Köpa stamtavla av uppfödare?

Jaha, nej jag tog för givet att det helt enkelt var uppfödarens regel. "Ni får välja egna namn under den här bokstaven/det här temat", det finns ju tusentals hundar med människonamn båd ei stamtavlan och utanför. :D
Har inte tänkt på människonamn i stamtavla men det är rätt vanligt utanför, men då heter de ju ofta något annat har jag märkt :)
 
Har inte tänkt på människonamn i stamtavla men det är rätt vanligt utanför, men då heter de ju ofta något annat har jag märkt :)
Nu får man sällan reda på kennelnamnen när man möter hundar out and about, men jag skulle tro att det nästan är 50/50. Många jättevanliga hundnamn är ju just människonamn. Ta typ Ronja.
Sedan är det säkert mer eller mindre vanligt bland olika raser. Av någon anledning föreställer jag mig att många taxar och schnauzers heter människonamn även i stamtavlan, men det kan vara rena rama fördomar och antaganden från min sida. :D
 
Nu får man sällan reda på kennelnamnen när man möter hundar out and about, men jag skulle tro att det nästan är 50/50. Många jättevanliga hundnamn är ju just människonamn. Ta typ Ronja.
Sedan är det säkert mer eller mindre vanligt bland olika raser. Av någon anledning föreställer jag mig att många taxar och schnauzers heter människonamn även i stamtavlan, men det kan vara rena rama fördomar och antaganden från min sida. :D
Min är döpt efter en stad :D Inte ens en rysk sådan även om det uttalas på ryska dock.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu får man sällan reda på kennelnamnen när man möter hundar out and about, men jag skulle tro att det nästan är 50/50. Många jättevanliga hundnamn är ju just människonamn. Ta typ Ronja.
Sedan är det säkert mer eller mindre vanligt bland olika raser. Av någon anledning föreställer jag mig att många taxar och schnauzers heter människonamn även i stamtavlan, men det kan vara rena rama fördomar och antaganden från min sida. :D
Vår dvärgschnauzer heter Sune i stamtavlan och kullsyskonen har också typiska "tant-och farbrornamn", så i det fallet bekräftas fördomarna :up:.

Vi kallar honom för något annat pga att mina barn inte gillar namnet Sune :).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mina hundar heter/har hetat: *Kan inte kennelnamnet* Hanna, Drybrucke's Amanda (valt av mig), Drybrucke's Diva (valt av mig), Wartree's Tater Tot, och Amber Meadows Emma-Sue (valt av mig). Alla utom en har manniskonamn.:p
 
Nu får man sällan reda på kennelnamnen när man möter hundar out and about, men jag skulle tro att det nästan är 50/50. Många jättevanliga hundnamn är ju just människonamn. Ta typ Ronja.
Sedan är det säkert mer eller mindre vanligt bland olika raser. Av någon anledning föreställer jag mig att många taxar och schnauzers heter människonamn även i stamtavlan, men det kan vara rena rama fördomar och antaganden från min sida. :D
Absolut vanligt med människonamn på Dvärgschnauzer. Men de ser ju ut som sura små gubbar och kärringar så det passar bra.
När jag hade Schäfer tyckte jag att det var gräsligt med människonamn på dom. Där passade det dåligt.
 
Nu får man sällan reda på kennelnamnen när man möter hundar out and about, men jag skulle tro att det nästan är 50/50. Många jättevanliga hundnamn är ju just människonamn. Ta typ Ronja.
Sedan är det säkert mer eller mindre vanligt bland olika raser. Av någon anledning föreställer jag mig att många taxar och schnauzers heter människonamn även i stamtavlan, men det kan vara rena rama fördomar och antaganden från min sida. :D
Lite lustigt är att människonamn ofta börjar som människonamn blir omoderna går över till att vara djurnamn (ett tag var alla Gösta jag kände taxar) för att sedan dyka upp på småbarn
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Lite lustigt är att människonamn ofta börjar som människonamn blir omoderna går över till att vara djurnamn (ett tag var alla Gösta jag kände taxar) för att sedan dyka upp på småbarn
Jag tycker namn verkar gå i cykler. När namnen inte dyker upp så mycket längre hos människor så har de plötsligt blivigt ”fina” och ovanliga.
Hundnamnen brykar komma medans det ännu är vanligt på äldre.
 
Jag tycker namn verkar gå i cykler. När namnen inte dyker upp så mycket längre hos människor så har de plötsligt blivigt ”fina” och ovanliga.
Hundnamnen brykar komma medans det ännu är vanligt på äldre.
Ja, det är väl så. Folk döper sin barn till namn från farmors/mormors tid.

En del får gamla släktnamn som mellannamn, och det har ändrats till förstanamn i nästa generation.
 
Jag tycker namn verkar gå i cykler. När namnen inte dyker upp så mycket längre hos människor så har de plötsligt blivigt ”fina” och ovanliga.
Hundnamnen brykar komma medans det ännu är vanligt på äldre.
Ja precis, namnens popularitet går i cykler. Det är namnen två generationer bort som börjar bli populära som barnnamn. Föräldragenerationens namn ses som supertöntiga, men kan passa som djurnamn, då blir det lite töntgulligt och tufft :love:.
/Edit: tvåa på bollen./
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 894
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 182
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 049
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Önskar lite hjälp av er som är kunniga i det här med papper osv vid köp av valp. Jag är lite osäker om min vän håller på att bli lurad...
Svar
18
· Visningar
3 797
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp