Så klart ska man inte ha en för stor hjälm. Men en hjälm med skruv är inte en för stor hjälm med ett litet band i. Det är en hjälm som kan anpassas till exakt rätt storlek.
Kanske vi pratarom helt olika saker då. Har bara sett hjälmar man drar åt ett band med en vridgrej?
 
Det som är problemet är när folk, som du, sprider tyckanden och kännande som rena fakta. Jag efterfrågar fortfarande en källa.
Hänvisar till ren logik. Är inte ett dugg intresserad av attt övertyga någon dock. Folk får rida i vad de vill för min del eller utan hjälm. Deras val.
 
Även hjälmarna med 'ratt' (eller skruv som det egentligen heter) finns ju i en uppsjö av olika storlekar och det handlar inte om 'one size fits all' utan om att kunna få en millimeterprecision på ett hårt skal. Inställningsbarheten gör ju att hjälmen passar om du tex byter frisyr, något de gamla hjälmarna inte gjorde. (På min egen får jag ställa om ratten utifrån om jag har tofsen under eller över bandet). Jag har samma storlek på min inställbara hjälm (52-54) som jag hade på min oinställbara Champion Showring.

Det ÄR säkrare idag. Testerna som görs är mer omfattande och tekniken har gått framåt, se tex på saker som MIPS. Ställbara hjälmar är inte heller något nytt utan har funnits längre i andra sporter.
 
En hjälm som passar huvudformen och justeras med spänne, sitter stabilare och mer fast på huvudet, eftersom justeringen med spänne, gör att hjälmen sitter stadigare utifrån huvudet hjälmen sitter på.

Har du själv studerat och provat en massa hjälmar som är utformade med eller utan ratt spänne? Har du varit med om att något spänne har gått sönder?

Men visst finns det hjälmar utan justering med spänne. Back on track har en modell om den inte utgått ur sortimentet sista året.

Cykelhjälmar har väl oftast spänne som man justerar med? Så har det inte forskats inom ridsporten hur det påverkar, så kanske det forskats om inom cykelvärlden.
 
Även hjälmarna med 'ratt' (eller skruv som det egentligen heter) finns ju i en uppsjö av olika storlekar och det handlar inte om 'one size fits all' utan om att kunna få en millimeterprecision på ett hårt skal. Inställningsbarheten gör ju att hjälmen passar om du tex byter frisyr, något de gamla hjälmarna inte gjorde. (På min egen får jag ställa om ratten utifrån om jag har tofsen under eller över bandet). Jag har samma storlek på min inställbara hjälm (52-54) som jag hade på min oinställbara Champion Showring.

Det ÄR säkrare idag. Testerna som görs är mer omfattande och tekniken har gått framåt, se tex på saker som MIPS. Ställbara hjälmar är inte heller något nytt utan har funnits längre i andra sporter.
Finns dock hjälmar på marknaden där man kan justera upp till 4 cm eller ännu mer om man struntar i rekommendationen för hjälmen. Tycker det är galet.
 
En hjälm som passar huvudformen och justeras med spänne, sitter stabilare och mer fast på huvudet, eftersom justeringen med spänne, gör att hjälmen sitter stadigare utifrån huvudet hjälmen sitter på.

Har du själv studerat och provat en massa hjälmar som är utformade med eller utan ratt spänne? Har du varit med om att något spänne har gått sönder?

Men visst finns det hjälmar utan justering med spänne. Back on track har en modell om den inte utgått ur sortimentet sista året.

Cykelhjälmar har väl oftast spänne som man justerar med? Så har det inte forskats inom ridsporten hur det påverkar, så kanske det forskats om inom cykelvärlden.
En sak jag tycker är lite skrämmande är att många ridhjälmar blivit ungefär som cykelhjämar i designen.. de är korta framförallt baktill som en cykelhjälm.. ridhjälmar måste ha varit mer täckande än cykelhjälmar av en anledning.. Misstänker att det är för att den där skruven ska kunna dras åt på rätt ställe ridhjälmarna börjat se ut så här men kan ha fel.
 
Hur stor skillnad tror du det är på storlekarna på en icke-inställbar hjälm? Snittet jag hittar verkar vara runt 2 cm. Och där kan man inte ändra alls!
Jag har alltid köpt hjälmar där det är en storlek för varje cm. Skulle aldrig köpa en som är en storlek för varje 2 cm.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 516
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Som frågan lyder så tycker jag det är svårt att hitta en solskärms hjälm till just ett smalt och avlångt ansikte, jag syftar inte på...
Svar
8
· Visningar
1 156
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp