@Buttran Barn som far illa kan ibland sluta sig, ibland vara överdrivet uppmärksamhetstörstande, ibland vara utåtagerande, ibland mycket noga med att försöka vara alla till lags men väldigt ofta märks det inget alls om man inte börjar prata med barnet på ett sådant sätt att förtroende byggs upp men även då kan endel barn agera som om allt bara är bra. Barn lär sig snabbt att bli mästare på att spela teater och de lär sig snabbt att varken försäga sig eller visa någotBarn lär sig snabbt att bli mästare på att spela teater och de lär sig snabbt att varken försäga sig eller visa något.
Barn är instinktivt oerhört lojala mot sina föräldrar. Vår instinkt säger oss att vi kommer dö om föräldern hur usel hen än är överger oss och det kan förstärkas av mer eller mindre hotfulla uttryck från förälderns håll om vad som händer om barnet berättar. Ett exempel från verkliga livet är ett barn som senare som vuxen på frågan om varför hen inte sa hur illa det var (där var tecknen på att något var fel tydliga och många utredningar gjordes men barnen höll tyst) svarade att hen visste vad jag skulle gjort om jag hade fått veta. Hen trodde att om jag fick veta skulle hen aldrig fått se sin förälder igen och det tycker jag gör det hela så tydligt. Trots att föräldern gör sitt barn så illa så finns det en lojalitet, ofta en kärlek och en så stor rädsla för vad som kommer hända om hen berättar att hen då hellre låter bli. "Man vet vad man har men inte vad man får" stämmer väldigt väl in i den situationen. Jag sa att det inte hade blivit så utan att föräldern hade kunnat fått hjälp i sin föräldraroll och att alla då hade kunnat må så mycket bättre men exemplet gör lojalitetskänslan så tydlig.
Ibland kan små små tecken slippa ut som t ex ett barns reaktion på det man själv säger. Att prata allmänt om "stopp min kropp" devisen (och då lägga till att det gäller alla typer av kränkning av ens person) att prata allmänt om hur man kan göra i olika situationer, att polisen finns för att hjälpa människor t ex. kan hjälpa ett barn enormt mycket. Ibland för att barnet då får bekräftelse på att det hen utsätts för är fel på riktigt, hens känslor är äkta och värda att respektera vilket i sig kan göra enormt stor skillnad för barnet. Inte bara för att hen då kanske berättar utan också för självkänslan. Man kan bli en motpol till det föräldern säger och det kan bli en bra diskussion om hur saker och ting egentligen förhåller sig. Jag minns själv ett tillfälle när ett barn i bekantskapskretsen hade fått stryk av pappan och mamman skickade med en kudde att sitta på till skolan, hur stort det blev och hur alla tyckte så synd om hen väckte mina tankar på om det faktiskt kanske inte var okej att bli slagen. Jag var sju år vid tillfället och det dröjde för min del ytterligare några år innan jag som tioåring sa till föräldern när hen var i färd med att slå mig igen att jag skulle ringa polisen om hen slog mig men tanken väcktes där och då och tanken om att det var fel även i andras ögon började gro.
Att ha trygga vuxna runt sig gör också stor skillnad. Även om man som barn aldrig berättar så gör det skillnad att ha bra förebilder för hur det kan vara, bör vara. Jag tänker ofta att utan min mormor som motpol till mina föräldrar så hade jag inte överlevt.
När jag som vuxen fick veta att andra hade sett, hade anmält, hade försökt göra något åt min situation stärkte det mig. Jag var inte ensam och värdelös utan någon hade sett och hade försökt hjälpa mig även om hjälpen aldrig kom fram. Det gjorde mig inte mindre trasig och det gjorde inget av det mina föräldrar gjort mot mig ogjort men det var som balsam för själen.