Är du säker på det? Så lätt är det inte att få pengar av försäkringskassan i alla år att man bara fortsätter och fortsätter utan att någon kollar upp det. Om Max är förtidspensionär så fanns det då underlag för det och då är det så det ska vara. Är det någonting annat så lovar jag att Försäkringskassan har koll på läget och inte betalar ut om de inte verkligen måste.
Det kanske finns diagnoser som du inte vet om?
Självklart kan det finnas fler diagnoser som ingen vet om. Men jag har bra kontakt med Max ena syskon som har sagt att så är inte fallet. Max vill inte ta ett jobb därför att de jobb hen är kvalificerad för är hen för fin för. Hens rika vänner på Östermalm hade aldrig beblandat sig med pöbeln vilket hen då skulle bli. Detta har hen inte sagt rakt ut eftersom hen då hade visat sig sårbar. Men till oss säger hen nu att hen är författare. Alla hens alster står till förfogande för alla på Facebook. Det är alltså inlägg om Gud, Jesus och hur invandrare förstör vårt vackra Sverige på sociala medier som hen påstår gör hen till författare. Det är ju bara rena vanföreställningar. Hen har inga rika vänner på Östermalm och trots att det inte är en skyddad titel så är hen är ingen författare.
Jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att rycka undan en annan människas försörjning om man inte har väldigt mycket på fötterna. Det är en sak om en person är sjukskriven men jobbar svart halva dagarna, eller som sägs vara helt sängbunden men sparkar fotboll och går på disko. Att en person uppfattas som arbetsskygg - där kan det finnas faktorer du inte känner till. Det låter ju dessutom som om personen behöver ganska stora mängder terapi för att bli anställningsbar (utöver det faktum att cv't gapar tomt). Tänk en sån person i hemtjänsten till exempel. Brrr.
Helt rätt! Jag kommer inte att anmäla Max bedrägeri pga risken för att det slår fel. Men hen är inte fysiskt sjuk och hoppar på ett ben baklänges utan problem. Det finns många arbeten där man kan anpassa tjänstgöringsgraden för att passa människor med både fysisk och psykiska besvär. Så hen är definitivt anställningsbar och arbetsför, men självklart så passar inte alla yrkeskategorier.
Max inställning är att hen inte tänker ta ett jobb som hen anser är under hen. Det rimmar inte med den bilden hen har av sig själv. T.ex vårdyrken som hen ser mycket nedvärderande på, där ”torkar man bara skit” med ett äcklat uttryck.
Det är nog svårare idag men förr var det mycket enklare. Vi har tex 2 personer i mitt stall som är förtidspensionärer båda för rygg och knä problem och blev sjukskrivna för typ 20 år sedan. Men de är i stallet rider mockar röjer mm varje dag utan problem. När vi har arbetsdagar i stallet typ kör hö, bygger staket, skurar och målar mm är det de som röjer mest. De skulle ju utan problem klara av tex ett kontorsjobb..
Ja, ungefär som du beskriver det är min personliga och övriga familjemedlemmars erfarenhet av Max. Jag har trots allt känt hen i ca 15 år och hens närmsta familj har känt hen hela sina liv. Hen kan röja och styra med diverse grejer utan problem, om hen vill.
Jag tror problemet ligger i att hen känner sig berättigad till pengar utan ansträngning och det är också därför hen ringer runt till sina nära och vädjar om pengar för nöjen. Min man och jag försöker bygga upp vår framtid med hus, barn, sparande och buffert för oförutsedda utgifter. Även fast vi har det ganska bra så lever vi inte i lyx och det vi har har vi slitit för. Max ser bara pengar och påpekar gärna detta varje gång vi ses, ”Ni som har så mycket pengar, ni kan väl dela med er lite?”. När en av hens syskon introducerade sin nya partner (framgångsrik läkare) för oss så frågade Max om partnern inte kunde köpa en lägenhet till hen eller åtminstone bjuda på en resa. Det var bara pengar pengar pengar vilket alla tyckte var både obekvämt och långt över gränsen, inte minst partnern, som också vägrar träffa Max igen.