Det spelar ingen roll. Rekommendationen är 5 år eller efter en avramling. Materialet och tekniken är inte gjord för att klara mer än så. De personerna som du jobbade med tog i så fall kalkylerade risker varje gång de satte sig i sadeln med en hjälm som fått en smäll. Men det får man ju göra om man vill. Det finns inget krav att man måste rida med hjälm annat än på tävling.

Däremot tycker jag att man silar mygg och sväljer kameler när man är så osäker som du är på rattarna men rider i en 10 år gammal hjälm som man ramlat av med. Men det är ju ditt val att göra. Det finns som sagt ingen lag som säger att man ens måste ha hjälm alls (förutom på tävling).
Själv tycker jag dom hästarna dom red var att ta fler kalkylerade risker än vilka hjälmar dom använde.
 
Det kanske säger en del dom billligaste hjälmarna finns inte utan skruv 🙈

Men det är ju förmodligen för att det är billigare att tillverka färre storlekar.

Varför ignorerade du när jag skrev att en av två hjälmar som fått högsta betyg i Folksams stora ridhjälmstest har skruv? Tror du att den hade fått det om skruven var en säkerhetsfara? Flera hjälmar som fick betyg 4 och då bedömdes vara bra val i testet har också skruv. Det testet är ett erkänt bra genomfört test som är hårdare än det vanliga standardtesterna.

Enligt vad jag förstått är det inte skruven som avgör om en hjälm är säker eller inte. Ska man hänga upp sig på en enda sak så är det att MIPS gör en hjälm säkrare. Med eller utan skruv är MIPS att föredra för en säker hjälm.
 
Men det är ju förmodligen för att det är billigare att tillverka färre storlekar.

Varför ignorerade du när jag skrev att en av två hjälmar som fått högsta betyg i Folksams stora ridhjälmstest har skruv? Tror du att den hade fått det om skruven var en säkerhetsfara? Flera hjälmar som fick betyg 4 och då bedömdes vara bra val i testet har också skruv. Det testet är ett erkänt bra genomfört test som är hårdare än det vanliga standardtesterna.

Enligt vad jag förstått är det inte skruven som avgör om en hjälm är säker eller inte. Ska man hänga upp sig på en enda sak så är det att MIPS gör en hjälm säkrare. Med eller utan skruv är MIPS att föredra för en säker hjälm.
Horze har en hjälm som jag tittat på som heter back on track där står det mips. Vad betyder det ens?
 
Vet du var man ska leta? Tittade på t.ex hööks hemsida och där hittade jag nog inte en enda utan skruv.
Vilken lite mer välsorterad ridsportsbutik som helst. Bäst är att åka runt till olika butiker och prova på plats. Hjälm är svårt att beställa online om man inte redan vet vilka som har rätt passform. Sist jag köpte hjälm planerade jag in besök i ridsportsbutiker i grannstäderna där jag visste att de säljer lite fler märken.
 
Horze har en hjälm som jag tittat på som heter back on track där står det mips. Vad betyder det ens?

Mips är rotationsskydd. Förenklat Så ska det skydda huvudet från rotation vid fall. Hjälmen är byggd för att ta en del av rotationskraften istället för att ditt huvud ska ta allt .
 
Först passar man ut hjälmen.
Sen, om man väljer en med ratt, justerar man det sista.
Ingen köper väl en hjälm för flera tusen som i grunden inte sitter helt bra?
Som känns för stor för liten eller har fel form?


Är en 'ratthjälm' för stor väljer man inte den, är den för liten likaså = måste man justera för mycket är den för stor/liten.
Sitter den bra kommer den skydda oavsett ratt eller ej.
Endel är emellan storlekar och då är ratten super för att kunna ändra bara ett litet snäpp för att bli perfekt.
Det är ju såpass höga krav på hjälmar att jag inte hade varit ett dugg orolig för rattens skull.
 
Nej det säger nog inte alls det du tror. De dyrare märkena har istället ofta liner-system. Hjälmskalet finns i några storlekar och sedan väljer man rätt innerfoder för både rätt storlek och passform (oval vs rund tex).
Den hjälm jag tittat på har då inga olika innerfoder utan bara ett.
 
Först passar man ut hjälmen.
Sen, om man väljer en med ratt, justerar man det sista.
Ingen köper väl en hjälm för flera tusen som i grunden inte sitter helt bra?
Som känns för stor för liten eller har fel form?


Är en 'ratthjälm' för stor väljer man inte den, är den för liten likaså = måste man justera för mycket är den för stor/liten.
Sitter den bra kommer den skydda oavsett ratt eller ej.
Endel är emellan storlekar och då är ratten super för att kunna ändra bara ett litet snäpp för att bli perfekt.
Det är ju såpass höga krav på hjälmar att jag inte hade varit ett dugg orolig för rattens skull.
Då känns det ju som att det lätt blir fel om man inte är kunnig i hur man provar ut hjälm med skruv.
 
Den hjälm jag tittat på har då inga olika innerfoder utan bara ett.
Nej jag sa inte att alla har det, men det är vanligt bland hjälmar i lite högre prisklass. Men vissa märken har samma typ av hjälm som var vanligt förr, dvs inga justeringar alls görs för att få till optimal passform.
 
På ett ställe där jag jobbade red dom in unghästar och ramlade av 2-3 gånger om dagen såg dom aldrig byta ut några hjälmar. Min har varit med om avramling kanske 3 gånger max men den är ju lite gammal.
jag har Uvex med mips och skruv som är med på Folksams test, har fått byta ut den 3 ggr på 3 år pga avramlingar där jag slagit i huvudet, jag väljer att köpa en hjälm som har gott betyg men som jag samtidigt inte har problem att byta ut när olyckan är framme. Aldrig att jag skulle använda en hjälm som är äldre än 5 år, mitt huvud är mer värt än så. Jag väljer en storlek med skruv som jag ändå är i det yttersta spannet just för att inte kunna justera den för mkt.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
464
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp