen innan som hade spänne. Jag tror att passformen är viktigare än om det är spänne eller inte.
En hjäl som passar i både storlek och passform har alltid varit viktigt innan..
 
Fast är det här en fråga om att hålla med eller inte? Som sagt, hjälmarna testas och det finns olika krav på dem. Låter skitkonstigt att nästan alla hjälmar numera skulle vara sämre än förr.
Angående att sitta perfekt.. ja det kan vara en fråga om man håller med. En för stor hjälm sitter aldrig perfekt om du frågar mig. Klart en för stor hjälm är sämreän en som passar.
 
Har inte skrivit att de är osäkra men att en hjälm som faktiskt passar är säkrare än en för stor, talar om två likvärdiga hjälmar förstås. Räcker med ren logik.
Fast är hjälmen verkligen för stor när den sitter där den ska?
Och som jag skrev i ett annat inlägg: skulle nästan alla hjälmar idag vara osäkrare än förr, trots de tester och ökade krav på märkning som finns? Det låter osannolikt.
 
Fast är hjälmen verkligen för stor när den sitter där den ska?
Och som jag skrev i ett annat inlägg: skulle nästan alla hjälmar idag vara osäkrare än förr, trots de tester och ökade krav på märkning som finns? Det låter osannolikt.
Om den inte passar så passar den inte, ett band kan inte ändra på det. Hjälmar har andra krav idag än tidigare, är inte att hjämarna var säkrare förr jag skrev utan att en hjälm som passar alltid är säkrare samt att det förr var jätteviktigt att hjälmen passade och plötsigt blivit oviktigt.
 
Om den inte passar så passar den inte, ett band kan inte ändra på det. Hjälmar har andra krav idag än tidigare, är inte att hjämarna var säkrare förr jag skrev utan att en hjälm som passar alltid är säkrare samt att det förr var jätteviktigt att hjälmen passade och plötsigt blivit oviktigt.
Du trodde iofs också att för små stigbyglar var något att sträva efter sett till säkerheten…
 
Du trodde iofs också att för små stigbyglar var något att sträva efter sett till säkerheten…
Är inte så konstigt om det är vad man alltid fått höra.. såg man ju även i den tråden att fokuset först låg på att "foten åker in" och jag blev tillsagd att inte ha stigbygeln för långt in på foten och liknande. Är ju där fokusett ligger när man pratar om att fastna i stigbygeln och blev därför det jag fokuserade på när jag köpte stigbyglar. Men det hör inte riktigt hit. Tror du en för stor hjälm är lika säker som en hjälm som passar så är det upp till mig och inte mitt problem alls.
 
Är inte så konstigt om det är vad man alltid fått höra.. såg man ju även i den tråden att fokuset först låg på att "foten åker in" och jag blev tillsagd att inte ha stigbygeln för långt in på foten och liknande. Är ju där fokusett ligger när man pratar om att fastna i stigbygeln och blev därför det jag fokuserade på när jag köpte stigbyglar. Men det hör inte riktigt hit. Tror du en för stor hjälm är lika säker som en hjälm som passar så är det upp till mig och inte mitt problem alls.
Så klart ska man inte ha en för stor hjälm. Men en hjälm med skruv är inte en för stor hjälm med ett litet band i. Det är en hjälm som kan anpassas till exakt rätt storlek.
 
Är inte så konstigt om det är vad man alltid fått höra.. såg man ju även i den tråden att fokuset först låg på att "foten åker in" och jag blev tillsagd att inte ha stigbygeln för långt in på foten och liknande. Är ju där fokusett ligger när man pratar om att fastna i stigbygeln och blev därför det jag fokuserade på när jag köpte stigbyglar. Men det hör inte riktigt hit. Tror du en för stor hjälm är lika säker som en hjälm som passar så är det upp till mig och inte mitt problem alls.
Jag tror mer på de tester som finns än på någon som är stensäker utan källa.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 395
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
788
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Som frågan lyder så tycker jag det är svårt att hitta en solskärms hjälm till just ett smalt och avlångt ansikte, jag syftar inte på...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp