Kökslampa

sthu

Trådstartare
Vi behöver en ny kökslampa.
Idag sitter det en tråkig lysrörsarmatur från tidernas begynnelse. Den har gått sönder och ska bytas ut. Vi kommer sätta en vanlig lampkontakt istället för hur det nu är kopplat nu.

Vill ha något nytt och lite mer snajdigt än lysrör.
Enda kraven är att den inte hänger ner för lågt och att den ger en bra spridning på ljuset (enda ljuskällan i köket).

Bild på köket, i ostädat skick
IMG20240705071628.jpg
 
Vi behöver en ny kökslampa.
Idag sitter det en tråkig lysrörsarmatur från tidernas begynnelse. Den har gått sönder och ska bytas ut. Vi kommer sätta en vanlig lampkontakt istället för hur det nu är kopplat nu.

Vill ha något nytt och lite mer snajdigt än lysrör.
Enda kraven är att den inte hänger ner för lågt och att den ger en bra spridning på ljuset (enda ljuskällan i köket).

Bild på köket, i ostädat skick
Visa bifogad fil 148641
Spontant tänker jag någon typ av plafond om du inte vill att den ska hänga för långt ner. Kolla loppisar :) !
 
En sådan lampa med flera lampor på en skena, där varje lampa går att rikta? Den hänger inte och ni kan rikta ljuset så det blir bra belysning iom att det är enda lampan i köket.
Jaa det skulle kanske vara nåt. Typ en sån här menar du?
1720159311286.png


De är bra, men rätt fula. Fast å andra sidan, hur snygg var den vi hade innan :D
 
Det finns en lampa till i köket, men den måste kopplas in med sladd (har ingen strömbrytare till den). I och med att vi inte sitter och äter i köket använder vi den aldrig. Den har fått hänga kvar sen vi flyttade in, vet egenligen inte varför..
IMG20240705080300.jpg
 
Det finns en lampa till i köket, men den måste kopplas in med sladd (har ingen strömbrytare till den). I och med att vi inte sitter och äter i köket använder vi den aldrig. Den har fått hänga kvar sen vi flyttade in, vet egenligen inte varför..
Visa bifogad fil 148643
Omg den ger mig klara 80-talsvibbar, hade inte "alla" sådana ett tag för länge sedan? Är ganska säker på att vi hade en :) Släng inte utan att kolla om den går att sälja :rofl:
 
Omg den ger mig klara 80-talsvibbar, hade inte "alla" sådana ett tag för länge sedan? Är ganska säker på att vi hade en :) Släng inte utan att kolla om den går att sälja :rofl:
Haha, nä slänga kommer vi inte göra. Antingen åker den på secondhand eller säljs. Eller lagras i källaren ett tag :laugh:
Är en sån där som går att höja och sänka, värsta fräsigt!
 
Plafond eller lampor på skena

Finns ju fler stilar, denna kanske passar bättre tidsmässigt med resten av köket
1720159959859.png

Kan matchas med en bordslampa i samma stil, de heter Ranarp
 
Problemet med att köpa begagnat är att jag inte har en aning om det funkar eller inte.. Bara säljarens ord.
Men jag ska kolla runt lite och se vad vi hittar :)
Om du handlar från någon mer seriös auktionssajt (inte Blocket eller olika Facebookgrupper) där det är ett auktionshus som står bakom, så upplever jag det i alla fall som tryggare. Jag har inte själv handlat via såna sajter, men båda mina bröder har det och det de har köpt har mer än väl motsvarat bilderna och informationen i annonsen. De har använt Auctionet. Det brukar stå typ "fungerade vid katalogtillfället" eller nått sånt i annonsen och skadas under transporten kan ju en lampa du köper från en vanlig nätbutik också göra tyvärr.
 
Om du handlar från någon mer seriös auktionssajt (inte Blocket eller olika Facebookgrupper) där det är ett auktionshus som står bakom, så upplever jag det i alla fall som tryggare. Jag har inte själv handlat via såna sajter, men båda mina bröder har det och det de har köpt har mer än väl motsvarat bilderna och informationen i annonsen. De har använt Auctionet. Det brukar stå typ "fungerade vid katalogtillfället" eller nått sånt i annonsen och skadas under transporten kan ju en lampa du köper från en vanlig nätbutik också göra tyvärr.
Jag vill helst se lampan i verkligheten innan jag köper. Så man får en uppfattning om storlek mm. Helst fysisk affär framför näthandel.
Jag tror inte de medvetet luras, men jag känner att utan garanti är det lite köpa grisen i säcken..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 764
Senast: Calmiche
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 703
Senast: DarkInNight
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 912
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 357
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp