Men rent logiskt blir det ett hålrum om skalet ärstörre än huvudet. Skalet krymper ju inte till ens storlek bara för man drar åt bandet. Jag har alltid haft hjälmar som passat. Använt öronmuffar jag satt på hjälmen.
Vad bra, men alla har knappast haft det, så jag tror inte folk gått från hjälmar som passat till hjälmar som inte passar. Om du haft hjälmar tidigare som suttit så bra har jag svårt att se att du inte skulle lyckas hitta nån sån idag, oavsett ratt?
 
Helt ok är inte tillräkligt för mig, ytterskalet ska sitta som gjutet runt huvudet.
Nej, hjälmen ska sitta bekvämt och inte trycka någonstans. Jag har testat ett par hjälmar i skarp läge de senaste åren och de har funkat alldeles utmärkt trots att det varit olika modeller och de suttit bekvämt och finjusterats med skruv. Men du verkar ha väldigt starka åsikter kring hur du vill att din hjälm ska sitta så jag tror inte det hjälper vad jag säger. Hoppas du hittar en hjälm som du känner dig trygg med, med eller utan skruv.
 
Vad bra, men alla har knappast haft det, så jag tror inte folk gått från hjälmar som passat till hjälmar som inte passar. Om du haft hjälmar tidigare som suttit så bra har jag svårt att se att du inte skulle lyckas hitta nån sån idag, oavsett ratt?
Finns en del som är storlek 56 som störst förvisso men de är korta bak osv. Köper hellre en hjälm utan ratt. Har en perfekt av utgående modell jag köpt från Horze. Har inte skrivit att jag har problem att hittta hjälm utan skrivit vad jag tänker kring ratthjälmarna.
 
Sennär då? Förr var det jätteviktigt.
Nja jag tror aldrig hjälmar har suttit som gjutet bokstavligen. Det var mer att de skulle sitta kvar och inte glida över ögonen och liknande.

MIPS är det nya, att glidmoment hjälper till att förhindra hjärnskakning. Sen ska ju hjälmen sitta kvar givetvis och inte flyga av innan man landar med huvudet. Huvudsaken är att den finns mellan huvudet och kontaktytan vid en smäll.
 
Nej precis, det är inte ett skal som inte passar :D Det är ju det alla säger. DU säger att de inte passar eftersom de har skruv. För du anser att de inte kan passa OCH ha skruv. Men bra att du ser att det inte är så.
Skriver att OM hjälmen behöver dras åt med en skruv så passar den inte för då hade den inte behövts dras åtmed en skruv. Inte att hjälmen inte passar bara för att skruven finns där.
 
Skriver att OM hjälmen behöver dras åt med en skruv så passar den inte för då hade den inte behövts dras åtmed en skruv. Inte att hjälmen inte passar bara för att skruven finns där.
Det bygger på den felaktiga föreställningen att hjälmen måste sitta som gjuten utan skruvanordning.

Hjälmen ska sitta fast och inte glida/åka av och vara bekväm så man vill använda den. Sitter huvudet som gjuten mot skalet så missar man en del av deformationszonen. Om det finns en skruv eller inte spelar mindre roll, så länge det är en del av konstruktionen.
 
Skriver att OM hjälmen behöver dras åt med en skruv så passar den inte för då hade den inte behövts dras åtmed en skruv. Inte att hjälmen inte passar bara för att skruven finns där.

Exakt vad för belägg har du för den här typen av påståenden, när det finns en hel bransch som forskar och produktutvecklar så att hjälmarna idag är oerhört mycket säkrare än för bara 10 år sedan?

Bland de hjälmar som av experterna bedöms som absolut bäst finns hjälmar med skruv, men du vet ändå bättre? Det hade varit rimligt att backa upp sin argumentation med pålitligt underlag i så fall...
 
Exakt vad för belägg har du för den här typen av påståenden, när det finns en hel bransch som forskar och produktutvecklar så att hjälmarna idag är oerhört mycket säkrare än för bara 10 år sedan?

Bland de hjälmar som av experterna bedöms som absolut bäst finns hjälmar med skruv, men du vet ändå bättre? Det hade varit rimligt att backa upp sin argumentation med pålitligt underlag i så fall...
Detta är mina tankar, vill ha en hjälm som passar helt enkelt och det har jag full rätt till och ser inte att jag behöver hemlighålla.
 
Om man läser Folksams test (vilket man bör göra innan köp) så står det att hjälmarna i 2021 års test är säkrare än i 2018 års test. Alltså: utvecklingen går framåt. Dina tankar är en sak. Fakta är fakta!
Vad jag förstått är det inte skruvarna som gjort dem säkrare utan annat. Talar om två likvärdiga hjälmar så är alltid den som passar säkrare.
 
Problemet blir när din definition av "passa" går på tvärs med forskning och testning av hjälmar. Det är skillnad på tycka, tro och veta.
Är det verkligen ett problem att jag inte anser att en hjälm som måste dras åt med skruv inte passar? Kan man inte få lov att tycka så? Man behöver givetvis inte vara enig i det.
 
Detta är mina tankar, vill ha en hjälm som passar helt enkelt och det har jag full rätt till och ser inte att jag behöver hemlighålla.
Men köp en hjälm du gillar. Och om du inte gillar skruvar så låt bli de hjälmarna.

Vill du propagera mot hjälmar där man justerar passformen med skruv så återkom med fakta och statistik, att tycka att de inte är säkra kommer inte ge medhåll. Om du tar fram statistik och visar på att hjälmar med skruv fungerar sämre så kanske du får medhåll men knappast utifrån rent tyckande. Väldigt många här har hyfsat stor erfarenhet av väl fungerande hjälmar med skruv.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
464
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp