Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Men du måste väl ändå hålla med om att det finns hästar som kan ha svårt för byten?
Tex travare och vissa islänningar kan ju snudd på ha galopphandikapp och ha väldigt svårt för galopp i sig.
Jag brukar inte tycka det är svårt att lära in byten. Gör ju en del sånt IOM jobbar som tränare. Men tar man tex min första ponny som exempel så kunde han ju knappt galoppera i början IOM islandshästgångarter och dålig ridexteriör öht med grov, kort och lågt ansatt hals, överbyggd, mkt korta ben etc.
Jämför man det med ett ordinärt halvblod är det ju natt och dag i förutsättningarna även om det är samma ryttare som skolar dem trots kunskap om att individanpassa träning, noga med balans/lösgjordhet etc.
Vissa fattar direkt och de flesta efter några försök iaf. Medans vissa har svårare och behöver mer hjälp.

Travare i allmänhet har väldigt lätt för galopp innan de blir "inkörda", det ser man ju ofta i hagen innan de börjar "hanteras". Om man köper en travare som föl eller ett åring finns det inga hinder för den att bli en bra dressyr häst upp till MSV klass, även om traven ju vill bli den mest poängdrivna faktorn.
 
Å andra sidan ser man inte hästar göra balanserad ökad trav i hagen heller, och det omges inte av samma "mystik" som bra byten? :confused:

En häst som lös byter rent och utan att tappa balans skulle jag säga kan byta. Det vet jag många som gör. :) Att lägga till önskvärd samling och gest ligger på ryttaren.
Dio visar absolut otrolig ökad trav när han går som handhäst. Något han utvecklat i samband med att han hittat längningen även under ryttare. Det är bland det häftigaste faktiskt, hur ridningen kan hjälpa hästarna att röra sig mer balanserat i frihet.
 
Travare i allmänhet har väldigt lätt för galopp innan de blir "inkörda", det ser man ju ofta i hagen innan de börjar "hanteras". Om man köper en travare som föl eller ett åring finns det inga hinder för den att bli en bra dressyr häst upp till MSV klass, även om traven ju vill bli den mest poängdrivna faktorn.
Nämen snälla. Jag har jobbat på travstuteri och de fölen och åringarna visade tydligt att de var naturtravare redan i väldigttidig ålder. De galopperade intet som de loka gamla swb-hästarna.
 
Travare i allmänhet har väldigt lätt för galopp innan de blir "inkörda", det ser man ju ofta i hagen innan de börjar "hanteras". Om man köper en travare som föl eller ett åring finns det inga hinder för den att bli en bra dressyr häst upp till MSV klass, även om traven ju vill bli den mest poängdrivna faktorn.
Nej, nu får du ge dig.
Jag jobbade hos en av Sveriges och faktiskt världens bästa travtränare. Hos honom var då också en av våra andra erkänt duktigaste stallchef. Denne stallchef hade ridit hopp och fälttävlan på iaf ok nivå och därav rätt bra koll på galoppkvalitet/byten. Inte fasen tyckte de eller för den delen jag att hästarna hade bra galopp ridmässigt över lag, ens de som inte var jobbade. Tror vi hade någon enstaka som var ok. Men inte fasen bytes-ok.
Och även om de har stor trav är det ju inte en dressyrtrav som man plockar poäng på. Kan ju krävas rätt mkt träning att få dem mer bäriga med sin exteriör. Precis som min överbyggda islandsponny. Vilket tex mitt halvblod har gratis, förmågan till bärighet och bra galopp.
 
Jag uppfattade det helt annorlunda. Jag har inte uppfattat att det har diskuterats att det är svårt för hästen att byta galopp utan att det är svårt att lära sig som ryttare att ge korrekt hjälp (och rätt timing) så att hästen byter galopp när vi vill. Vi strävar ju också att hästen byter korrekt enligt vad som är önskvärt enligt tr, så det handlar ju inte bara om att byta galopp utan hur det utförs.

Självklart är det mycket lättare för ett proffs men det här är ju ett forum där vi analyserar, diskuterar och stöttar varandra i dressyrens svåra konst. Jag tycker också att vi ser hästar som individer så det finns ingen lösning som passar alla. Även proffsryttare använder ju uppenbarligen olika metoder och jag har läst flera som skriver att galoppombyten är det svåraste att lära sig.
Jo men det var ju det som jag försökte få fram. Det är inte hästen som har svårt, det är ryttaren som har svårigheten.

Varför uppfattas det som kritik?

Flera gick ju igång direkt när jag påpekar detta. Det verkar vara hemsk tabu att påstå att hästar har lätt för enkla moment som dom gör naturligt i frihet?

För nu är det ju tom så att fleras hästar här inne har problem att byta rent i hagen. Inte för att jag på nåt sätt försökt påskina att dom ALLTID byter perfekt på nåt vis, det finns väl en skala på byteskvaliteter också. Allt har en början. Men det ska minsann påpekas ändå och att i hagen så byter dom inte samlat och luftigt som i dressyr, det måste också påpekas. Som om jag ens menat att det är luftiga samlade dressyrbyten dom har lätt för i hagen.

Min undran var bara varför man går igång så här? Eftersom vi ju egentligen är överens?
 
Fast när en ryttare kommer upp på ryggen blir det ju en helt annan sak än när hästen växlar galopp i hagen.
Jag ser sällan en häst I hagen samla sig för att sedan göra ett fint luftigt byte.

Det är ju skillnad på att växla galopp och göra ett byte.
Som hopp och ft ryttare vill man ju att hästen ska växla galopp när man byter varv vilket sker mer naturligt på en hoppbana.

En annan sak när man ska byta för hjälpen då handlar det ju om helt andra saker.
Så hur menar du att jag syftat på luftiga samlade dressyrbyten i hagen då? Finns det ingen skala på kvaliteten i dressyr? Under inlärningen? Allting har väl en början?
 
Jo men det var ju det som jag försökte få fram. Det är inte hästen som har svårt, det är ryttaren som har svårigheten.

Varför uppfattas det som kritik?

Flera gick ju igång direkt när jag påpekar detta. Det verkar vara hemsk tabu att påstå att hästar har lätt för enkla moment som dom gör naturligt i frihet?

För nu är det ju tom så att fleras hästar här inne har problem att byta rent i hagen. Inte för att jag på nåt sätt försökt påskina att dom ALLTID byter perfekt på nåt vis, det finns väl en skala på byteskvaliteter också. Allt har en början. Men det ska minsann påpekas ändå och att i hagen så byter dom inte samlat och luftigt som i dressyr, det måste också påpekas. Som om jag ens menat att det är luftiga samlade dressyrbyten dom har lätt för i hagen.

Min undran var bara varför man går igång så här? Eftersom vi ju egentligen är överens?
Till och med jag som tricktränande hagprynader fattar att det är byten enligt dressyr som pratas om här och ingen ala hoppbyte :D.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Finnes plenty av videos där man rider GP i perfekt form utan vare sig träns eller sadel, så det torde inte vore så svårt för våra "dressyrryttar stjärnor" att lära sig rida korrekt.
Formen är inte perfekt och hästarna är utbildade dit med sadel, kandar och sporrar, men du kan väl lägga in en av de där perfekta youtubefilmerna här.
 
Så hur menar du att jag syftat på luftiga samlade dressyrbyten i hagen då? Finns det ingen skala på kvaliteten i dressyr? Under inlärningen? Allting har väl en början?
Nu ställer du ju frågor om dina egna påståenden så du kan ju börja med o svara på ovan själv. Vad syftar du på för hagbyten? Vad har du för kvalitetsskala när du börjar byta ? Under inlärningen och när allting har en början?
 
Nu ställer du ju frågor om dina egna påståenden så du kan ju börja med o svara på ovan själv. Vad syftar du på för hagbyten? Vad har du för kvalitetsskala när du börjar byta ? Under inlärningen och när allting har en början?
Du kan väl svara först, hur börjar du?

Luftiga samlade byten, eller bara byten?

Allting har en början. Den början är den viktigaste pusselbiten i all inlärning. Gör det enkelt att göra rätt utnyttja hästen naturliga atletiska förmåga, stör och förstör så lite som möjligt.

Hästar är atleter, naturligt. Om dom inte sönderavlats och/eller sönderridits då förstås. Problemen börjar när ryttaren sätter sig på.

Frågan sen är bara, hur mycket kommer ryttaren förstöra?

Alternativt, hur mycket kvaliteter kan ryttaren bevara och använda för sitt specifika mål?

Det är så mitt upplägg för inlärning ser ut, all inlärning. Jag lär alltså inte hästen byta galopp, utan hjälper den förstå att den både kan och får byta med mig uppepå. Samtidigt som jag försöker störa så lite som möjligt.

Bytesträningen börjar dag ett uppsuttet. När jag visar hästen hur han bäst bär upp mig i balans. Med början i skritt.

Hur gör du?
 
Så hur menar du att jag syftat på luftiga samlade dressyrbyten i hagen då? Finns det ingen skala på kvaliteten i dressyr? Under inlärningen? Allting har väl en början?

Jag förstod att du inte syftade på luftiga byten i hagen. Dom flesta hästar som springer byter inte rent i hagen eftersom det tar längre tid. Det går fortare att byta orent.

Bytet har ju med kvaliteten på galoppen att göra som alla andra rörelser. Hästen kan väl egentligen alla rörelser i hagen men
eftersom detta är dressyrforumet så ska det ju vara viss kvalité på rörelsen och det kräver ju styrka.
All utbildning har väl egentligen med ryttaren att göra.

Så varför har då dressyrhästen svårt för byten, men inte hopphästen?

Vad är ett galoppbyte?

Eller är det prestigen som talar?

Hopphästem måste inte byta rent.
 
Travare i allmänhet har väldigt lätt för galopp innan de blir "inkörda", det ser man ju ofta i hagen innan de börjar "hanteras". Om man köper en travare som föl eller ett åring finns det inga hinder för den att bli en bra dressyr häst upp till MSV klass, även om traven ju vill bli den mest poängdrivna faktorn.

Men nej, det ligger ju i generna sen åratal tillbaka. Likaväl som ett halvblod aldrig skulle kunna trava som en travhäst. Genetik och avel helt enkelt.
 
Så varför har då dressyrhästen svårt för byten, men inte hopphästen?

Vad är ett galoppbyte?

Eller är det prestigen som talar?
För att hopphästen har inte kravet på korekt byte, lite före eller efter med bak spelar ingen roll för en hopphäst.
Hopphästar har samma problem om det sättas samma krav på kvalitén.
 
Jag förstod att du inte syftade på luftiga byten i hagen. Dom flesta hästar som springer byter inte rent i hagen eftersom det tar längre tid. Det går fortare att byta orent.

Bytet har ju med kvaliteten på galoppen att göra som alla andra rörelser. Hästen kan väl egentligen alla rörelser i hagen men
eftersom detta är dressyrforumet så ska det ju vara viss kvalité på rörelsen och det kräver ju styrka.
All utbildning har väl egentligen med ryttaren att göra.



Hopphästem måste inte byta rent.

För att hopphästen har inte kravet på korekt byte, lite före eller efter med bak spelar ingen roll för en hopphäst.
Hopphästar har samma problem om det sättas samma krav på kvalitén.
Så vad är det som gör att människor måste förminska hästens naturliga atletiska förmåga? Vinna poäng i en diskussion? Eller för att ge sig själv kredit för hästens framgångar? Men absolut inte för motgångarna, då beror det på hästen själv?

En häst i frihet och en hopphäst som byter orent har inte tillräcklig atletisk förmåga att i frihet överleva rovdjursattacker och på hopptävling ta hem poäng och vinna tid. En häst som inte byter rent i hagen eller på hopptävlingen (bortsett från enstaka missar) är inte frisk i kroppen, har skador, är felriden eller har en mycket dålig exteriör och skulle naturligt falla bort för rovdjuren i sinom tid.

Ena minuten så tar bytet för mycket tid för hästen i hagen så därför byter den orent? I andra så vill man ju att hästen SKA byta rent mellan hindren för att just ha rätt balans och form att ta sig fram snabbt och smidigt mellan hindren och inför nästa och inte missa tid som ett extra steg i bytet tar. Men naturligt i hagen (eller i frihet) då byter dom orent för att vinna tid?

Jag blir inte klok på hur ni resonerar. Antingen ÄR rena byten något atletiskt, eller så är orena byten det som gäller för det ger den bästa balansen och förmågan och är det hästen väljer om den får välja själv?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 889
Senast: Sasse
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 117
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 669
Senast: tanten
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp