Varför finns det inga hjälmar längre som inte har ett ställbart spänne längst bak måste vara något som lätt går sönder tänker jag?! Vill ha en hjälm utan spänne bak.
Om man tittar på Folksams ridhjälmstest från 2021 (det senaste), så är båda de hjälmarna som fått "bäst i test" utan skruv/spänne bak (den ena har dock snörning bak, som ju fyller samma funktion att finjustera passformen).

Tittar man vidare i samma test så är det sex hjälmar som fått "bra val" (dvs de uppfyller alla lagkrav samt är bättre än genomsnittet för hjälmarna i testet). Av dessa sex så är två med skruv/spänne, en med snörning och tre utan någondera vad jag kan se.

Så det verkar väl vara ganska stor möjlighet att hitta det man vill ha - antingen med eller utan möjlighet att justera passformen - i alla fall bland de säkraste hjälmarna!

Jag har själv en av de hjälmar som tidigare fått bra betyg i Folksams test och som har en justeringsskruv baktill - har funkat utmärkt för mig nu under fem år. Så får också tacka för tråden som påminner mig om att det är dags att byta! :)
 
Hei, hvis du leser første innlegget mitt, så ser du at de hjelmene med hjul, som har flere cm med luft mellom hjelmen og hoder, de kan tippe opp til 45 graders vinkel på hodet mitt selv med båndet spent stramt rundt hodet. Deler av hodet blir derfor ikke beskyttet ved fall. Med en liner som man kan padde opp, så vil det ikke være luft mellom hodet og hjelmen, ergo kan hjelmen ikke bevege seg...
Tråkig stil att insinuera att jag inte läst ditt inlägg. Det var utifrån de uppgifterna jag svarade.

Då passar inte de hjälmarna, det beror ju snarare på passformen/storleken än att de har hjul/rattar och de hjälmarna är inte avsedda att passa någon med dina förutsättningar. Då behöver du leta vidare efter någon modell som passar dig. Jag skulle inte rekommendera att använda liners för att försöka få en hjälm som i grunden passar så illa att det glappar att fungera - om det nu inte finns liners att tillgå som är avsedda för just den typen av justering. Kanske finns det hjälmar med ratt som passar dig utmärkt, bara att du inte provat just dessa, kanske inte, och kanske är denna hjälm som passar utanför din budget eller så inte.

Oavsett om en hjälm har ratt eller inte så behöver den passa och sitta säkert. Det är tråkigt när man inte hittar det man önskar i kläd/utrustningsväg, men så är det ibland när man har en avvikande kroppsform, oavsett om det är ditt huvud eller mina kraftiga vader.
 
Om man tittar på Folksams ridhjälmstest från 2021 (det senaste), så är båda de hjälmarna som fått "bäst i test" utan skruv/spänne bak (den ena har dock snörning bak, som ju fyller samma funktion att finjustera passformen).

Tittar man vidare i samma test så är det sex hjälmar som fått "bra val" (dvs de uppfyller alla lagkrav samt är bättre än genomsnittet för hjälmarna i testet). Av dessa sex så är två med skruv/spänne, en med snörning och tre utan någondera vad jag kan se.

Så det verkar väl vara ganska stor möjlighet att hitta det man vill ha - antingen med eller utan möjlighet att justera passformen - i alla fall bland de säkraste hjälmarna!

Jag har själv en av de hjälmar som tidigare fått bra betyg i Folksams test och som har en justeringsskruv baktill - har funkat utmärkt för mig nu under fem år. Så får också tacka för tråden som påminner mig om att det är dags att byta! :)

BoT Lynx hjälmen som fick bäst i test har skruv bak.

Kl

Tittade förresten igenom de "sämre" hjälmarna i det testet och min som jag visade bilder på tidigare, som gick sönder i plastbandet till nackskruven, var inte med men samma märke av annan modell var bland hjälmarna som fick allra sämst betyg. Så det är nog viktigare att titta på testresultat än skruv/inte skruv eftersom både med och utan skruv kan få såväl topp- som botten betyg.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar
 
BoT Lynx hjälmen som fick bäst i test har skruv bak.
Okej - my bad, uppmärksammade inte det! Då är det en med skruv och en med snörning som fått "bäst i test" i senaste Folksam-testet.

Kl

Tittade förresten igenom de "sämre" hjälmarna i det testet och min som jag visade bilder på tidigare, som gick sönder i plastbandet till nackskruven, var inte med men samma märke av annan modell var bland hjälmarna som fick allra sämst betyg. Så det är nog viktigare att titta på testresultat än skruv/inte skruv eftersom både med och utan skruv kan få såväl topp- som botten betyg.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar

Ja, alltså, jag tror ju inte att det är avgörande för hur säker en hjälm är om den har skruv eller inte, utan att det har med helt andra parametrar att göra.
 
Rolig tråd. Jag ser på hjälm som skor. Köp rätt storlek, finjustera passformen med skosnörena. Förstår inte ens hur det kan vara ett problem att man kan finlira passformen.

Problemet som vissa känner sig osäkra med blir ju om (som jämförelse) skotillverkarna bestämmer sig för att bara göra skor med snörning i storlekarna 37, 40 och 43. För övriga kan ju bara ta närmsta större storlek och spänna snörena så sitter skorna kvar ändå.
 
Problemet som vissa känner sig osäkra med blir ju om (som jämförelse) skotillverkarna bestämmer sig för att bara göra skor med snörning i storlekarna 37, 40 och 43. För övriga kan ju bara ta närmsta större storlek och spänna snörena så sitter skorna kvar ändå.
Men det gör ju inte alla skotillverkare? Och inte alla hjälmtillverkare? Det finns en uppsjö olika skor och hjälmar att välja mellan - alla passar inte alla (även om storleken "på papperet" är rätt), men utbudet borde vara tillräckligt för att alla ska hitta ett par skor eller en hjälm.
 
Sedan hade jag tyckt att det vore intressant att veta om de här hjälmtesterna gjorts på olika huvudstorlekar i förhållande till ytterskalet på hjälmen eller om det bara är samma testhuvud och den hjälmstorlek som passar bäst därpå. Rent teoretiskt skulle ju testresultat kunna skilja beroende på hur mycket man behövt spänna in reglaget/hur tjock innerliner man har i skalet. (Obs säger inte att det måste vara så, kan ju mycket väl vara att det räcker att hjälmen sitter på tillräckligt för att vara mellan huvud och det man landar på. Eller att det tom ger bättre skydd med större ytterskal och en tjock liner än ett ytterskal som sitter så tight på huvudet som möjligt.
 
Problemet som vissa känner sig osäkra med blir ju om (som jämförelse) skotillverkarna bestämmer sig för att bara göra skor med snörning i storlekarna 37, 40 och 43. För övriga kan ju bara ta närmsta större storlek och spänna snörena så sitter skorna kvar ändå.
Jag vet inte ens vad jag har för hjälmstorlek. Jag tycker det brukar variera mellan modellerna, jag testar alltid i butik och köper den som sitter bäst.

I skor har jag 41-43. Så mycket varierar det på skomodeller.
 
Men det gör ju inte alla skotillverkare? Och inte alla hjälmtillverkare? Det finns en uppsjö olika skor och hjälmar att välja mellan - alla passar inte alla (även om storleken "på papperet" är rätt), men utbudet borde vara tillräckligt för att alla ska hitta ett par skor eller en hjälm.

Nej men många har gått över till att tillverka färre hjälmstorlekar och sedan får man justera passformen antingen med skruv eller med olika tjocklek/form på liner. Och det är såklart smidigare för butiker också som slipper ha så stora lager. Så jag kan förstå om man vill kunna prova hjälmar med fler storlekar att det kan vara svårt att hitta i butik.
 
Jag vet inte ens vad jag har för hjälmstorlek. Jag tycker det brukar variera mellan modellerna, jag testar alltid i butik och köper den som sitter bäst.

I skor har jag 41-43. Så mycket varierar det på skomodeller.

Ja det är klart. Men det är ju inte så vanligt att 3 olika storlekar i samma modell passar bra.
 
Je
Tråkig stil att insinuera att jag inte läst ditt inlägg. Det var utifrån de uppgifterna jag svarade.

Då passar inte de hjälmarna, det beror ju snarare på passformen/storleken än att de har hjul/rattar och de hjälmarna är inte avsedda att passa någon med dina förutsättningar. Då behöver du leta vidare efter någon modell som passar dig. Jag skulle inte rekommendera att använda liners för att försöka få en hjälm som i grunden passar så illa att det glappar att fungera - om det nu inte finns liners att tillgå som är avsedda för just den typen av justering. Kanske finns det hjälmar med ratt som passar dig utmärkt, bara att du inte provat just dessa, kanske inte, och kanske är denna hjälm som passar utanför din budget eller så inte.

Oavsett om en hjälm har ratt eller inte så behöver den passa och sitta säkert. Det är tråkigt när man inte hittar det man önskar i kläd/utrustningsväg, men så är det ibland när man har en avvikande kroppsform, oavsett om det är ditt huvud eller mina kraftiga vader.
Jeg sa ikke at du ikke hadde lest innlegget du svarte på, jeg snakket om mitt aller første innlegg, som det virker som du ikke har lest fordi jeg der beskriver problemstillingen i større grad. Jeg forteller også at jeg har vært på messer og prøvd alle hjelmene jeg kom over der I alle prisklasser, og det samme med hestebutikker. Ingen hjelmer med hjul/skru passer mitt hode, men jeg had klart å tilpasse en hjelm med liner som jeg fikk med 2 linere, ved å klippe av sidestykkene på den ene lineren for å padde den andre. Jeg vet at det ikke er optimalt, men det er mye sikrere enn en hjelm som tipper på hodet.
Jeg skriver ikke her for å skape konflikt, jeg skriver for å gi en stemme til oss som ikke passer inn i de billige "laget for alle" hjelmene, og jeg har ikke råd til å betale 4 tusen pluss for en hjelm hver gang jeg må ha en ny og selv de er ikke komfortable å ha på hodet.
 
Je

Jeg sa ikke at du ikke hadde lest innlegget du svarte på, jeg snakket om mitt aller første innlegg, som det virker som du ikke har lest fordi jeg der beskriver problemstillingen i større grad. Jeg forteller også at jeg har vært på messer og prøvd alle hjelmene jeg kom over der I alle prisklasser, og det samme med hestebutikker. Ingen hjelmer med hjul/skru passer mitt hode, men jeg had klart å tilpasse en hjelm med liner som jeg fikk med 2 linere, ved å klippe av sidestykkene på den ene lineren for å padde den andre. Jeg vet at det ikke er optimalt, men det er mye sikrere enn en hjelm som tipper på hodet.
Jeg skriver ikke her for å skape konflikt, jeg skriver for å gi en stemme til oss som ikke passer inn i de billige "laget for alle" hjelmene, og jeg har ikke råd til å betale 4 tusen pluss for en hjelm hver gang jeg må ha en ny og selv de er ikke komfortable å ha på hodet.

Kolla Folksams test, de dyraste hjälmarna var inte bäst :). Faktiskt så fick en av 6000-kronors-hjälmarna en 1/5...
 
Je

Jeg sa ikke at du ikke hadde lest innlegget du svarte på, jeg snakket om mitt aller første innlegg, som det virker som du ikke har lest fordi jeg der beskriver problemstillingen i større grad. Jeg forteller også at jeg har vært på messer og prøvd alle hjelmene jeg kom over der I alle prisklasser, og det samme med hestebutikker. Ingen hjelmer med hjul/skru passer mitt hode, men jeg had klart å tilpasse en hjelm med liner som jeg fikk med 2 linere, ved å klippe av sidestykkene på den ene lineren for å padde den andre. Jeg vet at det ikke er optimalt, men det er mye sikrere enn en hjelm som tipper på hodet.
Jeg skriver ikke her for å skape konflikt, jeg skriver for å gi en stemme til oss som ikke passer inn i de billige "laget for alle" hjelmene, og jeg har ikke råd til å betale 4 tusen pluss for en hjelm hver gang jeg må ha en ny og selv de er ikke komfortable å ha på hodet.
Men du har ju hööks hjälm för 899 dom har både ratt och extra liner (99:90) så där hade du säkert kunnat få till en som sitter okej om du ändå måste klippa till och fixa.
Den har dock inte mips (och är på 50% just nu så kommer säkert en ny modell)
 
Jag gillar systemet som många har nu, med liner. Då kan en anpassa efter runt huvud eller ovalt huvud samt ha en större liner på vintern om en vill ha ett pannband under hjälmen. Skruv tycker jag själv känns lite dinky toy🙈.

Börjar fö bli dags för Folksam att göra ett nytt test! Hade velat veta hur min CO Halo testar! Har åkt av ordentligt i en och jag är helt förundrad över hur bra mitt huvud klarade sig. Åkt liknande i mina gamla CO Wellington som testar högt men fått hjärnskakning varje gång.
 
Varför finns det inga hjälmar längre som inte har ett ställbart spänne längst bak måste vara något som lätt går sönder tänker jag?! Vill ha en hjälm utan spänne bak.
Både Back on Track och One K har modeller utan spänne bak. Till One K väljer man innerfoder till ovalt eller runt huvud för att få perfekt passform.
 
Detta med att man ska kunna använda ridhjälmen 5 år. På min hjälm halorider som jag skickat efter står det att den ska kasseras 3 år efter tillverkningsdatum och den är redan över 1 år gammal. Jag ska alltså kunna använda hjälmen inte ens 2 år då ju. Inte hunnit prova den ännu ordentligt storlek 58 men för liten är den i alla fall inte. Man undrar ju då hur mycket större den blir efter ett tags användning. Hade ju velat prova storlek 57 också men det kan man inte då man skickar efter men gissar att den kanske blir för liten då. I alla fall då jag mäter mitt huvud ska jag inte kunna ha mindre än 58.
 
Detta med att man ska kunna använda ridhjälmen 5 år. På min hjälm halorider som jag skickat efter står det att den ska kasseras 3 år efter tillverkningsdatum och den är redan över 1 år gammal. Jag ska alltså kunna använda hjälmen inte ens 2 år då ju. Inte hunnit prova den ännu ordentligt storlek 58 men för liten är den i alla fall inte. Man undrar ju då hur mycket större den blir efter ett tags användning. Hade ju velat prova storlek 57 också men det kan man inte då man skickar efter men gissar att den kanske blir för liten då. I alla fall då jag mäter mitt huvud ska jag inte kunna ha mindre än 58.

I andra sporter har man hanterat användbar tid genom att säljarna anger produktionsår vid köp, och sänker priset på förra årets modeller. Tyvärr medför ju det att det kanske finns färre varianter i lager, men konsekvenserna av ett dåligt skyddat huvud är ju värre. (Jag kommer sannolikt aldrig bli riktigt "frisk" igen, och jag har ändå inte slagit mig så illa alls i jämförelse med vad som kan hända.)

När jag tävlade i en sport med högre krav på hjälmar så har jag för mig att TR angav hur gammal hjälmen fick vara. Vi hade också "medical card" för alla tävlande, och krav på läkarundersökning innan man fick tävla igen efter alla typer av huvudskador. Ridsporten framstår som rätt ignorant i jämförelse.
 
Ska nog skicka tillbaka hjälmen och prova 1 storlek mindre den sitter bekvämt och bra men ligger inte still då man skakar på huvudet, känns inte riktigt okej så jag hoppas en mindre passar också.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
464
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp