Nä men jag köper hjälm utan det där för att jag inte gillar dom går alldeles utmärkt att hitta hjälm utan det där om man är villig att betala mer än 500 kronor.

Varför gnäller du i den här tråden då? Det finns hjälmar med och hjälmar utan. Välj en som passar dig. Men snälla, för din egen skulle byt vart 5:e år eller efter varje gång du ramlat av!
 
Varför gnäller du i den här tråden då? Det finns hjälmar med och hjälmar utan. Välj en som passar dig. Men snälla, för din egen skulle byt vart 5:e år eller efter varje gång du ramlat av!
Det finns ju mest med men upptäckte efter lite sökande att det även finns utan att det är svårare att prova ut den om man måste skicka efter den i stället för att hitta den på affär får man bortse ifrån.
 
Det finns ju mest med men upptäckte efter lite sökande att det även finns utan att det är svårare att prova ut den om man måste skicka efter den i stället för att hitta den på affär får man bortse ifrån.

Men så har det ju alltid varit med ridhjälmar. Det ÄR svårt att prova dem online. Det är så mycket som ska stämma med passform, huvudets form etc. Jag skulle aldrig köpa en hjälm online om jag inte redan visste att just den modellen och storleken passar mig för att jag provat den innan.
 
Men så har det ju alltid varit med ridhjälmar. Det ÄR svårt att prova dem online. Det är så mycket som ska stämma med passform, huvudets form etc. Jag skulle aldrig köpa en hjälm online om jag inte redan visste att just den modellen och storleken passar mig för att jag provat den innan.
Ja men förr kunde man prova dem på affären då det fanns utan skruv bak man kan skicka tillbaka sånt som inte passar eller byta storlek.
 
Jag är en sån som älskar ratthjälmar, bland annat pga att jag har tjockt hår, så att kunna finjustera passformen är mycket värt.

Och ratten gör ju så att hjälmen sitter som gjuten till och med utan band! Det ratten justerar (på min iaf, tror den kostade 1700kr ny, Hööks med MIPS) sitter ju längre ner i nacken än vad en hjälm ändå täcker, och jag trivs inte med att ha hakremmen hårt spänd.

Det viktigaste är ju att hjälmen sitter kvar när man flyger, den ska inte sitta och skallra. Då får man välja vad man trivs med bäst för att få till att den sitter.

Om ratten går sönder när man flyget av är oväsentligt, för om hjälmen får en stöt ska den ändå bytas ut. Jag har bytt hjälm efter tapp i betonggolv till och med.

Slarva inte med säkerheten. Rätt utrustning, rätt inpassad.
 
Jag tvivlar starkt på att en välsorterad ridsportsbutik bara har såna med skruv. Och om det är så kanske du får inse att de inte är den säkerhetsrisk du fått för dig.
Ja på hööks fanns då bara såna med skruv fast det kanske inte är en välsorterad ridsportbutik.
 
Om den inte passar så passar den inte, ett band kan inte ändra på det. Hjälmar har andra krav idag än tidigare, är inte att hjämarna var säkrare förr jag skrev utan att en hjälm som passar alltid är säkrare samt att det förr var jätteviktigt att hjälmen passade och plötsigt blivit oviktigt.
Förr fanns det små skumgummi bitar att lägga emellan för att fixa den där halva eller kvarts storleken som inte stämde. Sen kom snörning bak. Dvs det bandet idag ordnar.
Har du sett hur en hjälm med ratt och band är uppbyggd?
Det är alltså en utveckling mot ännu bättre passform. Inte ett avsteg som du tolkat det som.

Hjälmpassform är precis lika viktig idag som förr. Varför tror du den är oviktig?

Det finns dock gott om hjälmar utan skruv om man vill ha det
 
Jag har också tittat på en på horze tyvärr var den slut i den storlek jag troligen behöver. Har nog haft min ridhjälm i säkert över 10 års tid och märkte först när jag började titta på hjälmar att alla behöver ställas in med spänne.
Nästan vilken hjälm du köper är säkrare än den du har. Materialet åldras och man rekommenderar byta var femte år eller efter fall/tapp. Annars riskerar den att inte skydda ordentligt.

Jag knäckte av skärmen och totalkvaddade en Charles Owen ayr8. Utan spänne men med snörning. Köpte en back on track lynx med spänne som ersättare. Dels för att få mips, dels för att få spänne. Åtminstone då fanns flera alt utan spänne.

Jag bävar för att behöva köpa ny snart, det finns ytterst få modeller och ännu färre exemplar som passar ovalt huvud
 
Förr fanns det små skumgummi bitar att lägga emellan för att fixa den där halva eller kvarts storleken som inte stämde. Sen kom snörning bak. Dvs det bandet idag ordnar.
Har du sett hur en hjälm med ratt och band är uppbyggd?
Det är alltså en utveckling mot ännu bättre passform. Inte ett avsteg som du tolkat det som.

Hjälmpassform är precis lika viktig idag som förr. Varför tror du den är oviktig?

Det finns dock gott om hjälmar utan skruv om man vill ha det
Bra passform på själva huvudet får man säkert med skruv jag känner ändå att jag vill hålla mig till det gamla utan skruv funderar starkt på en back on track hjälm. Sen tycker jag också mycket idag är gjort för att gå sönder så man måste köpa nytt jämfört med tidigare då saker kunde hålla en evighet.
 
Bra passform på själva huvudet får man säkert med skruv jag känner ändå att jag vill hålla mig till det gamla utan skruv funderar starkt på en back on track hjälm. Sen tycker jag också mycket idag är gjort för att gå sönder så man måste köpa nytt jämfört med tidigare då saker kunde hålla en evighet.
Fast just hjälmar så det är ju som krockskyddet i en bil - materialet går sönder för att du inte ska göra det. Dvs hjälmens material tar smällen och går sönder så att din skalle håller, och bilens kaross knölar ihop sig så den tar smällen och inte du. Äldre hjälmar anno hårt glasfiberskal skyddade inte alls på samma vis som dagens så man kan inte jämföra hållbarheten så

Men ffa när det gäller hjälmar är att man inte med ögat kan se om materialet tryckts samman. Det är därför de ska kasseras efter fall eller om man tappat den i golvet t ex. Vissa av de dyra märkena kan man skicka in för kontroll men annars är det kassera.
 
Bra passform på själva huvudet får man säkert med skruv jag känner ändå att jag vill hålla mig till det gamla utan skruv funderar starkt på en back on track hjälm. Sen tycker jag också mycket idag är gjort för att gå sönder så man måste köpa nytt jämfört med tidigare då saker kunde hålla en evighet.
Fast (moderna) ridhjälmar har aldrig ”hållit i en halv evighet”. Det har alltid varit färskvara eftersom materialet åldras.

Det kan inte jämföras med TV-apparater, mobiler och bilar som innehåller alltmer teknik och därmed mer som kan strula/gå sönder.

Just när det gäller säkerhet blir det mesta dock bättre allteftersom forskningen går framåt och vi kan göra mer avancerade tester, så där har jag svårt att se varför man skulle tycka att ”äldre är bättre”.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp