Är det verkligen ett problem att jag inte anser att en hjälm som måste dras åt med skruv inte passar? Kan man inte få lov att tycka så? Man behöver givetvis inte vara enig i det.
Du får tycka vad du vill men låt bli att sprida åsikten om du inte har annat belägg än ditt tyckande. Det finns många godkända hjälmar med skruv, en del starkt rekommenderade i olika undersökningar.
 
Jag tror det är vad alla är helt överens om. Hjälmen ska passa.

Men skruvarna hade inte funnits om det vore en säkerhetsrisk. Såpass mycket tester går de igenom att du kan stryka den oron. Skulle jag säga.
Tycker mest det är onödigt om man kan köpa en hjälm som passar utan skruv istället. Tycker som skrivet att det är helt galet att en hjälm kan dras åt 4 cm och ändå anses passa med det stora gap som blir i bakhuvudet.
 
Klart den kan passa, man justerar med skruven, man får inte en dåligt sittande hjälm att passa bättre med ratten.
Men om den redan satt som den skulle behöver man inte dra åt som sagt. Om man anser att en hjälm kan passa genom att ett band behöver dras åt är helt ok att tycka så men jag behöver inte tycka likadant.
 
Är det verkligen ett problem att jag inte anser att en hjälm som måste dras åt med skruv inte passar? Kan man inte få lov att tycka så? Man behöver givetvis inte vara enig i det.

Ja, eftersom du har fel. Det handlar inte om tyckande. Här handlar det om fakta.

Sen får du naturligtvis ha vilken hjälm du vill eller låta bli helt om du vill det. Men sprid inte en massa felaktig info som, om någon läser det och tror på dig, kan skada någon annan.
 
För dig… Återigen: håll dig till fakta! Testerna visar vilka hjälmar som är säkra och vilka som inte är det. Hjälm bör väljas baserat på fakta.
Finns inga tester vad jag vet som visar att en hjälm som passar utan skruv skulle vara mindre säker heller så är inget problem om man väljer en sådan hjälm.
 
Tycker mest det är onödigt om man kan köpa en hjälm som passar utan skruv istället. Tycker som skrivet att det är helt galet att en hjälm kan dras åt 4 cm och ändå anses passa med det stora gap som blir i bakhuvudet.
Jag skulle heller inte köpa en hjälm med 4 cm marginal. Jag tro inte det är det som flertalet ser som optimalt, 1 cm eller två är säkert mer vanligt.

Jag ser det däremot som praktiskt att inte behöva byta hjälm för att jag klipper mig, eller för att huvudet varierar något i storlek. Jag frågade chatgpt om huvudets storlek förändrades under dagen som jag trodde. Utifrån svaret så verkar det vara omöjligt att ha en hjälm som funkar alltid eller ens under en ridtur.

------ ChatGPT

Fråga: Har huvudet alltid exakt samma storlek eller kan det variera något under dagen

ChatGPT
Huvudets storlek kan variera något under dagen på grund av flera faktorer, även om dessa variationer är generellt sett mycket små. Här är några av de faktorer som kan påverka huvudets storlek och form:

Faktorer som kan påverka huvudets storlek
Vätskeretention:

Ödem: Vätskeansamling i vävnaderna kan leda till svullnad. Detta är oftast mer märkbart i andra delar av kroppen, men det kan också påverka huvudet.
Dehydrering: Brist på vätska kan göra att vävnaderna drar ihop sig något, vilket kan påverka passformen av en hjälm.
Blodflöde:

Kroppstemperatur: Ökad kroppstemperatur (t.ex. vid träning) kan leda till ökat blodflöde till huden och vävnaderna, vilket kan orsaka en liten ökning i huvudets omkrets.
Stress: Stress kan påverka blodflödet och i vissa fall leda till svullnad i huvudet och ansiktet.
Kost och saltintag:

Högt saltintag: Kan leda till vätskeretention, vilket kan orsaka svullnad i hela kroppen, inklusive huvudet.
Tid på dagen:

Morgon vs. kväll: Många människor märker att deras kroppar kan vara något svullna på morgonen efter att ha legat ner under natten. Detta kan inkludera ansiktet och huvudet. Svullnaden brukar minska under dagen när man är upprätt och rör sig mer.
Hur mycket kan huvudets storlek variera?
Mindre variationer: De variationer som beskrivs ovan är vanligtvis små, ofta bara en millimeter eller två i omkrets. Dessa förändringar är ofta för små för att påverka passformen av en hjälm avsevärt.
Individuella skillnader: Hur mycket huvudets storlek varierar kan skilja sig från person till person och bero på individuella faktorer som hälsa, kost och dagliga rutiner.
Vad innebär detta för hjälmanvändning?
Justering: Det är en god idé att kontrollera passformen av din hjälm regelbundet och justera den vid behov för att säkerställa optimal säkerhet och komfort.
Komfort: Om du upplever att hjälmen känns olika vid olika tidpunkter på dagen, kan detta vara en indikation på små förändringar i huvudets storlek. Att kunna justera hjälmen kan hjälpa till att hantera dessa variationer.
Anpassning: Hjälmar med justerbara system (som ratt- eller skruvjustering) kan vara fördelaktiga för att hantera dessa små variationer i huvudstorlek och säkerställa en stadig och bekväm passform.
Sammanfattningsvis kan huvudets storlek variera något under dagen på grund av faktorer som vätskeretention, blodflöde och kroppstemperatur. Dessa förändringar är dock vanligtvis små och bör inte påverka hjälmens skyddsfunktion avsevärt om hjälmen är korrekt justerad och används enligt tillverkarens anvisningar.
 
Köp en hjälm utan skruv om du ville, men sluta att hävda att hjälmar med skruv är mindre säkra. Nu är vi många som har sagt det.
Har redan köpt en hjälm utan skruv. Skriver att hjälmar som inte passar är mindre säkra, så har det alltid varit och jag köper inte att det plötsligt skulle vara oviktigt. Sen att vi är oeniga i vad som passar är väl helt ok?
 
Finns inga tester vad jag vet som visar att en hjälm som passar utan skruv skulle vara mindre säker heller så är inget problem om man väljer en sådan hjälm.
Nej inte att de skulle vara mindre säkert med en väl passande hjälm har ingen påstått och att påstå det som du gör här är en halmgubbe.

(om den nu inte bokstavligen sitter som gjuten -men de finns förmodligen inte)
 
Har redan köpt en hjälm utan skruv. Skriver att hjälmar som inte passar är mindre säkra, så har det alltid varit och jag köper inte att det plötsligt skulle vara oviktigt. Sen att vi är oeniga i vad som passar är väl helt ok?
Ingen har påstått att hjälmar som inte passar är säkra. Visst smärre avvikelser har förmodligen ingen betydelse, då är det mer bekvämlighet. Ytterligare en halmgubbe från din sida.
 
Har redan köpt en hjälm utan skruv. Skriver att hjälmar som inte passar är mindre säkra, så har det alltid varit och jag köper inte att det plötsligt skulle vara oviktigt. Sen att vi är oeniga i vad som passar är väl helt ok?
Grattis till köpet! Hoppas att du är nöjd.

Jag och de flesta andra här är helt eniga om att man måste utgå ifrån fakta och tester när man köper hjälm. Om en hjälm med skruv sitter bättre än en utan på mitt huvud och den hjälmen har fått bra betyg i Folksams test så väljer jag den hjälmen alla dagar i veckan. Då kan jag känna mig trygg.
 
Grattis till köpet! Hoppas att du är nöjd.

Jag och de flesta andra här är helt eniga om att man måste utgå ifrån fakta och tester när man köper hjälm. Om en hjälm med skruv sitter bättre än en utan på mitt huvud och den hjälmen har fått bra betyg i Folksams test så väljer jag den hjälmen alla dagar i veckan. Då kan jag känna mig trygg.
Det förstår jag absolut. Ibland måste man kompromissa men hade inte du helst haft en hjälm som passade utan skruv om du kunde välja?
 
Det förstår jag absolut. Ibland måste man kompromissa men hade inte du helst haft en hjälm som passade utan skruv om du kunde välja?

Nej. Eftersom jag har tjockt hår och jag vill kunna ha lite olika frisyr och inte vara bunden till en för att min hjälm ska passa

Dessutom har jag ett stort och utskjutande bakhuvud vilket vill skjuta de flesta hjälmar uppåt. Att kunna förankra hjälmen under denna utskjutning mha ratten är jättebra.
 
Det förstår jag absolut. Ibland måste man kompromissa men hade inte du helst haft en hjälm som passade utan skruv om du kunde välja?
Nej. Jag ser inte skruven som ett problem. Alls. Jag har läst på en hel del och har inte hittat att skruvarna är problematiska. Men om du hittar källor som säger annorlunda så länka gärna!
 
Det förstår jag absolut. Ibland måste man kompromissa men hade inte du helst haft en hjälm som passade utan skruv om du kunde välja?
Jag fick jämnt huvudvärk av hjälmar som inte gick att justera. Den hjälm som satt perfekt i början av passet tryckte lite mot slutet. Jag väljer justerbara av den anledningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
464
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp