Alla tränare som är duktiga på tävlingsridning är inte alltid duktiga på problemlösning eller lösgörande/uppbyggande arbete tex. Den här hästen är väl lite over the top på många sätt.
Sen är det fullt möjligt att en mer rutinerad och begåvad tränare som man ev rider för iaf hade fått till hästen IOM mer feeling och rutin. Men att de inte riktigt förmår lära ut hur någon ska göra med sämre förutsättningar.
De flesta lär sig inte övningar, system etc för att effektivt kunna hjälpa mer extrema individer. Även om de så är stabila i GP tex.
Sen ang lägga om och backa bandet så känner jag som tränare att något sånt ska ju inte behövas om det inte är en ny elev eller någon som inte gör vad man säger. Måste man backa bandet hade jag nog rekommenderat tränarbyte ärligt talat. För mig hade det blivit ett krossat förtroende för tränarens förmågor om jag gör vad jag ska, följer plan och sen måste vi göra om.
Däremot har jag själv behövt byta tränare och system för att det jag hållit på med innan inte funkade på den hästen. Och jag var för dålig ryttare för hästen som det var. Det är så klart inte kul att behöva byta bana och känna sig som nybörjare, vilket jag ju nästan blev i nya systemet. Men väl värt det i efterhand att inte nå de där pucklarna som man tidigare hade svårt/var omöjliga att ta sig över.
Jag upplever att ju mer folk tycker att de kan desto jobbigare kan det bli att behöva göra om.
För många blir det för obekvämt för att försöka.