Om och kring Hundnamn - utbruten ur Köpa stamtavla av uppfödare?

Jag har nog aldrig haft en renrasig hund som kallats sitt kennelnamn :) Knatten hette inte Knatten, Charlie Torsten och Oskar likaså.

Alla har dessutom skrivits in hos veterinären med sitt tilltalsnamn
När jag köpte min så fick köparen välja namn. Det måste börja på en viss bokstav, samma i hela kullen, inte vara ett "människonamn" och vara det namn man sen tänkte använda till hunden i vardagen och på träning etc. De registrerades sen under det valda namnet.
 
När jag köpte min så fick köparen välja namn. Det måste börja på en viss bokstav, samma i hela kullen, inte vara ett "människonamn" och vara det namn man sen tänkte använda till hunden i vardagen och på träning etc. De registrerades sen under det valda namnet.
Det är ju lite klurigt vad som är människonamn och inte, vår heter Ville, böjt på verbet vill, men Ville kan även vara ett människonamn.
 
Jaha, nej jag tog för givet att det helt enkelt var uppfödarens regel. "Ni får välja egna namn under den här bokstaven/det här temat", det finns ju tusentals hundar med människonamn båd ei stamtavlan och utanför. :D
Har inte tänkt på människonamn i stamtavla men det är rätt vanligt utanför, men då heter de ju ofta något annat har jag märkt :)
 
Har inte tänkt på människonamn i stamtavla men det är rätt vanligt utanför, men då heter de ju ofta något annat har jag märkt :)
Nu får man sällan reda på kennelnamnen när man möter hundar out and about, men jag skulle tro att det nästan är 50/50. Många jättevanliga hundnamn är ju just människonamn. Ta typ Ronja.
Sedan är det säkert mer eller mindre vanligt bland olika raser. Av någon anledning föreställer jag mig att många taxar och schnauzers heter människonamn även i stamtavlan, men det kan vara rena rama fördomar och antaganden från min sida. :D
 
Nu får man sällan reda på kennelnamnen när man möter hundar out and about, men jag skulle tro att det nästan är 50/50. Många jättevanliga hundnamn är ju just människonamn. Ta typ Ronja.
Sedan är det säkert mer eller mindre vanligt bland olika raser. Av någon anledning föreställer jag mig att många taxar och schnauzers heter människonamn även i stamtavlan, men det kan vara rena rama fördomar och antaganden från min sida. :D
Min är döpt efter en stad :D Inte ens en rysk sådan även om det uttalas på ryska dock.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
20 357
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 217
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 911
Senast: lundborg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 247
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp