Jag har varit med om att ett nackspänne gått sönder en gång när jag åkt av (själva fästet släppte från skalet). Det var dock en från början billig hjälm som reades ut så limmet var kanske dåligt. Men den skyddade ju tillräckligt den smällen i alla fall och skulle ju egentligen kasseras ändå efter. Finns säkert bättre hjälmar med spänne. (Sedan ska man kanske inte som jag gjorde rida klart resten av terrängträningen med trasig hjälm 🙈)

Nu har jag en BoT EQ3 Lynx, den har MIPS, inget spänne och fått bra omdöme i Folksams test. Prisvärd tycker jag, köpte min på Falsterbo med lite rabatt också.
 
Jag tycker spännena bak ser klena ut och är faktiskt rädd för att dom inte ska hålla om man ramlar av. Det finns hjälmar utan ställbart spänne men dom är få. Problemet är som jag ser det då är att man kanske inte hittar hjälmen i en affär utan måste skicka efter den och kan då inte veta hur den passar.
 
Jag tycker spännena bak ser klena ut och är faktiskt rädd för att dom inte ska hålla om man ramlar av. Det finns hjälmar utan ställbart spänne men dom är få. Problemet är som jag ser det då är att man kanske inte hittar hjälmen i en affär utan måste skicka efter den och kan då inte veta hur den passar.
Precis så är det, hade rena turen när jag beställde en från Horze för ett tag sen att den satt som en smäck.. satt och bönade och bad när jag öppnade förpackningen att den skulle passa.
 
Hämtade min trasiga hjälm och det var faktiskt själva plastbiten till nackspännet som gått av. Men såg också att storleken var 57-59 och min BoT är 56. Så jag tror att tar man en hjälm som sitter bra även utan ratt kan man använda ratten för att justera de sista mm. Men att spänna in ett skal 2-3 storlekar med ratt är nog inte att rekommendera.
 

Bifogade filer

  • 20240703_105114.JPG
    20240703_105114.JPG
    152,6 KB · Visningar: 53
Råkade förresten se att BoT har utförsäljning på några hjälm modeller med 50% rabatt, blev sugen på att investera i en säkrare hjälm med lite mer dressyrstuk också. Om man vågar chansa på att det är ungefär samma passform som på den jag har.

Och litet förtydligande, det är den som heter EQ3 Lynx Eventing II jag har, vanliga Lynx var visst bara storlekarna S/M/L och ratt.
 

Bifogade filer

  • 20240703_105141.JPG
    20240703_105141.JPG
    93,3 KB · Visningar: 47
Precis så är det, hade rena turen när jag beställde en från Horze för ett tag sen att den satt som en smäck.. satt och bönade och bad när jag öppnade förpackningen att den skulle passa.
Jag har också tittat på en på horze tyvärr var den slut i den storlek jag troligen behöver. Har nog haft min ridhjälm i säkert över 10 års tid och märkte först när jag började titta på hjälmar att alla behöver ställas in med spänne.
 
Jag har också tittat på en på horze tyvärr var den slut i den storlek jag troligen behöver. Har nog haft min ridhjälm i säkert över 10 års tid och märkte först när jag började titta på hjälmar att alla behöver ställas in med spänne.

Alla är en mycket grov generalisering och det finns gott om märken som har utan (vilket du reda fått påpekat för dig).
 
Hämtade min trasiga hjälm och det var faktiskt själva plastbiten till nackspännet som gått av. Men såg också att storleken var 57-59 och min BoT är 56. Så jag tror att tar man en hjälm som sitter bra även utan ratt kan man använda ratten för att justera de sista mm. Men att spänna in ett skal 2-3 storlekar med ratt är nog inte att rekommendera.
Jag provade en hjälm på affären i storlek L den satt för snävt på huvudet helt utspänd. I storlek XL var den alldeles för stor och jag behövde vrida på ratten för att få den tillpassad.
 
Jag har också tittat på en på horze tyvärr var den slut i den storlek jag troligen behöver. Har nog haft min ridhjälm i säkert över 10 års tid och märkte först när jag började titta på hjälmar att alla behöver ställas in med spänne.
Ja, det är en utgående modell jag köpte som fortfarande finns i min storlek.
 
Men syftet med att en hjälm ska passa är ju att den ska sitta still på huvudet. En hjälm som rör på sig riskerar ju att inte skydda korrekt då man slår i huvudet, något annat handlar det väl inte om? Så vad är problemet om hjälmen passar med hjälp av ratt, så länge den sitter bra och stilla, på vilket sätt är den mindre säker?
 
Men syftet med att en hjälm ska passa är ju att den ska sitta still på huvudet. En hjälm som rör på sig riskerar ju att inte skydda korrekt då man slår i huvudet, något annat handlar det väl inte om? Så vad är problemet om hjälmen passar med hjälp av ratt, så länge den sitter bra och stilla, på vilket sätt är den mindre säker?
Litar inte på såna spännen känns inte som dom håller lika bra som hjälmen helt enkelt.
 
Litar inte på såna spännen känns inte som dom håller lika bra som hjälmen helt enkelt.
Du menar att de skulle gå av innan en eventuell smäll? Själva spännet är ju inte där för att skydda huvudet. Du har ju spänne som fäster hjälmen under hakan också som är väsentligt för att hjälmen ska sitta kvar på huvudet, litar du inte på dem heller?
 
Du menar att de skulle gå av innan en eventuell smäll? Själva spännet är ju inte där för att skydda huvudet. Du har ju spänne som fäster hjälmen under hakan också som är väsentligt för att hjälmen ska sitta kvar på huvudet, litar du inte på dem heller?
Dom man sätter fast under hakan är ju ett vanligt spänne och band och inget man skruvar på som sitter runt huvudet går inte riktigt att jämföra skruven bakom huvudet handlar ju om hela hjälmens passform och ja jag tror det kan gå sönder.
 
Dom man sätter fast under hakan är ju ett vanligt spänne och band och inget man skruvar på som sitter runt huvudet går inte riktigt att jämföra skruven bakom huvudet handlar ju om hela hjälmens passform och ja jag tror det kan gå sönder.

Men alltså, spännet i nacken och tillhörande "band" är ju bara till för att hjälmen ska ha bra passform så att när man trillar av och får en smäll ska hjälmen skydda. Det är inte spännet eller bandet som ska skydda huvudet. Lika lite som det är halsremmens uppgift att skydda huvudet på annat sätt än att se till att hjälmen sitter på rätt plats när man trillar av och slår i huvudet.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 516
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Som frågan lyder så tycker jag det är svårt att hitta en solskärms hjälm till just ett smalt och avlångt ansikte, jag syftar inte på...
Svar
8
· Visningar
1 156
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp