Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Jag tänker att det måste vara fantastiskt att veta hur man kan få alla hästar att byta rent utan att lära in det, man måste kunna bli MÅNGMILJONÄR på att köpa hästar utan befästa byten och lära dem, tävla och sälja vidare 100 000 kr dyrare månaden efter 😁
Tror jag känner både en och två ryttare med som nog betalar den summan bara för att få bytena fixade på sina hästar, både kändisar och vanliga människor. Grym affärsidé! 😎
 
Undrar hur svårt det kan vara att byta galopp, även en travare fattar att byta när man byter sittben, och byter skänklarnas position 10 cm bakåt respektive framåt från förra galopp instruktion, man behöver ju inte leka Anki och slänga sporrarna upp på ryggraden på hästen om man gör rätt som ryttare...

Inga galoppombyten = man gör fel som ryttare och hästen förstår inte kommandot, och ryttare behöver lära sig grundarna i ridningen betydligt bättre.

Nja nu är du ute och seglar igen. Du får gärna visa den travare som byter galopp på ett dressyrmässigt vis. Med tanke på att dom sällan galopperar dressyrmässigt.

Är ju väldigt enkelt att påtala att hästen gör rätt om ryttaren gör rätt. Alla hästar har en inlärningsperiod där den först och främst ska förstå vad ryttaren gör och vill och sen lära sig och känna igen signalerna.

Det är ju inte så att Carl Hester kan sitta upp på en unghäst och bara göra en bytessignal och så byter hästen utan han ägnar ju sig åt en inlärningsperiod och förberedande arbete inför bytena. Den perioden är ju givetvis längre eller kortare beroende på hur skicklig man är.

Vad du berättar är ju mest att du har bytt på hästar som redan kan byta vilket skiljer sig åt från hästar som ska lära sig.
 
Undrar varför ni blir så provocerade när någon påstår att det är lätt att byta galopp?

För det är det ju när hästen förstår och ryttaren ger rätt signaler i rätt moment. Det är liksom inte svårt för en häst att byta galopp. Kräver i sig ingen träning, inga särskilda muskler, ingen särskild styrka förutom att dom ska klara att bära ryttarens vikt i balans om dom ska byta med ryttare på ryggen, men det gäller ju allt annat också.

Såå, med rätt grund, inlärd signal, ingen eller ringa frustrering, så är det ju inte tekniskt särskilt svårt. Det handlar om kommunikation och samspel.

Säger jag då som själv haft svårigheter. Dock har ingen av mina hästar haft svårigheten i sig själva. Dom byter lätt som en plätt i det fria. Jaa, även händer det när dom inte ska byta med mig på ryggen.

Jag hade en fd travare, en stor långbent sak (174). Han "kunde inte" ens "fatta" galopp. Men förstås kunde han det i hagen. Men så en dag lyckades jag, utifrån värsta travartraven på en äng med ett dike, få honom att "fatta galoppen". Och efter den dagen var han den som var lättast att få att fatta galopp, direkt från stillastående. Han hade fattat signalen. Han blev sååå triggad av det att han fattade galopp hur lätt som helst när om helst efter det, på en liten 10 meters volt, inga problem. Bara han fick rätt signal. Han blev därefter den bästa läromästaren för ryttare som hade svårt att fatta galopp och/eller få rätt galopp. Han gav ryttaren självförtroende eftersom han "fattade" så lätt.

Tänker att ni går igång på fel saker. Svårigheten ligger inte hos hästen, det är vad jag uppfattar @Pegasus63 vill få fram. Visst man får tänka på hur man formulerar sig på det här forumet, annars blir man attackerad. Men ändå. Jag vet ju att ni håller med egentligen, men ni blir så himla triggade när någon påstår sig kunna något och anser det vara lätt, att ni inte längre ser det uppenbara.
 
Hugger ett citat från @Fiador:
”Dock har ingen av mina hästar haft svårigheten i sig själva. Dom byter lätt som en plätt i det fria.” (hela inlägget finns ovanför detta)

Hur gör era hästar byten i det fria?

Mina hästar byter nog oftare före fram än rent (i hagen) om man ska generalisera. Och de byter också bak efter hur det passar (dvs korsgalopp är en möjlig gångart för att klara kringliga stigar och så).
 
Undrar varför ni blir så provocerade när någon påstår att det är lätt att byta galopp?

För det är det ju när hästen förstår och ryttaren ger rätt signaler i rätt moment. Det är liksom inte svårt för en häst att byta galopp. Kräver i sig ingen träning, inga särskilda muskler, ingen särskild styrka förutom att dom ska klara att bära ryttarens vikt i balans om dom ska byta med ryttare på ryggen, men det gäller ju allt annat också.

Såå, med rätt grund, inlärd signal, ingen eller ringa frustrering, så är det ju inte tekniskt särskilt svårt. Det handlar om kommunikation och samspel.

Säger jag då som själv haft svårigheter. Dock har ingen av mina hästar haft svårigheten i sig själva. Dom byter lätt som en plätt i det fria. Jaa, även händer det när dom inte ska byta med mig på ryggen.

Jag hade en fd travare, en stor långbent sak (174). Han "kunde inte" ens "fatta" galopp. Men förstås kunde han det i hagen. Men så en dag lyckades jag, utifrån värsta travartraven på en äng med ett dike, få honom att "fatta galoppen". Och efter den dagen var han den som var lättast att få att fatta galopp, direkt från stillastående. Han hade fattat signalen. Han blev sååå triggad av det att han fattade galopp hur lätt som helst när om helst efter det, på en liten 10 meters volt, inga problem. Bara han fick rätt signal. Han blev därefter den bästa läromästaren för ryttare som hade svårt att fatta galopp och/eller få rätt galopp. Han gav ryttaren självförtroende eftersom han "fattade" så lätt.

Tänker att ni går igång på fel saker. Svårigheten ligger inte hos hästen, det är vad jag uppfattar @Pegasus63 vill få fram. Visst man får tänka på hur man formulerar sig på det här forumet, annars blir man attackerad. Men ändå. Jag vet ju att ni håller med egentligen, men ni blir så himla triggade när någon påstår sig kunna något och anser det vara lätt, att ni inte längre ser det uppenbara.
Jag uppfattade det helt annorlunda. Jag har inte uppfattat att det har diskuterats att det är svårt för hästen att byta galopp utan att det är svårt att lära sig som ryttare att ge korrekt hjälp (och rätt timing) så att hästen byter galopp när vi vill. Vi strävar ju också att hästen byter korrekt enligt vad som är önskvärt enligt tr, så det handlar ju inte bara om att byta galopp utan hur det utförs.

Självklart är det mycket lättare för ett proffs men det här är ju ett forum där vi analyserar, diskuterar och stöttar varandra i dressyrens svåra konst. Jag tycker också att vi ser hästar som individer så det finns ingen lösning som passar alla. Även proffsryttare använder ju uppenbarligen olika metoder och jag har läst flera som skriver att galoppombyten är det svåraste att lära sig.
 
Hugger ett citat från @Fiador:
”Dock har ingen av mina hästar haft svårigheten i sig själva. Dom byter lätt som en plätt i det fria.” (hela inlägget finns ovanför detta)

Hur gör era hästar byten i det fria?

Mina hästar byter nog oftare före fram än rent (i hagen) om man ska generalisera. Och de byter också bak efter hur det passar (dvs korsgalopp är en möjlig gångart för att klara kringliga stigar och så).
Mirre byter hej vilt, oftast fram. Han kan också fatta kors och rätta sig. Det gör han inte med ryttare.
 
Hugger ett citat från @Fiador:
”Dock har ingen av mina hästar haft svårigheten i sig själva. Dom byter lätt som en plätt i det fria.” (hela inlägget finns ovanför detta)

Hur gör era hästar byten i det fria?

Mina hästar byter nog oftare före fram än rent (i hagen) om man ska generalisera. Och de byter också bak efter hur det passar (dvs korsgalopp är en möjlig gångart för att klara kringliga stigar och så).

Min ponny kunde inte byta galopp fritt. Inte ens orent, det var korsgalopp eller bryta av och fatta nytt. Samma på hoppbanan. Lyckades ibland få till det när jag red dressyr, då oftast ur sluta. Men nej det är inte naturligt lätt för alla hästar i det fria heller.
 
Undrar varför ni blir så provocerade när någon påstår att det är lätt att byta galopp?

För det är det ju när hästen förstår och ryttaren ger rätt signaler i rätt moment. Det är liksom inte svårt för en häst att byta galopp. Kräver i sig ingen träning, inga särskilda muskler, ingen särskild styrka förutom att dom ska klara att bära ryttarens vikt i balans om dom ska byta med ryttare på ryggen, men det gäller ju allt annat också.

Såå, med rätt grund, inlärd signal, ingen eller ringa frustrering, så är det ju inte tekniskt särskilt svårt. Det handlar om kommunikation och samspel.

Säger jag då som själv haft svårigheter. Dock har ingen av mina hästar haft svårigheten i sig själva. Dom byter lätt som en plätt i det fria. Jaa, även händer det när dom inte ska byta med mig på ryggen.

Jag hade en fd travare, en stor långbent sak (174). Han "kunde inte" ens "fatta" galopp. Men förstås kunde han det i hagen. Men så en dag lyckades jag, utifrån värsta travartraven på en äng med ett dike, få honom att "fatta galoppen". Och efter den dagen var han den som var lättast att få att fatta galopp, direkt från stillastående. Han hade fattat signalen. Han blev sååå triggad av det att han fattade galopp hur lätt som helst när om helst efter det, på en liten 10 meters volt, inga problem. Bara han fick rätt signal. Han blev därefter den bästa läromästaren för ryttare som hade svårt att fatta galopp och/eller få rätt galopp. Han gav ryttaren självförtroende eftersom han "fattade" så lätt.

Tänker att ni går igång på fel saker. Svårigheten ligger inte hos hästen, det är vad jag uppfattar @Pegasus63 vill få fram. Visst man får tänka på hur man formulerar sig på det här forumet, annars blir man attackerad. Men ändå. Jag vet ju att ni håller med egentligen, men ni blir så himla triggade när någon påstår sig kunna något och anser det vara lätt, att ni inte längre ser det uppenbara.

Fast när en ryttare kommer upp på ryggen blir det ju en helt annan sak än när hästen växlar galopp i hagen.
Jag ser sällan en häst I hagen samla sig för att sedan göra ett fint luftigt byte.

Det är ju skillnad på att växla galopp och göra ett byte.
Som hopp och ft ryttare vill man ju att hästen ska växla galopp när man byter varv vilket sker mer naturligt på en hoppbana.

En annan sak när man ska byta för hjälpen då handlar det ju om helt andra saker.
 
Fast när en ryttare kommer upp på ryggen blir det ju en helt annan sak än när hästen växlar galopp i hagen.
Jag ser sällan en häst I hagen samla sig för att sedan göra ett fint luftigt byte.

Det är ju skillnad på att växla galopp och göra ett byte.
Som hopp och ft ryttare vill man ju att hästen ska växla galopp när man byter varv vilket sker mer naturligt på en hoppbana.

En annan sak när man ska byta för hjälpen då handlar det ju om helt andra saker.
Exakt, jag har kunnat "kasta om" min redan som treåring och skiftat galopp på så sätt, men det är ju verkligen inte dressyrmässiga byten.

I hagen byter han hejvilt efter vilket håll han ska på, oftast byter han fram före bak men rena byten förekommer ibland. Dock är de verkligen inte luftiga eller fina som man vill ha dem på dressyrbanan direkt... Jag har också haft en häst som jag aldrig någonsin såg byta galopp. Det blev kors eller så saktade han av och fattade ny galopp.
 
Undrar varför ni blir så provocerade när någon påstår att det är lätt att byta galopp?

För det är det ju när hästen förstår och ryttaren ger rätt signaler i rätt moment. Det är liksom inte svårt för en häst att byta galopp. Kräver i sig ingen träning, inga särskilda muskler, ingen särskild styrka förutom att dom ska klara att bära ryttarens vikt i balans om dom ska byta med ryttare på ryggen, men det gäller ju allt annat också.

Såå, med rätt grund, inlärd signal, ingen eller ringa frustrering, så är det ju inte tekniskt särskilt svårt. Det handlar om kommunikation och samspel.

Säger jag då som själv haft svårigheter. Dock har ingen av mina hästar haft svårigheten i sig själva. Dom byter lätt som en plätt i det fria. Jaa, även händer det när dom inte ska byta med mig på ryggen.

Jag hade en fd travare, en stor långbent sak (174). Han "kunde inte" ens "fatta" galopp. Men förstås kunde han det i hagen. Men så en dag lyckades jag, utifrån värsta travartraven på en äng med ett dike, få honom att "fatta galoppen". Och efter den dagen var han den som var lättast att få att fatta galopp, direkt från stillastående. Han hade fattat signalen. Han blev sååå triggad av det att han fattade galopp hur lätt som helst när om helst efter det, på en liten 10 meters volt, inga problem. Bara han fick rätt signal. Han blev därefter den bästa läromästaren för ryttare som hade svårt att fatta galopp och/eller få rätt galopp. Han gav ryttaren självförtroende eftersom han "fattade" så lätt.

Tänker att ni går igång på fel saker. Svårigheten ligger inte hos hästen, det är vad jag uppfattar @Pegasus63 vill få fram. Visst man får tänka på hur man formulerar sig på det här forumet, annars blir man attackerad. Men ändå. Jag vet ju att ni håller med egentligen, men ni blir så himla triggade när någon påstår sig kunna något och anser det vara lätt, att ni inte längre ser det uppenbara.
När mina byter i hagen har Zacke aldrig bakbenen med sig. Dio gör rena byten till hälften kanske. Det är faktiskt få hästar som byter rent, dessutom till 100% och i balans och men gest, ute i hagen. Inte nån skulle jag säga.

Om någon säger attde ex tycker samling är lätt så skulle jag köpa det. För vissa ryttare har en riktig talang att locka fram samling i alla möjliga olika hästar. Byten däremot, det är nåt helt annat.
 
För det är det ju när hästen förstår och ryttaren ger rätt signaler i rätt moment. Det är liksom inte svårt för en häst att byta galopp. Kräver i sig ingen träning, inga särskilda muskler, ingen särskild styrka förutom att dom ska klara att bära ryttarens vikt i balans om dom ska byta med ryttare på ryggen, men det gäller ju allt annat också.

Jag håller inte med dig, att bara göra byten på hästar för att du ser att de kan byta i hagen och att ryttarens vikt bärs i balans i någon form av ridning- känns oseriöst faktiskt. Att påstå att ingen träning behövs, inga särskilda muskler eller styrka- det är också oseriöst, men du kanske bara menar att hästen slår om utan att övrig önskad kontroll är med men den är ju inte det som diskuteras, inte i närheten.
 
Jag hade en fd travare, en stor långbent sak (174). Han "kunde inte" ens "fatta" galopp. Men förstås kunde han det i hagen. Men så en dag lyckades jag, utifrån värsta travartraven på en äng med ett dike, få honom att "fatta galoppen". Och efter den dagen var han den som var lättast att få att fatta galopp, direkt från stillastående. Han hade fattat signalen. Han blev sååå triggad av det att han fattade galopp hur lätt som helst när om helst efter det, på en liten 10 meters volt, inga problem. Bara han fick rätt signal.
Rätt signal till galoppfattning är väl en sak och där är jag inte förvånad om hästen blir hjälpt av trånga utrymmen som den egentligen inte är utbildad för- inte ovanligt hos fd travare som har problem med rätt galopptakt och inte kan /orkar bära sig.
 
När mina byter i hagen har Zacke aldrig bakbenen med sig. Dio gör rena byten till hälften kanske. Det är faktiskt få hästar som byter rent, dessutom till 100% och i balans och men gest, ute i hagen. Inte nån skulle jag säga.

Om någon säger attde ex tycker samling är lätt så skulle jag köpa det. För vissa ryttare har en riktig talang att locka fram samling i alla möjliga olika hästar. Byten däremot, det är nåt helt annat.

Å andra sidan ser man inte hästar göra balanserad ökad trav i hagen heller, och det omges inte av samma "mystik" som bra byten? :confused:

En häst som lös byter rent och utan att tappa balans skulle jag säga kan byta. Det vet jag många som gör. :) Att lägga till önskvärd samling och gest ligger på ryttaren.
 
Det var ju nån 3-4 årig hoppstammad häst som låg på annons för något år sedan som de skrev att den "bytte i vartannat". Och det låg film och visst bytte den galopp fram och tillbaka med två steg emellan, rent och avspänt. Men formen och övrig grund var rätt typiskt 4-årig hopphäst, gångarter lika så.
 
Å andra sidan ser man inte hästar göra balanserad ökad trav i hagen heller, och det omges inte av samma "mystik" som bra byten? :confused:

En häst som lös byter rent och utan att tappa balans skulle jag säga kan byta. Det vet jag många som gör. :) Att lägga till önskvärd samling och gest ligger på ryttaren.
Det beror väl lite på att antingen blir det byten eller inte. Det är rätt enkelt även för någon med mycket basic kunskap att kunna se/känna vilken galopp hästen går i. Det lär man sig ju tidigt. Och märker då att "helsike.. dt här gick ju inte".
Men en ökad trav kan ju för många se ut som den är ok och då alltså egentligen "är ökad trav" även om det tom på världscupnivå kan vara noll bärighet och jäkligt dålig kvalitet egentligen.
Jag är väl lite extrem, som ofta kanske.. 😅 Men jag kan ibland låta bli att rida ökad trav innan jag hittat piaff på vissa. Just för att få den bärig. Och för att obalans och fart dödar. Så den kan väl vara belagd med mystik den med på olika sätt. Men inom TR är det väl kanske lite mer högre tempo, rida fram etc och att det ibland kan bli på bekostnad av bärighet/lösgjordhet. Så att klämma på lite och rida ökningar gör väl folk mer även när det egentligen inte riktigt funkar. För det blir inte lika tydligt att det inte funkar som i tex byten eller piaff tex.
 
Undrar varför ni blir så provocerade när någon påstår att det är lätt att byta galopp?

För det är det ju när hästen förstår och ryttaren ger rätt signaler i rätt moment. Det är liksom inte svårt för en häst att byta galopp. Kräver i sig ingen träning, inga särskilda muskler, ingen särskild styrka förutom att dom ska klara att bära ryttarens vikt i balans om dom ska byta med ryttare på ryggen, men det gäller ju allt annat också.

Såå, med rätt grund, inlärd signal, ingen eller ringa frustrering, så är det ju inte tekniskt särskilt svårt. Det handlar om kommunikation och samspel.

Säger jag då som själv haft svårigheter. Dock har ingen av mina hästar haft svårigheten i sig själva. Dom byter lätt som en plätt i det fria. Jaa, även händer det när dom inte ska byta med mig på ryggen.

Jag hade en fd travare, en stor långbent sak (174). Han "kunde inte" ens "fatta" galopp. Men förstås kunde han det i hagen. Men så en dag lyckades jag, utifrån värsta travartraven på en äng med ett dike, få honom att "fatta galoppen". Och efter den dagen var han den som var lättast att få att fatta galopp, direkt från stillastående. Han hade fattat signalen. Han blev sååå triggad av det att han fattade galopp hur lätt som helst när om helst efter det, på en liten 10 meters volt, inga problem. Bara han fick rätt signal. Han blev därefter den bästa läromästaren för ryttare som hade svårt att fatta galopp och/eller få rätt galopp. Han gav ryttaren självförtroende eftersom han "fattade" så lätt.

Tänker att ni går igång på fel saker. Svårigheten ligger inte hos hästen, det är vad jag uppfattar @Pegasus63 vill få fram. Visst man får tänka på hur man formulerar sig på det här forumet, annars blir man attackerad. Men ändå. Jag vet ju att ni håller med egentligen, men ni blir så himla triggade när någon påstår sig kunna något och anser det vara lätt, att ni inte längre ser det uppenbara.
Undrar hur svårt det kan vara att byta galopp, även en travare fattar att byta när man byter sittben, och byter skänklarnas position 10 cm bakåt respektive framåt från förra galopp instruktion, man behöver ju inte leka Anki och slänga sporrarna upp på ryggraden på hästen om man gör rätt som ryttare...

Inga galoppombyten = man gör fel som ryttare och hästen förstår inte kommandot, och ryttare behöver lära sig grundarna i ridningen betydligt bättre.
Min byter inte i närheten av rent i hagen, om han byter bak öht så är det minst 4 till 5 språng efter han bytt fram :rofl:
 
Det beror väl lite på att antingen blir det byten eller inte. Det är rätt enkelt även för någon med mycket basic kunskap att kunna se/känna vilken galopp hästen går i. Det lär man sig ju tidigt. Och märker då att "helsike.. dt här gick ju inte".
Men en ökad trav kan ju för många se ut som den är ok och då alltså egentligen "är ökad trav" även om det tom på världscupnivå kan vara noll bärighet och jäkligt dålig kvalitet egentligen.
Jag är väl lite extrem, som ofta kanske.. 😅 Men jag kan ibland låta bli att rida ökad trav innan jag hittat piaff på vissa. Just för att få den bärig. Och för att obalans och fart dödar. Så den kan väl vara belagd med mystik den med på olika sätt. Men inom TR är det väl kanske lite mer högre tempo, rida fram etc och att det ibland kan bli på bekostnad av bärighet/lösgjordhet. Så att klämma på lite och rida ökningar gör väl folk mer även när det egentligen inte riktigt funkar. För det blir inte lika tydligt att det inte funkar som i tex byten eller piaff tex.

Exakt, tror det kanske skrevs lite om det i början av tråden med?
Ett byte är så himla definitivt, antingen byter de eller inte. Och antingen är bytet rent eller orent. Väldigt svart/vitt jämfört med så väldigt mycket annat inom ridsporten.
En mellantrav (rundare men längre steg) på tävling kan ge godkänt betyg även om det var en ökad trav som skulle visas men ett ej utfört byte ger inga poäng alls. Likaså kan man rida en böjd skänkelvikning istället för en korrekt utförd skola och det ger också ett ”gråskalebetyg”.

Lika definitivt som byten är t ex fattningar, antingen galopperar man eller inte ;) och antingen är det rätt eller fel galopp 😅
 
Å andra sidan ser man inte hästar göra balanserad ökad trav i hagen heller, och det omges inte av samma "mystik" som bra byten? :confused:

En häst som lös byter rent och utan att tappa balans skulle jag säga kan byta. Det vet jag många som gör. :) Att lägga till önskvärd samling och gest ligger på ryttaren.
Fast ganska många som ”kan byten” under ryttare kan också fortsätta byta orent i hagen 😅
 
Min byter inte i närheten av rent i hagen, om han byter bak öht så är det minst 4 till 5 språng efter han bytt fram :rofl:
Vad han gör i hagen (och övriga kommentarers utlåtande om hur de gör i hagen är fullständigt ovidkommande), utan det är under en ryttare som lär sig vikthjälper som gäller. Ger inte mycket för våra landslagsryttare som använder sporrar, kandar m.m för att få hästen att utföra ett GP program.
Finnes plenty av videos där man rider GP i perfekt form utan vare sig träns eller sadel, så det torde inte vore så svårt för våra "dressyrryttar stjärnor" att lära sig rida korrekt.
 
Senast ändrad:
Vad han gör i hagen (och övriga kommentarers utlåtande om hur de gör i hagen är fullständigt ovidkommande), utan det är under en ryttare som lär sig vikthjälper som gäller. Ger inte mycket för våra landslagsryttare som använder sporrar m.m för att få hästen att utföra ett GP program.
Men du måste väl ändå hålla med om att det finns hästar som kan ha svårt för byten?
Tex travare och vissa islänningar kan ju snudd på ha galopphandikapp och ha väldigt svårt för galopp i sig.
Jag brukar inte tycka det är svårt att lära in byten. Gör ju en del sånt IOM jobbar som tränare. Men tar man tex min första ponny som exempel så kunde han ju knappt galoppera i början IOM islandshästgångarter och dålig ridexteriör öht med grov, kort och lågt ansatt hals, överbyggd, mkt korta ben etc.
Jämför man det med ett ordinärt halvblod är det ju natt och dag i förutsättningarna även om det är samma ryttare som skolar dem trots kunskap om att individanpassa träning, noga med balans/lösgjordhet etc.
Vissa fattar direkt och de flesta efter några försök iaf. Medans vissa har svårare och behöver mer hjälp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 903
Senast: Sasse
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 140
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 671
Senast: tanten
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 899
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp