Köpa stamtavla av uppfödare?

En kompis har precis hämtat hem en valp som ska kallas Håkan. De får hoppas att inte grannen kommer springande också när de ropar, han heter visst också Håkan. ;)

Familjens första hund var en olyckshändelse som mina kusiner hade döpt till Fritte innan vi fick honom. Inte ett namn jag skulle välja idag, men då passade det fint. :heart

Sen har det varit boxrar med stamtavla som hetat Soerhagens Wizard of Oz (kallades Ozzie, som är alldeles för vanligt på boxer, har träffat så många), Soerhagens Zygonyx (kallades redan Lillen när vi tog över honom), Riddles Ringo Starr (Ringo, det gillade jag), Engelaiz Breeze (Breeze, Breezy), Engelaiz Invierno (Winter) och Engelaiz Lancelot (Lancelot). Winter & Lancelot fick jag välja stamtavlenamn på själv, bara det höll sig till kullbokstaven.
 
Ja. Oftast stavas det med V. Det var poppis på 20-30-talet. I den lilla byn på västkusten där min mormor var född hette hon och en kvinna till Vally :)
Aha, så intressant! :) Tycker namn är intressanta, så vanligt med Anna, Bertil Ida, och Niklas typ. Så ovanligt känns ju kul att lära sig om!
 
Aha, så intressant! :) Tycker namn är intressanta, så vanligt med Anna, Bertil Ida, och Niklas typ. Så ovanligt känns ju kul att lära sig om!
Att det var ovanligt var en stor bidragande orsak till valet. Min gamla Dvärgschnauzer hette Frasse och det är nog det vanligaste namnet i rasen och vanligt över lag. Det kändes så trist.
Så när namnet skulle börja på W och vi ville ha ett lätt namn att säga så blev det givet :)
 
Att det var ovanligt var en stor bidragande orsak till valet. Min gamla Dvärgschnauzer hette Frasse och det är nog det vanligaste namnet i rasen och vanligt över lag. Det kändes så trist.
Så när namnet skulle börja på W och vi ville ha ett lätt namn att säga så blev det givet :)
Jag gillar ovanliga namn! Min familj himlar med ögonen varje gång och hävdar att mina hundar har haft konstiga namn. Vet inte om jag tycker att Enya, Nadya, Nacita (inte döpt av mig), Ayla, Zonya, Layka är konstiga namn. Gillar Yulia och Mischa och de bara stönar högt åt mig :D
 
Det fanns ju postförskott förr. Men det kan man ju inte använda mer..
Så vette sjutton hur jag löser detta nu.

Bara swisha och hoppas på att han skickar tavlan. Jag har ju allt skrivet? Känns dock osäkert då han verkar som en väldigt instabil person.
Man ska kunna skicka mot lösen nu också, men det säger ju inte att det är stamtavlan i det brev du hämtar ut....det kan ju vara något annat i. Bor du i närheten så att du kan fara dit och personligen hämta stamtavlan?
 
Jag gillar ovanliga namn! Min familj himlar med ögonen varje gång och hävdar att mina hundar har haft konstiga namn. Vet inte om jag tycker att Enya, Nadya, Nacita (inte döpt av mig), Ayla, Zonya, Layka är konstiga namn. Gillar Yulia och Mischa och de bara stönar högt åt mig :D
Misha är helt underbart namn :love:
 
Absolut vanligt med människonamn på Dvärgschnauzer. Men de ser ju ut som sura små gubbar och kärringar så det passar bra.
När jag hade Schäfer tyckte jag att det var gräsligt med människonamn på dom. Där passade det dåligt.
Ja på en del raser känns det udda. Jag känner till en shiba som heter Bosse till exempel, det är inte riktigt vad man väntar sig. :D
 
Ja, de borde ju poppa upp snart. Kanske inte en hel generation före men liiiite före bebisarna i alla fall.
Jag vet en hund som heter Anna i alla fall och det var det i särklass vanligaste flicknamnet i min årskull.
Vi hade tre stycken bara i min klass.
Sant. Supervanligt i min årskull var både Emma, Frida och Sofia till exempel, jag har träffat hundar med alla tre namnen. Särfkilt Frida.
 
Vad som helst, bara inte Tyson.....

Jag vet inte HUR många hundar, av en specifik typ (...) jag mött som heter Tyson. Efter en viss boxare. Grannen kom hem med en valp (av en viss typ) och jag skulle gissa namnet på den. Bara inte Tyson, tänkte jag. Den hette Tyson. Avlivades i ung ålder pga att den var livsfarlig för både folk och fä. Inte pga namnet förståss men vissa saker verkar hänga ihop lite osynligt.....
 
Vad som helst, bara inte Tyson.....

Jag vet inte HUR många hundar, av en specifik typ (...) jag mött som heter Tyson. Efter en viss boxare. Grannen kom hem med en valp (av en viss typ) och jag skulle gissa namnet på den. Bara inte Tyson, tänkte jag. Den hette Tyson. Avlivades i ung ålder pga att den var livsfarlig för både folk och fä. Inte pga namnet förståss men vissa saker verkar hänga ihop lite osynligt.....
Ungefär som namnet Kevin på människor? I Sverige? ;)
 
Jag gillar ovanliga namn! Min familj himlar med ögonen varje gång och hävdar att mina hundar har haft konstiga namn. Vet inte om jag tycker att Enya, Nadya, Nacita (inte döpt av mig), Ayla, Zonya, Layka är konstiga namn. Gillar Yulia och Mischa och de bara stönar högt åt mig :D
Det är ju helt normala hundnamn. :) Både Ayla och Enya har jag träffat många! Layka också, fast oftast stavat Laika.
 
Det är ju helt normala hundnamn. :) Både Ayla och Enya har jag träffat många! Layka också, fast oftast stavat Laika.
Tycker jag också! Jag gillar Y så därför blev det Layka. Men jag tycker de är helt normala, har dock inte träffat en hund som heter Enya, däremot människor, efter att min hund dött faktiskt, vanligare nu känns det som. Och Ayla såg jag i en hundtidning, kommer inte ihåg vilken. En där hade förlorat sin hund Ayla, där var en bild och en fin dikt. Jag var nog 17 år gammal vid tillfället, rev ut sidan och sparade den, både dikten och namnet fastnade efter det. Och Ayla är en av de underbaraste, finaste hundarna jag haft. Kanske den jagh saknar allra allra mest av mina.

Har haft en hund som heter Nova också, och Bamse, Donna och Luke och Cha-cha, men inte döpt någon av dem. Däremot kallades min första egna valp för Bus, hon hade fått ett annat namn, döpt efter en svart varghona i Yellowstone nationalpark som jag såg en dokumentär om precis innan. Bus var svart med lite vitt på bröstet, mamma schäfer och pappa schäfer/pointer-och den olydigaste valpen i kullen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jättevanligt på huskytikar i USA, tyvärr har man inte helt förstått att det är ett ryskt mansnamn :D Men det är fint! Annars brukar huskysar döpas efter asagudarna, Tor, Freja osv.
Ja, de gillar asanamn! En amerikansk bekant skaffade precis huskyvalp, han heter Fenrir :D
 
När jag fick min första egna hund när jag fyllde 15 så hade vi svårt att komma på ett passande namn. Han var en chinese crested så pappa föreslog Gizmo efter gremlinsen så det fick det bli. Ringde uppfödaren för att berätta att han äntligen fått ett namn och hon lyckades inte riktigt hålla in sucken när hon berättade att han nu var den fjärde av hennes uppfödningar som fick namnet Gizmo 🤣. Mio hette Adam i stamtavlan och Mattis hette Chess party i stamtavlan och Jack i tilltalsnamn. Ping, Poppy, Pärla och Bella har/hade kvar sina namn från sina förra hem. Med Ping var det lite kul för jag hade redan bestämt mig för att nästa hund skulle heta Ting, men Ping var finare. Jag har fortfarande inte mött någon annan hund, eller någon alls, med det namnet. Bella hade jag definitivt bytt namn på om jag inte lovat förra ägaren att hon skulle få behålla sitt namn. Det är inget fult namn, men sååååå väldigt tråkigt och vanligt. Jag gillar mer udda och ovanliga namn.
Marsvinen jag har nu heter Sirenia (norskt metalband), Floor (sångerskan i Nightwish), Yannis (sångaren i Beast in black) och Sammet (skaparen av Avantasia). Tidigare favoritnamn är bland annat Dovv, Xíexie, Whomp, Ai, Fiffe, Chache, Såfin och LS
 
Vad som helst, bara inte Tyson.....

Jag vet inte HUR många hundar, av en specifik typ (...) jag mött som heter Tyson. Efter en viss boxare. Grannen kom hem med en valp (av en viss typ) och jag skulle gissa namnet på den. Bara inte Tyson, tänkte jag. Den hette Tyson. Avlivades i ung ålder pga att den var livsfarlig för både folk och fä. Inte pga namnet förståss men vissa saker verkar hänga ihop lite osynligt.....


Känner ett antal boxrar som heter Tyson. ;) Konstigt nog har jag inte stött på några Ingemar eller Ali. Däremot en som kallas Liston.
 
Jättevanligt på huskytikar i USA, tyvärr har man inte helt förstått att det är ett ryskt mansnamn :D Men det är fint! Annars brukar huskysar döpas efter asagudarna, Tor, Freja osv.

Och jag kor en 15-16 arig tjej som heter Soren ... Jag stavade forstass en namnskylt (efter att jag fragat om hon ville att jag skulle gora det) "Sören" och jag ar nu den basta skolbuss chauffor hon nagonsin haft. :p
Over here kan man heta i princip vad som helst ... och ofta ar Engelska namn tvart om fran UK. I UK ar tillexempel namnet Robin vanligtvis ett mansnamn, medan har ar det ett kvinnonamn. Det finns manga fler liknande varianter sa man lar sig att aldrig ta nagot for givet.:p
 
Känner ett antal boxrar som heter Tyson. ;) Konstigt nog har jag inte stött på några Ingemar eller Ali. Däremot en som kallas Liston.
Mike Tyson har ju en historia som inte är alltför trevlig och som kanske är det som lockar om man vill ge sin hund ett ”coolt” namn…! Ingemars namn har väl inte samma bad boy image.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 894
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 182
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 049
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Önskar lite hjälp av er som är kunniga i det här med papper osv vid köp av valp. Jag är lite osäker om min vän håller på att bli lurad...
Svar
18
· Visningar
3 797
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp