Men vad du tjatar om ratten. Ratten är till för att fler hjälmar ska passa fler. Den gör det INTE mindre säkert!

Men det är också så, helt orelaterat till rattens vara eller icke-vara, att alla hjälmmodeller inte passar alla huvud då en del huvud är rundare, andra mer avlånga osv. Det gäller alltså att inte bara hitta rätt storlek utan även rätt modell som har rätt form för just ens eget huvud. Det här är alltså helt orelaterat ratten!
Fast den satt ju bra med ratten men inte utan, passade hjälmen då eller inte?
 
Okej så då är det så i alla fall att hjälmen ska passa utan ratt och ratten bara göra minimal skillnad då blir ju läget ett helt annat och man behöver egentligen nästan inte ratten heller då ser jag inte problemet med ratt förutom att en del kanske köper opassande hjälm och drar fast ratten vilket gör avramling farligt.
Det är ju det folk sagt i elva sidor eller nåt..
 
Jag tolkar dock ditt problem som samma som jag har - svårt att hitta hjälm som passar ens huvudform. Där har ju ratten i princip ingen betydelse. Den hjälper inte upp fel passform alls. Men det skulle inte heller bli bättre utan ratt eller ens med halvstorlekat. För det är passformen som är fel.

Där är det nog tyvärr så att det inte är lönsamt att skapa t ex väldigt oval passform. Eller väldigt stora storlekar. Stora storlekar (62 och upp) är extremt svårt att hitta även bland cykelhjälm/skateboardhjälm mm också. Antagligen för det inte är lönsamt.

Jag har heller oavsett pris aldrig hittat en hjälm som passar perfekt utan modifiering (ilägg, ratt etc) och i många år blev det långt från bra ens MED justering. Men det är ju inte något som har med t ex ratt eller skal eller mips eller något annat att göra. Utan gjutform på skalet.

Dock har senaste 10.åren utbudet av mer ovala hjälmar ökat även om det fortfarande är klent och jag fortfarande inte hittat den perfekta. Ett tips är prova många exemplar av märke som nästan passar. Det kan skilja ganska mkt och då kan man hitta det där exemplaret som är mer ovalt (eller runt eller vad man nu söker) än sina kompisar
Rattet ødelegger jo fordi de produserer den med å reklamere for at den skal passe til alle hoder, og selv et rundt skall kan passe til alle hoder om man har en liner man kan padde nok langs siden av hodet. Men når de billige hjelmene konstant produseres med ratt, så har man ikke den tilpassningsmuligheten for en billigere penge og må opp i ekstremt dyre hjelmer.
Jeg prøver alle hjelmer jeg kommer over. Så langt er det bare CO v8 som har vært god å ha på.
 
Rattet ødelegger jo fordi de produserer den med å reklamere for at den skal passe til alle hoder, og selv et rundt skall kan passe til alle hoder om man har en liner man kan padde nok langs siden av hodet. Men når de billige hjelmene konstant produseres med ratt, så har man ikke den tilpassningsmuligheten for en billigere penge og må opp i ekstremt dyre hjelmer.
Jeg prøver alle hjelmer jeg kommer over. Så langt er det bare CO v8 som har vært god å ha på.
Fast har du hittat billigare hjälmar innan ratt kom? Det har inte jag. Förra hjälmen var en CO ayr8. Och den fick paddas på sidorna med skumgummi, dvs DIY lösning, för att passa okej. Inte mer än okej tyvärr. Nuvarande är en BoT Eq3 lynx med ratt. Provade typ 7 stycken av samma modell och hade turen hitta en som var mer oval än de andra. Den sitter tack vare ratten bättre än CO gjorde - och utan DIY/skumgummi mm

Jag lossar ratten ett halvt varv innan jag sätter på mig den (sätter jag på den "inspänd" känns den för trång få ner på huvudet) och drar åt det halva varvet igen när jag satt på den. Och det gör stor skillnad.

Men jag skulle såklart önska jag kunde köpa en billig hjälm som passade perfekt - men det har jag aldrig någonsin kunnat just pga ovalt huvud. Men jag skulle tro man i framtiden kommer kunna det. Just pga minskade tillverkningskostnad er
 
Lite spinoff men apropå för stor hjälm och ratt. Stallet jag står i kräver hjälm vi hantering. Så särbon med storlek 62 behövde en hjälm. Det var nästan omöjligt men hittade tillslut en med ratt som han till nöds kunde ha helt utspänd. Jag har storlek 57, dvs FEM storlekar mindre. Jag brukade på vintern låna hans hjälm vid hantering för den lätt gick på mössan. Ibland på sommaren lånade jag den med pga inte orkade hämta min för att leda en häst. Fick då skruva in den på max för den alls skulle sitta kvar. Men kan garantera att ingen, hur okunnig personen än är, skulle köpt den i tron den passade. Det märks mycket väl när en hjälm är för stor även om man kan dra åt ratten.
 
Om du köper ett par skor med snörning. Använder du då snörningen för att få till bäst passform eller ska skon passa med helt lös snörning?
Personligen så använder jag snörning för att få skon att sitta som bäst men skon måste vara i rätt storlek och form för mina fötter för att det ska fungera först och samma sätt med en ratt på en hjälm. Så man får den passform som är bäst men grundformen måste passa först.
 
Hmmm… Min Uvex Exxential II passar mitt avlånga huvud. Inköpt förra året.
Ja det var just för så himla många rekommenderat den jag provade. Men den var på tok för rund. Därför jag undrade om de har problem med varierande passform mellan exemplaren. Provade bara ett exemplar för var tvungen skicka efter. Men var mer än en cm luft på sidorna, fick in två fingrar på höjden där.
 
Ja det var just för så himla många rekommenderat den jag provade. Men den var på tok för rund. Därför jag undrade om de har problem med varierande passform mellan exemplaren. Provade bara ett exemplar för var tvungen skicka efter. Men var mer än en cm luft på sidorna, fick in två fingrar på höjden där.
Vad konstigt. Min erfarenhet av Uvex Exxential II med mips är också att den var typiskt oval, passade bra. Man kan justera djupet också på dom.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
464
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp