Om och kring Hundnamn - utbruten ur Köpa stamtavla av uppfödare?

Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
Det minns jag från shibans hämtningsdag. Fem stamtavlor med fem namn - tre tikar och två hundar, alla röda. Bara att välja bland tikarna! Att jag sedan var mycket besviken på urvalet (av namn) hör inte hit. :D
 
Det minns jag från shibans hämtningsdag. Fem stamtavlor med fem namn - tre tikar och två hundar, alla röda. Bara att välja bland tikarna! Att jag sedan var mycket besviken på urvalet (av namn) hör inte hit. :D
Jag har nog aldrig haft en renrasig hund som kallats sitt kennelnamn :) Knatten hette inte Knatten, Charlie Torsten och Oskar likaså.

Alla har dessutom skrivits in hos veterinären med sitt tilltalsnamn
 
Mina heter inte heller sina kennelnamn, men jag gillade dem inte ändå. Shibor ska ha japanska kennelnamn, så det så! :p
Ungefär som den jag köpte spionen av som ändrat hans ryska namn från uppfödaren till amerikanska "Lucky" för att det var finare och passade bättre. Eh.. nej, det blev bytt tillbaka igen. Han är en husky, som ursprungligen är en rysk ras, och han är importerad, född i Ryssland. Han kan inte heta något så fånigt som Lucky.... Man heter inte Lucky i djupaste snöiga Sibirien liksom. Sen att jag inte kan uttala det på ryska utan det blir försvenskat uttal är en annan sak, kärt barn har många namn ju. :)
 
Jag har nog aldrig haft en renrasig hund som kallats sitt kennelnamn :) Knatten hette inte Knatten, Charlie Torsten och Oskar likaså.

Alla har dessutom skrivits in hos veterinären med sitt tilltalsnamn
Från Schäfervärlden så är det vanligast att de behåller sitt stamtavlenamn som tilltalsnamn. Man brukar inte krångla till namnen där.

Min nuvarande hund (liten sällskapsras) fick jag välja tilltalsnamn som bakades in i stamtavlenamnet :)
 
Förlåt om det spårar ur lite från ursprungstemat nu, men måste bara berätta om namnen på våra amstaffs som jag och exmaken hade. Hans tik hette Prinsesse Lille Trille i stamtavlan - nej, vi använde inte det som tilltalsnamn, utan hon fick heta Nemi till vardags. Det var uppfödarens barn som fått välja stamtavlenamn på kullen, och hennes syster hette Bølla Barbie....

Min hane från en annan uppfödare hette (kennelnamn) Born Unique (pga hans speciella färg och teckningar) - det funkade inte heller så bra att springa runt och ropa... så jag kallade honom Teddy (efter fotbollsspelaren Teddy Sheringham), vilket uppfödaren tyckte var toppen då det enligt honom hjälpte till att minska "farlig hund"-imaget som rasen tyvärr har... 🧸🐶

För att återkomma lite till temat så fick jag köpa min hund "på rea" för halva priset mot resten av kullen pga han var lite lång i ryggen i förhållande till rasstandarden, så damen som egentligen skulle köpa honom ångrade sig. Han lyckades ändå få skapligt bra resultat de gånger jag ställde ut honom, tror även han blev BIR en gång.
 
Gissa heter xx Any Guess i stamtavlan. gär det att behålla namnet eller förkorta det så gör jag det, i Gissas fall så döpte jag henne då jag redan bestämt vad hon skulle kallas o så sa uppfödaren att det är en A kull, så så fick det bli
 
Kanske olika mellan raser.

Min nuvarande heter XX Glen Moray Malt Whisky. Inget som jag vill hojta. :D
Det har ju massor med möjligheter! Glen, Malte, Whiskey, Morran... :D
Chika heter egentligen Lorendale Happy Soul. Jag vågar vägra både Happy och Sulan. :p
Har varit lite lättare här då namnen varit mer Bamse, Gilla, Lisa, Dasty och liknande. Har faktiskt inte haft dom för jakthundar klassiska Speja, Spana, Krut och Skott :)
 
Jag har gett alla mina hundar deras namn. First kennel namnet och sedan var jag tvungen att komma pa namn pa en specifik bokstav med de forsta tva. De andra har inte foljt nagon bokstav eller amne sa dar hittade jag bara pa ett namn som jag tycket var bra da. Darmed jinxade jag mig med min andra rottis, det var en D kull. :cautious: Jag dopte henne till Diva och gissa vad hon ar?:banghead: men ocksa :heart
 
Jag har gjort olika beroende på namn.
Ruben fortsatte vara Ruben, Figaro blev Figge och Jason Bourne blev Harry. Gillar varken namnet Jason eller filmerna 😅

Har raskatter med stamtavlnamn och är samma där.
Prada och Oscar har kvar sina namn.
King Simba blev Kantarell, Simba måste vara det mest uttjatade och fantasilösa namnet någonsin 😂
MissLii blev Paisley, jag tänker inte bli påmind om kass musik varje dag 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
20 343
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 213
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 911
Senast: lundborg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 247
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp