Fast (moderna) ridhjälmar har aldrig ”hållit i en halv evighet”. Det har alltid varit färskvara eftersom materialet åldras.

Det kan inte jämföras med TV-apparater, mobiler och bilar som innehåller alltmer teknik och därmed mer som kan strula/gå sönder.

Just när det gäller säkerhet blir det mesta dock bättre allteftersom forskningen går framåt och vi kan göra mer avancerade tester, så där har jag svårt att se varför man skulle tycka att ”äldre är bättre”.
Tycker nog allt denna skruv e lite teknisk 😂
 
Bra passform på själva huvudet får man säkert med skruv jag känner ändå att jag vill hålla mig till det gamla utan skruv funderar starkt på en back on track hjälm. Sen tycker jag också mycket idag är gjort för att gå sönder så man måste köpa nytt jämfört med tidigare då saker kunde hålla en evighet.
Det finns många saker man kan spara in på och tycka att det var bättre förr men att ha som mål att en ridhjälm ska hålla en halv evighet är nog bland det dumsnålaste som finns. Tänk att få en kraftig skallskada som påverkar en resten av livet bara för att man inte bytte ut sin hjälm när man borde ha gjort det.
 
Kanske får börja rida utan hjälm då om det nu är så invecklat att skaffa en 👍
Det om något är ju inte säkert O_o

Du gör det för krångligt, gå till närmsta ridsports butik säg "Jag vill ha hjälp att prova ut en hjälm" och din prisklass.
Klart. Okrångligt.

Garanterar att vilken hjälm de en säljer dig är den säkrare än den du har nu. Skruv eller ingen skruv.
 
Det finns alltså folk i tråden som tycker att tex 10 år gamla hjälmar, för små stigbyglar och uteritter med oerfarna barn inte är en stor säkerhetsrisk. Men en hjälm med möjlighet att finjustera storleken på mha ratt är däremot ett säkerhetsproblem? :cautious:
Det finns folk till allt, det är bara att vänja sig.

Och utrustning som passar de flestas smak, men har man alltför exklusiv smak kostar det kanske skjortan i och för sig.
 
Det om något är ju inte säkert O_o

Du gör det för krångligt, gå till närmsta ridsports butik säg "Jag vill ha hjälp att prova ut en hjälm" och din prisklass.
Klart. Okrångligt.

Garanterar att vilken hjälm de en säljer dig är den säkrare än den du har nu. Skruv eller ingen skruv.
Den är till och med garanterat säkrare än den 10 år gamla hjälmen var som ny. De har hänt en del på hjälmfronten.
 
Fast det är ju du som gör det komplicerat. Det är bara att säga köp inte skruv på hjälmen om du inte vill ha skruv, klart.
Ja, om du hade skrivit att du inte ville ha skruv så är det garanterat de svar du hade fått. Nu skrev du att du inte ville ha skruv som ”lätt går sönder” och rider i din fantastiskt hållbara 10 år gamla hjälm och jag tycker det är extremt problematiskt att sprida information om att en 10 år gammal hjälm skulle vara säkrare än en ny med skruv.

Det är redan så att alldeles för många rider runt i för gamla hjälmar som inte skyddar bra och jag har sett för många olyckor som blivit mycket allvarligare än nödvändigt just pga för gamla hjälmar.

Det är självklart helt okej att vilja ha en hjälm utan justeringsskruv, men att hävda att det är osäkert, medan en gammal hjälm inte är det är inget jag kommer låta stå oemotsagt, för det är så galet viktigt att den typen av säkerhetsinformation är korrekt.
 
Ja, om du hade skrivit att du inte ville ha skruv så är det garanterat de svar du hade fått. Nu skrev du att du inte ville ha skruv som ”lätt går sönder” och rider i din fantastiskt hållbara 10 år gamla hjälm och jag tycker det är extremt problematiskt att sprida information om att en 10 år gammal hjälm skulle vara säkrare än en ny med skruv.

Det är redan så att alldeles för många rider runt i för gamla hjälmar som inte skyddar bra och jag har sett för många olyckor som blivit mycket allvarligare än nödvändigt just pga för gamla hjälmar.

Det är självklart helt okej att vilja ha en hjälm utan justeringsskruv, men att hävda att det är osäkert, medan en gammal hjälm inte är det är inget jag kommer låta stå oemotsagt, för det är så galet viktigt att den typen av säkerhetsinformation är korrekt.
Var har jag skrivit att min nuvarande hjälm skulle vara säkrare än en med skruv? Jag har skrivit att jag behöver en ny och att jag vill ha en likadan som den jag har alltså utan skruv. Varför tror du egentligen jag söker ny hjälm?
 
Var har jag skrivit att min nuvarande hjälm skulle vara säkrare än en med skruv? Jag har skrivit att jag behöver en ny och att jag vill ha en likadan som den jag har alltså utan skruv. Varför tror du egentligen jag söker ny hjälm?
Du skrev det inte direkt men det går att tolka så i och med att du menar på att spännena längst bak måste gå sönder lätt. I mina ögon menar du då på att det är smäck och dålig kvalitet (till skillnad från din gamla). Det mesta i hjälmväg är säkrare än en trasig hjälm.

Varför finns det inga hjälmar längre som inte har ett ställbart spänne längst bak måste vara något som lätt går sönder tänker jag?! Vill ha en hjälm utan spänne bak.
 
Du skrev det inte direkt men det går att tolka så i och med att du menar på att spännena längst bak måste gå sönder lätt. I mina ögon menar du då på att det är smäck och dålig kvalitet (till skillnad från din gamla). Det mesta i hjälmväg är säkrare än en trasig hjälm.
Att människor ska hålla på och tolka in saker som inte står utskrivet kan inte jag hjälpa.
 
Det som jag tycker är sämst med hjälmar utan skruv är att fodret sjunker ihop och då passar inte hjälmen längre. Med skruv kan jag kompensera den halva centimetern eller vad det blir, och fortfarande ha en hjälm som passar.

Var själv väldigt skeptisk till skruv och provade alla mips utan skruv som jag kom över, men de passade inte mitt huvud. Köpte en med skruv för fyra år sedan och är inte alls skeptisk längre utan har insett det positiva med skruven.
 
Jag känner så här, att även om bandet sitter åt och hjälmen är den rekommenderade storleken till ens huvud så känner man att det är ett hålrum eller glapp mellan själva hjälmen och huvudet. Även om bandet sitter stadigt still runt huvudet åker själva hjälmen runt lite utanpå detta och det känns inget tryggt alls. Tänker att om man trillar av och slår i på ett sätt så hjälmen åker åt något håll, skrapas mot backen texnär man åker av i hög fart att det blir lite mer häveffekt än med en mindre hjälm som sitter tight runt huvudet och att eventuellt hakbandet drar åt under hakan då på ett intensivare sätt i fallet. Sett hjälmar där hjälmen sitter fast i bandet med kardborre som skulle kunna lossa i ett fall. Förr såg man sällan någon som red med hjälmen på sniskan men det är ingen ovanlig syn idag.
 
Jag känner så här, att även om bandet sitter åt och hjälmen är den rekommenderade storleken till ens huvud så känner man att det är ett hålrum eller glapp mellan själva hjälmen och huvudet. Även om bandet sitter stadigt still runt huvudet åker själva hjälmen runt lite utanpå detta och det känns inget tryggt alls. Tänker att om man trillar av och slår i på ett sätt så hjälmen åker åt något håll, skrapas mot backen texnär man åker av i hög fart att det blir lite mer häveffekt än med en mindre hjälm som sitter tight runt huvudet och att eventuellt hakbandet drar åt under hakan då på ett intensivare sätt i fallet. Sett hjälmar där hjälmen sitter fast i bandet med kardborre som skulle kunna lossa i ett fall. Förr såg man sällan någon som red med hjälmen på sniskan men det är ingen ovanlig syn idag.
Du och jag kan verkligen inte se samma verklighet - varken nu eller "förr".
Vad "förr" är kan förstås variera, men det har ridits med papphjälmar med gummiband under hakan eller med gummibandet upp över skärmen. Det har funnits plasthjälmar med jättetjock och otymplig fodring och obekväma hakskydd som visade sig göra mer skada än nytta vid ett fall, det har funnits boerihjälmar som gav utslag på kinderna, det har under tider funnits ett par-tre hjälmmodeller som omöjligt kunde passa alla, och så vidare. Idag ser jag bara moderna, välsittande hjälmar som inte glappar eller sitter illa. Mina tre hjälmar (två med mips, en utan) sitter alla så stadigt att de skulle sitta kvar även om jag glömde hakbandet. De är så bekväma att jag kan glömma att ta av dem.
 
Jag känner så här, att även om bandet sitter åt och hjälmen är den rekommenderade storleken till ens huvud så känner man att det är ett hålrum eller glapp mellan själva hjälmen och huvudet. Även om bandet sitter stadigt still runt huvudet åker själva hjälmen runt lite utanpå detta och det känns inget tryggt alls. Tänker att om man trillar av och slår i på ett sätt så hjälmen åker åt något håll, skrapas mot backen texnär man åker av i hög fart att det blir lite mer häveffekt än med en mindre hjälm som sitter tight runt huvudet och att eventuellt hakbandet drar åt under hakan då på ett intensivare sätt i fallet. Sett hjälmar där hjälmen sitter fast i bandet med kardborre som skulle kunna lossa i ett fall. Förr såg man sällan någon som red med hjälmen på sniskan men det är ingen ovanlig syn idag.

Men köp inte en för stor hjälm då? Jag behöver förvisso leta rätt länge för att hitta en som sitter riktigt bra på mitt ovala huvud när de flesta hjälmar är mer runda, men då får man ju prova tills man hittar en som har rätt passform?

Jag har ridit sedan mitten på 80-talet, och inte en chans att hjälmarna satt bättre förr! Det fanns lite fler modeller som var just smala, men det fanns ju noll möjlighet att få perfekt passform även med tex varierande frisyrer som man kan idag. (Och efter ett par ordentliga avramlingar med huvudskador som följd är jag oändligt tacksam för att jag hade nya mips-hjälmar på mig och inte någon gammal...)
 
Att människor ska hålla på och tolka in saker som inte står utskrivet kan inte jag hjälpa.
Att läsa är alltid att tolka en text så vill du inte det så får du låta bli att skriva. Det är inte en en exakt vetenskap att läsa.

Jag gjorde inte samma tolkning men kan mycket väl se hur det blev då.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp