Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

JohannaB

Trådstartare
Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er?

Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men det andra är nog lika ofta rätt som fel. MEN mitt största problem i bytena ör framförallt att han inte vill byta. Han förstår nog vad jag menar men inte nyttan med det ännu, och han försöker gärna säga ”nä vi tar det en annan dag” när hjälpen kommer.
MIN känsla är att jag först måste få honom att vilja byta, och då får jag nog acceptera att det blir fel ibland och låta honom ”lattja” sig genom bytet. För när han väl accepterar att byta tror jag ju att jag kan hjälpa honom med tekniken och att hitta vilket läge hjälpen ska ges osv.

MEN det här med bytena verkar vara en hemlig industri som man inte ska hålla på med själv utan hästar ska kunna byta rent med en gång och aldrig lära sig fel och man måste ha hjälp och måste börja med det nog tidigt så de inte är för befästa men inte för tidigt så de inte har samlingen för det osv osv osv 😅
Finns det någon annan rörelse som är så hemlighetsfull och speciell?
Man hör ju aldrig någon tala lite andäktigt och högtidligt om öppnor, skänkelvikningar eller piruetter 😎

Jaja, ville mest skriva en rad om att för att vi ska kunna börja träna teknik, snabbhet och få bra byten så känns det som att jag måste få med hästen på att vilja byta. Och just nu är det typ 60/40 i bytena. Troligen kommer de orena bytena leva kvar ett tag till men jag återkommer om nåt år och rapporterar om jag förstörde bytena helt eller om vi så småningom fick till det. Vi har iaf trevligt medan vi håller på! ❤️

IMG_3334.webp

Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men det andra är nog lika ofta rätt som fel. MEN mitt största problem i bytena ör framförallt att han inte vill byta. Han förstår nog vad jag menar men inte nyttan med det ännu, och han försöker gärna säga ”nä vi tar det en annan dag” när hjälpen kommer.
MIN känsla är att jag först måste få honom att vilja byta, och då får jag nog acceptera att det blir fel ibland och låta honom ”lattja” sig genom bytet. För när han väl accepterar att byta tror jag ju att jag kan hjälpa honom med tekniken och att hitta vilket läge hjälpen ska ges osv.

MEN det här med bytena verkar vara en hemlig industri som man inte ska hålla på med själv utan hästar ska kunna byta rent med en gång och aldrig lära sig fel och man måste ha hjälp och måste börja med det nog tidigt så de inte är för befästa men inte för tidigt så de inte har samlingen för det osv osv osv 😅
Man hör ju aldrig någon tala lite andäktigt och högtidligt om öppnor, skänkelvikningar eller piruetter 😎

Jaja, ville mest skriva en rad om att för att vi ska kunna börja träna teknik, snabbhet och få bra byten så känns det som att jag måste få med hästen på att vilja byta. Och just nu är det typ 60/40 i bytena. Troligen kommer de orena bytena leva kvar ett tag till men jag återkommer om nåt år och rapporterar om jag förstörde bytena helt eller om vi så småningom fick till det. Vi har iaf trevligt medan vi håller på! ❤️

Visa bifogad fil 147249
Men som jag känner igen mig! Byten är så jla hemliga och special. Jag orkar inte ha den respekten för en rörelse-och det är kanske därför mina hästar är ytterst godtyckliga med bytena😁. Jag tycker dock det är rätt kul att experimentera själv och att inte ha så mycket prestige i det. Det är ändå resan och att lära sig, ser vart det landar osv som jag tycker är roligast!

Visa bifogad fil 147249
Här är en till som kämpar med byten.🙋‍♀️
Min häst vill heller inte byta så åkte till tränare och han bytte inte där heller trots diverse övningar och jag fick typ noll hjälp av tränaren.😒
Ni har ju kommit så långt att ni iaf kan få några byten, jag får jobba röven av mig för att han överhuvudtaget ska få till något enstaka byte.🙈
Började för ett tag sedan att försöka få till bytena i tömkörning istället, men även där har det varit svårt. Nu har han börjat förstå mer och mer i tömkörningen att han inte ska bryta av till trav och fatta ny galopp utan byter iaf 8 ggr/10 typ men blir väldigt övertaggad. Han förstår att han ska till andra galoppen men i hans värld så är det väldigt mycket enklare att falla ner i sin jätte trav och istället fatta ny galopp. Provade även att låta en annan ryttare hoppa honom för att se om det skulle bli lättare och mer naturligt men det slutade med att han blev lång som ett godståg och körde V75 trav runt banan.. Han ignorerade den stackars ryttaren fullständigt och körde sitt eget race. Där stod jag och skämdes för han brukar vara enormt känslig.🙈🙉
Tänkte försöka igen med ny tränare om ett par veckor så får se om vi lyckas bättre och får bättre hjälp då. Fick känslan hos den andra tränaren att hen inte hade någon aning hur vi skulle gå tillväga när han vägrade hoppa om bak sas. Hen har nog bara talangfulla hästar som har lätt för byten men där är inte vi..💩🙈

Tack för att ni tagit upp det här med byten! Min är ju 5 i år och han förstår redan vad han ska göra och byter oftast på hjälpen när jag ber om ett byte, men de är inte rena. Har inte börjat träna byten än utan har bara testat någon gång bara för att liksom 😅 Har sån ångest och stress över det här med att han ska lära sig byten rätt för jag vet ju knappt själv hur man gör 🙈 Med min förra häst kom jag så långt att han bytte på hjälpen men det var till 99% orena byten, är rädd att det ska bli så med den här också och att det inte går att "lära om" till rena byten sen...

Bytena är intressant, jag var väldigt nervös för hur det skulle gå att lära Fille byta för man hör ju alltid att det är så himla speciellt och att blir det fel så är det i princip kört, det måste bli rätt osv. Fille var inte så öppen för att byta i början, eller ja -det kom inte "naturligt", han slog tex aldrig om vid förvänd, bytte inte galopp vid hoppning utan höll stenhårt den galopp han hade osv.
Jag funderar över hur man instruerar byten - alltså från tränare till en ryttare som ska börja, för en tränare kan ju säga att "såhär kan man göra", "här är ett bra sätt att börja" eller "nu är galoppkvaliten rätt för att ge hjälpen", men om hästen inte byter - eller inte byter rent, vad gör man då? Det är ju inte som att säga "böj lite mer" i en öppna/sluta som inte blev bra utan det är ju lite trixigare eftersom man ska få ett nytt moment att hända och det är svårt att påverka hur hästen gör/utför momentet 🤔

Bytena är intressant, jag var väldigt nervös för hur det skulle gå att lära Fille byta för man hör ju alltid att det är så himla speciellt och att blir det fel så är det i princip kört, det måste bli rätt osv. Fille var inte så öppen för att byta i början, eller ja -det kom inte "naturligt", han slog tex aldrig om vid förvänd, bytte inte galopp vid hoppning utan höll stenhårt den galopp han hade osv.
Jag funderar över hur man instruerar byten - alltså från tränare till en ryttare som ska börja, för en tränare kan ju säga att "såhär kan man göra", "här är ett bra sätt att börja" eller "nu är galoppkvaliten rätt för att ge hjälpen", men om hästen inte byter - eller inte byter rent, vad gör man då? Det är ju inte som att säga "böj lite mer" i en öppna/sluta som inte blev bra utan det är ju lite trixigare eftersom man ska få ett nytt moment att hända och det är svårt att påverka hur hästen gör/utför momentet 🤔
Jag tycker också att byten är svårt. Har aldrig riktigt haft en häst som kunnat på riktigt. Och då har jag ändå startat MsvB med tre olika hästar, med väldigt blandat resultat. En bra häst är nog den bästa läromästare, för Timing är A& O enligt mig.

Jag har tränat för väldigt många tränare (känns det som) med väldigt olika instruktioner. Och med handen på hjärtat är det nog inte någon som gjort det på ett sätt som fastnat och hjälpt. En tränare tyckte att man först galloperande åt ena hållet, sen åt andra. Någon tycker att man ska rida framåt, någon tycker man ska samla. Det handlar ofta om att flytta och ha snabba fötter och kunna göra riktigt bra enkla byten. Jag minns inte heller om manen ska vara uppe eller nere, var tränaren sa…

Byter gör vi, men inte jättebra. Det varierar stort. Men det känns ok…

TACK för att ni delar med er 🤗

Jag har väl egentligen två saker jag fattat efter några års tränande och funderande (med två olika hästar 😎 och där den första nog var ännu svårare och nu efter 10 år byter hon faktiskt både lätt och bra men det ska ju helst gå på kortare tid med nästa häst 😁):

- nästan alla har faktiskt perioder av orena byten i inlärningen. Byter de rent från början verkar det komma en period av orena byten efter, eller så börjar de orent och får rena sedan. Det är till och med hos proffsen ganska ovanligt med byten som funkar från start till mål (trots att de ryttarna är duktiga och sitter på hästar med bra kvaliteer för dressyr).
Jag önskar så att jag hade fattat det med min första för då trodde jag på allvar att något orent byte skulle göra att hon lärde sig fel och aldrig skulle få rena byten igen… det är ju precis som med galoppfattningar, de måste få springa in i fattningarna i början och det blir fel galopp ibland. När de lärt sig förstå hjälpen och börjar vara mer ridbara i bytena så kommer man (oftast) kunna påverka dem att byta rätt väg (bakifrån och fram)

- rätt förberedelser och timing osv är viktigt men….
…så länge hästen inte är så ridbar i bytena (dvs i början) så är det inte så lätt för ryttaren att inverka hur rätt man än gör det tekniskt. Ena gången får man en jättereaktion på hjälpen och nästa ignoreras den och bytet kommer språnget efter. Andra gången borde man ha gjort en halvhalt för att kontrollera framdelen men nästa gång blir hästen bromsig och borde ha släppts fri från tygeln. Det är inte lätt att göra rätt!

Jag tycker också att byten är svårt. Har aldrig riktigt haft en häst som kunnat på riktigt. Och då har jag ändå startat MsvB med tre olika hästar, med väldigt blandat resultat. En bra häst är nog den bästa läromästare, för Timing är A& O enligt mig.

Jag har tränat för väldigt många tränare (känns det som) med väldigt olika instruktioner. Och med handen på hjärtat är det nog inte någon som gjort det på ett sätt som fastnat och hjälpt. En tränare tyckte att man först galloperande åt ena hållet, sen åt andra. Någon tycker att man ska rida framåt, någon tycker man ska samla. Det handlar ofta om att flytta och ha snabba fötter och kunna göra riktigt bra enkla byten. Jag minns inte heller om manen ska vara uppe eller nere, var tränaren sa…

Byter gör vi, men inte jättebra. Det varierar stort. Men det känns ok…
Precis, det är väldigt olika hur man gör. När vi skulle börja så gjorde vi så som tränaren gjort med sina, typ en mindre volt tillbaka och sedan byte vid spåret (tänk byte i riktningsbytet), för oss funkade det sådär - jag tyckte att han stoppade upp i stället och det blev hackigt. För mig funkade det bättre att byta på diagonalen - helt utan "hjälp" av att byta riktning.
Det är ju timing och känsla som är svårt - och även om det känns rätt så kanske det inte BLIR rätt.

Precis, det är väldigt olika hur man gör. När vi skulle börja så gjorde vi så som tränaren gjort med sina, typ en mindre volt tillbaka och sedan byte vid spåret (tänk byte i riktningsbytet), för oss funkade det sådär - jag tyckte att han stoppade upp i stället och det blev hackigt. För mig funkade det bättre att byta på diagonalen - helt utan "hjälp" av att byta riktning.
Det är ju timing och känsla som är svårt - och även om det känns rätt så kanske det inte BLIR rätt.
Sådär volt tillbaka gjorde vi med nelly den enda gången vi testat att byta. Kombinerat med dutt med pisken på rumpan i rätt stund. Var så extremt förvånad över att det funkade😅

Nu är ju jag verkligen inte på någon hög nivå, utan bara precis snuddat på byten, men jag blev lärd att träna in det via åttor.
Halvhalt precis innan man byter volt, sitta om, ställa om, galoppskänkel.

Min Haflinger byter ju, 50/50 om de blir rent eller inte.

Red för ny tränare som gillade haflingern massor. Frågade om hon byter och jag sa ju att jo men inte rent jämt.
när vi avslutade sa hon ”det tar några hästar innan man lär sig lära dem byta rent” 😂😅

Jag har också stor igenkänning i bytesångest. Jag har också fått höra att hästen måste lära ”rätt” annars är det kört. Min huvudtränare har dock stöttat mig och vi har resonerat att med min häst handlar det mycket om hennes självförtroende och balans känslighet. Nu byter hon rätt 8 av 10 gånger och det som funkar bäst är att byta från sluta till sluta. Jag förbereder genom att lägga till ytter skänkeln i några språng och sedan flytta fram hela höften/benet till att bli innerskänkel och då följer hon med och gör bytet.

Det som hjälpt oss massor är att träna byten på volt. Jag bjuder in hästen till mitten, byte och sedan ut i nytt varv. Då slipper hästen att ha mig på ryggen och jag har lärt mig att studera hennes kropp, anpassa tempo, energi och vilken kurva som hjälper och stjälper.

Något som lite förvånat mig med byten är att devisen "aktiv galopp ger rena byten" sällan stämmer. Efter att ha haft ett flertal bryt över att hästar med bromsade galopp I nära nog fyrtakt byter rent började jag tänka mer lugn och långsam galopp. Då är det som att hästarna hinner med sig och får med sig bakbenen. Det blir tydligt med Zacke för han byter bra när han är avspänd och får lov att ha sina långsamma bakben i fred. Det är när han blir spänd för att jag trycker på honom som det blir fullständigt bytesbonanza och han glömmer bort att bakbenen existerar.

Dio skapar kaos i hela huvudet med byten. Så han får byta orent bäst sjutton han vill bara han är lugn och på hjälpen. De rena bytena kommer alltmer när han är cool nog att jag kan hjälpa till lite med rösten.

Som förberedande flyttar jag väldigt mycket på dom i galoppen. Öppna, sluta, öppna längs långsidan, flytta in bakdelen på volt och vanliga skänkelvikningar.

Jag brukar generellt både när jag rider och lär in byte och när jag instruerar lära in byte göra det från sluta till sluta. Och jag inleder inte det jobbet innan jag tycker hästen är klar. Vissa saker måste funka innan, tycker jag.
En hel del hästar lär sig då väldigt fort att byta korrekt.
Sen finns det absolut de som är väldigt svåra att få till byten på. Men lär man in byten på det sättet så går det faktiskt lite att som du säger ”böj mer” om annan övning. Det går att påverka kroppsdelarna rätt extremt om man har hjälper för det och om hästen är redo. Och då inte redo som just i att byta. Utan redo vad gäller balans, lösgjordhet och i övrigt korrekt respons på hjälperna.
Lär man in system för att kunna hålla bogarna i balans och linjerade oavsett om man böjer över eller flyttar bakdelen och använder skänkeln till bakdelen utöver så klart för att reglera energi/framåt upplever jag att det går att forcera igenom byten även på hästar som tufft står emot. Och då inte genom att dra och sparka hårdare så klart. Utan genom att forma kroppen och nyttja flytta balansen etc.
Så det går som instruktör att säga ”gör mer” a la ditt ”böj mer”.

Min första lärde sig byta på sitt eget lilla vis och dom blev aldrig bra. Men han hade ju spondylos i ryggen plus att han var travare så lite svårare då. Den förra hade jätte enkelt för byten, bara korta upp lite och få honom lite aktiv i galoppen så bytte han rent. Hann dock inte finslipa så mycket iom att han var skadad hela tiden. Den nuvarande har haft det jätte jobbigt med galoppen och hamnar lätt bakom hjälperna och blir spänd. Han har även mycket åsikter om sadeln, den måste vara stoppad exakt som han vill annars så säger han upp sig för det oxå..
Därför som jag jobbat mycket med det i tömkörningen för då slipper han mig ju på ryggen. Men det är så frustrerande när allt det andra går ganska bra och så sätter bytena käppar i hjulet.😕 Men jaja bara kämpa vidare, nu går det ju iaf att få några byten i tömkörningen så förhoppningsvis så kommer det lätta i ridningen oxå.🙏🤞🤞🤞

Något som lite förvånat mig med byten är att devisen "aktiv galopp ger rena byten" sällan stämmer. Efter att ha haft ett flertal bryt över att hästar med bromsade galopp I nära nog fyrtakt byter rent började jag tänka mer lugn och långsam galopp. Då är det som att hästarna hinner med sig och får med sig bakbenen. Det blir tydligt med Zacke för han byter bra när han är avspänd och får lov att ha sina långsamma bakben i fred. Det är när han blir spänd för att jag trycker på honom som det blir fullständigt bytesbonanza och han glömmer bort att bakbenen existerar.

Dio skapar kaos i hela huvudet med byten. Så han får byta orent bäst sjutton han vill bara han är lugn och på hjälpen. De rena bytena kommer alltmer när han är cool nog att jag kan hjälpa till lite med rösten.

Som förberedande flyttar jag väldigt mycket på dom i galoppen. Öppna, sluta, öppna längs långsidan, flytta in bakdelen på volt och vanliga skänkelvikningar.
Ja, man får alltid individanpassa. Och Z har ju sin exteriör liksom. När han fräser iväg för dig och du måste ta i honom tillåter ju inte den korta fronten inte riktigt rena byten.
Att låta honom vara lite slow och minska påskjut gör ju också att han enklare kan hålla balansen och inte ramla framåt. Och då kan han vara mer lösgjord än om han är i lite obalans.
En annan häst med annan exteriör och rörelsemönster kan ju ha mkt enklare i lite mer framåt galopp än vad Z har.

Och sen är ju alla olika i huvudet. Vissa taggar ju upp enormt. Som spanjorer kan ha hög benägenhet för i vissa fall. 😅

Min är sån när han inte riktigt förstår något nytt. Det kan taggas upp från ”sömnig 25-årig ridskolehäst” till total härdsmälta på en sekund. 😅 Så första bytesförsöken som skedde i ridhus med x antal polohästar i full kareta som höll på att rida in i en hela tiden var väl mest bara cirkus och katastrof. 🤡
Och sedan följde väl ett gäng antal pass där bytena hade funkat på TEMU-varianten av Spanska ridskolan IOM höga skutt. 😅
Och sen en kort period då han ville byta så fort man var i närheten av den linje vi gjort bytena på i början. 😂

Apropå mitt resonemang om att ”alla” får problem med bytena under någon period är just tävlingsmomentet en sådan grej. Vet inte hur många jag känner som har hästar som byter befäst och rent och allt är bra… tills det ska göras på tävling 😅
Men som jag skrev tidigare, det är ju inte den enda rörelsen som man får problem med ibland. Omslag i förvända händer ju också och då är det ingen panik över att de ”befäst förvänd galopp på fel sätt” så jag tror fortsatt med på att chilla lite med det. Det måste få bli fel ibland medan man lär sig.

Ja, man får alltid individanpassa. Och Z har ju sin exteriör liksom. När han fräser iväg för dig och du måste ta i honom tillåter ju inte den korta fronten inte riktigt rena byten.
Att låta honom vara lite slow och minska påskjut gör ju också att han enklare kan hålla balansen och inte ramla framåt. Och då kan han vara mer lösgjord än om han är i lite obalans.
En annan häst med annan exteriör och rörelsemönster kan ju ha mkt enklare i lite mer framåt galopp än vad Z har.

Och sen är ju alla olika i huvudet. Vissa taggar ju upp enormt. Som spanjorer kan ha hög benägenhet för i vissa fall. 😅

Min är sån när han inte riktigt förstår något nytt. Det kan taggas upp från ”sömnig 25-årig ridskolehäst” till total härdsmälta på en sekund. 😅 Så första bytesförsöken som skedde i ridhus med x antal polohästar i full kareta som höll på att rida in i en hela tiden var väl mest bara cirkus och katastrof. 🤡
Och sedan följde väl ett gäng antal pass där bytena hade funkat på TEMU-varianten av Spanska ridskolan IOM höga skutt. 😅
Och sen en kort period då han ville byta så fort man var i närheten av den linje vi gjort bytena på i början. 😂
Temuvariant av spanska ridskolan är onekligen huvudet på spiken för mig och Dio😂.

Apropå mitt resonemang om att ”alla” får problem med bytena under någon period är just tävlingsmomentet en sådan grej. Vet inte hur många jag känner som har hästar som byter befäst och rent och allt är bra… tills det ska göras på tävling 😅
Men som jag skrev tidigare, det är ju inte den enda rörelsen som man får problem med ibland. Omslag i förvända händer ju också och då är det ingen panik över att de ”befäst förvänd galopp på fel sätt” så jag tror fortsatt med på att chilla lite med det. Det måste få bli fel ibland medan man lär sig.
Fager byter rent, och gjorde det från dag ett. Helt otroligt eftersom jag aldrig sett honom byta galopp i hagen, på lina etc. Han galopperar glatt i korsgalopp varv på varv.

Men på tävling blir det blir överslag och byten är minst sagt ”luftiga”

https://www.instagram.com/reel/CqTajZJMCnB/?igsh=MWxiankwZXBmOHpwNg==

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 187
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 196
Senast: Sasse
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 453
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 737
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • "Säljer inte till sällskap"
  • Katthår