Men alltså, spännet i nacken och tillhörande "band" är ju bara till för att hjälmen ska ha bra passform så att när man trillar av och får en smäll ska hjälmen skydda. Det är inte spännet eller bandet som ska skydda huvudet. Lika lite som det är halsremmens uppgift att skydda huvudet på annat sätt än att se till att hjälmen sitter på rätt plats när man trillar av och slår i huvudet.
Jag vet det men om spännet i nacken av någon anledning skulle gå av eller lossna t. ex när man ramlar av handlar det ändå om hela hjälmens passform.
 
Dom man sätter fast under hakan är ju ett vanligt spänne och band och inget man skruvar på som sitter runt huvudet går inte riktigt att jämföra skruven bakom huvudet handlar ju om hela hjälmens passform och ja jag tror det kan gå sönder.
Vid en olycka eller i andra sammanhang? Vid normal hantering och regelbundet byte av hjälm (materialet i hjälmen åldras och skyddar sämre efter tre år, så längre än så ska man inte ha samma hjälm) har jag svårt att se varför just en justeringsskruv skulle gå sönder.

Vid en olycka ska ju hjälmen spricka, lite samma som att fronten på en bil ska tryckas in vid en krock för att minska smällen för personerna i bilen ska en hjälm spricka för att smällen ska bli mildare på huvudet.

Jag har jobbat många år med hästar, gått igenom många hjälmar med skruvjustering och varit med om flertalet olyckor (inte bara egna). De enda fall då hjälmarna inte skyddat ordentligt har varit då hjälmarna varit för gamla. Har aldrig varit med om att en justeringsskruv gått av, ens när halva hjälmen spruckit.
 
Jag vet det men om spännet i nacken av någon anledning skulle gå av eller lossna t. ex när man ramlar av handlar det ändå om hela hjälmens passform.
Fast då har ju smällen redan skett? Vad ska hjälmen skydda mot då? Den är ju antagligen trasig på fler ställen efter en sån smäll ändå?
 
Vid en olycka eller i andra sammanhang? Vid normal hantering och regelbundet byte av hjälm (materialet i hjälmen åldras och skyddar sämre efter tre år, så längre än så ska man inte ha samma hjälm) har jag svårt att se varför just en justeringsskruv skulle gå sönder.

Vid en olycka ska ju hjälmen spricka, lite samma som att fronten på en bil ska tryckas in vid en krock för att minska smällen för personerna i bilen ska en hjälm spricka för att smällen ska bli mildare på huvudet.

Jag har jobbat många år med hästar, gått igenom många hjälmar med skruvjustering och varit med om flertalet olyckor (inte bara egna). De enda fall då hjälmarna inte skyddat ordentligt har varit då hjälmarna varit för gamla. Har aldrig varit med om att en justeringsskruv gått av, ens när halva hjälmen spruckit.
Okej jag har haft samma hjälm över 10 år den har inte gått sönder på något sätt fast då har jag inte ramlat av många gånger med den eller ens ridit regelbundet. För mig känns det inte som en hjälm med skruv är lika hållbar men visst kan man ju rida med en sån om man vill själv vill jag helst ha en som passar huvudet perfekt utan extra spänne.
 
Okej jag har haft samma hjälm över 10 år den har inte gått sönder på något sätt fast då har jag inte ramlat av många gånger med den eller ens ridit regelbundet. För mig känns det inte som en hjälm med skruv är lika hållbar men visst kan man ju rida med en sån om man vill själv vill jag helst ha en som passar huvudet perfekt utan extra spänne.
Nej, de går ju inte sönder, det som är grejen. Materialet inuti som skyddar ditt huvud åldras och blir sämre dock. Jag kan garantera dig att din 10 år gamla hjälm skyddar ditt huvud extremt mycket sämre än en hjälm med skruv, så jag rekommenderar dig att byta ut den innan du sätter dig på en häst igen.
 
Jag vet det men om spännet i nacken av någon anledning skulle gå av eller lossna t. ex när man ramlar av handlar det ändå om hela hjälmens passform.

Jag hade då inte velat ha en hjälm där hela hjälmens passform sitter i ratten där bak! Men men erfarenhet är att en betydligt mindre del än 100% av hjälmens passform kan justeras med ratten i nacken.

Folksam gör tester av ridhjälmar som jag förstått är hårdare än standardtesterna som görs. När jag köper hjälm brukar jag läsa den senaste och välja nån av de hjälmar som fått bra betyg där.

Det senaste testet jag kan hitta nu snabbt är från 2021.

Där fick 2 st hjälmar högsta betyg (5p). Den ena har en ratt i nacken och den andra ser inte ut att ha det.
 
Nej, de går ju inte sönder, det som är grejen. Materialet inuti som skyddar ditt huvud åldras och blir sämre dock. Jag kan garantera dig att din 10 år gamla hjälm skyddar ditt huvud extremt mycket sämre än en hjälm med skruv, så jag rekommenderar dig att byta ut den innan du sätter dig på en häst igen.
Jag har planer på att byta ut den men söker sån utan skruv ändå.
 
Okej jag har haft samma hjälm över 10 år den har inte gått sönder på något sätt fast då har jag inte ramlat av många gånger med den eller ens ridit regelbundet. För mig känns det inte som en hjälm med skruv är lika hållbar men visst kan man ju rida med en sån om man vill själv vill jag helst ha en som passar huvudet perfekt utan extra spänne.
För mig känns det mycket mer riskfyllt med en 10 år gammal hjälm än en som är utformad efter nutidens regler och testningar, där materialet är färskt och inte utmattat och som har en skruv för att justera storleken så den sitter perfekt.
 
Man köper naturligtvis vad man vill, men det är som sagt viktigt att skilja mellan åsikter och fakta. Folksams test är bäst och Ridsportförbundet hänvisar även till det. Deras senaste test gjordes 2021 och finns här: https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar

Om man är intresserad så finns en hel del forskning att hitta på Google scholar. Artikeln nedan visar exempelvis att det snarast är styvheten på det yttre skalet som är problematiskt eftersom man ofta faller av på mjuka underlag. Det finns så klart en hel del forskning på ställbara hjälmar som exempelvis cykelhjälmar som visar att passformen är avgörande.

Connor, T. A., Clark, J. M., Jayamohan, J., Stewart, M., McGoldrick, A., Williams, C., ... & Gilchrist, M. D. (2019). Do equestrian helmets prevent concussion? A retrospective analysis of head injuries and helmet damage from real-world equestrian accidents. Sports medicine-open, 5, 1-8.
 
Okej jag har haft samma hjälm över 10 år den har inte gått sönder på något sätt fast då har jag inte ramlat av många gånger med den eller ens ridit regelbundet. För mig känns det inte som en hjälm med skruv är lika hållbar men visst kan man ju rida med en sån om man vill själv vill jag helst ha en som passar huvudet perfekt utan extra spänne.

Ska vi prata om att något är mindre säkert så är det att använda en hjälm i 10 år! Materialet åldras och hållbarheten minskar. Det rekommenderas att byta vart 5e år eller när hjälmen får en smäll.

Man ska ALDRIG rida med en hjälm som har fått en smäll när man trillat av! Det går INTE att se på utsidan om den är hel eller inte. Den kan se hel ut på utsidan men vara så sönder inuti att den inte skyddar huvudet alls vid en olycka!

På BoTs hemsida (https://backontrack.se/blogs/inspiration-guider/nar-ska-man-byta-ridhjalm) står det följande:

"När hjälmen får en hård stöt aktiveras materialet EPS (Expanderad Polystyren) och absorberar energin. När detta skett anses tekniken förbrukad. Hjälmen kommer därefter att ha en sämre energiupptagningsförmåga."

Mitt råd är att sluta hänga upp dig på ratten i nacken och börja rida i en hjälm som inte är för gammal och som inte fått nån smäll.
 
Ska vi prata om att något är mindre säkert så är det att använda en hjälm i 10 år! Materialet åldras och hållbarheten minskar. Det rekommenderas att byta vart 5e år eller när hjälmen får en smäll.

Man ska ALDRIG rida med en hjälm som har fått en smäll när man trillat av! Det går INTE att se på utsidan om den är hel eller inte. Den kan se hel ut på utsidan men vara så sönder inuti att den inte skyddar huvudet alls vid en olycka!

På BoTs hemsida (https://backontrack.se/blogs/inspiration-guider/nar-ska-man-byta-ridhjalm) står det följande:

"När hjälmen får en hård stöt aktiveras materialet EPS (Expanderad Polystyren) och absorberar energin. När detta skett anses tekniken förbrukad. Hjälmen kommer därefter att ha en sämre energiupptagningsförmåga."

Mitt råd är att sluta hänga upp dig på ratten i nacken och börja rida i en hjälm som inte är för gammal och som inte fått nån smäll.
På ett ställe där jag jobbade red dom in unghästar och ramlade av 2-3 gånger om dagen såg dom aldrig byta ut några hjälmar. Min har varit med om avramling kanske 3 gånger max men den är ju lite gammal.
 
Det finns hur många hjälmar som helst utan skruv i nacken. Men av de allra billigaste hjälmarna stämmer det nog att många har skruv. Gå upp i prisklass så kommer du se att det finns ett stort urval utan skruv.
Vet du var man ska leta? Tittade på t.ex hööks hemsida och där hittade jag nog inte en enda utan skruv.
 
Såg att det på horze även finns en back on track hjälm utan skruv kanske vore nåt om man hinner innan alla storlekarna är slut så att säga. Såg dock väldigt läderaktik ut nere runt öronen har inte bestämt mig om jag tycker det är snyggt eller ej.
 
På ett ställe där jag jobbade red dom in unghästar och ramlade av 2-3 gånger om dagen såg dom aldrig byta ut några hjälmar. Min har varit med om avramling kanske 3 gånger max men den är ju lite gammal.

Det spelar ingen roll. Rekommendationen är 5 år eller efter en avramling. Materialet och tekniken är inte gjord för att klara mer än så. De personerna som du jobbade med tog i så fall kalkylerade risker varje gång de satte sig i sadeln med en hjälm som fått en smäll. Men det får man ju göra om man vill. Det finns inget krav att man måste rida med hjälm annat än på tävling.

Däremot tycker jag att man silar mygg och sväljer kameler när man är så osäker som du är på rattarna men rider i en 10 år gammal hjälm som man ramlat av med. Men det är ju ditt val att göra. Det finns som sagt ingen lag som säger att man ens måste ha hjälm alls (förutom på tävling).
 
Det finns hur många hjälmar som helst utan skruv i nacken. Men av de allra billigaste hjälmarna stämmer det nog att många har skruv. Gå upp i prisklass så kommer du se att det finns ett stort urval utan skruv.
Det kanske säger en del dom billligaste hjälmarna finns inte utan skruv 🙈
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
464
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp