Undrar varför ni blir så provocerade när någon påstår att det är lätt att byta galopp?
För det är det ju när hästen förstår och ryttaren ger rätt signaler i rätt moment. Det är liksom inte svårt för en häst att byta galopp. Kräver i sig ingen träning, inga särskilda muskler, ingen särskild styrka förutom att dom ska klara att bära ryttarens vikt i balans om dom ska byta med ryttare på ryggen, men det gäller ju allt annat också.
Såå, med rätt grund, inlärd signal, ingen eller ringa frustrering, så är det ju inte tekniskt särskilt svårt. Det handlar om kommunikation och samspel.
Säger jag då som själv haft svårigheter. Dock har ingen av mina hästar haft svårigheten i sig själva. Dom byter lätt som en plätt i det fria. Jaa, även händer det när dom inte ska byta med mig på ryggen.
Jag hade en fd travare, en stor långbent sak (174). Han "kunde inte" ens "fatta" galopp. Men förstås kunde han det i hagen. Men så en dag lyckades jag, utifrån värsta travartraven på en äng med ett dike, få honom att "fatta galoppen". Och efter den dagen var han den som var lättast att få att fatta galopp, direkt från stillastående. Han hade fattat signalen. Han blev sååå triggad av det att han fattade galopp hur lätt som helst när om helst efter det, på en liten 10 meters volt, inga problem. Bara han fick rätt signal. Han blev därefter den bästa läromästaren för ryttare som hade svårt att fatta galopp och/eller få rätt galopp. Han gav ryttaren självförtroende eftersom han "fattade" så lätt.
Tänker att ni går igång på fel saker. Svårigheten ligger inte hos hästen, det är vad jag uppfattar
@Pegasus63 vill få fram. Visst man får tänka på hur man formulerar sig på det här forumet, annars blir man attackerad. Men ändå. Jag vet ju att ni håller med egentligen, men ni blir så himla triggade när någon påstår sig kunna något och anser det vara lätt, att ni inte längre ser det uppenbara.