Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Ridskolor tror jag sällan har behov att utbilda hästarna i att byta galopp iallafall i att göra rena byten. De ridskolor jag känner till där rids hästarna ibland till av kunnig personal eller duktiga elever men att de skulle utbilda hästarna i att byta rent för att sen lära ut det till eleverna tror jag inte det finns resurser eller tid till. Därav finns det inte heller möjlighet att lära ut det.

När jag red på ridskola för en hemskt massa år sedan så var ett projekt för oss i dresssyrspecialen att lära hästarna byta galopp. Under överseende av ridläraren, naturligtvis.

Är det ngn här som har tillgång till Ridelys betalda material? Carl Hester har lagt upp i sina SOME-kanaler idag om att han pratar om byten där…

Ska också tipsa om denna, inte så mycket nytt för de flesta kan jag tänka mig men rätt bra sammanfattat på 10 minuter så värd att se 👍

Blev inspirerad av övningen @Piaff berättade hennes häst fått göra i Tyskland. Så idag reda jag fyra serpentiner med förvänd i andra bågen och sen byte ut i fjärde. Det var guld för Dio som var tvungen att vänta in mig och inte bara kasta sig i varje varvbyte. Inte helt rena byten men lugna och åt höger kunde jag kittla till med ytterskänkeln så att han lyfte och fick med sig rumpan. Definitivt en övning jag kommer använda mig mera av!

På ridskolan där jag är uppväxt kunde knappt några hästar byten på hjälp, däremot var det några fler som bytte ”av sig själva” om man hoppade bana tex. Tror en anledning är att det inte ska bli för svårt för de mindre rutinerade ryttarna. Om en elev kommer i obalans i galoppen och hästen då byter galopp hjälper det sällan ryttaren, tvärt om. Plus såklart att tiden ridlärarna lägger på hästarna uppsuttet oftare får vara att ”rida till” och lösgöra hästarna, att det känns viktigare än att de ska göra ordentliga byten när det gynnar en väldigt liten del av eleverna på ridskolan ☺️
Har nu och då fått lektioner med medvetna byten över litet kryss. Men tänker det är hopprelaterat inte dressyrrelaterat.

Vi har blivit lovade att prova enkla byten flera gånger, men inte blivit så, (eller iofs fyra steg trav och galopp igen är väl en start) och dit måste man väl först men tja, ska tydligen till mycket styrka där hos ryttare och hästarna också. Speciellt att inte falla isär i avbrottet. Så riktiga byten känns ju väldigt lång bort. (och helt ärligt är jag riktigt kass på det på häst som kan, oavsett, så det är väl tur.)

Senast ändrad:
Jag har varit ”duktig” och låtit bli att göra för mycket byten och istället jobbat med förvänd galopp, att kunna ändra i galoppen och ibland gjort ett byte åt var håll (som ofta har blivit rena och helt okej).
Sen red vi en gräslig tävling med mycket spänd häst och debuterade MsvB:1 och lyckades faktiskt göra båda byten rena men inte mycket annat rätt i momenten (betyg 3 och 5, vi studsade runt för publiken och körde lite krabbgång, ville inte ta hjälpen så bytet kom på tredje gången och så med) men idag testade jag att faktiskt ”mata på med byten” och gjorde fem stycken och alla fem var rena! Kul!

Nu är det tillbaka till ritbordet och fortsätta jobba galoppen och den förvända galoppen så testar vi bytena igen om 1-2 veckor och hoppas trenden håller i sig.

På min häst fungerar förresten Hesters tips i klippet ovan bra, korta galoppen och sen rida framåt och byta. Än blir det inte så bra lösgjord och över ryggen ökning till bytet men jag kan behålla honom hyfsat samlad och få ett framåtläge (han står emot lite i bytet annars) i själva bytet så det känns som en bra plan.
Rider jag för mycket framåt (dvs inte samlar innan) blir han för lång och det kan bli orent. Och samlar jag så stoppar han upp för mycket i bytet och blir jämfota.

Annars har jag, igen 😅, påmints om att jobba med FATTNINGARNA för att få bytena bra. Ett byte är bara en galoppfattning ur galopp. När jag kan kontrollera och ”markera” fattningarna kan jag sedan byta på samma sätt som jag fattar galopp. Bra för mig för att jag inte ska krångla för mycket med själva bytet utan bara koppla på autopiloten och göra.

Undrar hur svårt det kan vara att byta galopp, även en travare fattar att byta när man byter sittben, och byter skänklarnas position 10 cm bakåt respektive framåt från förra galopp instruktion, man behöver ju inte leka Anki och slänga sporrarna upp på ryggraden på hästen om man gör rätt som ryttare...

Inga galoppombyten = man gör fel som ryttare och hästen förstår inte kommandot, och ryttare behöver lära sig grundarna i ridningen betydligt bättre.

Undrar hur svårt det kan vara att byta galopp, även en travare fattar att byta när man byter sittben, och byter skänklarnas position 10 cm bakåt respektive framåt från förra galopp instruktion, man behöver ju inte leka Anki och slänga sporrarna upp på ryggraden på hästen om man gör rätt som ryttare...

Inga galoppombyten = man gör fel som ryttare och hästen förstår inte kommandot, och ryttare behöver lära sig grundarna i ridningen betydligt bättre.
Ehh... det är verkligen inte alla hästar som bara fattar och gör rena fina byten per automatik sådär. Kul för dig om du bara haft hästar som haft lätt för byten!

Eller så har det att göra med att dressyrhästen drillas hårt redan från tidig ålder att INTE byta. Iom att den förvända galoppen kommer tidigare i programmen än bytena.

Problemet uppstår när man då 'plötsligt' vill att hästen byter, något man sagt till den i år att inte göra.

Rena byten är också en helt egen kategori av problem

Eller så har det att göra med att dressyrhästen drillas hårt redan från tidig ålder att INTE byta. Iom att den förvända galoppen kommer tidigare i programmen än bytena.

Problemet uppstår när man då 'plötsligt' vill att hästen byter, något man sagt till den i år att inte göra.

Rena byten är också en helt egen kategori av problem
Dressyrhästen bryr sig inte så mycket om det, utan den koncentrerar på de kommandon den får från ryttaren.

OM ryttaren inte lärt sig göra en sluta, gör inte heller hästen det, OM ryttaren inte lärt sig göra galoppombyte korrekt, kommer heller inte hästen att göra det.
Mycket enkelt, gör rätt som ryttare så gr hästen rätt.
Samtliga av de hästar jag red i min ridskola klarade av det när jag red dem, men inte med våran ridlärare som gått igenom Strömsholms högsta kurs som ridlärare....

Åh vad bra att du löst galoppombytenas mysterium. Alla hästar har lätt för byten för att du mött/sett/tränat en(?) travare som skiftat galopp. Inget förtäljer om dessa byten var rena, tävlingsmässiga eller nånting.

Åh vad bra att du löst galoppombytenas mysterium. Alla hästar har lätt för byten för att du mött/sett/tränat en(?) travare som skiftat galopp. Inget förtäljer om dessa byten var rena, tävlingsmässiga eller nånting.
Det var ju 20 + år sedan så domarnas bedömning var ju lite annorlunda då, de hade ju aldrig kommit på tanken att ge Anki von Gruensvedens galopp ombyten en 10a så som idag då reglerna seger "Så små och omärkliga hjälper som möjligt" kan inte se att detta är förenligt med att hennes skänklar är uppe på hästens ryggrad i varje galoppombyte... Finns även fler som anammat detta sett att rida, där ibland ett antal svenskar...

Det var ju 20 + år sedan så domarnas bedömning var ju lite annorlunda då, de hade ju aldrig kommit på tanken att ge Anki von Gruensvedens galopp ombyten en 10a så som idag då reglerna seger "Så små och omärkliga hjälper som möjligt" kan inte se att detta är förenligt med att hennes skänklar är uppe på hästens ryggrad i varje galoppombyte... Finns även fler som anammat detta sett att rida, där ibland ett antal svenskar...
Men alltså vad tillför detta tråden öht? Vi diskuterar olika sätt att jobba för att få rena byten. Inte vad som hände på dressyrbanan för 20 år sen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 191
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 196
Senast: Sasse
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 453
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 738
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka