Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Så vad är det som gör att människor måste förminska hästens naturliga atletiska förmåga? Vinna poäng i en diskussion? Eller för att ge sig själv kredit för hästens framgångar? Men absolut inte för motgångarna, då beror det på hästen själv?

En häst i frihet och en hopphäst som byter orent har inte tillräcklig atletisk förmåga att i frihet överleva rovdjursattacker och på hopptävling ta hem poäng och vinna tid. En häst som inte byter rent i hagen eller på hopptävlingen (bortsett från enstaka missar) är inte frisk i kroppen, har skador, är felriden eller har en mycket dålig exteriör och skulle naturligt falla bort för rovdjuren i sinom tid.

Ena minuten så tar bytet för mycket tid för hästen i hagen så därför byter den orent? I andra så vill man ju att hästen SKA byta rent mellan hindren för att just ha rätt balans och form att ta sig fram snabbt och smidigt mellan hindren och inför nästa och inte missa tid som ett extra steg i bytet tar. Men naturligt i hagen (eller i frihet) då byter dom orent för att vinna tid?

Jag blir inte klok på hur ni resonerar. Antingen ÄR rena byten något atletiskt, eller så är orena byten det som gäller för det ger den bästa balansen och förmågan och är det hästen väljer om den får välja själv?
Jag har väldigt svårt att förstå din poäng. Det är ingen här som förminskar hästars förmåga att göra kloka beslut utifrån vad som krävs i hagen. Men vi diskuterar olika sätt att lära hästen vad som förväntas av ett byte i ett dressyrprogram. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.

Jag började med bytesträning med min häst på lina. Jag ville att hon skulle slippa att ha mig på ryggen. I början fick hon beröm för alla försök till byte med med tiden förstod hon att jag önskade att hon bytte ”rent” och att hon fick extra mycket beröm för dem.
 
Så vad är det som gör att människor måste förminska hästens naturliga atletiska förmåga? Vinna poäng i en diskussion? Eller för att ge sig själv kredit för hästens framgångar? Men absolut inte för motgångarna, då beror det på hästen själv?

En häst i frihet och en hopphäst som byter orent har inte tillräcklig atletisk förmåga att i frihet överleva rovdjursattacker och på hopptävling ta hem poäng och vinna tid. En häst som inte byter rent i hagen eller på hopptävlingen (bortsett från enstaka missar) är inte frisk i kroppen, har skador, är felriden eller har en mycket dålig exteriör och skulle naturligt falla bort för rovdjuren i sinom tid.

Ena minuten så tar bytet för mycket tid för hästen i hagen så därför byter den orent? I andra så vill man ju att hästen SKA byta rent mellan hindren för att just ha rätt balans och form att ta sig fram snabbt och smidigt mellan hindren och inför nästa och inte missa tid som ett extra steg i bytet tar. Men naturligt i hagen (eller i frihet) då byter dom orent för att vinna tid?

Jag blir inte klok på hur ni resonerar. Antingen ÄR rena byten något atletiskt, eller så är orena byten det som gäller för det ger den bästa balansen och förmågan och är det hästen väljer om den får välja själv?

Jag har ingen aning om vad du pratar om.

Om en häst som byter orent skulle vara skadad, inte frisk i kroppen mm så skulle varenda häst vara det innan dom lärt sig byta rent?
I hoppning vill man inte behöva slösa tid på att göra signalen för ett byte utan hästen byter ju när den byter varv så det spelar ingen roll om den byter bak ett steg efter fram. Man vill ha benen så nära marken som möjligt för att det sparar tid. Hopphästarna landar ju oftast I rätt galopp för att ryttaren är på väg till nästa hinder innan den landat, det är ju det man lärt dom sen dom var små och galopperar över bommar typ.
 
Det känns som lite rundgång i diskussionen just nu, såklart kan alla hästar rent fysiskt byta galopp rent (och med hyfsad kvalitet). Och såklart är det att lära dem att göra det med kontroll av ryttaren (där man vill, i det tempo och med det uttryck man vill) och på samma sätt varje gång som är utmaningen när man vill befästa byten för att tävla i dressyr.

Så vill man diskutera hur hästar kan växla galopp rent fysiskt eller vid behov på en rolig uteritt eller på hoppbanan kanske man kan göra det i en annan tråd och låta denna handla om hur man befäster byten (som amatör med sin egen häst) för att kunna tävla MsvB klasser i dressyr?
 
Jag har väldigt svårt att förstå din poäng. Det är ingen här som förminskar hästars förmåga att göra kloka beslut utifrån vad som krävs i hagen. Men vi diskuterar olika sätt att lära hästen vad som förväntas av ett byte i ett dressyrprogram. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.

Jag började med bytesträning med min häst på lina. Jag ville att hon skulle slippa att ha mig på ryggen. I början fick hon beröm för alla försök till byte med med tiden förstod hon att jag önskade att hon bytte ”rent” och att hon fick extra mycket beröm för dem.
Man kanske diskuterar det också. Men tråden handlar även om problem som man har med just byten inom dressyren. Problem att få dom rena. Eller att få till dom öht. Jag menar då, utifrån egen erfarenhet, att det handlar inte om hästen, utan om ryttaren och då oftast pga kommunikationsmissar. Eller att någon liten detalj i grunden saknas. Att det finns spänningar, att hästen inte förstår, osv.

Det var för övrigt inte jag som tog upp hoppryttarna som exempel på att byten är lättare för dom. I mina ögon är det ett bra exempel för alla ryttare att ta efter, nämligen att dom inte ställer så stora krav på sig eller hästen i detta. Det blir mer naturligt för balansen även för hästen, att byta galopp med ryttare på. Att allt manipulerande som vi annars gärna lägger oss till med lätt leder till missförstånd och spänningar som förstör mer än det hjälper. Men har man då börjat få till byten (tex hoppbyten eller byten som hästen gör själv i det fria), inte perfekta, men väl rena byten, så kan man bygga vidare med mer dressyriga kvaliteter på det.

Varför är det så tabu? Eller är det inte det och varför protesteras det då så mot att man påpekar detta?

Det tycker jag är märkligt och kanske en av orsakerna till att just dressyrryttare har större problem med byten och bytesinlärning, det är så mycket hyssj pyss och hemliga koder med allting och man skapar onödigt krångel. Det var ju för övrigt vad dom första inläggen här handlade om, att tagga ner kraven och bara låta hästen byta, om än inte perfekt, men ändå byta så man kommer ur alla ev. låsningar.

Det är så jag är "fostrad" att tänka under inlärning. Vi har alla varit barn i början.
 
Jag har ingen aning om vad du pratar om.

Om en häst som byter orent skulle vara skadad, inte frisk i kroppen mm så skulle varenda häst vara det innan dom lärt sig byta rent?
I hoppning vill man inte behöva slösa tid på att göra signalen för ett byte utan hästen byter ju när den byter varv så det spelar ingen roll om den byter bak ett steg efter fram. Man vill ha benen så nära marken som möjligt för att det sparar tid. Hopphästarna landar ju oftast I rätt galopp för att ryttaren är på väg till nästa hinder innan den landat, det är ju det man lärt dom sen dom var små och galopperar över bommar typ.
Och det jag menade från början här, innan alla medvetet gick in för att missförstå, var just att denna kravfria träningsmodell för att få hästen att byta med ryttare på ryggen, är ett bra sätt att ta efter för dressyrryttare. I synnerhet om man fått problem med bytena.

Sen, när hästen byter kravfritt och utan spänning/motstånd, kan man börja lägga till mer signaler och instruktioner för att finslipa. Helt enkelt utnyttja den naturliga förmågan hästen har att byta galopp med enkla hjälpmedel för att leda den på rätt väg (=så att den förstår att den ska byta).
 
Man kanske diskuterar det också. Men tråden handlar även om problem som man har med just byten inom dressyren. Problem att få dom rena. Eller att få till dom öht. Jag menar då, utifrån egen erfarenhet, att det handlar inte om hästen, utan om ryttaren och då oftast pga kommunikationsmissar. Eller att någon liten detalj i grunden saknas. Att det finns spänningar, att hästen inte förstår, osv.

Det var för övrigt inte jag som tog upp hoppryttarna som exempel på att byten är lättare för dom. I mina ögon är det ett bra exempel för alla ryttare att ta efter, nämligen att dom inte ställer så stora krav på sig eller hästen i detta. Det blir mer naturligt för balansen även för hästen, att byta galopp med ryttare på. Att allt manipulerande som vi annars gärna lägger oss till med lätt leder till missförstånd och spänningar som förstör mer än det hjälper. Men har man då börjat få till byten (tex hoppbyten eller byten som hästen gör själv i det fria), inte perfekta, men väl rena byten, så kan man bygga vidare med mer dressyriga kvaliteter på det.

Varför är det så tabu? Eller är det inte det och varför protesteras det då så mot att man påpekar detta?

Det tycker jag är märkligt och kanske en av orsakerna till att just dressyrryttare har större problem med byten och bytesinlärning, det är så mycket hyssj pyss och hemliga koder med allting och man skapar onödigt krångel. Det var ju för övrigt vad dom första inläggen här handlade om, att tagga ner kraven och bara låta hästen byta, om än inte perfekt, men ändå byta så man kommer ur alla ev. låsningar.

Det är så jag är "fostrad" att tänka under inlärning. Vi har alla varit barn i början.
Jag upplever inte att det är tabu eller att allt ska bli perfekt från början. Detta är en tråd där många känner sig trygga att både utrycka glädje och frustration över sig utveckling som ryttare. Man delar med sig av erfarenheter och hoppas kunna hjälpa någon på vägen. Inte svårare än så.
 
Man kanske diskuterar det också. Men tråden handlar även om problem som man har med just byten inom dressyren. Problem att få dom rena. Eller att få till dom öht. Jag menar då, utifrån egen erfarenhet, att det handlar inte om hästen, utan om ryttaren och då oftast pga kommunikationsmissar. Eller att någon liten detalj i grunden saknas. Att det finns spänningar, att hästen inte förstår, osv.

Det var för övrigt inte jag som tog upp hoppryttarna som exempel på att byten är lättare för dom. I mina ögon är det ett bra exempel för alla ryttare att ta efter, nämligen att dom inte ställer så stora krav på sig eller hästen i detta. Det blir mer naturligt för balansen även för hästen, att byta galopp med ryttare på. Att allt manipulerande som vi annars gärna lägger oss till med lätt leder till missförstånd och spänningar som förstör mer än det hjälper. Men har man då börjat få till byten (tex hoppbyten eller byten som hästen gör själv i det fria), inte perfekta, men väl rena byten, så kan man bygga vidare med mer dressyriga kvaliteter på det.

Varför är det så tabu? Eller är det inte det och varför protesteras det då så mot att man påpekar detta?

Det tycker jag är märkligt och kanske en av orsakerna till att just dressyrryttare har större problem med byten och bytesinlärning, det är så mycket hyssj pyss och hemliga koder med allting och man skapar onödigt krångel. Det var ju för övrigt vad dom första inläggen här handlade om, att tagga ner kraven och bara låta hästen byta, om än inte perfekt, men ändå byta så man kommer ur alla ev. låsningar.

Det är så jag är "fostrad" att tänka under inlärning. Vi har alla varit barn i början.
Jag har väldigt mycket hopphästar och hoppryttare omkring mig och ser få rena ”hoppbyten”. De byter ja, men de byter för det mesta orent. Även de som rids av väldigt duktiga hoppryttare.
 
Det var för övrigt inte jag som tog upp hoppryttarna som exempel på att byten är lättare för dom. I mina ögon är det ett bra exempel för alla ryttare att ta efter, nämligen att dom inte ställer så stora krav på sig eller hästen i detta. Det blir mer naturligt för balansen även för hästen, att byta galopp med ryttare på. Att allt manipulerande som vi annars gärna lägger oss till med lätt leder till missförstånd och spänningar som förstör mer än det hjälper. Men har man då börjat få till byten (tex hoppbyten eller byten som hästen gör själv i det fria), inte perfekta, men väl rena byten, så kan man bygga vidare med mer dressyriga kvaliteter på det.

Varför är det så tabu? Eller är det inte det och varför protesteras det då så mot att man påpekar detta?

Det tycker jag är märkligt och kanske en av orsakerna till att just dressyrryttare har större problem med byten och bytesinlärning, det är så mycket hyssj pyss och hemliga koder med allting och man skapar onödigt krångel. Det var ju för övrigt vad dom första inläggen här handlade om, att tagga ner kraven och bara låta hästen byta, om än inte perfekt, men ändå byta så man kommer ur alla ev. låsningar.

Det är så jag är "fostrad" att tänka under inlärning. Vi har alla varit barn i början.

Problemet är väl då om man bara låter hästen byta så naturligt som möjligt och inte bryr sig om att få det dressyrigt, att många hästar då byter orent.

Och jag antar att det är det man är rädd för som amatör, för är bytet inte rent är det alltid underkänt, oavsett hur många "dressyriga kvaliteter" man lägger till i efterhand.
 
Jag har väldigt mycket hopphästar och hoppryttare omkring mig och ser få rena ”hoppbyten”. De byter ja, men de byter för det mesta orent. Även de som rids av väldigt duktiga hoppryttare.
Det är exakt min erfarenhet. Jag hjälpte en granne leta hopphäst en period. Jag insåg snabbt att "byter rent" eller "kan byta" eller "utbildad dressyr Msv B, ej tävlad pga ryttarens ointresse" i annonserna betydde att hästen kunde gå in på en diagonal i ena galoppen och komma ut i den andra.
Däremot har ju TS helt rätt i att just galoppombyten omges av viss mystik inom dressyren, inkl uppfattningen att man inte får göra ett enda orent byte för då befästar man det och hästen kommer aldrig kunna byta rent. Jag har en hel del influenser från Portugal, där man har en mer laidback inställning till dressyrrörelser i allmänhet och då även byten. Av portugisiska tränare hör jag istället saker som "gör 10 rena byten varje träning, men räkna bara de rena, ignorera de orena". Min egen inställning är att jag först vill lära hästen att förstå vad jag efterfrågar - att den ska komma över i den andra galoppen på ett språng. Om det sker med lite bock och krumelurer i luften är inte hela världen, inte heller om det går lite fort eller om det ibland blir tokigt. När hästen förstår det kan man börja jobba med att få bytena bättre och bättre. Jag anser inte att byten är befästa förrän hästen byter, rent och på hjälpen - och låter bli att byta när man inte ger byteshjälp. Och med rent menar jag helt rent, inte lite före fram fast i samma språng, så som det t ex blir när man byter i ett större språng över en bom. Hästen jag nu tävlar bytesklasser med anser jag inte ha befästa byten. Han byter nämligen bara på hjälpen när han tycker hjälpen är befogad. Att byta till förvänd ser han till exempel inte som befogat. Serier är befogade i en enkelslalom (vart 4e eller vart 3e) men på en rak linje finns det ju ingen anledning att byta tillbaka igen, så då utgår han från att signalerna från mig bara är sånt brus som han lärt sig att bortse ifrån för att inte få overload när han har ryttare på ryggen.
 
Jag upplever inte att det är tabu eller att allt ska bli perfekt från början. Detta är en tråd där många känner sig trygga att både utrycka glädje och frustration över sig utveckling som ryttare. Man delar med sig av erfarenheter och hoppas kunna hjälpa någon på vägen. Inte svårare än så.
Men då kan man ju undra varför behovet att säga att hopphästar oftast byter orent samt även hästar i frihet? Vad är poängen om man vill komma ifrån frustration och vill utvecklas? Man gör det ju väldigt svårt för sig (och andra) då genom att lägga ribban högt från början och indirekt säga att naturliga byten och/eller hoppbyten duger inte för dressyr?

Jag tänker att om jag vill börja rida MsvB och har problem med byten, så skulle jag fokusera på att få till byten, oavsett kvalitet och ta hjälp av hoppbytartänket, så att jag kan börja utvecklas. Annars står man ju bara och stampar med ett problem.

Det skulle i alla fall vara min strategi. Min tankeslinga här var därför att påvisa detta underliggande tänk att "hästen kan själv" om vi bara låter honom. Det var då alla mothugg kom, att minsann hästarna kan inte det.

Är inte det att göra det svårare för sig och hästen? Krångla till det?
 
Problemet är väl då om man bara låter hästen byta så naturligt som möjligt och inte bryr sig om att få det dressyrigt, att många hästar då byter orent.

Och jag antar att det är det man är rädd för som amatör, för är bytet inte rent är det alltid underkänt, oavsett hur många "dressyriga kvaliteter" man lägger till i efterhand.
Men vem har påstått att man inte bryr sig om det dressyriga då? Allting har en början, ingenting är perfekt från första dagen. Låt hästen byta, ge den självförtroende, bekräfta att den är på rätt väg, låt den få komma till ro i denna nya upplevelse, SEN kan man finslipa. Är det inte så man gör med allt annat? Eller rider ni (du) perfekta galoppfattningar, slutor, öppnor, piruetter från första dagen på den unga hästen?

Man får väl helt enkelt leva med det då i början att få underkänt, det är en process, det borde ALLA ryttare känna till och ha förståelse för. Eller vänta med den tävlingsklassen då tills det sitter. Oavsett vad så kan man inte tvinga fram ett perfekt resultat från dag ett.
 
Men då kan man ju undra varför behovet att säga att hopphästar oftast byter orent samt även hästar i frihet? Vad är poängen om man vill komma ifrån frustration och vill utvecklas? Man gör det ju väldigt svårt för sig (och andra) då genom att lägga ribban högt från början och indirekt säga att naturliga byten och/eller hoppbyten duger inte för dressyr?

Jag tänker att om jag vill börja rida MsvB och har problem med byten, så skulle jag fokusera på att få till byten, oavsett kvalitet och ta hjälp av hoppbytartänket, så att jag kan börja utvecklas. Annars står man ju bara och stampar med ett problem.

Det skulle i alla fall vara min strategi. Min tankeslinga här var därför att påvisa detta underliggande tänk att "hästen kan själv" om vi bara låter honom. Det var då alla mothugg kom, att minsann hästarna kan inte det.

Är inte det att göra det svårare för sig och hästen? Krångla till det?
Det finns flera vägar till rom. Fritt fram att gå via ”hoppbyten” för den som vill, men det bör väl inte vara så svårt att förstå att alla inte vill riskera att hästen befäster orena byten?

Edit. Det folk opponerat sig kring är väl framförallt påståendet att det skulle vara så himla lätt att lära alla hästar byta genom att bara sitta om.
 
Det finns flera vägar till rom. Fritt fram att gå via ”hoppbyten” för den som vill, men det bör väl inte vara så svårt att förstå att alla inte vill riskera att hästen befäster orena byten?

Fast varför skulle man befästa det bara för att man använder hoppryttarens strategi? Vad är det i den strategin som gör att dom byter orent?

Edit. Det folk opponerat sig kring är väl framförallt påståendet att det skulle vara så himla lätt att lära alla hästar byta genom att bara sitta om.

Njae, i samma inlägg påpekades det vikten av inlärning och rätt signaler. Som sagt, ni har en viss förmåga att fokusera på delar av ett inlägg utan att läsa vidare.

Undrar hur svårt det kan vara att byta galopp, även en travare fattar att byta när man byter sittben, och byter skänklarnas position 10 cm bakåt respektive framåt från förra galopp instruktion, man behöver ju inte leka Anki och slänga sporrarna upp på ryggraden på hästen om man gör rätt som ryttare...

Inga galoppombyten = man gör fel som ryttare och hästen förstår inte kommandot, och ryttare behöver lära sig grundarna i ridningen betydligt bättre.
 
Men vem har påstått att man inte bryr sig om det dressyriga då? Allting har en början, ingenting är perfekt från första dagen. Låt hästen byta, ge den självförtroende, bekräfta att den är på rätt väg, låt den få komma till ro i denna nya upplevelse, SEN kan man finslipa. Är det inte så man gör med allt annat? Eller rider ni (du) perfekta galoppfattningar, slutor, öppnor, piruetter från första dagen på den unga hästen?

Man får väl helt enkelt leva med det då i början att få underkänt, det är en process, det borde ALLA ryttare känna till och ha förståelse för. Eller vänta med den tävlingsklassen då tills det sitter. Oavsett vad så kan man inte tvinga fram ett perfekt resultat från dag ett.
Om du läser i början av tråden var det där den (eller jag, som skrev starten i tråden i ett dressyrsnacks inlägg innan diskussionen bröts ut) startade.
Det finns en föreställning om att bytena ska vara rena och ”rätt” från start, och många av oss som är amatörer tror att det kommer bli katastrof om man har en del orena byten från början. I verkligheten upplever jag att många får en blandning innan det är befäst, man får bra byten och man får ”dåliga men rena byten” och man får orena byten. Och många hästar vill inte byta alls till en början.

Så denna tråd var tänkt att vara lite bussig med att det är inte en rät linje i utbildningen av byten. De börjar inte med att vara bra, men det är inte heller så att det går en rak linje från ”dålig” till ”okej”-”ganska bra”-bra.
Ofta får man också en period där bytena funkar hemma på träning men är svåra på tävling. Det är inte konstigt, men sitter man ensam med sin första egna häst kan det vara frustrerande om man tror på ”bara ryttaren gör rätt så byter hästen rent” och ”viktigt att inte låta de byta fel för då kan det bli befäst” argumenten.
 
@Fiador
Jag tror att mycket ligger i det som diskuterats tidigare, att ett byte är så definitivt. Man vill att hästen på given signal ska byta galopp både fram och bak samtidigt och med god kvalitet. Kvaliteten kan man väl alltid finslipa, men jag personligen tror att det kan vara svårt att börja med "hoppbyten"/orena byten och vill därför inte göra det. Om hästen lär sig att det är ok/bra att byta orent blir det ju svårt att få den att förstå att den på samma signal sedan förväntas byta med båda benparen samtidigt, tänker jag. Det är stor skillnad mot skolor eller andra rörelser där hjälpgivningen mer består av flera ihopkopplade signaler som man justerar lite hela tiden genom rörelsen utefter hur hästen går/svarar. Man lägger tex till mer skänkel, yttertygel osv utefter behov. Hästen vet vad de enskilda hjälperna betyder och sen kopplar man ihop dem. Byteshjälpen är ju mer som att "trycka på en knapp" och då känns det som en lång omväg att lära in orena byten. Det är ju inte alls samma sak som en sluta, åtminstone gör inte jag så att jag har EN signal som jag ger i början på diagonalen och sen går hästen i sluta...
 
Men vem har påstått att man inte bryr sig om det dressyriga då? Allting har en början, ingenting är perfekt från första dagen. Låt hästen byta, ge den självförtroende, bekräfta att den är på rätt väg, låt den få komma till ro i denna nya upplevelse, SEN kan man finslipa. Är det inte så man gör med allt annat? Eller rider ni (du) perfekta galoppfattningar, slutor, öppnor, piruetter från första dagen på den unga hästen?

Man får väl helt enkelt leva med det då i början att få underkänt, det är en process, det borde ALLA ryttare känna till och ha förståelse för. Eller vänta med den tävlingsklassen då tills det sitter. Oavsett vad så kan man inte tvinga fram ett perfekt resultat från dag ett.

Nej det är ju det som är diskussionen. Men det heter ju att man "måste" göra rätt från början för annars lär sig hästen fel. Att det skulle är svårare att lära om orena byten.
 
Jag försökte köra med lite avspänd början på min. Jag har ju hoppat banor med henne sedan hon var 4 så har börjat med bytena där. När hon sedan hade tävlat klart sina 5-årsklasser i dressyr började jag lägga in lite byten även på dressyrpassen och kom ganska fort till att hon bytte på hjälpen, avspänt i samma fart, takt och form före och efter. Satte upp telefonen för att filma eftersom jag har svårt att känna om det är rent eller inte. Tror jag red 5-6 byten åt varje håll och alla var orena. Då slutade jag rida byten på egen hand och bara med tränare. Men även med hjälp tog det nog minst 10 försök innan vi fick till något rent. Sen har jag prioriterat hopp- och terräng träningar under fälttävlanssäsong och lagt bytena på hyllan lite. Sen fick hästen en senskada och jag bröt benet så det återstår att se om det går att lära om eller om vi får satsa på sätta världsrekord i LA istället 😅.
 
Fick upp en film nu på insta, en influenser som jobbat med byten på sin dressyrhäst jättelänge och nu lagt upp ett inlägg att “the left flying changes are now secured”. Jag tycker dock fortfarande att det ser ut som märkliga byten, men jag är ju definitivt amatör. Någon annan som har sett och kan hjälpa mig förstå vad det är som ser märkligt ut (eller om hästen bara är spänd)?

Vet inte om man får länka eller nämna namn? Men en dressyrinfluencer, ganska stor som jag tror diskuteras på buke innan.
 
Fick upp en film nu på insta, en influenser som jobbat med byten på sin dressyrhäst jättelänge och nu lagt upp ett inlägg att “the left flying changes are now secured”. Jag tycker dock fortfarande att det ser ut som märkliga byten, men jag är ju definitivt amatör. Någon annan som har sett och kan hjälpa mig förstå vad det är som ser märkligt ut (eller om hästen bara är spänd)?

Vet inte om man får länka eller nämna namn? Men en dressyrinfluencer, ganska stor som jag tror diskuteras på buke innan.

Ja den är ju fortfarande väldigt spänd. Men jag antar att de menar att den byter rent nu som regel.

Sen har den ju väldigt extrema frambensrörelser och stannar nästan upp innan bytet för att sedan skjuta iväg så ser inte så harmoniskt ut. Jag vet faktiskt inte om ett sånt byte får "godkänt" på tävling eller om även "rena" byten kan bli "underkända".
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 889
Senast: Sasse
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 117
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 669
Senast: tanten
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp