Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Har börjat träna lite byten med min lilla appaloosa men eftersom vi mest rider här hemma utan tränare är jag lite osäker på hur rena de är. Nån som vill kika på filmen och avgöra?

Galoppombyte

https://www.instagram.com/reel/DDtipvcNAAf/?igsh=MXIwdW5saW92Ymxtcw==

Det jag mest undrar över är vad hon gör bak🤔. Vet att man egentligen skulle vilja ha mer ihopvinklade bakben, för att få till ett ”hopp” så att säga, men hästen är väldigt känslig och om jag börjar mixtra för mkt när hon tycker att hon gör rätt så säger hon gärna upp sig🙈. Så min plan är att befästa bytena mer och sen när styrkan finns där ge mer energi i bytet. Vet inte om det är rätt plan men iaf tanken just nu.

Lite mer bakgrund är att jag aldrig har ridit en häst som kan galoppombyten, och har haft denna häst sen hon var ung så vi lär helt enkelt varandra🙃. Och innan detta ridpass så hade vi bara ridit i skogen senaste månaderna, och jag brukar inte heller så ofta rida utan träns (men hade tappat bettkedjan på vägen till ridbana så det blev så denna gång). Men detta är typ enda filmen jag har med ett byte.
Jag skulle säga att hon gör ett väldigt kort avbrott till trav och sen fattar den nya galoppen 😊
Jag är ingen expert men jag hade inte velat befästa detta, det är ju egentligen inget byte. Gissar att den behöver stärka sin galopp mer innan den är redo för att träna galoppombyten.

Det blir nästan som ett travsteg bak istället för ett byte, växlar bakben men inte via ett nytt galoppsprång bak utan genom att växla bakben ”bakom kroppen” (tänk att den byter genom att sätta ett nytt bakben (höger bak) längre bak, istället för det nya bakbenet (vänster bak) längre fram. Detta var himla svårt att förklara känner jag :D )
Ibland kan man faktiskt få sådana där byten godkända på tävling med, de är liksom inte orena utan man kommer från en galopp till den andra, men det blir inte riktigt som man vill att de ska byta.
Lite mer galopp så du får en tydlig galopptakt med ett svävmoment i varje språng så kommer ni säkert hitta rätt, den ser ju väldigt lydig och villig ut att göra rätt!
Men får man verkligen godkänt på tävling när hästen inte byter utan gör ett väldigt kort avbrott och sedan fattar ny galopp? Räknas det som byte?

Men får man verkligen godkänt på tävling när hästen inte byter utan gör ett väldigt kort avbrott och sedan fattar ny galopp? Räknas det som byte?

Det beror nog på.

Där jag bodde förut hade vi en domare som alltid dömde upp icke-swb* hästar för 'det ligger så mycket mer jobb bakom' och galoppombyten som detta på en icke swb hade definitivt blivit godkänt. (Och antagligen även galoppen- nej, jag tyckte inte riktigt om hennes filosofi)

*dvs hästar av icke ridhästtyp. Hon gick på utseende och namn....

Det beror nog på.

Där jag bodde förut hade vi en domare som alltid dömde upp icke-swb* hästar för 'det ligger så mycket mer jobb bakom' och galoppombyten som detta på en icke swb hade definitivt blivit godkänt. (Och antagligen även galoppen- nej, jag tyckte inte riktigt om hennes filosofi)

*dvs hästar av icke ridhästtyp. Hon gick på utseende och namn....
Det var lite speciellt😅

Det blir nästan som ett travsteg bak istället för ett byte, växlar bakben men inte via ett nytt galoppsprång bak utan genom att växla bakben ”bakom kroppen” (tänk att den byter genom att sätta ett nytt bakben (höger bak) längre bak, istället för det nya bakbenet (vänster bak) längre fram. Detta var himla svårt att förklara känner jag :D )
Ibland kan man faktiskt få sådana där byten godkända på tävling med, de är liksom inte orena utan man kommer från en galopp till den andra, men det blir inte riktigt som man vill att de ska byta.
Lite mer galopp så du får en tydlig galopptakt med ett svävmoment i varje språng så kommer ni säkert hitta rätt, den ser ju väldigt lydig och villig ut att göra rätt!
Tack för svaret😊! Jo men jag förstår vad du menar, nu hamnar bakbenen långt bakom och då måste hon ”slänga” fram det nya inner bak. Mer galoppjobb ska upp på träningslistan! Sen så är denna galopp inte helt rättvisande för hur hon brukar gå, nu var det länge sen vi red på banan och blir lite annorlunda utan träns. Men bytet kändes ungefär som det brukar så var kul när jag fick det på film för en gångs skull (dock har jag verkligen inte tränat ”byten” ofta).

Har börjat träna lite byten med min lilla appaloosa men eftersom vi mest rider här hemma utan tränare är jag lite osäker på hur rena de är. Nån som vill kika på filmen och avgöra?

Galoppombyte

Det jag mest undrar över är vad hon gör bak🤔. Vet att man egentligen skulle vilja ha mer ihopvinklade bakben, för att få till ett ”hopp” så att säga, men hästen är väldigt känslig och om jag börjar mixtra för mkt när hon tycker att hon gör rätt så säger hon gärna upp sig🙈. Så min plan är att befästa bytena mer och sen när styrkan finns där ge mer energi i bytet. Vet inte om det är rätt plan men iaf tanken just nu.

Lite mer bakgrund är att jag aldrig har ridit en häst som kan galoppombyten, och har haft denna häst sen hon var ung så vi lär helt enkelt varandra🙃. Och innan detta ridpass så hade vi bara ridit i skogen senaste månaderna, och jag brukar inte heller så ofta rida utan träns (men hade tappat bettkedjan på vägen till ridbana så det blev så denna gång). Men detta är typ enda filmen jag har med ett byte.

Som de andra säger så byter hon inte utan skiftar galopp genom att sakta av ett steg. Du kommer inte få godkänt på det på tävling och jag skulle inte vilja befästa bytet på det sättet :)

Jag tror du ska försöka jobba lite med med galoppkvalitén och kvickheten innan du jobbar vidare med byten. Hon vill ju lösa uppgiften vilket är väldigt positivt så det gäller att ge henne förutsättningar att lösa den på rätt sätt :)

Galoppombyte

Vafan, jag får bara upp ett klipp på en tysk som skjuter julgranar ur en kanon! :rofl::rofl:

Jag har i dagarna ridit 12 olika hästar, de flesta av dem byter, en av dem ner till varje. Jäklar så lärorikt att sitta och göra byten på olika hästar. Och jag inser verkligen hur svårt det är, det är inte alls säkert att jag får rena byten bara för att ordinarie ryttare får det. De flesta av dem har dessutom börjat med byten tämligen nyligen, betydligt lättare på de hästar där bytena är ordentligt befästa. Den extremt välutbildade var förstås jätterolig. Men jag känner mig som jag lärt mig massor, jag är ju inte van vid att rida så många olika hästar.

Vafan, jag får bara upp ett klipp på en tysk som skjuter julgranar ur en kanon! :rofl::rofl:
Jag får upp de här 🤣

IMG_0307.webp

Nä det ska inte vara godkänt, men det är svårt att se vad dom blir fel utan att kunna kolla om så ibland ramlar sådana där byten igenom (för vissa domare).
Orena byten ser domarna (oftast) bättre.

Nä det ska inte vara godkänt, men det är svårt att se vad dom blir fel utan att kunna kolla om så ibland ramlar sådana där byten igenom (för vissa domare).
Orena byten ser domarna (oftast) bättre.
Exakt, det här gick ju så snabbt att det nästan var svårt att avgöra om det verkligen var ett korrekt byte eller inte, åtminstone för mig om jag bara fick se filmen en gång. Mer tydligt om hästen tex byter fram först och sedan bak.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 479
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 240
Senast: Sasse
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 535
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 765
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka