Ja alla e vi olika jag kommer nöja mig med en hjälm som sitter någorlunda bara den är stadig på huvudet liksom. Har inte heller hört om att hjälmar skulle behöva slängas efter avramling förrän på senare år. Sen tror jag inte ridskolor heller har hjälmar som sitter perfekt på allas huvuden att låna ut liksom.
Jag har ridit i 30 år, sedan åtminstone 25 år tillbaka har jag hört att hjälmar ska bytas efter islag.

Skor kan förändra sig efter fötternas form, men hjälmar är ju hårda, hur har du tänkt att de ska forma sig?

Sen eftersom du inte svarar på min fråga om vilka hjälmar du provat så antar jag att du bara provat en sort. Då får du nog helt enkelt skylla dig själv om du blir att rida i en oskön hjälm som inte passar din huvudform.

Dottern har provat de flesta vanliga sorterna, men ingen satt bra förrän vi hittade Uvex. Den sitter som ett smäck.
En bra hjälm ska sitta som ett par bra skor - fast och bekvämt utan att klämma.
Hennes hjälm har suttit på plats trots avramlingar och islag, och det är värt krånglet det var för att hitta en modell som passade hennes huvud.
 
De olika BoT-hjälmarna har ju olika form också. Pardus passar ovala huvuden vet jag, och Lynx mer runda. När jag hade en Lynx upplevde jag att det tunna fodret formade sig efter mitt huvud en aning efter några användningar. Inte så att den blev större, men jag upplevde att den satt mer "runt om" huvudet efter ett par användningar, och jag kunde spänna in skruven något hack till.
 
Min liner till samshield har format sig lite. Jag låg sådär mellan två storlekar när jag köpte den och valde då den större linern. Sen tyckte jag att den glappade för mycket men det löstes ju enkelt genom att bara köpa en ny liner i mindre storlek. Sen kan det lika gärna vara typ hårets tjocklek eller liknande som ändrats också.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
464
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp