Köpa stamtavla av uppfödare?

Hur säkerställer den som chipmärker att hunden som de säter chipet i är samma som registreringsbeviset de skriver in numret i?
Chippet sätts in i valpen och sedan skriver man in (och sätter in klisterlappen med chipnumret) i registreringsbeviset för den valp som man nu har bestämt har just detta namn. Det är först när man ID-märker som man befäster vilken valp som heter vad.
 
Chippet sätts in i valpen och sedan skriver man in (och sätter in klisterlappen med chipnumret) i registreringsbeviset för den valp som man nu har bestämt har just detta namn. Det är först när man ID-märker som man befäster vilken valp som heter vad.
Fast om valparna har olika färg/tecken måste man väl ta hänsyn till det också? Det står ju med i registreringsbeviset.
 
Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
Det minns jag från shibans hämtningsdag. Fem stamtavlor med fem namn - tre tikar och två hundar, alla röda. Bara att välja bland tikarna! Att jag sedan var mycket besviken på urvalet (av namn) hör inte hit. :D
 
Det minns jag från shibans hämtningsdag. Fem stamtavlor med fem namn - tre tikar och två hundar, alla röda. Bara att välja bland tikarna! Att jag sedan var mycket besviken på urvalet (av namn) hör inte hit. :D
Jag har nog aldrig haft en renrasig hund som kallats sitt kennelnamn :) Knatten hette inte Knatten, Charlie Torsten och Oskar likaså.

Alla har dessutom skrivits in hos veterinären med sitt tilltalsnamn
 
Mina heter inte heller sina kennelnamn, men jag gillade dem inte ändå. Shibor ska ha japanska kennelnamn, så det så! :p
Ungefär som den jag köpte spionen av som ändrat hans ryska namn från uppfödaren till amerikanska "Lucky" för att det var finare och passade bättre. Eh.. nej, det blev bytt tillbaka igen. Han är en husky, som ursprungligen är en rysk ras, och han är importerad, född i Ryssland. Han kan inte heta något så fånigt som Lucky.... Man heter inte Lucky i djupaste snöiga Sibirien liksom. Sen att jag inte kan uttala det på ryska utan det blir försvenskat uttal är en annan sak, kärt barn har många namn ju. :)
 
Jag har nog aldrig haft en renrasig hund som kallats sitt kennelnamn :) Knatten hette inte Knatten, Charlie Torsten och Oskar likaså.

Alla har dessutom skrivits in hos veterinären med sitt tilltalsnamn
Från Schäfervärlden så är det vanligast att de behåller sitt stamtavlenamn som tilltalsnamn. Man brukar inte krångla till namnen där.

Min nuvarande hund (liten sällskapsras) fick jag välja tilltalsnamn som bakades in i stamtavlenamnet :)
 
Förlåt om det spårar ur lite från ursprungstemat nu, men måste bara berätta om namnen på våra amstaffs som jag och exmaken hade. Hans tik hette Prinsesse Lille Trille i stamtavlan - nej, vi använde inte det som tilltalsnamn, utan hon fick heta Nemi till vardags. Det var uppfödarens barn som fått välja stamtavlenamn på kullen, och hennes syster hette Bølla Barbie....

Min hane från en annan uppfödare hette (kennelnamn) Born Unique (pga hans speciella färg och teckningar) - det funkade inte heller så bra att springa runt och ropa... så jag kallade honom Teddy (efter fotbollsspelaren Teddy Sheringham), vilket uppfödaren tyckte var toppen då det enligt honom hjälpte till att minska "farlig hund"-imaget som rasen tyvärr har... 🧸🐶

För att återkomma lite till temat så fick jag köpa min hund "på rea" för halva priset mot resten av kullen pga han var lite lång i ryggen i förhållande till rasstandarden, så damen som egentligen skulle köpa honom ångrade sig. Han lyckades ändå få skapligt bra resultat de gånger jag ställde ut honom, tror även han blev BIR en gång.
 
Hej allihopa!
Tänkte återkoppla och ge er ett lyckligt slut. Stamtavlan hemma allt stämmer och är som det ska.

Nu får vi se om vi ställer ut något eller blir att tävla någon bruksgren. Men stamtavlan är där den hör hemma iallafall🙏🏼

Bild på grabben det handlat om 👇🏼
 

Bifogade filer

  • IMG_2098.jpeg
    IMG_2098.jpeg
    319,6 KB · Visningar: 290
Hej allihopa!
Tänkte återkoppla och ge er ett lyckligt slut. Stamtavlan hemma allt stämmer och är som det ska.

Nu får vi se om vi ställer ut något eller blir att tävla någon bruksgren. Men stamtavlan är där den hör hemma iallafall🙏🏼

Bild på grabben det handlat om 👇🏼
Vad skönt att det löste sig! Passa på att registrera hundens chipnummer och dig som ägare i SKKs register nu.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 894
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 182
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 049
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Önskar lite hjälp av er som är kunniga i det här med papper osv vid köp av valp. Jag är lite osäker om min vän håller på att bli lurad...
Svar
18
· Visningar
3 797
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp