Kökslampa

Jag tycker den här stilen på spotlights är trevlig och hade velat ha en i vårt kök. Märket Lindby borde gå att hitta i butik också, just den här modellen heter Elina. Kompromissen vi har hemma är Barometer från Ikea, inte lika snygg men billigare 😅

9620027.webp
 
Jösses vilka dåliga omdömen just Auctionet fått O_o Tror jag håller mig undan..
Jag har handlat ett par gånger från auctionet helt utan problem, och har en faster som brukar handla där också. Helt prickfritt, vad jag vet. Jag har bland annat köpt en jugendtaklampa och en helt otroligt vacker äldre bokhylla för nästan inga pengar alls.
 
Jag har handlat ett par gånger från auctionet helt utan problem, och har en faster som brukar handla där också. Helt prickfritt, vad jag vet. Jag har bland annat köpt en jugendtaklampa och en helt otroligt vacker äldre bokhylla för nästan inga pengar alls.
Jo med tanke på mängden varor de säljer kan de ju inte vara helt värdelösa. Men jag vågar inte chansa, läser många som fått hem defekta varor.. kan ju vara att de inte läst beskrivningen förstås.

Men efter att ha kollat runt på deras sida lite inser jag att det inte är för mig. Frakten är ju dyrare än själva varan många gånger.. Blir billigare att köpa något nytt. Som dessutom har garanti
 
Jag tycker den här stilen på spotlights är trevlig och hade velat ha en i vårt kök. Märket Lindby borde gå att hitta i butik också, just den här modellen heter Elina. Kompromissen vi har hemma är Barometer från Ikea, inte lika snygg men billigare 😅

9620027.webp
Frän! Lägger den på önskelistan.
 
Japp, hittade precis det jag med :D Då borde den vara ca en meter ihopfälld kanske. Ska mäta lite och se vad som kan tänkas passa

Ja, det låter rimligt! Den går ju att vinkla rätt ordentligt verkar det som. Det finns också en mindre modell som är 70 cm lång men den har du nog redan sett om du googlat 🙂
 
Jo med tanke på mängden varor de säljer kan de ju inte vara helt värdelösa. Men jag vågar inte chansa, läser många som fått hem defekta varor.. kan ju vara att de inte läst beskrivningen förstås.

Men efter att ha kollat runt på deras sida lite inser jag att det inte är för mig. Frakten är ju dyrare än själva varan många gånger.. Blir billigare att köpa något nytt. Som dessutom har garanti
Ja, frakten är jättedyr. Jag har alltid valt såpass lokala auktionshus att jag har kunnat hämta det jag har köpt :) !
 
Ja, frakten är jättedyr. Jag har alltid valt såpass lokala auktionshus att jag har kunnat hämta det jag har köpt :) !
Det verkar inte finnas nåt nära mig.. Och ska jag ändå hämta kan jag lika gärna springa runt i butiker och klämma och känna innan jag köper.

Just nu lutar det åt Ikeas Ranarp, både till taket och över köksön. Ska kolla med elektrikern vad det skulle kosta att koppla om lite el.
 
Taklampor är skitsvårt!

Jag ycker plafonder och spotlights på rad är jättetrista. Men så svårt att hitta andra tycker jag.

Vi har kommit fram till här hemma att vi båda tycker om runda klot, så nu har vi flera såna iaf :)
Men följer tråden, bra tråd!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240705-100814_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240705-100814_Samsung Internet.jpg
    68,3 KB · Visningar: 18
Jo med tanke på mängden varor de säljer kan de ju inte vara helt värdelösa. Men jag vågar inte chansa, läser många som fått hem defekta varor.. kan ju vara att de inte läst beskrivningen förstås.

Men efter att ha kollat runt på deras sida lite inser jag att det inte är för mig. Frakten är ju dyrare än själva varan många gånger.. Blir billigare att köpa något nytt. Som dessutom har garanti
Tror folk generellt är fullständigt värdelösa på att läsa informationen och sen blir de sura för att något inte var i nyskick fast det klart och tydligt stod i annonsen. Min bror köpte en uppsättning porslin därifrån och det var några som var lite naggade i kanterna men det framgick både av bilder och information att det var så. Däremot håller jag med dig om fraktkostnaden, den är horribelt dyr. Jag bor inte heller i närheten av någon av deras utlämningsställen, och ofta har det jag tittat på varit hälften så dyrt för själva grejen som bara frakten kostade. Jag tittade själv på just kökslampa där för att jag inte gillar den moderna stilen som finns i alla "vanliga" butiker just nu, men avskräcktes av fraktkostnaden.

Jag är generellt ganska skeptisk mot begagnatmarknaden över lag efter att en före detta kollega fick in vägglöss i huset som de aldrig höll på att bli av med efter att de köpte en soffa, men insåg till slut att den typen av just lampa som jag ville ha säljs inte i nyproduktion i någon vanlig butik eller vanlig nätbutik så jag fick krypa till korset och köpa en begagnad.
 
I köket skulle jag satsa på en sluten plafond för att slippa att det samlas damm och fett på/i lampan. Bauhaus brukar ha många lampor, men även Clas Olson och IKEA har plafonder. I köket vill man även ha (möjlighet till) bra ljus och min erfarenhet är att spotlights i taket inte alltid ger tillräckligt med arbetsljus. Vill man kan man ju ha dimbar belysning.
 
I köket skulle jag satsa på en sluten plafond för att slippa att det samlas damm och fett på/i lampan. Bauhaus brukar ha många lampor, men även Clas Olson och IKEA har plafonder. I köket vill man även ha (möjlighet till) bra ljus och min erfarenhet är att spotlights i taket inte alltid ger tillräckligt med arbetsljus. Vill man kan man ju ha dimbar belysning.
Dimmer har vi ingen, och tänker nog inte sätta in heller.

Bra poäng med arbetsljuset. Enda "problemet" är att plafonder är så gräsligt fula :angel:
Tänker att såna spottar på skena borde sprida ljuset rätt bra? Det är ju så svårt att se det i en butik..
 
Bra poäng med arbetsljuset. Enda "problemet" är att plafonder är så gräsligt fula :angel:
Tänker att såna spottar på skena borde sprida ljuset rätt bra? Det är ju så svårt att se det i en butik..
Det har jag löst med diskreta som man inte lägger märke till. Liknande den här:
1720172534689.png


Har en (gammal) skena med spottar i ett annat rum och de ger verkligen inte bra belysning. Men finns säkert bättre/modernare. Under bänkar är ju spottar bra, men där är avståndet kortare och de är riktade på rätt plats.

Tänk på att ljusstyrkan avtar snabbt med avståndet (dubblas avståndet blir ljusstyrkan 1/4). Det hjälper inte att det är flera ljuskällor om de är för svaga (det hjälper att sprida ljuset om de kan riktas åt olika håll men ökar inte ljusstyrkan/ljusflödet på ett visst avstånd). Titta efter hur många lumen (ljusflöde) du behöver och kan få med olika alternativ (watt anger energiåtgång, inte ljusflöde eller ljusstyrka). Ikea har t ex ledspottar som ger 345 eller 600 lumen medan armaturen på bilden (som har inbyggd ljuskälla) ger 1300 lumen. Har du haft lysrör är du förmodligen van vid ganska bra ljus.
 
Det har jag löst med diskreta som man inte lägger märke till. Liknande den här:
Visa bifogad fil 148651

Har en (gammal) skena med spottar i ett annat rum och de ger verkligen inte bra belysning. Men finns säkert bättre/modernare. Under bänkar är ju spottar bra, men där är avståndet kortare och de är riktade på rätt plats.

Tänk på att ljusstyrkan avtar snabbt med avståndet (dubblas avståndet blir ljusstyrkan 1/4). Det hjälper inte att det är flera ljuskällor om de är för svaga (det hjälper att sprida ljuset om de kan riktas åt olika håll men ökar inte ljusstyrkan/ljusflödet på ett visst avstånd). Titta efter hur många lumen (ljusflöde) du behöver och kan få med olika alternativ (watt anger energiåtgång, inte ljusflöde eller ljusstyrka). Ikea har t ex ledspottar som ger 345 eller 600 lumen medan armaturen på bilden (som har inbyggd ljuskälla) ger 1300 lumen. Har du haft lysrör är du förmodligen van vid ganska bra ljus.
Tack för infon! Ska kolla lite mer och se vad vi landar i.

Även om plafonden är diskret är den ful :angel: Jag vill ha både fin och bra belysning.
Men som jag tror jag skrev i ett tidigare inlägg, hur snygg var den gamla lampan?

Den gav inte jättebra ljus, plasten framför rören var så gulnad och spröd att den gick sönder när jag tog ner den..
 
Taklampor är skitsvårt!

Jag ycker plafonder och spotlights på rad är jättetrista. Men så svårt att hitta andra tycker jag.

Vi har kommit fram till här hemma att vi båda tycker om runda klot, så nu har vi flera såna iaf :)
Men följer tråden, bra tråd!
Såna har jag också i köket. Tre på rad så det blir ordentligt ljust. Har inga överskåp så har inte något att sätta ljuslister under, annars är ju det ett bra sätt att få arbetsbelysning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 240
Hemmet Jag och min sambo är i tagen att köpa hus. Antagligen blir det precis tvärt emot det vi hade tänkt att köpa :o Men nu till...
2
Svar
23
· Visningar
2 794
Senast: Sedna
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 438
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp