Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Fast jag, och de flesta jag känner som utbildar unghästar, lär dem byta innan man befäster den förvända. Lär in byten när de typ 4 och så lägger man undan det tills de är 6

Ja det är nog olika, dressyrryttaren jag jobbat hos gör inte så. Förutom kanske över små hinder.
 
Jag håller med dig på sätt och vis. Samtidigt så har ju diskussionen gått i dom spåren att man frågat sig varför det är så komplicerat när tex hoppryttare och westernryttare lär in byten ganska tidigt och ganska okomplicerat.

Det är det diskussionsspåret jag har i huvudet.

Om man ska vara krass så kanske det är några procent av alla dressyrryttare (och ryttare i allmänhet) som har dom erfarenheter och kunskaper och förutsättningar som krävs för att gå den väg du förespråkar.

Ska det verkligen behöva ta en halv eller hel livstid för att komma till att lära in byten?
Varför så komplicerat?

För egentligen är det enkelt. Hästarna KAN ju redan byta galopp, det vet vi ju bevisligen.

Kanske är det just detta "komplicerande" som gör det svårare än det egentligen är? Det är min fundering.

Självklart ska INGEN inlärning ske med våld och press. Den ska vara enkel med små steg i rätt riktning som upplägg. Men man kan också utnyttja hästens naturliga förmåga/teknik/vilja att byta galopp. Tex som hopp och westernryttare gör, lägger bommar, sätter upp lite hinder och gör det enkelt för hästen att själv fatta beslutet att byta galopp och så lägger man till hjälpen (bytessignalen) så att hästen lär sig koppla ihop detta.

Resten är ju finslipning. Kanske måste bytena inte vara helt perfekta heller? Kanske nöjer man sig med att det blir lite si och så ibland?

Hur ska man komma vidare annars om man inte har ett halvt eller helt liv att lägga ner på processen? Kanske måste man leva med att det inte är perfekt på första och andra hästen man avverkat, men kanske blir det mer perfekt på den tredje?

Lite så var min tanke i diskussionen här. Dock är jag ju lite nördig själv och vill att allt ska vara/bli perfekt, så jaa, själv lägger jag nog ner mycket tid med förberedelser. Men egentligen så är ju inte ett galoppombyte något annat än att byta varv/böjning/sida i galopp. Svårigheten är att få hästen att förstå att den också ska byta galopp. Svårt kan det ju också bli om man tränat/skolat den intensivt på att INTE byta i tid och otid. Helt enkelt att vårt "manipulerande" med att "styra" över hästens kroppsdelar och rörelseapparat leder till att hästen INTE vågar byta, eller tror att den inte kan, eller helt enkelt att den inte förstår att det är det vi nu plötsligt vill att den ska göra.

Jag tror helt enkelt att det är lätt att krångla till det i onödan. Men optimalt är förstås att allting är perfekt i balans och harmoni från början till slut. Samtidigt har vi alla varit barn i början (både hästar och ryttare) och vi måste ge oss själva lite mer utrymme att misslyckas och utifrån det ta lärdom och gå vidare.
Det är långt från så tidskrävande att med ett bra system som ger tydligt språk för hästen att lära sig styra balans och kroppsdelar. Med svenska systemet är det betydligt svårare!
Med det system och hjälper jag använder tar själva inlärningen av språket längst tid för ny ryttare inom systemet. Sen går resten oftast rätt fort och lätt.
Det går att lära in mkt för hand vad gäller hästen. De brukar fort fatta grejen.
För mig är det rätt viktigt att lära in balans, lösgjordhet etc för att hästen ska hålla. Och för att hästen ska uppskatta jobbet IOM att den känner sig i balans och slipper spänna sig/sättas i spänning. Det går hyfsat fort. Då får man oftast inga bytesproblem.
Och för mig är den tiden att lära in balans och lösgjordhet aldrig bortkastad tid innan man jobbar byten.
 
Ramlade över ett examensarbete för B-tränare i dressyr igår som beskrev en (tyckte jag) intressant övning för bytena. Här är länken till hela arbetet:

https://ridsport.se/download/18.16c6897818233bd8b6d797/1658755023692/nina-karlsson.pdf

Och orkar man inte bläddra kommer beskrivningen här (och i nedanstående inlägg eftersom jag inte kunde ta en skärmdump på hela texten pga radbrytning:


IMG_1690.jpeg
 
Jag är kanske ensam kvar i detta träsk 😁 men jag fortsätter envist göra ETT BYTE åt vardera håll de passen vi är nöjda med grunderna och jag tror det är en bra strategi för oss med just ETT byte. Inte testa för mycket men heller inte för sällan.

Vänsterbytet är enklast och det kan vi för det mesta göra ganska okomplicerat och avspänt, längtar lite efter att sätta mer kvalitet på det men ska låta det vara tills båda byten verkligen är avspända (finns film nedan) medan högerbytet är mer spänt och han kan hålla emot lite i det.
MEN sista veckan har han faktiskt gjort fina och rena byten även till höger ✊️ Jag kan inte ännu bestämma plats helt utan får gå lite på när läget uppstår och ibland byta från förvänd och ibland hinner vi klart på en diagonal och kan byta men det är iaf på väg.


Jag har också slutat jubla så mycket över bytena 😇
Bytena började bli väldigt speciella, och ju mer positivt laddat ett bra byte blev ju värre var det när det inte blev som det skulle (inte för mig, jag red bara vidare, men hästen började bli spänd för vad det var som gjorde att det INTE blev jubel och godis?? 🍫)
Nu är det bara en grej vi gör. Ibland bra, ibland sämre och det spelar ingen roll för mig. Ju mer avspänt det blir ju lättare får jag att rida bytena med.
För jag är verkligen ingen bytes expert så jag behöver få så bra läge jag kan för att få till signalerna.
 
Jag är kanske ensam kvar i detta träsk 😁 men jag fortsätter envist göra ETT BYTE åt vardera håll de passen vi är nöjda med grunderna och jag tror det är en bra strategi för oss med just ETT byte. Inte testa för mycket men heller inte för sällan.

Vänsterbytet är enklast och det kan vi för det mesta göra ganska okomplicerat och avspänt, längtar lite efter att sätta mer kvalitet på det men ska låta det vara tills båda byten verkligen är avspända (finns film nedan) medan högerbytet är mer spänt och han kan hålla emot lite i det.
MEN sista veckan har han faktiskt gjort fina och rena byten även till höger ✊️ Jag kan inte ännu bestämma plats helt utan får gå lite på när läget uppstår och ibland byta från förvänd och ibland hinner vi klart på en diagonal och kan byta men det är iaf på väg.


Jag har också slutat jubla så mycket över bytena 😇
Bytena började bli väldigt speciella, och ju mer positivt laddat ett bra byte blev ju värre var det när det inte blev som det skulle (inte för mig, jag red bara vidare, men hästen började bli spänd för vad det var som gjorde att det INTE blev jubel och godis?? 🍫)
Nu är det bara en grej vi gör. Ibland bra, ibland sämre och det spelar ingen roll för mig. Ju mer avspänt det blir ju lättare får jag att rida bytena med.
För jag är verkligen ingen bytes expert så jag behöver få så bra läge jag kan för att få till signalerna.
Du är inte ensam kvar i träsket och du har kommit mycket längre än jag. Jag har fått lägga bytena på hyllan just nu för Mysen blir så spänd så fort vi ens närmar oss förvänd galopp.. Då drar han i handbromsen och bara lägger av helt enkelt. Spelar ingen roll vad jag gör, han blir bara jätte sur. Så nu har vi hinder framme på banan hela tiden så när han drar i handbromsen så försöker jag styra mot hindret och då glömmer han att vara sur. Han har så mycket idéer för sig hela tiden och blir faktiskt ganska svårriden och istadig så nu försöker vi fokusera på lösgjordhet bara ett tag. 😔
 
Du är inte ensam kvar i träsket och du har kommit mycket längre än jag. Jag har fått lägga bytena på hyllan just nu för Mysen blir så spänd så fort vi ens närmar oss förvänd galopp.. Då drar han i handbromsen och bara lägger av helt enkelt. Spelar ingen roll vad jag gör, han blir bara jätte sur. Så nu har vi hinder framme på banan hela tiden så när han drar i handbromsen så försöker jag styra mot hindret och då glömmer han att vara sur. Han har så mycket idéer för sig hela tiden och blir faktiskt ganska svårriden och istadig så nu försöker vi fokusera på lösgjordhet bara ett tag. 😔

Ibland är det nog bättre att göra som du gör och släppa det ett tag. Det får inte bli en övning som förstör njutningen av resten av passet liksom :)

Min tappade också den förvända galoppen ett tag här i sommar ;) så det verkar ingå i bytes paketet? 😅
För oss blev det enklare när vi började fatta förvänd galopp så han slapp gå från rättvänd till förvänd, fattade jag förvänd förstod han att han förväntades vara kvar i den förvända och att inget lurigt val mellan att byta eller gå i förvänd skulle uppstå. Nu ska vi snart tävla LA:3 och MsvB:1 så jag måste börja testa rättvänd till förvänd utan byten igen 🙃
 
Min häst har lätt för byten, och när vi hoppar och rider ut så skiftar hon galopp när vi byter riktning. I dressyren har hon fattat att jag vill ha lite mer än att bara skifta galoppen och tar i och hoppar lite uppåt i bytet.

Jag har svårt med timingen, gör det svårt för henne genom att ge hjälpen vid fel tillfälle i språnget, eller tvekar och kommer efter mina egna hjälper. Dvs hästen byter före hjälpen (när jag hade tänkt att byta) men jag ger hjälpen ett eller ett halvt språng för sent. O_o

På tävling i helgen tyckte hon tydligen att galoppprogrammet i H90 var alldeles för basic, så hon kryddade till det lite genom att börja byta hej vilt fram och tillbaka både på volten och i längningen på långsidan. Hon tog verkligen i från tårna och hoppade uppåt i varje byte, jag försökte förtvivlat få henne att sluta samtidigt som jag inte kunde låta bli att skratta åt henne. Sen i upptagningen på kortsidan tyckte hon att om hon inte fick byta så tänkte hon minsann inte galoppera alls. 😠

IMG_8872.jpeg


I högergaloppen hade hon slutat byta som tur var.
 
VI är absolut kvar i träsket @JohannaB Mirre byter typ aldrig rent på hjälpen. Men det händer att han gör rena omslag. Jag har ändå bestämt mig för att starta MsvB:2 för det är ett roligare program än MsvB:1, och fler bedömningspunkter som passar oss, så med lite tur kan vi kravla oss över 62 % som gör att vi får fortsätta rida MsvB nästa år även när han är 8 (7-åringar behöver ju inte kvala).

Jag har också slutat jubla över att han tar hjälpen. Skulle han byta rent skulle jag nog jubla. Men ett tag har jag ju varit glad åt att det hänt ngt alls..
 
I helgen har vi tävlat två MsvB:1 klasser, och ska man fokusera på bytena (vilket man ska för det är vad tråden handlar om 😁) så byter han rent i båda program till vänster 👍 på söndagen var det till och med väldigt ridbar och fint byte, kul! Högerbytet är roligt nog rent på banan men hästen bockar ett par gånger på hjälpen och byter sedan. Det får man tydligen inga pluspoäng för ;)

Rolig helg, vi har lärt oss mycket!
Intressant se hur han hanterar bytena på banan, nu ska vi jobba vidare med dem på hemmaplan ett tag. Jag tror det är genomsläppligheten i ”fattningen till höger galopp” som är nyckeln till att få högerbytena mer avspända och igenom. Så tänker fokusera på den fattningen ett tag 👍

(det är väl ett tips från mig, man får ta det för vad det är för jag har bara utbildat två hästar till byten, men tänk på fattningarna när ni arbetar byten! På en häst som hunnit så pass långt i utbildningen att man kan arbeta byten så kan man börja ”peta” i fattningarna och hur de utförs. För är man krass är ett byte egentligen en galoppfattning ur galopp. Och man kan trimma 50 fattningar per pass utan att riskera lära in fel, medan bytena får man vara lite försiktig med att nöta för mycket med)
 
I helgen har vi tävlat två MsvB:1 klasser, och ska man fokusera på bytena (vilket man ska för det är vad tråden handlar om 😁) så byter han rent i båda program till vänster 👍 på söndagen var det till och med väldigt ridbar och fint byte, kul! Högerbytet är roligt nog rent på banan men hästen bockar ett par gånger på hjälpen och byter sedan. Det får man tydligen inga pluspoäng för ;)

Rolig helg, vi har lärt oss mycket!
Intressant se hur han hanterar bytena på banan, nu ska vi jobba vidare med dem på hemmaplan ett tag. Jag tror det är genomsläppligheten i ”fattningen till höger galopp” som är nyckeln till att få högerbytena mer avspända och igenom. Så tänker fokusera på den fattningen ett tag 👍

(det är väl ett tips från mig, man får ta det för vad det är för jag har bara utbildat två hästar till byten, men tänk på fattningarna när ni arbetar byten! På en häst som hunnit så pass långt i utbildningen att man kan arbeta byten så kan man börja ”peta” i fattningarna och hur de utförs. För är man krass är ett byte egentligen en galoppfattning ur galopp. Och man kan trimma 50 fattningar per pass utan att riskera lära in fel, medan bytena får man vara lite försiktig med att nöta för mycket med)
Haha, så där sa min gamla tränare. Först så rider man galopp åt ena hållet och sen fattar man åt andra hållet. Och när jag försöker så på Mirre säger han... Ingeting. Jag kan tänka fattning, jag kan säga höger eller vänster och han fattar rätt. Men byten. Är. Sådär.
 
Haha, så där sa min gamla tränare. Först så rider man galopp åt ena hållet och sen fattar man åt andra hållet. Och när jag försöker så på Mirre säger han... Ingeting. Jag kan tänka fattning, jag kan säga höger eller vänster och han fattar rätt. Men byten. Är. Sådär.
Så tror jag det var för min första häst, hon varken förstod eller ville byta så det var första ”hindret” att riva för oss. När hon förstod att vi skulle växla galopp och började vilja byta kunde jag börja jobba med bytet som om det vore en galoppfattning (och då var det ju ett sånt där läge där hon bara bytte hela tiden med ;) så då var det rätt skönt att INTE jobba med det i själva bytena utan istället i fattningarna så det inte hann bli så mycket tok 😅)

Men tänkte mest på dem som är lite rädda för att träna byten själv, både övningen jag länkade till ovan https://ridsport.se/download/18.16c6897818233bd8b6d797/1658755023692/nina-karlsson.pdf och galoppfattningar är ju sånt som är helt riskfritt att experimentera och jobba med. Tror jag iaf 😁 Kanske man kan ”förstöra” något med de övningarna med men jag tror inte det
 
Vi kämpar på med bytena också. Gör som @JohannaB och det blir oftast bara ett byte åt varje håll. Jobbar mycket förvönd innan för att få honom avspänd och att han inte bara trycker upp nacken och slutar driva jämnt. Det har blivit så mycket bättre och nu är det för det mesta inte svårt att bibehålla en jämn rytm, få ett lugnt byte och fortsätta i samma rytm. Får erkänna att jag inte är helt säker på att de är rena men vad jag kunnat se i våra usla speglar så är dom det. Iom att han varit lugn och ridbar har jag kunnat ha spö i handen och nudda honom på rumpan så han faktiskt lyfter bak och inte bara trycker iväg. Blir lite mycket lyft ibland men det känns som vi är på rätt väg!
 
Jag fick för mig att prova byta för hand avsuttet idag. Har inte jobbat med byten för hand innan. Men hästen kan ju både gå förvänd och gå enstaka galoppsprång åt gången för hand utöver att rulla på i galopp liksom och det går ju att styra kroppsdelarna. Så tänkte att i teorin bör det ju gå. Så jag testade. Först fick vi korsgalopp iom att jag inte fick till fronten korrekt för byte. Men sen fick vi på andra försöket ett rent byte. Jag blev så nöjd med honom att jag bröt där och hade gullstund ett bra tag. Sen blev det lite som då han lärde sig byta uppsuttet när vi galopperade sen igen. Det var tretusen oönskade och orena byten och terre a terre för att han ville vara duktig och förekomma och vi missförstod varann. 🤷‍♀️
Men det lugnade ner sig och jag provade inga fler såna byten idag. :laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Sasse
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 010
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 634
Senast: tanten
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 849
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp