Jag känner så här, att även om bandet sitter åt och hjälmen är den rekommenderade storleken till ens huvud så känner man att det är ett hålrum eller glapp mellan själva hjälmen och huvudet. Även om bandet sitter stadigt still runt huvudet åker själva hjälmen runt lite utanpå detta och det känns inget tryggt alls. Tänker att om man trillar av och slår i på ett sätt så hjälmen åker åt något håll, skrapas mot backen texnär man åker av i hög fart att det blir lite mer häveffekt än med en mindre hjälm som sitter tight runt huvudet och att eventuellt hakbandet drar åt under hakan då på ett intensivare sätt i fallet. Sett hjälmar där hjälmen sitter fast i bandet med kardborre som skulle kunna lossa i ett fall. Förr såg man sällan någon som red med hjälmen på sniskan men det är ingen ovanlig syn idag.
Jag tror att ditt "förr" ligger årtionden efter "förr" för flera av oss andra. Mitt "förr" är 70-talet, jag fick min första hjälm 1973, den hade inte ens ett hakband, min mamma sydde dit ett resårband. På tävlingar var det många som inte använde hakbandet och hjälmarna satt på sniskan.
 
Du och jag kan verkligen inte se samma verklighet - varken nu eller "förr".
Vad "förr" är kan förstås variera, men det har ridits med papphjälmar med gummiband under hakan eller med gummibandet upp över skärmen. Det har funnits plasthjälmar med jättetjock och otymplig fodring och obekväma hakskydd som visade sig göra mer skada än nytta vid ett fall, det har funnits boerihjälmar som gav utslag på kinderna, det har under tider funnits ett par-tre hjälmmodeller som omöjligt kunde passa alla, och så vidare. Idag ser jag bara moderna, välsittande hjälmar som inte glappar eller sitter illa. Mina tre hjälmar (två med mips, en utan) sitter alla så stadigt att de skulle sitta kvar även om jag glömde hakbandet. De är så bekväma att jag kan glömma att ta av dem.
Kanske värt att pröva en av dessa då.
 
Men köp inte en för stor hjälm då? Jag behöver förvisso leta rätt länge för att hitta en som sitter riktigt bra på mitt ovala huvud när de flesta hjälmar är mer runda, men då får man ju prova tills man hittar en som har rätt passform?

Jag har ridit sedan mitten på 80-talet, och inte en chans att hjälmarna satt bättre förr! Det fanns lite fler modeller som var just smala, men det fanns ju noll möjlighet att få perfekt passform även med tex varierande frisyrer som man kan idag. (Och efter ett par ordentliga avramlingar med huvudskador som följd är jag oändligt tacksam för att jag hade nya mips-hjälmar på mig och inte någon gammal...)
Men enligt tabellen ska de inte vara för stora men ändå sitter de som de gör.
 
Jag tror att ditt "förr" ligger årtionden efter "förr" för flera av oss andra. Mitt "förr" är 70-talet, jag fick min första hjälm 1973, den hade inte ens ett hakband, min mamma sydde dit ett resårband. På tävlingar var det många som inte använde hakbandet och hjälmarna satt på sniskan.
Då var inte ens jag född. Menar pecis innan de justerbara hjälmarna tog över på marknaden. Helt ok oproblematiska hjälmar.
 
Gå inte efter tabellen, utan hur de känns! Tycker att måtten skiljer sig mellan olika modeller och stämmer inte alltid exakt på centimetern. Kanske har du provat hjälmar för annan huvudform än vad du har?
Svårt att hitta en hjälm som sitter exakt när det är flera cm i varje storlek.. som skrivet, behöver man dra åt sitter inte hjälmen åt ordentligt för då hade man inte behövt någt band att dra åt.
 
Jag känner så här, att även om bandet sitter åt och hjälmen är den rekommenderade storleken till ens huvud så känner man att det är ett hålrum eller glapp mellan själva hjälmen och huvudet. Även om bandet sitter stadigt still runt huvudet åker själva hjälmen runt lite utanpå detta och det känns inget tryggt alls. Tänker att om man trillar av och slår i på ett sätt så hjälmen åker åt något håll, skrapas mot backen texnär man åker av i hög fart att det blir lite mer häveffekt än med en mindre hjälm som sitter tight runt huvudet och att eventuellt hakbandet drar åt under hakan då på ett intensivare sätt i fallet. Sett hjälmar där hjälmen sitter fast i bandet med kardborre som skulle kunna lossa i ett fall. Förr såg man sällan någon som red med hjälmen på sniskan men det är ingen ovanlig syn idag.

Om hjälmen åker på sniskan när den skrapas mot backen betyder det att delat av kraften som skulle överförts till ditt huvud har försvunnit. Det är också så som mips fungerar, de olika lagren i hjälmen vrids/skiftas om vartannat.

Sen ska ju inte hjälmen vara så stor att den vrids av huvudet, men att det hårda ytterskalet inte sitter kloss an är inte ett problem ur säkerhetssynpunkt så länge som innerdelarna sitter mot huvudet.
 
Jag känner så här, att även om bandet sitter åt och hjälmen är den rekommenderade storleken till ens huvud så känner man att det är ett hålrum eller glapp mellan själva hjälmen och huvudet. Även om bandet sitter stadigt still runt huvudet åker själva hjälmen runt lite utanpå detta och det känns inget tryggt alls. Tänker att om man trillar av och slår i på ett sätt så hjälmen åker åt något håll, skrapas mot backen texnär man åker av i hög fart att det blir lite mer häveffekt än med en mindre hjälm som sitter tight runt huvudet och att eventuellt hakbandet drar åt under hakan då på ett intensivare sätt i fallet. Sett hjälmar där hjälmen sitter fast i bandet med kardborre som skulle kunna lossa i ett fall. Förr såg man sällan någon som red med hjälmen på sniskan men det är ingen ovanlig syn idag.
Jag är glad för att det finns ett visst utrymme att glida, sitter hjälmen så väl att den inte alls rör sig tror jag (obs vet inte) att den överför en del av rörelsen till huvudet. Hjälmen ska absorbeta smällen inte överföra den huvudet.

Nu finns inga hjälmar som inte har stoppning/flexibilitet och visst glapp så det lär inte hända oavsett hur tight den sitter. MIPS som förhindrar hjärnskaknimg bygger på ett visst glid tror jag.
 
Om hjälmen åker på sniskan när den skrapas mot backen betyder det att delat av kraften som skulle överförts till ditt huvud har försvunnit. Det är också så som mips fungerar, de olika lagren i hjälmen vrids/skiftas om vartannat.

Sen ska ju inte hjälmen vara så stor att den vrids av huvudet, men att det hårda ytterskalet inte sitter kloss an är inte ett problem ur säkerhetssynpunkt så länge som innerdelarna sitter mot huvudet.
Jo men det kommer ju onekligen dra i hakbandet om skalet dras åt ett annat håll.
 
Om hjälmen åker på sniskan när den skrapas mot backen betyder det att delat av kraften som skulle överförts till ditt huvud har försvunnit. Det är också så som mips fungerar, de olika lagren i hjälmen vrids/skiftas om vartannat.

Sen ska ju inte hjälmen vara så stor att den vrids av huvudet, men att det hårda ytterskalet inte sitter kloss an är inte ett problem ur säkerhetssynpunkt så länge som innerdelarna sitter mot huvudet.
Precis, jag var viss tvåa på bollen.
 
Jo men det kommer ju onekligen dra i hakbandet om skalet dras åt ett annat håll.

Och? Gör det något att det drar i hakbandet?

Och med ratt så får du ju innerdelen atr sitta helt tight så hakbandet kommer knappast ha en större funktion för 'fasthållning'.
 
Jag känner så här, att även om bandet sitter åt och hjälmen är den rekommenderade storleken till ens huvud så känner man att det är ett hålrum eller glapp mellan själva hjälmen och huvudet. Även om bandet sitter stadigt still runt huvudet åker själva hjälmen runt lite utanpå detta och det känns inget tryggt alls. Tänker att om man trillar av och slår i på ett sätt så hjälmen åker åt något håll, skrapas mot backen texnär man åker av i hög fart att det blir lite mer häveffekt än med en mindre hjälm som sitter tight runt huvudet och att eventuellt hakbandet drar åt under hakan då på ett intensivare sätt i fallet. Sett hjälmar där hjälmen sitter fast i bandet med kardborre som skulle kunna lossa i ett fall. Förr såg man sällan någon som red med hjälmen på sniskan men det är ingen ovanlig syn idag.
Det låter snarare som en hjälm med fel passform för ens huvud, jag har aldrig upplevt "hålrum" eller instabil hjälm av de jag haft med skruv. Jag har även testat en rätt ordentligt, då jag flög av på asfalt från galopp och slog i bakhuvudet. Hjälmen sprack från nacken upp till toppen, men skruvanordningen var intakt och jag fick inte ens huvudvärk efter fallet.

Mitt "förr" är antagligen runt samma förr som ditt och jag red inte sällan med en lite för stor hjälm för att få plats med mössa under på vintern. Så det där med att hjälmarna generellt skulle sitta sämre idag tror jag inte, bara att det kanske syns mer eftersom de inte är lika stora, tunga och klumpiga som de var förr.
 
Och? Gör det något att det drar i hakbandet?

Och med ratt så får du ju innerdelen atr sitta helt tight så hakbandet kommer knappast ha en större funktion för 'fasthållning'.
Ja, det är klart det gör. Skulle säkert göra väldigt ont.
 
Men enligt tabellen ska de inte vara för stora men ändå sitter de som de gör.

Låter som att det är fel modell i så fall. Jag kan tex inte ha BoT utan att det känns som att de glappar, medan de sitter perfekt på min stallkompis. På mig är det oftast Charles Owen som är bäst.

Den jag har nu köper man i cm-storlek, men den har också liner så att jag kan ha samma hjälm med olika liner beroende på hur mycket plats mitt hår behöver. Ingen "ratt".

Kommer aldrig mer köpa en hjälm utan urtagbar liner förresten, fy sjutton vad mycket fräschare det är än de gamla hjälmarna som inte gick att tvätta ordentligt inuti.
 
Det låter snarare som en hjälm med fel passform för ens huvud, jag har aldrig upplevt "hålrum" eller instabil hjälm av de jag haft med skruv. Jag har även testat en rätt ordentligt, då jag flög av på asfalt från galopp och slog i bakhuvudet. Hjälmen sprack från nacken upp till toppen, men skruvanordningen var intakt och jag fick inte ens huvudvärk efter fallet.

Mitt "förr" är antagligen runt samma förr som ditt och jag red inte sällan med en lite för stor hjälm för att få plats med mössa under på vintern. Så det där med att hjälmarna generellt skulle sitta sämre idag tror jag inte, bara att det kanske syns mer eftersom de inte är lika stora, tunga och klumpiga som de var förr.
Men rent logiskt blir det ett hålrum om skalet ärstörre än huvudet. Skalet krymper ju inte till ens storlek bara för man drar åt bandet. Jag har alltid haft hjälmar som passat. Använt öronmuffar jag satt på hjälmen.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp