Köpa hus i behov av renovering?

Lisen82

Trådstartare
Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren skulle återkomma när huset blev dränerat sist, men verkar ej som nuvarande ägarna gjort de, de har bott där i 22 år.

Om de blir köp så kommer vi självklart besikta huset men vad ska man tänka på när man köper ett äldre hus? Nu är jag tursam som har en sambo som är elektriker och händig så om de blir renovering så kommer vi att göra de mesta själva, de som går.

Vi ska titta på de imorgon och utgångspriset är 1,3. Vi har kollat på hus innan och vår budget är runt 2,5 så jag tänker då har vi ett spann att kunna lägga mellanskillnaden på exempelvis renovering.

När man besiktar kan de uppskatta vad renovering av de som måste åtgärdas kommer kosta?
 
Ett hus från den tiden borde - i mitt huvud - ha torpargrund och trossbotten?

Generellt så skulle jag inte tvekat om jag varit yngre och haft en partner att samarbeta med. Det viktigaste är väl att stomme och tak är bra.

Om fönstren inte är ruttna så är det bara att fräscha upp dem? (skrapa färg, byta kitt) fönstervirke från den tiden är oftast av väldigt bra kvalitet.

Murstock? Eldningsbar?
 
Ett hus från den tiden borde - i mitt huvud - ha torpargrund och trossbotten?

Generellt så skulle jag inte tvekat om jag varit yngre och haft en partner att samarbeta med. Det viktigaste är väl att stomme och tak är bra.

Om fönstren inte är ruttna så är det bara att fräscha upp dem? (skrapa färg, byta kitt) fönstervirke från den tiden är oftast av väldigt bra kvalitet.

Murstock? Eldningsbar?
Nja? Vårt hus är så gammalt och har i alla fall krypgrund. Vad jag vet är grunden i alla fall inte omgjord.
Hittade en sida på nätet som skrev att krypgrund delvis började komma för runt 100år sedan. Tyvärr har sidan ingen källhänvisning för den faktan. Jag ska konsultera min bok sedan om gamla torp och gårdar.

https://www.lfs-web.se/krypgrund-10...D8sTd4CttIMIrFt8n2FHos8J2Ru4UYiiaO77tOHWxXKXu
 
Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren skulle återkomma när huset blev dränerat sist, men verkar ej som nuvarande ägarna gjort de, de har bott där i 22 år.

Om de blir köp så kommer vi självklart besikta huset men vad ska man tänka på när man köper ett äldre hus? Nu är jag tursam som har en sambo som är elektriker och händig så om de blir renovering så kommer vi att göra de mesta själva, de som går.

Vi ska titta på de imorgon och utgångspriset är 1,3. Vi har kollat på hus innan och vår budget är runt 2,5 så jag tänker då har vi ett spann att kunna lägga mellanskillnaden på exempelvis renovering.

När man besiktar kan de uppskatta vad renovering av de som måste åtgärdas kommer kosta?

Måste det dräneras? Många gamla hus är byggda på höjd utan källare och inte på leråkrar. Då finns ofta inget behov av dränering. Här där vi bor har ingen dränerat på de 170+ år som huset stått här.
 
Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren skulle återkomma när huset blev dränerat sist, men verkar ej som nuvarande ägarna gjort de, de har bott där i 22 år.

Om de blir köp så kommer vi självklart besikta huset men vad ska man tänka på när man köper ett äldre hus? Nu är jag tursam som har en sambo som är elektriker och händig så om de blir renovering så kommer vi att göra de mesta själva, de som går.

Vi ska titta på de imorgon och utgångspriset är 1,3. Vi har kollat på hus innan och vår budget är runt 2,5 så jag tänker då har vi ett spann att kunna lägga mellanskillnaden på exempelvis renovering.

När man besiktar kan de uppskatta vad renovering av de som måste åtgärdas kommer kosta?
Pris på renovering går ju inte att uopskatta och beroe mycket på vad ni gör själv, vilken firma ni anlitar för resten och vad som behöver fixas.

Fukt är vanligt i äldre krypgrund.
Vårt låg på gränsen mot för fuktigt men set fanns inga skador av betydelse ännu (för 8 år sedan) varför vi valde att sätta in en avfuktare i grunden. Jag ska fråga maken vad det kostade. Men många tusenlappar var det. Så en extra noggrann koll av det, och att det inte finns hussvamp eller liknande är viktigt.

Taket bör vara i bra skick. Vårt var utbytt till plåttak (som ser ut som tegelpannor).
 
Ja vi ska såklart se att de inte är fukt/mögel osv och sen om vi vinner budgivningen så blir de besiktning. Vi är redo för renovering. Men hoppas kunna bo där under tiden isåfall och kan exempelvis renovera ovanvåning osv. För visst vi kan köpa ett färdigt hus till ett dyrare pris men är också lite kul att sätta sin egen prägel. Vi kommer nog ganska långt med en halv miljon om man gör renoveringen själv.
 
Betongplatta och torpargrund står de på beskrivning, tak tegel. Fasaden är tegel, stomme betong/trä.
 
Ett hus från den tiden borde - i mitt huvud - ha torpargrund och trossbotten?

Generellt så skulle jag inte tvekat om jag varit yngre och haft en partner att samarbeta med. Det viktigaste är väl att stomme och tak är bra.

Om fönstren inte är ruttna så är det bara att fräscha upp dem? (skrapa färg, byta kitt) fönstervirke från den tiden är oftast av väldigt bra kvalitet.

Murstock? Eldningsbar?
Det kan ju ha flyttats till nuvarande plats.
Mitt föräldrahem, med anor från 1700talet, flyttades på 50talet och på en källare som går under hela huset.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 974
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 590
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den...
Svar
10
· Visningar
1 145
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp