Om och kring Hundnamn - utbruten ur Köpa stamtavla av uppfödare?

Nu får man sällan reda på kennelnamnen när man möter hundar out and about, men jag skulle tro att det nästan är 50/50. Många jättevanliga hundnamn är ju just människonamn. Ta typ Ronja.
Sedan är det säkert mer eller mindre vanligt bland olika raser. Av någon anledning föreställer jag mig att många taxar och schnauzers heter människonamn även i stamtavlan, men det kan vara rena rama fördomar och antaganden från min sida. :D
Vår dvärgschnauzer heter Sune i stamtavlan och kullsyskonen har också typiska "tant-och farbrornamn", så i det fallet bekräftas fördomarna :up:.

Vi kallar honom för något annat pga att mina barn inte gillar namnet Sune :).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mina hundar heter/har hetat: *Kan inte kennelnamnet* Hanna, Drybrucke's Amanda (valt av mig), Drybrucke's Diva (valt av mig), Wartree's Tater Tot, och Amber Meadows Emma-Sue (valt av mig). Alla utom en har manniskonamn.:p
 
Nu får man sällan reda på kennelnamnen när man möter hundar out and about, men jag skulle tro att det nästan är 50/50. Många jättevanliga hundnamn är ju just människonamn. Ta typ Ronja.
Sedan är det säkert mer eller mindre vanligt bland olika raser. Av någon anledning föreställer jag mig att många taxar och schnauzers heter människonamn även i stamtavlan, men det kan vara rena rama fördomar och antaganden från min sida. :D
Absolut vanligt med människonamn på Dvärgschnauzer. Men de ser ju ut som sura små gubbar och kärringar så det passar bra.
När jag hade Schäfer tyckte jag att det var gräsligt med människonamn på dom. Där passade det dåligt.
 
Nu får man sällan reda på kennelnamnen när man möter hundar out and about, men jag skulle tro att det nästan är 50/50. Många jättevanliga hundnamn är ju just människonamn. Ta typ Ronja.
Sedan är det säkert mer eller mindre vanligt bland olika raser. Av någon anledning föreställer jag mig att många taxar och schnauzers heter människonamn även i stamtavlan, men det kan vara rena rama fördomar och antaganden från min sida. :D
Lite lustigt är att människonamn ofta börjar som människonamn blir omoderna går över till att vara djurnamn (ett tag var alla Gösta jag kände taxar) för att sedan dyka upp på småbarn
 
Lite lustigt är att människonamn ofta börjar som människonamn blir omoderna går över till att vara djurnamn (ett tag var alla Gösta jag kände taxar) för att sedan dyka upp på småbarn
Jag tycker namn verkar gå i cykler. När namnen inte dyker upp så mycket längre hos människor så har de plötsligt blivigt ”fina” och ovanliga.
Hundnamnen brykar komma medans det ännu är vanligt på äldre.
 
Jag tycker namn verkar gå i cykler. När namnen inte dyker upp så mycket längre hos människor så har de plötsligt blivigt ”fina” och ovanliga.
Hundnamnen brykar komma medans det ännu är vanligt på äldre.
Ja, det är väl så. Folk döper sin barn till namn från farmors/mormors tid.

En del får gamla släktnamn som mellannamn, och det har ändrats till förstanamn i nästa generation.
 
Jag tycker namn verkar gå i cykler. När namnen inte dyker upp så mycket längre hos människor så har de plötsligt blivigt ”fina” och ovanliga.
Hundnamnen brykar komma medans det ännu är vanligt på äldre.
Ja precis, namnens popularitet går i cykler. Det är namnen två generationer bort som börjar bli populära som barnnamn. Föräldragenerationens namn ses som supertöntiga, men kan passa som djurnamn, då blir det lite töntgulligt och tufft :love:.
/Edit: tvåa på bollen./
 
En kompis har precis hämtat hem en valp som ska kallas Håkan. De får hoppas att inte grannen kommer springande också när de ropar, han heter visst också Håkan. ;)

Familjens första hund var en olyckshändelse som mina kusiner hade döpt till Fritte innan vi fick honom. Inte ett namn jag skulle välja idag, men då passade det fint. :heart

Sen har det varit boxrar med stamtavla som hetat Soerhagens Wizard of Oz (kallades Ozzie, som är alldeles för vanligt på boxer, har träffat så många), Soerhagens Zygonyx (kallades redan Lillen när vi tog över honom), Riddles Ringo Starr (Ringo, det gillade jag), Engelaiz Breeze (Breeze, Breezy), Engelaiz Invierno (Winter) och Engelaiz Lancelot (Lancelot). Winter & Lancelot fick jag välja stamtavlenamn på själv, bara det höll sig till kullbokstaven.
 
Ja. Oftast stavas det med V. Det var poppis på 20-30-talet. I den lilla byn på västkusten där min mormor var född hette hon och en kvinna till Vally :)
Aha, så intressant! :) Tycker namn är intressanta, så vanligt med Anna, Bertil Ida, och Niklas typ. Så ovanligt känns ju kul att lära sig om!
 
Aha, så intressant! :) Tycker namn är intressanta, så vanligt med Anna, Bertil Ida, och Niklas typ. Så ovanligt känns ju kul att lära sig om!
Att det var ovanligt var en stor bidragande orsak till valet. Min gamla Dvärgschnauzer hette Frasse och det är nog det vanligaste namnet i rasen och vanligt över lag. Det kändes så trist.
Så när namnet skulle börja på W och vi ville ha ett lätt namn att säga så blev det givet :)
 
Att det var ovanligt var en stor bidragande orsak till valet. Min gamla Dvärgschnauzer hette Frasse och det är nog det vanligaste namnet i rasen och vanligt över lag. Det kändes så trist.
Så när namnet skulle börja på W och vi ville ha ett lätt namn att säga så blev det givet :)
Jag gillar ovanliga namn! Min familj himlar med ögonen varje gång och hävdar att mina hundar har haft konstiga namn. Vet inte om jag tycker att Enya, Nadya, Nacita (inte döpt av mig), Ayla, Zonya, Layka är konstiga namn. Gillar Yulia och Mischa och de bara stönar högt åt mig :D
 
Det fanns ju postförskott förr. Men det kan man ju inte använda mer..
Så vette sjutton hur jag löser detta nu.

Bara swisha och hoppas på att han skickar tavlan. Jag har ju allt skrivet? Känns dock osäkert då han verkar som en väldigt instabil person.
Man ska kunna skicka mot lösen nu också, men det säger ju inte att det är stamtavlan i det brev du hämtar ut....det kan ju vara något annat i. Bor du i närheten så att du kan fara dit och personligen hämta stamtavlan?
 
Absolut vanligt med människonamn på Dvärgschnauzer. Men de ser ju ut som sura små gubbar och kärringar så det passar bra.
När jag hade Schäfer tyckte jag att det var gräsligt med människonamn på dom. Där passade det dåligt.
Ja på en del raser känns det udda. Jag känner till en shiba som heter Bosse till exempel, det är inte riktigt vad man väntar sig. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
20 357
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 217
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 911
Senast: lundborg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 247
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp