Jag skulle säga att hon gör ett väldigt kort avbrott till trav och sen fattar den nya galoppenHar börjat träna lite byten med min lilla appaloosa men eftersom vi mest rider här hemma utan tränare är jag lite osäker på hur rena de är. Nån som vill kika på filmen och avgöra?
Galoppombyte
https://www.instagram.com/reel/DDtipvcNAAf/?igsh=MXIwdW5saW92Ymxtcw==
Det jag mest undrar över är vad hon gör bak. Vet att man egentligen skulle vilja ha mer ihopvinklade bakben, för att få till ett ”hopp” så att säga, men hästen är väldigt känslig och om jag börjar mixtra för mkt när hon tycker att hon gör rätt så säger hon gärna upp sig. Så min plan är att befästa bytena mer och sen när styrkan finns där ge mer energi i bytet. Vet inte om det är rätt plan men iaf tanken just nu.
Lite mer bakgrund är att jag aldrig har ridit en häst som kan galoppombyten, och har haft denna häst sen hon var ung så vi lär helt enkelt varandra. Och innan detta ridpass så hade vi bara ridit i skogen senaste månaderna, och jag brukar inte heller så ofta rida utan träns (men hade tappat bettkedjan på vägen till ridbana så det blev så denna gång). Men detta är typ enda filmen jag har med ett byte.
Jag är ingen expert men jag hade inte velat befästa detta, det är ju egentligen inget byte. Gissar att den behöver stärka sin galopp mer innan den är redo för att träna galoppombyten.