Om och kring Hundnamn - utbruten ur Köpa stamtavla av uppfödare?

Av mina katter har 2 människonamn, fast engelska. Bonnie som i stamtavlan heter S*Palace&Main's Bonnie by Lisuanto's och Chloe som heter S*Lisuanto's Chloe by Palace&Main's. Mamma till dessa heter i stamtavlan S*Palace&Main's Sparkle-icious och Glitter funkade inte, så Malla blev det till slut. Lite människonamn förvisso? Och den sista S*British Dream's Seventh Heaven "Seven". I kattvärlden döper man oftast efter teman numera, Malla och hennes syskon döptes efter OPI's Burlesque-kollektion och Sevens hade också nått tema. Bonnie och Chloe är döpta efter bokstäver för jag gillar att kunna se vilka som är syskon.
Men sällan får köparna välja helt själva, jag fick välja Sevens men det var då mellan de som uppfödaren bestämt.
 
Wally är ett smeknamn för Wallace, ett skotsk-engelskt namn så kanske inte så populärt just här. Men det finns spel med karaktärer som "Where's Wally?" vilket blev översatt som "Hittar du Hugo" eller "Var är Valle?" på svenska. :D
Typ ALLA tex veterinär osv läser Wally som engelska Wallie och tror hon är en hane. Trots rosa utstyrsel.
 
Wally är ett smeknamn för Wallace, ett skotsk-engelskt namn så kanske inte så populärt just här. Men det finns spel med karaktärer som "Where's Wally?" vilket blev översatt som "Hittar du Hugo" eller "Var är Valle?" på svenska. :D
Fast inte i Sverige. :) Jag tror inte svenska flickor på typ femtiotalet och tidigare döptes efter Skottlands Wallace. :D
 
Typ ALLA tex veterinär osv läser Wally som engelska Wallie och tror hon är en hane. Trots rosa utstyrsel.

Fast Vally i Sverige uttalas som Sally och är främst ett kvinnonamn. Eventuellt är det W som förvirrar veterinärerna där.

Att man läser Wally med engelskt uttal tycker jag inte är så konstigt, W används ju inte så mycket i svenskan.

Har dock aldrig hört namnet Vally i svenskan heller 😅.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
20 373
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 217
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 911
Senast: lundborg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 248
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp