Fortsatt fast i bytesdjungeln, men jag tycker det börjar ljusna så kanske finns en slingrig stig ut ur den?
Jag gillar ovanstående övning
(börjar som ni ser på sida 15 på länken ovan). Den går alltså ut på att göra ett byte i befintlig galopp, att med hjälpen för bytet kunna få ett markerat galoppsprång (men utan att byta galopp).
På min häst är det riktigt lätt i vänster galopp, jag får lite stamp i bytet och ett stort fint markerat språng på hjälpen
och vänsterbytet är också lätt att rida på samma sätt nu. Han känns rätt avspänd, jag kan bestämma vilket språng jag vill byta i och han blir trummig och bra genom bytet. Lite mer storlek och bättre galopp vill man ha på tävling men hemma i träning är jag väldigt nöjd med hur vi löser det:
Högerbytet är svårare. OCH det märks i övningen ovan med! När jag lägger byteshjälp i övningen (i samma galopp, utan att faktiskt vilja byta) slår han ofta om bak till andra galoppen
istället för att ge mig ett större bra språng i samma galopp. Mycket troligt kan det bero på mig, det är min höger axel som är skadad och jag har svårt få kroppen att lyda på höger sida efter skadan i nacken.
Själva bytet är också svårare, antingen kan jag ladda bytet lite och då byter han rent men bockar också
eller så rider jag det lugnt och då får jag lite motstånd mot hjälpen och det är typ 50/50 om det blir rent eller efter bak.
Fattningarna till höger har dock förbättrats mycket senaste månaden, mer genom kroppen och det känns bra för att göra bytena lättare framöver.
Så nu tränar vi på ”övningen” ungefär varannat pass och försöker markera ett språng på hjälpen. Känns allt bra gör vi ett byte åt varje håll mot slutet med men det blir inte alltid läge. Varannat pass ungefär rider jag mer lösgörande nu och då skippar vi bytena. Han klarar inte ännu att byta i ”låg och rund form” utan behöver vara lite kvickare när vi övar byten.